sasha-greylead

LISTA

3. Szexjelenetek szex nélkül

PRIZMA

2012/02/11

Majdnem két hét van hátra a Shame – A szégyentelen hazai bemutatójáig és eddig sem volt titok, hogy tűkön ülve várjuk Steve McQueen második nagyjátékfilmjét (az elsőről itt írtunk). Még mielőtt az a vád érhetne minket, hogy csupán a várható válogatott perverziók és leplezetlen testiség okán részesítjük kiemelt figyelemben a nagyvárosi szexfüggő történetét, összeszedegettük a legjobb szexjeleneteket, amelyek nélkülözik az explicit tartalmat. Mert az olyan minket természetesen hidegen hagy.
Figyelem, az összeállítás természetéből fakadóan SPOILEREKET és a nyugalom megzavarására alkalmas VIDEÓKAT tartalmaz!

 

Szex helyett lopás, orgazmus helyett tűzijáték (Fogjunk tolvajt!, 1955)
Ha akarod látni a tűzijátékot, jobb, ha eloltjuk a villanyt. A Riviéra egyik legszebb látványossága tárul majd a szemed elé. A tűzijátékról beszélek.“ Ez a három mondat, amiket Hitchcock adott Grace Kelly szájába 1955-ben a Fogjunk tolvajt! „első éjszakai randi“ jelenetéhez, a filmtörténet egyik legparázsosabb double talk-jának pár apró szikrája. A szex témájában és a szőke ciklonokban egyaránt érdekelt mester olyan csábításjelenetben eresztette össze a hollywoodi istennőből később monacói hercegnővé avanzsált dívát és minden idők egyik legtökéletesebb álomgyári férfi idolját, Cary Grantet, ami a mai, ártatlanság nélkül született közönség tagjait is meglepheti. Az elkényeztetett milliomoslány heves virágnyelvezéssel próbálja maga alá gyűrni a tartózkodó magatartást tanúsító, visszavonult ékszertolvajt – párbeszédükben a lopás, a megszerzés kerül közös nevezőre a szexszel, a nő pedig maga az ékszer. Az amúgy ellenállhatatlan álomnő egy ideig csak lepattintást kap, amit persze az alkohol lankasztó hatásával magyaráz meg magának, de végül pár gyémántvillantással sikerül visszarántania a szakmába a kiugrott rosszfiút. Hitchcock is érezte, hogy a hollywoodi cenzorok előtt pengeélen táncol, mégsem volt szívbajos. A szerző amellett, hogy megenged egy kiszólást Cary Grant figuráján keresztül, amely szerint a nő szövege erősen cenzúrára szorulna, a tűzijátékról készült bevágásokkal és egy végső, robbanás-orgiával a gyanúját is eloszlatja annak, hogy a háttérben ne folyna orbitális huncutkodás. Külön pikantériát, vagy akár többlettartalmat adhat a jelenetnek, ha figyelembe vesszük, hogy – az eszményi szépség mellett – Hollywood egyik legfehérebb májával megáldott tüneményét és a macsószerepekbe skatulyázott, titokban homoszexuális érdeklődésű bálványt sorsolták benne össze. (TZS)
YouTube előnézeti kép

 

Szex és intellektuális montázs (Csupasz pisztoly 2 1/2 – A félelem szaga, 1991)
A cenzorok és korhatár-bizottságok kicselezésének egyik legelterjedtebb módja, ha a szexuális aktus és következményei (mint az ún. “orgazmus”) csupán absztrakt formában jelennek meg a vásznon. Az önmagában ártalmatlan tűzijáték így válhatott a gyönyör megkerülhetetlen szimbólumává, amely ugyanolyan szemérmetlenséggel fröcsköli teli az eget Hitchcocknál, a Mély torokban és a nagyrészt családi használatra szánt Marslakó a mostohám vonatkozó jelenetében. De az már egy ZAZ-triót kíván, hogy alig néhány percen belül legalább egy tucat asszociáció édesítse az erotikát, átfogva az emberi történelem meghatározó pillanatait és felülírva a freudi tételt: olyan nincs, hogy az csak egy virsli. (SL)
YouTube előnézeti kép

 

„PG Porn” (2008-2009)
James Gunn és barátainak mérhetetlenül szórakoztató websorozata minden további erénye mellett egy alapvető műfajelméleti kérdést feszeget: mennyiben tekinthető pornófilmnek az az alkotás, amelyből ugyan hiányzik a műfaj definícióját is jelentő konkrét aktus, viszont minden egyéb járulékos elem a helyen van? A PG Porn szereplői a legismertebb pornósztárok, jelenetei a már műfaji közhellyé vált szituációkra épülnek, de például a kikacsintós pikantériát szolgáltató kettős beszéd – mint az alábbi Roadside Ass-sistance epizódból is kitűnik – már fifikás triplacsavarral lavírozik az eredeti jelentés, a hardcore-toposzok és velük együtt az (ön)paródia felségvizei között. Ha éppen nem ormótlan antiklimaxokkal operál (lásd a Helpful Bus c. epizódot), a PG Porn elsősorban az erőszakot használja szexpótlékként, amit a sorozatindító Nailing Your Wife esetében ki is vívta a nőellenesség vádját – ugyanakkor rá is mutat a mindenkori tömegfilm talán legjellemzőbb szokására. (SL)
YouTube előnézeti kép

 

Vasember: Virginia „Pepper” Potts Tony Starkban turkál (Iron Man, 2008)
A mainstream szuperhősfilmek nem a kosztümös igazságosztók szemléletes csípődörgöléseiről híresek, pedig kifejezetten érdekes lenne a PG-13 korhatár-besorolás dominanciája mellett egy-egy szigorúan R-kategóriás önbíráskodó (mondjuk egy ilyen), aki – miután szögre akasztotta latexgúnyáját – dögös, odaadó groupie-k megdöntésében kamatoztatja hírnevét. És ugyan a milliárdos playboy Tony Stark ágyában rendre újabb és újabb fehérnépet találunk, hamar nyilvánvalóvá válik, hogy az élvhajhász bonviván (gép)szíve bizony állhatatos asszisztenséért, Pepper Potts-ért dobog. Szerelmi héjanászuk eleinte screwball-komédiákat idéző verbális kardcsörtékben nyilvánul meg, ám mielőtt a franchise második részének fináléjában elcsattanna a várva-várt csók, egy szemléletes szcéna erejéig igen is eggyé válik a leendő párocska. A Vasemberben a segítségre szoruló Stark az őt életben tartó generátor cseréjére kéri Potts-ot, aki vonakodva ugyan, de teljesíti főnöke/vágytárgya kérését, és minden viszolygását legyűrve a szó szoros értelmében belenyúl Starkba. A nyilvánvaló szexuális áthallás mellett továbbá még egy szép szimbólumra is futja a jelenetből: kiderül ugyanis, hogy az alkoholproblémákkal küszködő szuperhősnek mégiscsak van szíve. (MD)
YouTube előnézeti kép

 

Végrehajtók: „Sing it Back” (Repo Men, 2010)
Eric Garcia (róla az Anonymous Rex kapcsán esett itt szó korábban) The Repossession Mambo című regénye és az abból készült Végrehajtók az elsők közt csapta le a világválság által feldobott labdákat – ez ügyben lásd még például a Lopott időt. A 451 Fahrenheitet variáló disztópiában a halhatatlanság megvásárolható, az elkopott testrészeket barátságos multicég cseréli vadonás újra, ám ha valaki mégsem fizeti rendszeresen a törlesztőt, Jude Law és Forest Whitaker szemrebbenés nélkül kivagdalják belőle a jogtalanul birtokolt belsőségeket. Az adósságcsapdából szinte lehetetlen a menekvés, a film csúcsjelenete pedig az, amikor úgy tűnik, mégis van remény. A cronenbergi perverzióval megtámogatott „lecsippantás” az erotikus szcénák formanyelvét és zenehasználatát párosítja egy fülledt élveboncolással, a női test egyszerre válik benne árucikké és lassan elvesző vágytárggyá – hogy egy pillanatig úgy tűnjék, nem marad belőle más, csak a mérlegre dobható hús. (SL)
YouTube előnézeti kép

 

A Thomas Crown-ügy: szex-matt (The Thomas Crown Affair, 1968)
Norman Jewison méltán kanonizált macska-egér játékában Thomas Crown, az excentrikus és dúsgazdag üzletember úgy hiszi, hogy végrehajtotta a tökéletes bűntényt, ám filmek százai tanúsága szerint nagyon jól tudjuk már: tökéletes bűntény egyszerűen nem létezik. Crown nyomában az ambiciózus heistet követően így a csodaszép, és annál gyanakodóbb Vicki Anderson lohol, aki hamar a férfi bűvkörébe kerül. Vagy épp fordítva? A női szexualitás legyűrhetetlen, manipuláló erejét – valamint az üldöző és prédája közti intellektuális párbajt – egy pazarul kivitelezett sakkjátszma hivatott illusztrálni. Steve McQueen és Faye Dunaway között szabályosan vibrál a levegő, míg a sakkbábukból Dunaway kezében fallikus játékszerek lesznek. A 8X8-as táblán lezajló petting során McQueen egyre kevésbé tud a játékra koncentrálni, és egyre inkább a közelikben kiemelt mozdulatok és női domborulatok kötik le a figyelmét. Igéző pillantásra zavart mosoly, megnedvesített ajakra meglazított nyakkendő a válasz, a legendásan „cool” McQueen a szemünk láttára transzformálódik hűvös vérprofiból felajzott kanná. A jelenet szexuális töltetét a színészek parádés összjátékán kívül a fátyolos gyertyafényben úszó világítás és Michel LeGrand kitűnő, jazz-ihletettségű muzsikája fokozza a végletekig. (MD)

 

Az ütközés mint szex és nemi erőszak (Karambol, Grindhouse: Halálbiztos, A gázoló)
Az első szerencsések, akik lenyomtak egy menetet pézsmaszagú autójuk hátsó ülésén, egyúttal megalapozták a járművek és a szexualitás azóta is megbonthatatlan összefonódását. Az autó fétistárgy, intimszféra, a pénisz meghosszabbítása és testpótlék egyben, mely tulajdonságait a vele csaknem egyidős filmművészet burjánzó kreativitással próbálta kihasználni, legyen szó a Konvoj derék és járművük alapján méretes fallosszal felszerelt kamionosairól, a Christine géptestet öltött fúriájáról vagy a Transformers-trilógia villantásokban gazdag kamaszfantáziájáról. Az ütközés kiemelt helyet foglal el a bevett szimbolikában, a versenyhez motívumához hasonlóan egyszerre jelezhet párbajt a poros országúton (A terror körbezár, The Gladiator) és legalább ennyire gyakran kap szexuális töltetet, ahol a két (vagy több) géptest találkozása éppoly extatikus, mint egy kirobbanó orgazmus az olajfekete égbolt alatt. CronenbergBallard nyomán – egy egész filmet húzott fel a párhuzamra, Robert Harmon és Quentin Tarantino kéjgyilkosai pedig mást sem tesznek, mint felgyülemlett szexuális energiáikat vezetik le az útjukba akadó női járókelőkön és gyanútlan sofőrökön. Kettejük közül Tarantino Halálbiztosa aknázta ki direktebben az ütközés erotikáját: a lányok ringatózása a Dave Dee Beaky Dozy Mick and Tich Hold Tight-jának dallamaira egyre provokatívabb előjáték, a szélsimogatta meztelen lábfej eleve QT világának G-pontja, az idillbe berobbanó Kaszkadőr Mike pedig az országút bikája, aki halálra hágja óvatlan áldozatait. A karambol pillanatának montázsa egyszerre idézi a spórolásra törekvő akciófilmek költségkímélő megoldásait és a hetvenes évek pornójának egyik legnagyobb kihívását: miképp ábrázolható mozgóképes eszközökkel az egyébként megmutathatatlan női orgazmus. Mert a csajoknak is jó volt, efelől Mike-nak sincs kétsége. (SL)
YouTube előnézeti kép

 

Carter sebváltója (Öld meg Cartert!, 1971)
Carter, a gátlástalan, régivágású gengszter bátyja gyilkosai után nyomoz szülővárosa rég látott nehézfiúi között, és céljai érdekében pusztító magabiztossággal dúlja fel a helyi maffia életét, legyen szó a rosszfiúk félholtra veréséről, vagy a főnök kedvenc barátnőjének alapos megismeréséről. Természetesen mindkét helyzetben fennáll a provokáció gyanúja, különösen a barátnő kapcsán, aki Carter fuvarozása során félreérthetetlenül profin kezeli a sebváltót, és a párhuzamos montázsnak köszönhetően mindig jókor ad gázt, nem is csoda, hogy mire leveszi a gyújtást, Michael Caine kipufogója már csak elégedetten pöffen egy utolsót. A közeli idősíkokat egymásra vetítő jelenet szerkezete kísértetiesen hasonlít Makk Károly Szerelem című filmjének gyakran idézett visszatérés jelenetéhez szintén 1971-ből, bár a két megoldás hasonlósága könnyen levezethető a még éppenhogycsak divatos modern filmes hullám bevett filmnyelvéből. Nem meglepő módon mind Makk Károly, mind Hodges ezidőtájt búcsúzik a modernizmustól, de az Öld meg Cartert!-be belefért egy tömegfilmes eszményhez méltóan szégyentelenül olcsó duplafenekű stílusgyakorlat, mielőtt elsiratta hősét, akinek módszerei felett eljárt már az idő. (SzN)
(a jelenet 9:15-nél kezdődik)
YouTube előnézeti kép

 

A bunyó erotikája (Daredevil – A Fenegyerek, 2003)
A verekedős jelenetek, pláne az ellentétes nemű hősök párharcának szexuális tartalma olyan kézenfekvő, hogy szinte kár is szót vesztegetni rá. Elsősorban az erős női karaktereket mozgató akcióorientált filmekben válnak igazán feltűnővé, ahol az ökölharc tétje a férfiszerepben tetszelgő nő visszahelyezése a konyhába. Legyen szó a tőrökkel felszerelt Elektráról, vagy a karóval hadonászó Buffy-ról, a behatolás eszközével ellátott nő sosem jelent könnyű menetet, de a vele való bíbelődés hasznos és jellemformáló időtöltésnek bizonyul. Ilyen szempontból az akciófilmek amúgy sem különböznek sokban az egészestés pornófilmektől; míg az első esetben a dramaturgiai csúcspontokra helyezett harcjelenetek viszik tovább a cselekményt, a második esetben ezek helyén szexjelenetek állnak. Logikusan tehát egy erotikus szál akció-kibontása a szerelmi harcjelenet, amely nyilván nem nélkülözi az ezerféle pajkos kikacsintást sem. (SzN)
YouTube előnézeti kép

 

Gasztroszex: A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője (The Cook the Thief His Wife & Her Lover, 1989)
Nem meglepő, hogy a kettős beszéd és a filmkép szimbolikus természete a szex-erőszak tabupárosnál jelenik meg legmarkánsabban: A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője, bár nem vádolható prüdériával és szemérmességgel, mégis ékes bizonyítéka ennek. Sőt, Greenaway a barokkos díszletek közt fahrtoló kamerájával horizontális látleletét adja, milyen is az, mikor a bahtyini fekáliahajigáló, orgiákban és zabálásban tobzódó karneváli kultúra egyesül a wagneri Gesamtkunstwerk posztmodern torzójával a filmszalagon. A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője a nemiség és a gasztronómia, a főzés és a koitusz egymást helyettesítő aktusát hangsúlyozza. Az evés, ízlés és szexualitás párhuzamát alátámasztja, hogy a feleség és szeretőjének légyottjai a gigantikus étterem labirintusszerű konyhájában történnek – a főszakács, mint valami minden érzékszervet borzongató Cupidó hathatós segítsége által. A fennköltség és a szenny kéz a kézben járnak: a kifinomultság állati ösztönökkel, az ezüst evőeszköz állati belsőséggel, az eszme pedig testnedvekkel keveredik.
Régóta tudjuk: a halál csak szexszel és evéssel győzhető le. (FG)
YouTube előnézeti kép

 

A Titanic-akt (Titanic, 1997)
Minden idők legnagyobb bevételt kasszírozó melodrámája – ami az április 4-re időzített 3D-s premiert követően bizonyára ismét nagy hullámokat fog verni – a tiltott szerelem örökbecsű tragédiáját helyezte az emberi mohóság gigantikus hübriszét megtestesítő tengerjáróra. A kölyökképű Leonardo DiCaprio és a hamvas, azóta már számos filmben (pl. Szentek és álszentek, Apró titkok, A felolvasó) meztelenkedő Kate Winslet vonzalma első ízben az azóta legendássá vált akt megrajzolásában kulminál. A bohém művészsuhanc és a felső tízezer konzervatív üdvöskéje között igazán akkor mosódnak el a határok (és forrósodik fel a hangulat), amikor a lány azt mondja: „Rajzolj le úgy, mint azt a francia lányt!” Váratlanul dekadens felkínálkozás ez a 20. század elejének jól nevelt angol úrilányától, a buja előjátékkal felérő sztriptízt és portrét aztán kéz a kézben történő menekülés, majd egy sokatmondóan párás autóablak és egy tenyérlenyomat követi. És végül a hajó is elsüllyed… (MD)
YouTube előnézeti kép

Címke: ,

Nézz bele!
Téma: Trashfilm Jeffrey Sconce: Az akadémia „beszennyezése” Sepsi László: A szörnyeteg jele – Trash, tévé, evolúció „A minőség szubjektív dolog” – Interjú David Latt-tel Alföldi Nóra: Trashformers – A kortárs blockbuster és a szenny Nemes Z. Márió: Kínzás mint képalkotás – A torture porn esztétikái Csiger Ádám: Szemét a Nap mögött – A japán trashfilm útja Parragh Ádám: Dühöngő firka – Körvonalazható trashettanulmányok Állókép Győrffy László: Privát biológia Dömsödi Zsolt: Trash-Pöröly Varió Huber Zoltán: A magányos hős újabb eljövetele Orosz Anna Ida: Vakrajz Lichter Péter – Pálos Máté: Szemorgona
2008_cj7_001

LISTA

orgazmo

LISTA

kbill01uma

LISTA

buttsociety

LISTA

amerikaipite

LISTA

satantango

HANGOK A JÖVŐBŐL

Képernyőfotó 2014-07-27 - 15.12.56

PULP

under-the-skin-scarlett-johansson

Jegyzet

Képernyőfotó 2014-07-13 - 12.38.15

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

roverlead

INTERJÚ

animal_love_big

LISTA

roverlead

LISTA

pulgasari__span

LISTA

Képernyőfotó 2014-04-23 - 3.01.43

LISTA

oscars_widenew

LISTA

GDT13-post

LISTA

the-hunt

LISTA

Melvil-Poupaud-in-Laurence-Anyways

LISTA

WIND

ANIMATÉKA, LISTA

poszterfilth

LISTA, POSZTERFOLIO

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu