he140.50993.48.tif

AJÁNLÓ

Prizma Online/március

PRIZMA

2011/04/12

A folyóirat internetes verziójában a múlt hónapban áttekintettük az Oscar-díjra jelölt animációs kisfilmeket, kritikát közöltünk többek között a 127 óráról, a Pál Adriennről és az Álomháborúról, továbbá magyar nyelven elsőként tettük közzé Frederik Pohl egyik klasszikus novelláját. Március végén egy közös filmnézéssel és kerekasztal-beszélgetéssel mutattuk be a Prizma legfrissebb, gyerekfilmmel foglalkozó számát, amely a szokásos helyeken kívül az Inmedio/Relay-lánc boltjaiban is országszerte kapható.

Prizma-beszerzőhelyek pontos listája
régebbi lapszámok megrendelése és előfizetés
Facebook-csoport

ANIMOSCAR
Orosz Anna Ida: Az elménket és tetteinket helyes irányba terelő animációról (Geefwee Boedoe: Szennyezzünk! / Let’s Pollute!)
„A reklám- és propagandaüzenetek egyszerűsítenek, tömörítenek és stilizálnak; voltaképpen a rajzfilm formai sajátosságait sorolván ugyanezekkel a tulajdonságokkal kezdődik a lista, csakhogy az animáció a didaktikus szájbarágást vizuális humorral képes oldani.”

Lichter Péter: Emlékvázlatok (Bastien Dubois: Madagascar, carnet de voyage / Madagaszkár, útinapló)
„Bastien Dubois animációs etűdje egy impresszionista festő vázlatfüzetének érzékeket megrészegítő frissességével hat. A fiatal rendező madagaszkári utazásának élményét, az emlékek összemosódó esszenciáját sűríti bele tíz perces kisfilmjébe.”


Megyeri Dániel: Egységben a mélység (Teddy Newton: Day & Night / Éjjel és nappal)
„A Pixar Stúdió az animációs műnemet forradalmasító alkotói szinte már hazajárnak az Oscar-gálára, és a hatalmas népszerűségnek örvendő, egészestés darabjaik mellett rendszeresen hódolnak a rövidfilmes forma előtt is.”

Jankovics Márton: Nagyhatalmú kisegér (Max Lang, Jakob Schuh: The Gruffalo)
„A talpraesett egérhősök legalább olyan közkeletűnek számítanak az animáció történetében, mint a lelkiismereti okokból visszavonult ex-CIA-és bérgyilkosok a B-kategóriás bosszúthrillerekben. Miki egér, Jerry vagy épp Speedy Gonzales csak a legnépszerűbb példák arra, hogy ez a tápláléklánc alsó fertályán található kis rágcsáló kiváló azonosulási pontként szolgál a többnyire gyerekekből álló célközönség számára.”

Szabó Noémi: Így neveld a rákszörnyedet (Shaun Tan, Andrew Ruhemann: The Lost Thing / Az elveszett dolog)
„Az Oscar-győzelmet besöprő Az elveszett dolog (The Lost Thing) több olyan vonással is rendelkezik, ami igencsak esélyessé tette az aranyszobrocska megszerzésére. Az animáció képi világa ötletes és friss, annak ellenére, hogy nem használ 3D-s technikát; a sztori pedig kellemesen melankolikus, és bárki számára megfejthető elgondolkodtató tartalommal bír, amely bájosan közvetíti társadalmi üzenetét, éppen csak annyira kritikusan, hogy émelygés nélkül érezzük rosszul magunkat.”

KRITIKA
Megyeri Dániel: Egotrip (Danny Boyle: 127 óra)
„Boyle instant klasszikusa klausztrofobikus sziklavájatában az esendő ember meghasonulásával és pokoljáró kényszer-számvetésével emlékezteti kiszolgáltatott főszereplőjét az élet apró örömeiben való tobzódásra.”

Megyeri Dániel: Sivatagi show (Gore Verbinski: Rango)
„Ugyan nem minden hibától mentes az opus, de mindenképpen emlékezetes, s Wes Anderson A fantasztikus Róka ura óta a – szó lehető legpozitívabb értelmében – legfurább animációs moziélmény. Humoros, látványos, kifogástalan a hangulata, és komplexitása révén még nekünk, felnőtteknek is felhőtlen szórakozást nyújt.”

Roboz Gábor: Ellentétes vágyak (Pernille Fischer Christensen: Egy család)
„Napjaink dán mozijában néha-néha még hallat magáról egy-egy veterán rendező (mint amilyen Nils Mamros vagy Søren Kragh-Jacobsen), illetve találunk néhány már komoly tapasztalattal rendelkező, és változatlanul termékeny alkotót (például Lars von Trier, Anders Thomas Jensen, Susanne Bier, Ole Bornedal, Per Fly), a terepen azonban egyre több képviselővel van jelen a legfrissebb generáció.”

Sepsi László: Amiből az álmokat szőtték (Zack Snyder: Álomháború)
„Az Álomháború magába záródó világában már nincsenek végső nagy megfejtések, csak üresen csengő tanulságok és évszázados mémek törmelékei, amik közt ott várakozik a menedéket kereső befogadónak szánt sucker punch.”

