2008_cj7_001

LISTA

7. Idegen-térkép

PRIZMA

2012/06/11

Az elmúlt években látványosan megnövekedett bolygónkon a földönkívüli-aktivitás, amit mi sem bizonyít jobban, hogy ebben a hónapban két nagyköltségvetésű mozgókép is foglalkozott a témával. Ennek örömére fogtunk neki, hogy elkészítsük a Föld 1.0-ás UFO-térképét, melyből minden érdeklődő számára kiderül, hogy az egyes helyszíneken – Kolumbiától Lappföldön át Új-Zélandig – milyen féle-fajta földönkívüli-populációkkal találkozhat. A hasznos nyaralás előtti információkat tartalmazó térkép természetesen nem teljes – az arányok megőrzése véget egyelőre számos észak-amerikai fajt szándékosan kihagytunk – ezért is várjuk világjáró olvasóink segítségét és javaslatait a további update-ekhez.

Teljes méret itt

Ördögi lány a Marsról (1954)
Helyszín: skót Felföld
Az első brit űrinváziós film paranoiájának tárgya nem a kommunizmus vagy a radioaktivitás korabeli rémképei, hanem bizony az emancipáció. Az Inverness környékén kényszerleszállást végrehajtó csészealj egyszemélyes hódítója feszes pvc-kosztümbe bújt szadomazo díva, aki szülőbolygója satnya hímlakosságát kívánja temperamentumos londoni machókkal vérfrissíteni, ám kénytelen beérni egy kis fogadóban rekedt tízfős brit nemzetközösséggel (a hely sokatmondóan a legendás lázadó hős, Csinos Károly herceg nevét viseli). Alig másfél évvel Erzsébet trónra kerülése után a nőuralomtól rettegő, szexfóbiás brit néplélek szemében nem létezhetett vészesebb támadó egy harcos dominánál: tökös Marsbéli Mónikánk műszempillás hipnózis-tekintetével engedelmes bábbá merevít szökött asszonygyilkost és karakán haditudósítót, játszi könnyedséggel csavarja ki a lőfegyvert a férfikézből, gyilkos vágyait kétméteres robot-vibrátorral elégíti ki és ártatlan kisfiút hurcol magával pulzáló ufójába (mondván: „oly csodát mutatok neked, mit még sosem láttál eddig!”). A színpadi műből adaptált statikus opusz a mókás űrkütyük és pocsék párbeszédek ellenére több négy díszletfal közé zárt üres eurotrashnél, nőiszonyát olyan vérlázító következetességgel vezeti végig hetven percén, hogy még a legkezesebb háziasszony-nézőt is menten melltartóégetésre, miskárolásra és más forradalmi feminista tettekre mozgósítja. (VA)
YouTube előnézeti kép

A testrablók támadása (1956, 1978, 1993, 2007)
Helyszínek: Santa Mira; San Francisco; Alabama; Washington
A hordozó nélkül leginkább a gombákkal és az 1951-ben az Antarktiszon feltűnt répalénnyel rokonítható testrablók valószínűleg a legelszántabb beszivárgó fajok egyike, Jack Finney írásos dokumentációja és 1956-os első feltűnésük óta alig maradt ki olyan évtized, amikor ne próbálták volna megvetni lábukat(?) a Földön. (Nem beszélve az olyan nem, vagy tévesen dokumentált esetekről, mint a 2007-es Invasion of the Pod People-ben látottak.) Parazita életforma, melynek egyedei sajátos kollektív tudattal rendelkeznek, egyes elemzők szerint emiatt tekinthetőek a kommunisták távoli rokonainak. A testrabló áldozatát annak REM-alvásfázisában lemásolja, amivel egy időben el is pusztítja az eredeti testet. A másolatok elsősorban csökkentett érzelmi aktivitásuk által különböztethetőek meg az egészséges embertől. A 2007-es washingtoni invázióban már nincs nyoma az áldozat másolásának, az alvásfázist a testrablók a gazdatest feletti kontroll megszerzésére használják, ami felveti annak lehetőségét, hogy egy mutálódott vagy a korábbiakkal csupán rokon fajjal állunk szemben.
Lehetséges védekezési mód: korlátozott ideig alvásmegvonás, egyéb ellenszer nem ismert.(SL)
YouTube előnézeti kép

Spuk von Draussen (1987)
Helyszín: Németország, Bärenbach, Baden-Württenberg tartományában
A nyugat-német gyermeksorozat egyik darabjának főszereplője Rodenwald nagypapa, aki nagy szeretetben gondoskodik unokáiról, menyéről, és látszólag teljes lelki békével élvezi a nyugdíjas mindennapokat. Rodenwald úr azonban nem egy egyszerű öregember: ő az RO-101-es nevezetű robot, akit a földönkívüliek azért hagytak hátra, hogy szemmel tartsa földi otthonukat, a bärenbach-i, vadregényes tájon épített viskót. A történet három űrlénye az Obskura nevezetű bolygóról származik, és egyetlen céljuk, hogy a középkorban épített nyaralót visszaszállítsák a világűrbe. Intézkedésük közben néha Athos-szá, Porthos-szá, és Aramis-szé, majd középkori lovagokká, később pedig Charlie angyalaivá változnak, hogy a szórakoztatás legkedvesebb trióit hozzák. Pedig szegény kis űrlények nem akarnak mást, mint hazavinni otthonukat. (BA)
YouTube előnézeti kép

District 9 (2009)
Helyszín: Johannesburg
Neill Blomkamp parádés elsőfilmjében a földönkívüliek nem rejtőzködnek, és nem is csenevész kis bolygónkra fáj a foguk: kiszolgáltatott űr-hajótöröttként gettókba szorulnak, mely gettókat egy magánkézben lévő cég és annak marcona zsoldosai felügyelnek. A ráklények nyomorúságos létkörülményeivel és a feléjük irányuló kirekesztő dühvel Blomkamp Apartheid-párhuzamokat feszeget, melyre szépen rímel a sci-fi-vel szervesülő dokumentarista formavilág, de ez a szimbiózis nem csak műfaji, hanem tematikai (a férfi főhős lassú, kafkai metamorfózisa) és motívum szempontból (a földönkívüli biotechnológia „egybeolvadáson” alapszik) is szembeötlő. Johannesburg fenséges látképén a ráklények működésképtelen űrhajója éktelenkedik, azokat is emlékeztetve a városban uralkodó helyzetre, akik elfordítják a fejüket a rasszista erőszaktól, az embertelen kísérletektől és a gettókban dúló gyilkos káoszról. (MD)
YouTube előnézeti kép

Földvédelmi Hadsereg avagy a Misztériaiak (1957)
Helyszín: Japán, Fuji-hegy
Öt évvel azután hogy az amerikai csapatok elhagyták Japán felségterületét, újabb inváziós sereg szállta meg a Felkelő Nap honát, igen eltérő külalakkal, ám nagyon hasonló célzattal. A hajdan Mars és Szaturnusz között keringő Miszteroid bolygó fejlett civilizációja (akik külsőre leginkább a Méhek zenekar és a Teletubbies beteges frigyének gyümölcseire hajaznak) csupán három mérföld sugarú földterületet kíván bázisa köré a Fuji lábánál, plusz maroknyi csinos leányzót szexrabszolgának – pontos lenyomataként a kéjvágyó jenki katonákról élő kollektív képnek a japánokban. A Godzsira-típusú óriásszörnyfilmek atyjaként elhíresült Ishiro Honda inváziós scifi-klasszikusában a hidegháborús szellemhez híven nem hisz a békés szándékú letelepedésben, kígyónyelvű idegenjei a hangzatos pacifista szólamok ellenére világhódító terveket szövögetnek tojástartóról mintázott harcikupolájuk áthatolhatatlan falai mögött, mígnem az egyformán zseniális és hősies japán tudósok a hadsereg élére állva hőlézerjeikkel távozásra kényszerítik őket. Addig azonban  látványos állóháború jelenetei peregnek fáradhatatlanul – többek közt egy húszméteres, két lábon járó robotvakonddal, kék és vörös színű halálsugarakkal, valamint olyan míves és meggyőző makett-katasztrófákkal, amelyek minden fiúgyermek szívét sírig megdobogtatják, aki valaha is vágyálmokat szőtt a fater féltve óvott terepasztalának módszeres leamortizálásáról. (VA)
YouTube előnézeti kép

A hegy gyomrában (1981, 2009)
Helyszín: Új-Zéland, vidéki kisváros Auckland környékén
Fajok:
1. Mr. Jones – a „tudatukra ébredt”, bölcs földönkívüli faj utolsó képviselője, célja az ellenséges faj megállítása. Speciális képességek: teleport, telepátia stb.
2. Wilberforcék – hatalmas ősférgek, ember alakot magukra öltő, nyálkás csigalények. Céljuk a Földgolyó gusztustalan sártengerré változtatása, a totális invázió, az élet eltörlése. Speciális képességek: gonosz teleport, technikai fejlettség.
A 90-es évek hajnalán öntudatára ébredő honi generációt számtalan mozgóképes trauma forrasztja egybe, ám még az Antall József halála miatt félbeszakadt Walt Disney-adás hatását sem múlhatja felül az a kollektív sokk, melyet A hegy gyomrában megtekintése okozott. Mivel a valódi felelősök nevét mind a mai napig homály fedi, és az elszenvedett lelki sérülések terápiás célú feldolgozása is várat még magára, legfeljebb csak megbecsülni lehet, hány álmatlan éjszakáért és ágybavizelésért felelős a legendás új-zélandi minisorozat. Az önmagát tudományos-fantasztikus filmszériaként propagáló, valójában azonban az ifjúsági horror vészesen önellentmondásos műfaji fúzióját megvalósító mű elsöprő ereje abban rejlett, hogy a naiv célcsoport alapvető félelmeire játszott rá. A rosszarcú, mogorva szomszéd bácsiról itt ugyanis valóban kiderül, hogy egy nyálkás, csigatestű idegen, aki sáros gusztustalansággá akarja áttranszformálni a Földet, ahogyan a mosolygós nagypapa-pótlék tényleg egy bölcs földönkívüli faj utolsó képviselője, aki mindható orákulumként irtja a kocsonyás ellent. Bár a történet végén a jó erői látszólag diadalmaskodnak, a Wilberforce-família mégis elpusztíthatatlan, ott dolgoznak ugyanis még mindig a tudatalattinkban! (HZ)
YouTube előnézeti kép

A zűrhajó (2004)
Helyszín: Nevada, Area 51, illetve a teljes bolygót érintő invázió
Aki kicsit is jártas a német (pop)kultúrában, az Stefan Raab nevének elhangzásakor sikítva menekül a tévé elől. Persze csak akkor, ha a kedves néző úgy dönt, hogy napjának hátralevő részében szüksége van még az agysejtjeire. Stefan Raab Németország ügyeletes bolondja, aki favicceivel és a kínai vetélkedő-show-kat is túllicitáló tévés műsoraival milliókat „szórakoztat” naponta. Nem mellesleg ő írta A zűrhajó zenéjét, és jó pár dialógját is, így nem igényel nagy logikát, hogy rájöjjünk: minőségi sci-fi-szatírára nemigen számíthatunk e film kapcsán.
2304-ben bolygónkat az a veszély fenyegeti, hogy az űrből érkező, idegen lények gyorsabban lepik el a kontinenseket, mint a hangyák a kenyeres polcot, ezért a Föld megmentésén rágódó szenátus úgy dönt, hogy a kicsike idegenek kiirtását s Star Trek szereplőit idéző három homoszexuális asztronautára bízza, akik visszautaznak az időben, hogy megakadályozzák az űrlények terjeszkedését.
Node lássuk csak a filmben szereplő alieneket: A zűrhajó idegenei a gonosz kis marslakók, akik focilabda méretű űrhajóikon repkednek a Földre. Sok minden nem derül ki róluk, csak az, hogy ők is szeretik a sört, de nem igazán bírják megemészteni az italt, olyannyira, hogy a film utolsó szekvenciáiban a „főgonosz” marslakó halálát is a folyékony kenyér okozza. A kimúláshoz persze egy jó adag asztmaspraynek is köze van… (BA)
YouTube előnézeti kép

Rémkoppantók (1993)
Helyszín: Haven, Maine állam
Számos más fajhoz hasonlóan a „rémkoppantók” már jelen konfliktus előtt jóval korábban is meglátogatták bolygónkat. A haveni incidens oka egy lezuhant és mélyen a talajba ágyazódott űrhajó, melyet a Roberta Anderson nevű helyi westernszerző talál meg egy erdei séta során. Az asszony a városka lakóival közösen kezd neki a lelet kiásásának: miközben egyértelmű, hogy az idegen faj jelentősen magasabb technikai fejlettséggel bír az embereknél, az űrhajóból érkező sugárzás át is formálja a hatása alá került lakosokat. Erős függőséget okozó hatása visszafordíthatatlan, az áldozatok a sugárbetegség jeleit mutatják, ám egyúttal magas szintű technikai affinitásra tesznek szert. Bizonyos spekulációk szerint a haveni űrhajó tervezői megegyeznek az ezredforduló után szintén a Maine állambeli erdőségekben végrehajtott invázió-kísérlet „Szürke” néven ismert kitervelőivel. Utóbbi eseményeket az Álomcsapda című regény és film dolgozta fel. A Szürkék és a Rémkoppantók fejlett intelligenciájuk ellenére megmagyarázhatatlan gyűlölettel viseltetnek az emberiség iránt, ami mindezidáig lehetetlenné tette az érdemi kommunikációt – legutóbbi ittjártukkor űrgombából kifejlődő szargörényekkel próbálták kiirtani a bolygót, ezzel nehezítve a kölcsönös megértésre épülő fajközi kapcsolatok kiépítését,
Lehetséges védekezési mód: a koponyában lévő fémlemez korlátozza a sugárzás hatását, ellenben az előrehaladott folyamat nem visszafordítható. (SL)
YouTube előnézeti kép

Elpusztíthatatlanok (1988)
Helyszín: Los Angeles, illetve világméretű összeesküvés
John Carpenter gyanúsan gyakran rendez földönkívülieket: a Sötét csillag alulértékelt Kubrick-paródiájában mókásan ártalmatlan ufókat mutatott, hogy aztán a „Dolog”-gal megteremtse a filmtörténet egyik legmegátalkodottabb invázorát.  A Csillagemberben szintén egy Földre tévedő idegent vonultatott fel, aki horrorisztikus helyett romantikus viszonyba keveredik egy földlakóval. Az elátkozottak falujában ismét ufós sci-fi horrort remake-elt, már kevesebb sikerrel, majd öregségére A Mars szelleme alkalmával lekoppintotta A dolog-ot (ráadásul másodjára, az egyébként brilliáns A sötétség fejedelme is egy A dolog-ripoff volt). Az Elpusztíthatatlanokban a ritka, de annál veszélyesebb konspirátor ufók tabutémáját boncolgatja, emellett a sci-fi horrort ötvözi akció-westernjeivel (Menekülés New Yorkból): sehonnai hőse, Nada (Roddy Pipper pankrátor, fő a B-filmes hangnem) egy világméretű összeesküvést derít fel. A Földet emberi alakban rejtőzködő, csak spéci napszemüvegen segítségével azonosítható, világuralomra törő űrlények tartják a markukban, akik egy mesterséges illúzió-világot (innen jöhetett a Mátrix ötlete) alkotva szolgáikká alázzák az emberiséget (a generátor Los Angelesben van, de az ufók feltehetően már elárasztották a világot). A film a konspirációs teóriák paródiája, az ufó-jelentésektől a banális paranoiáig (a paranoiathrillerek, sci-fiként pedig a Dark City rokona): egyrészt szép kritikája a kapitalizmusnak (mintha egy egész estés Rage Against The Machine-klip lenne), másrészt a radikálisok teóriáit is bedobja témaként (egy tájékozatlan szélsőjobboldali biztos lehet benne, hogy ez egy náci propagandafilm, mondjuk a Der ewige Jude sci-fi trashnek álcázott remake-je). Carpenter az összeesküvés-elméleteket érintő diskurzushoz szól hozzá: rávilágít, hogy az összeesküvés elmélet és a műfaji/tömeg fikció (legyen az ponyvakrimi vagy itt B-film) hasonló tőről fakad, általában ugyanaz a személyiségtípus (autoriátus) rajong értük. Carpenter nem tör a téma szakija, Umberto Eco babérjaira, megmarad a mocskos szórakoztatásnál: ufói szándékosan trash/camp, elavult kidolgozást kaptak, a film zárójelenete pedig minden idők egyik legviccesebb befejezése.(CSÁ)
YouTube előnézeti kép

CJ7, a kis zöld látogató (2008)
Helyszín: Hong Kong
CJ7 egy szeméttelepen talált, robotkutya-szerű, zöld alien, aki Dicky-t, a Kínai Népköztársaság lelkes kis nebulóját arra tanítja, hogy bármi történjen is, a tanulásnál nincs fontosabb. Az üzenet olyannyira szájbarágósan érkezik, hogy CJ7 inkább tűnik Lenin reinkarnálódott tamagocsijának, mintsem űrlénynek. A kicsi idegen – akárcsak a Szovjetunió vezető urai a filmvásznon – földönkívüli erővel rendelkezik, és arra is képes, hogy Dicky-nek barátokat szerezzen, vagy például feltámassza a kínai nebuló apját. Emellett úgy viselkedik, mint egy kutya (elkapja például a koszos zoknit), simogatáskor doromboló macskává válik; egyéb esetekben pedig a Jurassic Park dilophosaurusainak hangján kommunikál. CJ7 tehát igencsak nagy polihisztor: képes légyként funkcionálni, csodacipőt heggeszt, majd Boney M. Sunny című dalára megsokszorozza magát. Tiszta Lenin. (BA)
YouTube előnézeti kép

Elem nélkül nem megy (1987)
Helyszín: New York, East Village
New York az egyik legnépszerűbb célállomás a Földre tévedt idegenek között, pusztításukat az utóbbi évtizedekben számos produkció megörökítette, a Cloverfieldben felbukkanó űrszörnytől kezdve a Liquid Sky heroinfüggő látogatóján át a Skyline behatoló csészealjaiig megannyi jövevény választotta új otthonául a Nagy Almát, ami szoros összefüggésben lehet a városban tapasztalt – legutóbb a Bosszúállókban látott – magas szuperhős-aktivitással. A 8. utcában tábort vert UFO-család fenti lényekkel ellentétben a barátságos látogatók szűk táborát erősítik, a fém alapú és ennek megfelelően fémmel táplálkozó életformák amellett, hogy semmilyen veszélyt nem jelentenek az emberekre nézve, a kisebb ház körüli munkákban és a nagyobb lakásfelújításokban is egyaránt felettébb segítőkészek. Szeretetteljes, apró család-kolóniájuk példamutató közösség a metropolis szívében, ami igazolja, hogy megtelepedésükhöz Steven Spielbergnek is köze van.
Lehetséges védekezési mód: nem szükséges, de kalapács megteszi. (SL)
YouTube előnézeti kép

Fertőzés (1980)
Helyszín: Kolumbia dzsungele
Még mielőtt Lou Ferrigno-féle Herkules-filmjeivel a talján Luigi Cozzi mákszemnyi betűkkel beírta nevét a filmtörténetbe, évente kipróbált egy-két divatos szubzsánert rendhagyó giallotól (A gyilkosnak ölnie kell), nudie cutie komédián át (Csupasz portás) leukémiás melodrámáig (Stella). Az 1980-as Fertőzés gore-fiesztája esetében a Nyolcadik utas a Halált keresztezte az olasz posztkoloniális zombifilmmel: miután egy New York-i öbölben veszteglő kísértethajón a hatóságok vírusos bélfal-robbanást okozó marslakó-tojásokra lelnek, egy speciális különítmény a fertőzésgóc nyomába ered és egészen a párás Kolumbiáig jutnak, egyenesen a hasmars-lakók fészkébe. A Ridley Scott-film látványos rákmetafórája után Cozzi rip-offja már egyértelműen a kokainban találja meg saját félelemforrását, a kávébabnak álcázott halálos mérget véreskezű kolumbiai kartell termeszti és terjeszti a nyugati világ felé – a fináléban azonban a dél-amerikai őserdőkben túlélő náci übermenschek felé is történik néhány kikacsintás, hála a marsbéli agymosó küklopszszörny bábdiktátorát megformáló Siegfried Rauch (alias Tomas Lieven) áhítatos szociáldarwinista kinyilatkoztatásának. (VA)
YouTube előnézeti kép

Space Invasion in Lapland (1959)
Helyszín: Lappföld
A svéd filmgyártás alighanem legnagyobb és legszórakoztatóbb trashfilmjében egy űrhajó csapódik a rénszarvasok közé, amelyből egy tizenhat méteres alien-jeti szabadul, akinek szőrös teste és óriási lábnyomai után kezd nyomozni egész Lappföld. A történet persze nem ilyen egyszerű, és az országok összekeverésétől (Svájc vs. Svédország) kezdve a papírgolyókból kreált lavinákon át egészen az agresszív, sítalpas helyi farmerokig jutunk, akik végül végeznek a jetivel, és megmentik a bolygót.
A film számos helyen hajaz a King Kong megható történetére, és a Svédországban landolt jeti itt is elrabolja a szőke főhősnőt, de a helyi erők közbeszólnak, és a szörny, – miután felgyújtják szegényt – fejvesztve menekül vissza az űrbe. Hogy mit is akar az idegen, és hogy hogyan is került Lappföldre (amely egyébként Finnországban van), az nem derül ki, és mivel kommunikációképtelen alienről van szó, – akinek ráadásul az arcára ragasztott óriási szarvaktól le sem lehet olvasni az érzéseit – ne várjuk el, hogy bármiféle információval gazdagodunk a film megértése során. Ennek ellenére hihetetlen szórakoztató kis alkotásról van szó, amely kötelező darab minden filmgeeknek. (BA)
YouTube előnézeti kép

Mucha Sangre (2002)
Helyszín: Spanyolország
Újabb parazita-faj, legközelebbi rokona az 1994-ben, az iowai Ambrose városában feltűnt „puppet master”. Utóbbival ellentétben nem a gerincoszlophoz csatlakozik, hanem a lágyékhoz: a beszivárgott egyedek Paul Naschy-nak és földi maffiózóknak álcázzák magukat, majd férfiakon elkövetett anális erőszakkal terjesztik a fertőzést, mely az áldozaton zombi-kórra emlékeztető elváltozásokat okoz. A fertőzöttek bármilyen fizikai sérülés után könnyedén felépülnek, elpusztításuk egyetlen ismert módja a lágyék és a pénisz megsemmisítése. A nők immunisak a parazitára, ezért rájuk az idegenek táplálékként tekintenek, rohasztott húsuk közkedvelt eledelnek számít a faj képviselői között.
Lehetséges védekezési mód: lövés vagy erős ütés a péniszre, a fertőzés nem visszafordítható. (SL)
YouTube előnézeti kép

Gayniggers from Outer Space (1992)
Helyszín: Dánia
A dán blaxpoitation-sci-fi film főszereplői az Anus bolygóról érkező földönkívüliek, avagy olyan homoszexuális, fekete férfiak, akik felfedezik, hogy a Föld nevezetű bolygón sajnos olyan lények élnek (értsd: nők), akik igencsak hátráltatják az ő párválasztási ceremóniájukat. Bolygónkra érkezvén tehát megkezdik a gyengébbik nem kiiktatását, amelyhez roppant modern sugárfegyvereket használnak. A fekete srácok képesek saját maguk teleportálására, ám korántsem kell attól tartani, hogy szem elől tévesztjük őket: a gaynigger-ek könnyen megtalálhatóak, hiszen gyilkolászásuk közben a „female, female”- robothang jön ki a torkukon, amely – amellett, hogy egy kelet-német pornó szinkronjára emlékeztet – igencsak felhívja a figyelmet a lakkgatyában táncikáló és közben sugárpisztollyal lövöldöző földönkívüliekre. A történet végén a nőket pusztító alienek a Földön hagyják társukat, a „Melegek Nagykövetét”, aki felügyeli a saját nemükhöz vonzódó férfiak egyeduralmát a bolygónkon. (BA)
YouTube előnézeti kép

A mélység titka (1989)
Helyszín: a Kajmán-árok feneketlen mélységei, Karib-tenger
Szélsőségesen félénk, békés, rejtőzködő életformát folytató, ám kiterjedt populációval rendelkező, fénykibocsátó mélytengeri faj. A félig áttetsző, gyorsan, cikázva úszó egyedek testfelépítése pillangóéra vagy angyaléra emlékeztet. Kajmán-árokbeli megtelepedésük ideje és oka teljesen ismeretlen, de egyre aktívabb ténykedésük arra enged következtetni, hogy az univerzum úszó lelkiismeretének nevében lépnek fel.  Kerülik a kontaktust az emberrel , de ha a misztikus tapasztalatra sor kerül, lüktető neonlila lumineszcenciával és megmagyarázhatatlan érzelemtúltengéssel jár. Élen járnak súlyos betegségek, mint például a kóma és a légembólia távgyógyításában, továbbá képesek irányításuk alá vonni és intelligenciával felruházni a tengervizet. Ez utóbbi tulajdonságuk felveti, hogy távoli rokonságban állnak a Solaris bolygón elterülő hatalmas óceánnal. Különös lelkesedést tanúsítanak a nők, a nőkért áldozatot hozó férfiak, illetve a házasság intézménye iránt. A fegyverek, főképp az atombomba látványa lelombozza őket, ami rámutat erős pedagógia hajlamukra és a földi bioszféra iránti empatikus érzéseikre. Erős a gyanú, hogy valamiféle titkos összeköttetésben állnak a Pandorán honos Navikkal és az amerikai természetvédőkkel. (PM)
YouTube előnézeti kép

Invasion of Alien Bikini (2011)
Helyszín: Dél-Korea
A koreai film főszereplője a földönkívüli Monica, aki szaporodás céljából érkezik a Földre. A szexi aliennek egyetlen éjszaka áll rendelkezésére, hogy megszerezze egy férfiember spermáját, és megtermékenyülve visszatérjen az űrbe. Sajnos azonban kiszemeltje, a lúzer Young-gun szüzességi fogadalmat tett, és a házasságig nem is igen akar szexuális életet élni.
Monica az a típusú űrlény, akit minden egészséges férfi szívesen látna az ágyában: irtózatosan szexi, bögyös és belevaló csaj, akinek egyetlen célja, hogy közösülésre kényszerítse a kiválasztott férfit. Ehhez minden eszközt be is vet: megsokszorozza kezeit, csápokat növeszt és a többit inkább hagyjuk is, mert különben ki kell tenni a tizennyolcas karikát. A koreai ritkaságra igazán illik az a szakállas vicc, mely szerint úgy kell élni az életet, hogy mikor lepereg előttünk életünk filmje, ne tudjuk eldönteni, hogy kalandfilmet, vagy pornót láttunk-e. Nos, az Invasion of Alien Bikini pontosan ilyen film. (BA)
YouTube előnézeti kép

Világok harca (1898, 1938, 1953, 1988-90, 2005, 2008)
Helyszín: London, Dél-Kalifornia, New York, etc.
A testrablók mellett talán a legelterjedtebb faj tevékenységére vonatkozó első írásos feljegyzések 1898-ból maradtak ránk, a XIX. század végén a marslakók egyik legsikeresebb offenzívájuk során sikerrel hajtották uralmuk alá az Egyesült Királyságot. Aktivitásuk a múlt században tevődött át elsősorban az Amerikai Egyesült Államok területére, az 1938-as inváziót rádiófelvételek, a későbbieket mozgóképek örökítették meg. Helyzetüket 1988 és 1990 között stabilizálták, amivel egy időben arra is fény derült, hogy az 1953-as kudarc nem a behatolók pusztulásával, csupán egyfajta hibernálásával végződött. Az új évezredben minden korábbinál nagyobb tűzerővel tértek vissza, ám a földi kórokozókkal szemben továbbra sem sikerült immunissá válniuk. Érzékenységük a földi mikroorganizmusokkal szemben ezidáig megpecsételte minden hatalomátvételi kísérletüket, de nem valószínű, hogy belátható időn belül feladják.
Lehetséges védekezési módok: baktériumok, a támadók legyengítése után nehéztüzérség. (SL)
YouTube előnézeti kép

Koi… Mil Gaia (2003)
Helyszín: India
A Hollywoodot megszégyenítő tömeggyártásra berendezkedett bollywoodi gyártósoron sok más amerikai sikerfilm mellett az ET története is újjászületett. Az indiai szűrőn áteresztve persze némileg változik az alapfelállás; a játékidő megnövekedése teret ad a zenés táncbetétek beillesztésére, a gyermek főhőst értelmi fogyatékos felnőttre cserélve pedig megteremtették a lehetőséget, hogy az igazi indiai szupersztárra, Hrithik Roshanra oszthassák a főszerepet (annál is inkább, mivel Rakesh Roshan, a színész nagybátyja ült a rendezői székben). Az eredetinél nagyobb hangsúlyt fektettek a hős családi és szerelmi életére, ami szintén természetes egy bollywoodizált adaptációban, és a masala filmekhez híven a legkülönbözőbb műfajok ötletszerű egymásra eresztésével elérték, hogy egyetlen műfaj se uralhassa a játékidő több mint 40%-át. Jadoo, a kedves idegen utolsó ajándéka pedig olyan szuperképességekkel ruházta fel az értelmi fogyatékos fiúból táncoló harcművésszé avanzsáló földi jóbarátját, hogy ezzel meg is ágyazott a film Krrish című folytatásának, az első igazi indiai szuperhősfilmnek. (SzN)
YouTube előnézeti kép

A legsötétebb óra (2011)
Helyszín: Moszkva
A korábban ismeretlen faj 2011-ben kísérelt meg világméretű inváziót, amiből csupán a moszkvai események kerültek feldolgozásra. Az offenzíva kezdeti sikerei a faj támadásra és védekezésre egyaránt alkalmas energiapajzsának köszönhetőek: az egyedek ennek segítségével zavarják össze az elektromos készülékeket és válnak láthatatlanná, emellett bármilyen szén alapú organizmust képesek vele másodpercek alatt hamuvá égetni,  miközben a pajzs szinte áthatolhatatlan védőburkot képez használója körül. Nem tisztázott, hogy az energiapajzs a földönkívüliek testéhez tartozik avagy technikai invenció, mindenesetre bizonyos, hogy az űrutazást is ez tette számukra lehetővé. Számos jel utal lehetséges összefüggésre Moszkva elpusztítása és az orosz szerzői jogi törvény hiányosságai között, ám ezt egyetlen forrásunk sem erősítette meg.
Lehetséges védekezi módok: az üveg blokkolja a lények érzékelőit, a mikrohullámú sugárfegyver képes meggyengíteni az energiapajzsot, de az aknavető és az AK-47-es kézifegyver szintén hatékony lehet. (SL)
YouTube előnézeti kép

Csúcsfejek (1993)
Helyszín: Paramus, New Jersey
A felütés ismerős: felsőbbrendű (és ebben az esetben érdekes fejformával megáldott) űrlakók érkeznek a bolygónkra, hogy előkészítsék a csenevész emberek elleni totális megsemmisítő inváziót. Igen ám, de mi történik, ha az előőrsként küldött házaspárnak megtetszik az itteni élet? Beldarral és Prymatt-tal legalábbis a hosszadalmas várakozás közben ez történik, kertvárosi lakot vesznek hát, melynek hófehér kerítése mögött ezúttal interdimenzionális titkok szunnyadnak. Csúcsfejük ellenére a közösség szeretett és produktív tagjai lesznek, később kislányuk is születik, miközben teljesen hétköznapi dolgokkal – szalagavatóval, fogorvossal – kell megbirkózniuk a bolygónkon. Egyetlen mitugrász bevándorlási ügynöktől eltekintve arany életet élnek, és végső fordulatként szívükbe zárják a Földet és megsemmisítés helyett a teljes asszimiláció mellett döntenek. Elvégre mifelénk a koton finom rágógumiként szolgál, ahogy a méregzöld gyepen elsajátított golftudás is életmentőnek bizonyulhat olykor… (MD)
YouTube előnézeti kép

Címkék: , , , ,

Nézz bele!
Téma: Trashfilm Jeffrey Sconce: Az akadémia „beszennyezése” Sepsi László: A szörnyeteg jele – Trash, tévé, evolúció „A minőség szubjektív dolog” – Interjú David Latt-tel Alföldi Nóra: Trashformers – A kortárs blockbuster és a szenny Nemes Z. Márió: Kínzás mint képalkotás – A torture porn esztétikái Csiger Ádám: Szemét a Nap mögött – A japán trashfilm útja Parragh Ádám: Dühöngő firka – Körvonalazható trashettanulmányok Állókép Győrffy László: Privát biológia Dömsödi Zsolt: Trash-Pöröly Varió Huber Zoltán: A magányos hős újabb eljövetele Orosz Anna Ida: Vakrajz Lichter Péter – Pálos Máté: Szemorgona
1afathersday3

ESSZÉ

orgazmo

LISTA

kbill01uma

LISTA

tokyo_gore_police_es01

KELETI EXPEDÍCIÓ

fp

MIDNIGHT MOVIEZ

ghastl

MIDNIGHT MOVIEZ

batman-ashes-to-ashes

LISTA

warwick-willow-2

LISTA

playboy

DIA/FILM

tojásoslizs13lead

KELETI EXPEDÍCIÓ

vlcsnap-2012-09-23-12h16m47s140

PRIZMATUBE

RaidersLostArk_138Pyxurz

LISTA

trom

TRAILERPARK

iron sky

KRITIKA

bunnynew062911

ESSZÉ

basketlead

ESSZÉ

chill

HÍREK

sasha-greylead

LISTA

chilleramaretrolead

ESSZÉ

buttsociety

LISTA

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu