kbill01uma

LISTA

4. Női akcióhősök, akik férfiakat vernek

PRIZMA

2012/03/03

A bűn hálójában kapcsán ezúttal elsősorban feminista olvasóinknak szeretnénk kedveskedni. Az alábbiakban összeszedtük a legmegveszekedettebb kemény csajokat, akik a világ megmentése és egyéb elfoglaltságaik mellett rendre szakítanak időt egy kis férfiverésre is.
Vigyázat, az összeállítás ERŐSZAKOS VIDEÓKAT tartalmaz!

Varla rossz napja (Gyorsabban cicamica, ölj, ölj!, 1965)
“Hölgyeim és uraim! Üdvözöljük Önöket az erőszak világában. Egy kegyetlen világban, ahol az erőszak számos alakot ölthet egyik legkedveltebb ezek közül a szex. Megfertőz mindent. Mindent, amihez hozzáér. Pokoli étvágya nemcsak rombol, épít is a maga förtelmes módján. Figyeljük meg ezeket a rosszindulatú kreatúrákat! Ezeket az asszonybőrbe bújtatott, rosszindulatú teremtményeket. A női test félreismerhetetlen jegyeit, a zabolátlan viselkedést és a csábos vonalakat. De vigyázat, ne becsüljék őket alá! Ezek az ördögfajzatok képesek a pusztításra, bárhol, bármikor és bárkivel szemben. Hogy kik ők? Lehet akár a titkárnőjük, az orvosuk, a recepciós… vagy egy go-go táncos.” Russ Meyer klasszikusának exploitation-mércével is briliáns bevezető-narrációja lényegében nem is igényel további kommentárt: a Mester dúskeblű dominái nélkül egy ilyen összeállítás fabatkát sem ér, a sivatagban bandázó go-go táncosok fekete bőrben feszítő anyatigrise pedig minden olyan hímnemű egyed rémálma, akinek a feminizmusról először a szüfrazsettek ugranak be. Varla oly kecsesen verekszik, mint a legtökösebb cowboy a tavernában, a száját sem csak az uraknak tetsző módon használja és mindeközben romlottabb bármely pengebajszú gengszternél. (SL)
YouTube előnézeti kép

Ebony vs. Ivory (Cleopatra Jones, Foxy Brown)
Az biztos, hogy középkorú, öltönyös fehér férfi még soha nem érezte magát annyira szarul, mint amikor Cleopatra Jones (Tamara Dobson) és Foxy Brown (Pam Grier) színre lépett. A két ébenfekete amazon nem csak átvette Shafttől a Blaxploitation Pörölyének szerepét, hanem a női egyenjogúságot is oly mértékben terjesztette Harlemben, hogy ma már Jay-Z-t is csak Beyoncé férjének szólítjuk. Cleopatra és Foxy nem csak fizikailag, de szexuális értelemben is a hímek fölé kerekedett, és kéjes örömmel átitatott frusztrációt okozott az „erősebbik” nemnél. A korábban modell, ennélfogva égig érő lábakkal rendelkező Dobson bemutatkozó jelenetében egy reptéri tranzitban rugdalja ájultra derékig érő férfiúi alattvalóit. Az uralkodni vágyó fehér férfi mindössze áldozati bárány a nőstény isten oltáránál. Ilyen az, amikor a tekintet tárgya durván seggbe rúg. (FG)
YouTube előnézeti kép

Replikánscombok szorításában (Szárnyas fejvadász, 1982)
Az Álomgyár legnagyobb űropera-kalandjaiból, a nácikkal, gonosz sámánokkal, és az Amerikai Kormányt aláaknázó gonosztevőkkel folytatott viaskodásokból már kiderült, hogyha verekedésről van szó, Harrison Ford győztes helyzetből indít, egy filmtörténeti science fiction remekműben azonban két bombasztikus replikáns lánynak az ő kemény hátsóját is sikerül kiporolni.
Először a démoni-vörös táncosnő, Zora szorongatja meg a tökéletes másolatok likvidálására szakosodott Deckard torkát, később pedig Pris, a bábutestű szőkeség mossa fel vele a padlót és kezdi fojtogatni formás combjaival. Valószínűleg a két szuperszonikus amazon közül bármelyik fél kézzel elintézné az egzisztenciális zsákutcában vergődő, megcsömörlött fejvadászt, ha az nem folyamodna tisztességtelen eszközhöz. A frigyládás kaland óta tudjuk, ha úgy hozza a helyzet, a Ford-féle, majdnem tökéletes hősök szívbaj nélkül lelövik fegyvertelen ellenfelüket (lásd a szablyával hadonászó, megmámorosodott arab esetét), Deckardnak azonban legalább olyan könnyű megbocsátani, mint Indiana Jones-nak, főleg, ha a hármas számú, álomszép másolat-lány leigázásának felejthetetlen jelenetét is figyelembe vesszük. Egy ilyen taszigálás nyomán még a legkeményebb feminista replikánsok szeme sem maradna szárazon. (TZS)
YouTube előnézeti kép

Ruka bevetésen (Tokyo Gore Police, 2008)
A kortárs japán splatterpunk (amelyről kimerítő tanulmány olvasható legfrissebb számunkban) már eddig is számtalan rakott szoknyás virágszállal örvendeztette meg a vérszökőkutak és a deformált férfitestek rajongóit, de a műfaj kvázi újhullámának vezéregyénisége, Nishimura Yoshihiro a Tokyo Gore Police-szal emelte új szintre a Tetsuóból kinőtt gore-barokk tobzódást. Monstre főműve agyonironizált disztópia, élőszereplős rajzfilm és rémálomszerű nagyjelenetek laza füzére, melyben a Miike-féle Meghallgatás női főszereplője kaszabolja halomra a testmódosításban utazó gyilkos mutánsfajzatok legújabb nemzetségét. Természetesen a cselekmény előrehaladtával ez már korántsem lesz ennyire egyszerű – a trashfilmnek nem szokása a saját tükörképeként is felfogható testi deformitásokat hosszú távon negatív szerepben tartani, lásd a programadó Torzszülöttektől a Toxikus Bosszúállóig –, de a nyitányban Eihi Shiina még katonás fegyelemmel és külsővel rakja helyre a jövőbeni nagyváros szívében megtestesült abjectet. (SL)
YouTube előnézeti kép

Kicsi lány, nagy kalamajka (HA/VER, 2010)
Mark Millar kitűnő képregényéből Matthew Vaughn forgatott mérsékelten kitűnő és sajnos némileg hollywoodi igényre szabott, a nyomtatott alapanyaghoz mérten nem annyira véres filmet. A szuperhősfilm-hullám túloldalát meglovagló alkotások azelőtt és azóta is rendre gyülekeznek, mindenféle szuperképesség híján, többé-kevésbé hírnév reményében, pillanatnyi elmezavar, vagy veszteség hatására önbíráskodóvá avanzsáló főhősökkel (Defendor – A véderő, SUPER, Zöld darázs) a homlokterükben. Ezek a latexruhás idióták egytől-egyig férfiak, ezért is van különleges jelentősége a meglepően sokfajta fegyverrel elboldoguló Mindy „Hit-Girl” MacReady-nek, akit a Nicolas Cage által Ned Flanders-ös kispolgárisággal megformált – és éjszakánként Batmant rezonáló Big Daddy-ként igazságot osztó – apa készített fel a bűnözőkkel folytatott vériszamos bosszúhadjáratra. Hit-Girl a méretes mordályokat hadonászó gonosztevők halálos (és képességeinek köszönhetően minden bizonnyal egyben az utolsó) ellenfelének bizonyul, a kislány nyomát szédületes body count-statisztika kíséri. Ártatlan fizimiskája és kislányos bája a szuperhősgúnya felöltésével gyilkos-megszállott szenvedéllyé és őrült mosollyá szublimálódik, szemléletesen, káromkodásokkal tarkítva illusztrálandó a „Soha ne becsüld le az ellenfeled!” több ezer éves múltra visszatekintő jó tanácsát. (MD)

Hundra sikertelen háziasítása (Hundra, 1983)
A nyolcvanas évek számtalan bizarr vívmánya között kétségkívül kiemelt helyet foglalnak el az állatbőrbe bújt amazonok és barbárkirálynők, nem sokkal lemaradva az állatbőrbe bújt hajmetál-bandáktól. A sword and sorcery zsánerének emblematikus hősnői közül ugyan a Schwarzeneggerrel flörtölgető Vörös Szonja az állandó hivatkozási pont (egyúttal elrettentő példa), függetlenül attól, hogy kevésbé mainstream kolléganői közül bármelyik a földbe döngölné, akár az osztrák tölggyel együtt. A díszes kompániából a női hősökre átírt exploitation-filmekben utazó Matt Cimber Hundrája az egyik legbámulatosabb teremtmény, aki, miután törzsét kiirtják a haramiák, a műfajtól szokatlan módon már egy jelenettel később végez minden vétkessel (egymaga tizennéggyel, hogy pontosak legyünk), majd a cselekmény további másfél óráját kényszeredett fenimizálódással tölti, hiszen nemzettségének továbbélése az ő méhétől függ – ami kiváltképp annak fényében problémás feladat, hogy fogadalma szerint „testébe sem férfi kardja, sem más része nem hatolhat”. Habár Hundra – némi meztelen lovaglástól eltekintve – szabadidejét főképp férfiak lemészárlásával tölti, az egyéb természetű testi kapcsolatra irányuló első próbálkozása mégis kiemelkedően tanulságos jelenet: Cimber az alábbi öt percbe csaknem az összes felmerülő sztereotípiát belezsúfolja, ami egy fantasy-rajongónak csak eszébe juthat a két nem viszonyáról. (SL)
YouTube előnézeti kép

Híííííjáááá! (Linda)
A sorozatot kiötlő Gát György bevallottan a korai Jackie Chan és a halhatatlan Bruce Lee előtt akart tisztelegni, amikor megteremtette a hajthatatlan, a taekwondót is „mesterien” űző fiatal rendőrlány figuráját. A magyar gengszterfilm és krimi ugyan még mindig emblematikus (anti)hősök híján van (bővebb okfejtésért lapozzátok fel a Prizma második, a magyar műfaji filmmel foglalkozó számát, melyben hosszabban értekezek a problémáról), Veszprémi Linda és az őt alakító Görbe Nóra azonban egy generáció kedvencévé vált, arról nem is beszélve, hogy a sorozat hatására igencsak megnövekedett a rendőrség népszerűsége, és jóval több nő jelentkezett rendőrnek, mint addig. Mai szemmel nézve persze igencsak megmosolyogtatóak a bugyuta bűnügyek, a Babetta-háton érkező, sokadszorra is ugyanazzal a rikoltással pörgő rugó Linda és a prosztóbajszos kaszkadőrök, de az kétségtelen, hogy a kegyetlen férfivilágban boldogulni kénytelen magyar nők között Linda a legtökösebb, miként azt az alábbi jelenetben is láthatjuk.
És egyébként is, hogy tudnánk lemondani az ilyen nagyszerű sziporkákról?
„Veszprémi, maga a Hasfelmetsző Jack! Amerre megy, ott vér folyik.”, illetve:
„Különleges adottságaim vannak. Olyanok, amelyekkel nem minden nyomozó dicsekedhet.”
„Például?”
„Például, hogy nő vagyok!” (MD)
YouTube előnézeti kép

Variációk egy tini-bérgyilkosnőre (Hanna – Gyilkos természet, 2011)
Joe Wright szerzői akciófilmjéről a bemutatója idején minden leírtam, a karaktert természetesen nem hagyhattuk le a listánkról, már csak azért sem, mert a gyilkolásra kondicionált tinédzserlány tematikájában két Luc Besson-film, a ’94-es Leon, a profi, valamint a ’97-es Nikita női főszereplőjének továbbörökítője is egyben. A „felnőttek” bábjaként mozgatott lány sorsa elkerülhetetlenül száguld a végzet felé, miközben egy perfekcionista CIA-ügynöknő és az általa megbízott bérgyilkosok kontinenseken átívelő hajszát folytatnak ellene. A mesei allegóriákkal megtűzdelt filmben Hanna könyörtelenül visszaél a törékeny kislány álarcával, hogy egy pillanattal később nyaktörő mutatványokat gyakoroljon a mit sem sejtő fogvatartóin. (MD)
YouTube előnézeti kép

Cynthia Rothrock a szemgolyógyűjtő harcművész szatír ellen (A legyőzhetetlen, 1993)
Legyen bármekkora blaszfémia, a színészi pályáját a Golden Harvestnél kezdett ötszörös karate-világbajnok kétségkívül Chuck Norris női megfelelője, aki a texasi kopót megszégyenítő lendülettel tisztogatta a züllött sikátorokat, legyenek azon az ígéret földjén vagy Hongkongban. A Godfrey Ho trashguru bábáskodása mellett készült A legyőzhetetlen (amelyből a távol-keleti piacra Bloody Mary Killer címmel került egy újravágott változat) meglehetősen sokat tett Rothrock kultuszának kialakulásért, főképp azáltal, hogy hírhedt fináléja  a YouTube-ra felkerülve több milliónyi szűz aggyal ismertette meg a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójának akciófilmes gyönyöreit. Sajnos a zárlatban Rothrock már lesérült karral vesz részt és így nem ő viszi a prímet, de első, döntetlenre végződő összecsapása a szerelmi bánatos ámokfutóval (Don Niam megismételhetetlen alakítása) szintén méltó a kiemelésre – már csak azért is, mert minden idők egyik legrosszabb John Woo-utánérzését is láthatjuk benne. (SL)
YouTube előnézeti kép

Szeretnél felül lenni? (James Bond: Aranyszem, 1995)
Őfelsége kedvenc titkosügynöke sohasem volt hozzászokva ahhoz, hogy nők füttyentésére ugráljon, a brit macsó olykor még attól sem riadt vissza, hogy egy-egy jól helyezett pofonnal, vagy fenékpacsival térítse jobb belátásra a gyengébbik nem képviselőit. A női „henchmanek” meglehetősen alulreprezentáltak az egész szériában, szexuális vágytárgyak és/vagy idő előtt elhalálozó gonosztevők sorsára kárhoztatva, egészen Martin Campbell briliáns franchise-újraélesztéséig. A női emancipáció jegyében Bondnak ezúttal Xenia Onatopp (a sorozat szexuális duplafenekűséggel elnevezett nőszemélyeinek hagyományát folytatva) személyében méltó ellenlábasa akad, aki vérbeli femme fatale-ként teszi el combjával láb alól a törékeny férfiakat. Gyilkosságai szexuális gyönyörrel töltik el a pszichotikus harci pilótát, ahogy a kötelező, Bonddal való lepedőgyűrő jelenet is egy csapásra végzetes, nemek közt dúló dominanciaharccá válik. (MD)
YouTube előnézeti kép

Nincs végzet, csak ha magad is bevégzed! (Terminátor 2 – Az ítélet napja, 1991)
Ugyan ez nem toplista, de az a nő, aki a világunk egyetlen reményét, a jövő ellenállásának vezetőjét, magát John Connort hordja a szíve alatt, igencsak előkelő helyen állna azon a bizonyos rangsoroláson. Míg James Cameron mesteri sorozatindítójában Sarah Connor borzas fejű damsel in distress, a minden szempontból nagyobb szabású sequel nem csak a T-800-as immár védelmező szerepben való feltüntetésével, hanem a női főszereplő gyökeres átalakításával is emeli a tétet. Sarah Connor ebben maszkulin akcióhőssé vedlik át, egy másik Cameron-film, A bolygó neve: Halál Ellen Ripley-jét felidézve, aki szintén a feminista filmelemzések kedvelt és visszatérő karaktere. Elmegyógyintézeti cellájában végzi monoton edzésprogramját, szótlanul tűrve a szadista ápolók zaklatásait, egészen addig, amíg a militánsra szálkásított anyatigris ki nem szabadul. Mert akkor bizony ember legyen a talpán, aki az útjába áll… (MD)
YouTube előnézeti kép

Éneklő detektív (Buffy, a vámpírok réme, 1997-2003)
A férfiakat csúnyán lezúzó női karakterek megalkotásában Joss Whedon abszolút az élen jár, egyenesen halmozva a világmegváltó harcos hölgyeket, és a köréjük alkotott komplex univerzumokat. A Serenity fedélzetén lézengő pszichotikus River és a Dollhouse szereposztó díványán epizódról epizódra újjászülető Echo előtt Whedon létrehozta első és leghíresebb misztikus harcosát, Buffy-t. A dacosan biggyesztő butácska szöszke hét évadon át irthatta büszkén a túlnépesedett démonpopulációt, és rossz útra tévedt osztálytársait, túlélve megannyi apokalipszist és tinédzserválságot. Buffy életében az erőszak végül mindenre megoldás: megregulázza a gonoszkodó tinihordákat, leszámol a szextől megkattanó férfiakkal, visszaszorítja a kertváros képmutató zombihordáit; sőt, szövevényes élettörténete során még saját legendájának formanyelvi túlkapásaival is megküzd. (SZN)
YouTube előnézeti kép

A Menyasszony a Crazy 88 ellen (Kill Bill: Vol. 1, 2003)
Tarantino erőskezű nőalakjai önmagukban kitennének egy efféle listát, így kész szerencse, hogy felmenőiknek köszönhetően (a Halálbiztos Meyerig visszavezethető cicababái, a blaxploitation-istennő Pam Grier a Jackie Brownban vagy jelen esetben Lady Snowblood a vérgőzös chambara-klasszikusból) biztos cserefigurákkal rendelkeznek, megakadályozva, hogy jelen összeállítás a végére ne QT-portré legyen. A Kill Bill univerzuma és benne Uma Thurman legendás kaszabolása ezzel együtt is megér egy misét: a férfiakkal folyton ráfázó elit bérgyilkos itt mintegy az egész nemen vesz teljes körű elégtételt a korábbi (és a későbbi, lásd a finálé antiklimaxát, illetve Michael Madsen esetét a sóspuskával) sérelmekért, a maszkos kantömeg és az eseményeket szintén absztraháló stiláris trüvájok pedig egyként azt szolgálják, hogy küzdelme fölé emelkedjen az átlagos férfi-nő csetepatéknak és egyfajta általános érvényű, szinte szimbolikus csörtévé váljék. Miután pedig az anyakirálynő végzett a körülötte dongó herékkel, úgy veszi kezelésbe kurtafullánkú legkisebb ellenfelét, ahogy azt egy szülői érzelmekkel felvértezett fúriának ildomos – egyben minden csillogószemű fanboynak is megmutatva, hol a helye. (SL)
YouTube előnézeti kép

Címke: , ,

Nézz bele!
2008_cj7_001

LISTA

orgazmo

LISTA

batman-ashes-to-ashes

LISTA

warwick-willow-2

LISTA

playboy

DIA/FILM

tojásoslizs13lead

KELETI EXPEDÍCIÓ

vlcsnap-2012-09-23-12h16m47s140

PRIZMATUBE

trom

TRAILERPARK

1afathersday3

ESSZÉ

bunnynew062911

ESSZÉ

basketlead

ESSZÉ

chill

HÍREK

sasha-greylead

LISTA

chilleramaretrolead

ESSZÉ

buttsociety

LISTA

mega-piranha

MONSTER OF THE WEEK

tokyo_gore_police_es01

KELETI EXPEDÍCIÓ

bad-biology

ESSZÉ

faun

INTERJÚ, LISTA

the-human-centipede_396394

OFF SCREEN

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu