oscars_widenew

LISTA

Kiosztottuk az Oscar-díjakat

PRIZMA

2014/03/02

!!!Frissítve a hivatalos Oscar-díj nyertesek listájával!!!

Szinte már csak órák vannak hátra az Oscar-gáláig, de ahelyett, hogy esélyeket latolgatnánk vagy megpróbálnánk kimatekozni az Akadémia ízlését, inkább kiosztottuk saját, külön bejáratú “Oscar-díjainkat”

a főbb kategóriákban, a hivatalos jelölteket alapul véve. Következzen tehát az 1. Prizma-Oscar-díjkiosztó, vagyis a szerkesztőség kedvencei.

A legjobb film / jelöltek: 12 év rabszolgaságA nőA Wall Street farkasaAmerikai botrány, Gravitáció, Mielőtt meghaltam, Nebraska, Phillips kapitány, Philomena – Határtalan szeretet

A Prizma díjazottja: Gravitáció

________

Az Akadémia díjazottja: 12 év rabszolgaság

A Gravitáció a jelöltek közül messze a legkülönlegesebb és legkísérletezőbb kedvű alkotás, szinte mindenben eltér a hollywoodi mainstreamtől: két szereplős dráma, nem fiatal, női főhőssel, eredeti ötlet és forgatókönyv alapján, szolid, összesen 90 perces játékidővel. Alfonso Cuarón filmjében arra használja fel a technikai újítások nyújtotta lehetőségeket, hogy új koncepciót dolgozzon ki a nézői azonosulás működésére. A Gravitáció az első olyan 3D-s, IMAX-vetítésre (is) tervezett film, amelynek a felfokozott térélményt sikerült szervesen beépítenie a történet elbeszélésébe, így a szemet gyönyörködtető látvány és az attrakciós elemek csak tovább mélyítik az azonosulást a sötét űr végtelen terében elvesző főhőssel – igazi hullámvasútélmény ez, akárhogy szorongatja a néző a moziszék karfáját. Pár évvel ezelőtt Terrence Malick (szintén Emmanuel Lubezki operatőrrel együttműködve) Az élet fájával kísérelte meg közelebb hozni egymáshoz a mozi és a planetárium esztétikáját, most Cuarón ezen az úton továbblépve alkotta meg azt a tökéletes fikciós filmet, ami az IMAX-dokumentumfilmek hatásmechanizmusát alkalmazza. Mindezt Cuarón úgy érte el, hogy a film közben nem vált személytelenné vagy puszta formakísérletté. A Gravitáció szerintünk nemcsak rendkívül hatásos “realista sci-fi” és szédítő erejű monodráma, hanem releváns állásfoglalás a film médiumának jövőjéről.

____

A legjobb rendező / jelöltek: Alfonso Cuarón – Gravitáció, Steve McQueen – 12 év rabszolgaság, Alexander Payne – Nebraska, David O. Russell – Amerikai botrány, Martin Scorsese – A Wall Street farkasa

A Prizma díjazottja: Alfonso Cuarón – Gravitáció

________

Az Akadémia díjazottja: Alfonso Cuarón – Gravitáció

YouTube előnézeti kép

Alfonso Cuarón a hosszú beállítások Paganinije, a kortárs mexikói film legnagyobb formalistája és átváltozóművésze. Képes egy minden kreatív energiától elzárt franchise-ba pusztán a rendezéssel életet lehelni (Harry Potter és az azkabani fogoly), és ugyanezzel az eleganciával egy személyes, coming of age-történetet elmesélni (Anyádat is). A Gravitáció esetében a forma és a tartalom tökéletes egységre talált. Míg Az ember gyermeke esetében a hosszú beállítások a dokumentarista hiperrealizmus illúzióját teremtik meg, addig a Gravitációban a műfaji elemek és a sztori által adagolt feszültség tökéletes célbaérését segítik. Több kritkus avantgárd után kiáltott, amikor a Gravitáció szubjektív, szinte absztrakcióig feszített szédületébe zuhantak. Ez nem is volt teljesen alaptalan: a film nem más, mint egy történettől megfosztott, 90 perces akciószekvencia, egy filmnyelvi zsonglőrmutatvány, fél lábon szökdelve előadva. (Beszélgetés Cuarónnal a Prizmán a filmről itt.)

____

Legjobb női főszereplő / jelöltek: Amy Adams – Amerikai botrány, Cate Blanchett – Blue Jasmine
, Sandra Bullock – Gravitáció, Judi Dench – Philomena, Meryl Streep – Augusztus Oklahomában

A Prizma díjazottja: Cate Blanchett – Blue Jasmine

________

Az Akadémia díjazottja: Cate Blanchett – Blue Jasmine

A többi jelölttel ellentétben Woody Allen Blue Jasmine-je tipikusan az a film, amit a főhősnő összetett alakítása tesz igazán hatásossá. Blanchett a manhattani elitből lecsúszott, érzelmileg meglehetősen labilis, gyógyszerfüggő Jasmine szerepében hibátlanul adagolja az információkat személyiségéről, és sikerrel vet be minden színészi eszközt, hogy ellenszenves viselkedése ne legyen akadálya a néző együttérzésének. Ebből kifolyólag alakítása nem egy hatásos film egyik összetevője a sok közül, hanem a film záloga. A zord és kétszínű hisztérika szerepében ráadásul Blanchett viszonylag manírmentes, és az iróniát, humort sem nélkülözi, ezért a színésznő jobbára feloldódik az alakításban – ellentétben a szintén gyógyszerfüggő, érzelmi zsarológépezetet megformáló Meryl Streeppel, akinek dinamikus játékmódjában valójában nem a megformált szerepet látjuk, hanem a sztárt, amint megformál egy szerepet. (Kritikánk a filmről)

____

Legjobb férfi főszereplő / jelöltek: Christian Bale – Amerikai botrány, Bruce Dern – Nebraska, Leonardo DiCaprio – A Wall Street farkasa, Chiwetel Ejiofor – 12 év rabszolgaság, Matthew McConaughey – Mielőtt meghaltam

A Prizma díjazottja: Matthew McConaughey – Mielőtt meghaltam

________

Az Akadémia díjazottja: Matthew McConaughey – Mielőtt meghaltam

A betegségmelodrámák színészi szempontból a legjobb díjmágnesek közé tartoznak. Az elkerülhetetlen halál lassú elfogadásához, az utolsó időkben megtalált belső békéhez vezető út megmutatása sok munkával járó, fizikailag és lelkileg egyaránt megterhelő feladat. Két éve még kevesen gondolták, hogy a Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt? és a Bolondok aranya sztárja lesz az, aki éppen egy ilyen szereppel fogja egyszer elhomályosítani nagyszerű kollégáit, az idén három szuper alakítást felmutató Leonardo DiCapriótól a folyton kellemetlen helyzetbe hozott szélhámosként remeklő Christian Bale-ig. McConaughey játékának csak külső rétegét jelenti a HIV-fertőzött Ron Woodroof hátborzongató fizikai átváltozása, sokkal kevésbé hivalkodó, ahogy a homofób tahóból a Mielőtt meghaltam végére normális ember lesz. Ahogy Woodroof az éttermi jelenetben az orvosának odaveti a „csak egy életed van” falvédő-bölcsességét, abban benne van ennek a korlátolt szerencsétlennek minden frissen szerzett, keservesen megértett élettapasztalata, McConaughey pedig egy szemvillanással érzékelteti, hogy Woodroof számot vetett azzal, aki volt és aki maradt, megtanult odafigyelni másokra és önmagára. (Kritikánk a filmről)
____

Legjobb női mellékszereplő / jelöltek: Sally Hawkins – Blue Jasmine, Jennifer Lawrence – Amerikai botrány, Lupita Nyong’o  – 12 év rabszolgaság, Julia Roberts – Augusztus Oklahomában, June Squibb – Nebraska

A Prizma díjazottja: Lupita Nyong’o – 12 év rabszolgaság

_______

Az Akadémia díjazottja: Lupita Nyong’o – 12 év rabszolgaság

A mexikói születésű, Kenyában nevelkedett Nyong’o produkciós asszisztensként dolgozott Hollywoodban, mielőtt elküldte volna a próbafelvételét Steve McQueennek. A rendező régóta nem talált megfelelő jelöltet a gazdáját megőrjítő, mártírsorsra ítélt rabszolgalány szerepére, amikor az ismeretlen Nyong’o jelentkezett nála. Az ilyen sztorikat szeretik a tengerentúlon: a törékeny, éteri szépség, aki egy csapásra az érdeklődés középpontjába kerül. Annál meglepőbb, hogy a 12 év rabszolgaság Patsey-jeként Nyong’o éppen a figyelem elkerülésére, a túlélésért folytatott elkeseredett, csendes harcra nevelte a főhőst, arra a küzdelemre, ami neki nem sikerülhetett. Kérdés, hogy a filmben hihetetlenül erős drámai jelenlétet sugárzó színésznő egyslágeres csoda marad-e, vagy megveti a lábát Hollywoodban. (Kritikánk a filmről)

____

Legjobb férfi mellékszereplő / jelöltek: Barkhad Abdi – Phillips kapitány, Bradley Cooper – Amerikai botrány, Michael Fassbender – 12 év rabszolgaság, Jonah Hill – A Wall Street farkasa, Jared Leto – Mielőtt meghaltam

 A Prizma díjazottja: Jared Leto – Mielőtt meghaltam

________

Az Akadémia díjazottja: Jared LetoMielőtt meghaltam

Az angyalarcú Leto négy év kihagyást – és számtalan 30 Seconds to Mars koncertet – követően tért vissza az Álomgyár kebelére, hogy eljátssza a Mielőtt meghaltam egyik kulcsfiguráját. A transzvesztita Rayon szerepében egyszerre törékeny és törhetetlenül erős, büszke és szívfájdítóan megtört. Kecses, kifinomult alakítás ez, mellyel Leto olyan kockázatos szerepeket tudna Oscarral beteljesíteni, mint a Rekviem egy álomért, a Nagy Sándor, a Mr. Nobody, vagy a Chapter 27. A jelöltek közül Leto alakítása a legmeggyőzőbb: Barkhad Abdi jelölése udvarias gesztus, Bradley Cooperé az Amerikai botrányért inkább a vicc kategóriába tartozik, ahogy Jonah Hill sem érett még meg a feladatra, Michael Fassbenderben pedig akkora potenciál rejtezik, hogy még bőven lesz alkalom őt szoborral megajándékozni. Ez Leto éve lesz.

____

Legjobb adaptált forgatókönyv: John Ridley – 12 év rabszolgaság, 
Julie Delpy-Ethan Hawke-Richard Linklater – Mielőtt éjfélt üt az óra, Terence Winter – A Wall Street farkasa, Billy Ray – Phillips kapitány, 
Steve Coogan-Jeff Pope – Philomena – Határtalan szeretet

A Prizma díjazottja:  Julie Delpy, Ethan Hawke, Richard Linklater – Mielőtt éjfélt üt az óra

________

Az Akadémia díjazottja: John Ridley – 12 év rabszolgaság

A Mielőtt éjfélt üt az óra igazi kakukktojás a legjobb adaptált forgatókönyv díjára jelöltek között, hiszen a szkriptet a rendező (Richard Linklater) és a film két főszereplője (Ethan Hawke és Julie Delpy) jegyzi, és a Jesse-Céline-trilógia történetének nincs semmiféle irodalmi vagy mozgóképes előképe, eredetije. Az Akadémia szokatlan besorolásától függetlenül üdvözlendő tény, hogy Linklater filmje versenyre kelhet a hollywoodi „igaz történetekkel”, mégha az esélytelen jelöltek között tartják is számon. Érdekes módon pont a filmnek azt a tulajdonságát ignorálja a helytelen kategorizálás, ami miatt szerintünk ez az év egyik legsikerültebb alkotása. Ez pedig a Mielőtt éjfélt üt az óra rendkívüli eredetisége és személyessége, ami jól láthatóan egy közös, elmélyült alkotói folyamat eredménye. Linklater, Delpy és Hawke csaknem húsz éve élnek együtt az általuk teremtett figurákkal –  és szerintünk a kivételesen hosszú kapcsolatból született harmadik szerelemgyerek sallangmentessége és bátor, a műfaji konvenciókra fittyet hányó történetvezetése aranyat ér. (Interjú az alkotókkal a filmről itt, kritikánk a filmről itt)

____

Legjobb eredeti forgatókönyv: David O. Russell-Eric Singer – Amerikai botrány, Bob Nelson – Nebraska, Spike Jonze A nő, Craig Borten-Melisa Wallack – Mielőtt meghaltam, Woody Allen – Blue Jasmine

A Prizma díjazottja: Spike Jonze – A nő

________

Az Akadémia díjazottja: Spike Jonze – A nő

Az elmúlt év egyik, ha nem a legszebb szerelmesfilmjének szkriptje a nyughatatlan hollywoodi csodabogár tollából tekergőzött elő. Jonze varázslatosan ábrázolja főszereplője magányát, a szépen lassan öntudatára ébredő mesterséges intelligencia képében pedig megszületett HAL 9000 21. századi, melodrámába csomagolt utódja. A nő érzékletesen reflektál korunk tömegkommunikációs elidegenedésére, jutalomjátékot biztosítva a mindig zseniális Joaquin Phoenixnek és a mesterséges intelligenciát megszólaltató Scarlett Johanssonnak. Ráadásul a mezőnyben ez a legkevésbé konvencionális eredeti forgatókönyv. (Kritikánk a filmről)

_______

(Kránicz Bence, Lichter Péter, Mega Sára, Megyeri Dániel, Pálos Máté)

Címke: , ,

A Ghost Story

LISTA, magazin

HOLY-MOTORS_IN-TEXT1520

Beszélgetés

birdmanoscarlead

Infografika

nympho

LISTA

foxcatech

LISTA

00enemy

LISTA

BABADOOK-012

LISTA

faun

INTERJÚ, LISTA

amerikaipite

LISTA

satantango

HANGOK A JÖVŐBŐL

Képernyőfotó 2014-07-27 - 15.12.56

PULP

under-the-skin-scarlett-johansson

Jegyzet

Képernyőfotó 2014-07-13 - 12.38.15

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

lb1

A NAP KÉPE

animal_love_big

LISTA

roverlead

LISTA

pulgasari__span

LISTA

Képernyőfotó 2014-04-23 - 3.01.43

LISTA

tilda-swinton_M_jpg_627x325_crop_upscale_q85

PRIZMATUBE

Képernyőfotó 2014-02-23 - 19.43.25

VS.