Pálos Máté: A bánatevő (Kocsis Ágnes: Pál Adrienn)
„A Pál Adriennt a koprodukciós támogatás által biztosított magas gyártási színvonal, a nemzetközi színtéren érvényes fogalmazásmód épp úgy a Taxidermia, A nyomozó és a Bibliotheque Pascal által kijelölt sorba illeszti, mint a groteszk testábrázolás drámai alkalmazása.”

KELETI EXPEDÍCIÓ
Megyeri Dániel: Harcos nyúlból bölcs teknős (Xiao Lu Xue: Ocean Heaven)

„Li-től bátor húzás volt Xiao Lu Xue elsőfilmes rendező drámáját elvállalnia, melyben egy májrákos, autista fiát egyedül nevelő vízparki gondnok, Xing chang karakterét formálja meg. Sem műfajilag, sem tematikailag nem tudott volna távolabb kerülni hozzánőtt harcművész-ikon personájától, hiszen egyrészt ez karrierjének első (!) vegytiszta drámája, másrészt a haldokló Xing changot éppen teste hagyja cserben.”

TÉVÉTRASH
The Storyteller: Hans My Hedgehog (a bevezetőt írta: Kele Fodor Ákos)
„A nyolcvanas években születettek televíziós eszmélkedése minden bizonnyal gellert kapott a kilencvenes évek elején sugárzott mesefilm-sorozattól, A Mesemondótól (The Storyteller, 1988), amely – a szó szoros értelmében is „puppet master” – Jim Henson alkotása, aki többek között a Szezám utcát és a The Muppet Show-t is megalkotta.”

Monsters ep. 1×05: My Zombie Lover (a bevezetőt írta: Sepsi László)
„A nyolcvanas évek horrordömpingje végül mind a mozivásznon, mind pedig a televízió képernyőjén látványos paródiahullámban tetőzött: míg az olyan barkácshorror-rendezők, mint Sam Raimi (Gonosz halott-sorozat) vagy Stuart Gordon (Reanimátor-sorozat) a technikai nehézségeket éjfekete humorral és alapos műfajismerettel ellensúlyozták, a tévécsatornákon megszaporodott antológiasorozatok is egyre bizarrabb mutációkkal küzdöttek a nézettségért.”

Misztikus labirintus (a bevezetőt írta: Sepsi László)
„Az 1982-ben készült Misztikus labirintus (Mazes and Monsters) nem csupán azáltal tett szert kétes hírnevére, hogy itt láthatjuk Tom Hanks egyik első fontosabb szerepét, de ezzel együtt a Rona Jaffe könyvéből készült tévéfilm a korai Dungeons & Dragons-szerepjátékok körül kialakult hisztériáért is nagyban felelőssé tehető.”

TÉVÉSOROZAT
Megyeri Dániel: Így háltam anyáddal (Rob McElhenney: Felhőtlen Philadelphia)
„Ami nekünk a 2004-ben véget ért Jóbarátok volt, az a mai fiataloknak a nem véletlenül 2005-ben debütált Így jártam anyátokkal, a bárgyú high concept sorozat azonban csúnyán alulmarad nemezisével, a sokkal érettebb szórakozást nyújtó Felhőtlen Philadelphiával szemben.”

FILM / IRODALOM
Kántor Zsolt: A tócsa mint indigó/R. W. Fassbinder: Das Kleine Chaos
„Elromlott minden, kezdjétek újra. Hallatszott az utcai műsorközlő bemondása. És a rendező, Fassbinder, ölbe vette a vállfák közül kiugró cicust. Hajnalodik, ideje forgatni.”

Tales from the Darkside: The Bitterest Pill (Frederik Pohl novelláját Györe Bori fordította, a bevezetőt írta: Sepsi László)
„J. G. Ballard, Richard Matheson és Harlan Ellison írásai után a Prizma Online folytatja a magyar nyelven eddig kiadatlan novellák bemutatását, ezúttal a honi könyvkiadás által elődeinél valamivel jobban preferált Frederik Pohl egy klasszikus történetének első magyar fordításával kedveskedve az olvasóknak.”

KÍSÉRLETI FILM
Lichter Péter: Kizökkent tudatállapotok (Az avantgárd absztrakt formáinak használata)
„Azzal, hogy ezeket az avantgárd ékeket a klasszikus hollywoodi elbeszélői normák alapjaira épített filmekbe verik be, éppen ezen kísérleti filmek tisztasága tűnik el: a konvencionális plánokba szerkesztett történetben az avantgárd formák egy-egy abnormális tudatállapot kifejezőjévé válnak.”

Címke: , , ,

Nézz bele!
congresslead

KRITIKA

November 1st, 2013 @ 20:51:56

KRITIKA

éjfélkorlead

ANIMATÉKA

aníma2

ANIMATÉKA

rio2096lead2

ANIMATÉKA

Szörny Egyetem

KRITIKA

frankenlead

KRITIKA

paranormanlead

KRITIKA

Wreck-It-Ralph

KRITIKA

nine01

magazin

48-cowboybebop_super

magazin

rangokritikalead2

KRITIKA

where_the_wild_things_are03

magazin

Fusion TIFF File

magazin

sonsofleemarvin3

magazin

pal6

magazin

Jonah Hex movie poster Josh Brolin Megan Fox

magazin

cinefest2lead

magazin

djm5

magazin

deept

magazin

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu