1378066779_616x350

AJÁNLÓ

Szex, dráma, bosszú, farm – Minden, amit tudni kell a Titanic idei versenyfilmjeiről

PRIZMA

2014/04/02

Pillanatokon belül startol a 21. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál, amely a világ minden tájáról válogatott friss filmínyencségek bemutatása mellett 2005 óta versenyszekciót is futtat. A három tagú zsűri (idén Santa Lingevičiūtė – a Vilniusi Nemzetközi Filmfesztivál művészeti igazgatója, Andy Starke – producer, Szász János – rendező) a “leginkább újító szándékú és legmerészebb” filmet jutalmazza majd a Hullámtörők-díjjal. A teljes versenyszekció csak az Uránia Nemzeti Filmszínházban tekinthető meg.

Idén a versenyfilmek különösen izgalmasnak ígérkeznek – alább a szekció gyors áttekintése következik, poszterekkel, trailerekkel, idézetekkel, abc-sorrendben, de a végén a Prizma szubjektív ajánlatával.

Apacsok (Franciaország, 2013. Rendezte: Thierry de Peretti.)

A korzikán született francia Peretti eddig elsősorban színházi rendezőként és színészként tevékenykedett. Első egészestés filmjében korzikai fiatalok foglalnak el egy üresen álló tengerparti nyaralót, ám a felszabadult mulatozásnak hamar véget vet a tulajdonos érkezése – és két puska eltűnése.

YouTube előnézeti kép

A The Hollywood Reporter munkatársa feszültséggel teli hangi világáért méltatta a filmet, és kritikájában kiemelte, hogy a rendezőt a történet bűnügyi vetületénél jobban foglalkoztatja a turistacsalogató verőfényes Korzika-kép felszíne alatt működő osztályellentétek és társadalmi súrlódások ábrázolása.

____

EveDonus-Afis1-2

A hosszú út hazafelé (Törökország, 2013. Rendezte: Alphan Eşeli)

Az 1973-as születésű török rendező első játékfilmje. A történelmi hangütésű dráma az 1915-ös szarikamiszi csata török túlélőit követi, akik Kelet-Anatólia hófödte hegygerincei között küzdenek a túlélésért. A film zenéjét Tarr Béla állandó alkotótársa, Víg Mihály szerezte.

YouTube előnézeti kép

A Variety kritikusa elsősorban a természeti táj, és a tájban boldogulni próbáló emberi sorsok hatásos ábrázolásáért méltatta a felkavaró háború-ellenes debütfilmet.

____

Az osztálytalálkozó (Svédország, 2013. Rendezte: Anna Odell)

Anna Odell, képzőművész 2009-ben hívta fel magára a figyelmet Unknown Woman 2009-349701 című projektjével, amelynek részeként egy stockholmi hídon vitt véghez egy pszichotikus performansz-jelenetet. Odell egy interjúban elmondta: “Én magam is pszichés betegséggel küzdöttem évekig. Saját magamat és tapasztalatomat használtam fel arra, hogy felhívjam a figyelmet a pszichológiai betegek gondozására kiépített rendszerek hatalmi struktúráira. Saját magam tárgyiasításán keresztül mutattam be a pszichiátriát és a társadalmat.”

YouTube előnézeti kép

Odell első játékfilmjében (amiben ráadásul szerepel is) egy hétköznapi iskolai osztályban válnak hirtelen láthatóvá az uralkodó hatalmi viszonyok és évekig hordozott sérelmek egy botrányba fulladó érettségitalálkozón.

_____

Átmeneti állomás (Egyesült Államok, 2013. Rendezte: Destin Daniel Cretton)

A hawaii születésű, majd 19 évesen az Egyesült Államokba költözött Destin Daniel Cretton az amerikai indie filmszcéna legnagyobb ígéretének számított, amikor a 2009-es Sundance-en Short Term 12 című, önéletrajzi ihletésű munkájával – ami a San Diego-i egyetem film szakán vizsgafilmje is volt – elvitte a legjobb rövidfilmnek járó díjat. Ugyan három évvel később a Sundance-en már első játékfilmje, az I am not a hipster is figyelmet követelt magának, de egyértelműen állíthatjuk, hogy ez az ígéret a korábbi rövidfilmjéből készült Átmeneti állomással teljesedett be.

YouTube előnézeti kép

A történet középpontjában egy veszélyeztetett fiatalokkal foglalkozó nevelőotthon huszonéves felügyelőtanár, Grace áll, akinek nem várt nehézségekkel kell szembenéznie, amikor a különösen problémás Jayden az otthonba kerül.

A filmet a 2013-as South by Southwest Fesztiválon mutatták be, ahonnan a zsűri nagydíját és a közönségdíjat is elhozta. Azóta számos filmfesztiválon vetítették, többek között Tallinnban és Locarnóban. Cretton elnyerte a Chicagói Filmkritikusok legígéretesebb rendezőjének járó díját is.

De a számos fesztiválszereplés mellett a kritikusok és a nagyközönség is meglehetősen lelkes: a Rotten Tomatoes oldalán az Átmeneti állomás 99%-on áll.

_____

Embert ölni (Chile, Franciaország, 2014. Rendezte: Alejandro Fernández Almendras)

A chilei egyetem társadalmi kommunikáció szakán végzett rendező harmadik játékfilmjében a középosztálybeli – cukorbetegségben szenvedő – családfő saját kezébe veszi az igazságszolgáltatás ügyét, és bosszút áll az utcán garázdálkodó bandákon a családján elkövetett erőszakért.

YouTube előnézeti kép

A lassan kibontakozó bosszúthrillert a Variety a morális problémák gyors és hatékony bemutatásáért, a jól kidolgozott karakterekért, és a szikár történetvezetésért dicsérte.

Az Embert ölni a 2014-es Sundance Filmfesztiválon elnyerte a legjobb nem amerikai film díját.

_____

Lovak és emberek (Izland, 2013. Benedikt Erlingsson)

Az 1969-es születésű, Lars von Trier Főfőnök című filmjében is feltűnő izlandi színész első rendezése egy abszurd vígdráma, amely a lovak és emberek összetett viszonyrendszerét mutatja be, és olyan kérdésekkel foglalkozik, hogy vajon mennyi állati ösztön dolgozik az emberben, illetve milyen személyiségjegyekkel bírhatnak a lovak?

Az igencsak szarkasztikusan fogalmazó rendezővel az Indiewire készített interjút, amelyben Erlingsson elmesélte, hogy első lovát, Roshildurt, 16 évesen kapta egy farmon végzett munka fizetségeként. A ló 30 évig volt Erlingsson társa és barátja. Ezek után nem meglepő, hogy a rendező szerint általában könnyebb lovakkal dolgozni, mint emberekkel.

YouTube előnézeti kép

A szekció legbizarrabb humorú alkotása Izland hivatalos nevezése volt a legjobb külföldi filmért járó Oscar-díjra. Erről Erlingsson ennyit mondott a már idézett interjúban: “Hogyan érintett ez a megtiszteltetés? Ez nagyon személyes és jó kérdés. A hivatalos válasz: megtisztelve éreztem magam. De van egy másik válasz is, ami talán kevésbé tisztelettudó: meg voltam rémülve. Ha ló lennék, elvágtattam volna.”

_____

Tom a farmon (Kanada, Franciaország, 2013. Rendezte: Xavier Dolan.)

A kanadai Xavier Dolan 2009-ben, a húsz évesen készített (rendező, forgatókönyvíró, főszereplő, producer egyszemélyben) Megöltem anyámat című filmmel hívta fel magára a figyelmet – elsőként mindjárt a cannes-i fesztivál szervezőiét. A még mindig csak huszonöt éves rendező barokkosan stilizált, bravúros formai játékokkal teletömött és teljesen egyedi hangvételű szerelmi drámája, az Így is, úgy is Laurence egyik kedvencünk volt 2013-ből. A film egy olyan párkapcsolat történetét meséli el közel három órában, amelynek férfi tagja nagyjából minden előzmény nélkül egyszer csak rádöbben arra, hogy valójában ő egy férfi testbe zárt nő.

Dolan az Így is, úgy is Laurence után azt nyilatkozta, hogy alapvető irányváltásra van szüksége, mert az előző három filmje ugyanazt, a lehetetlen szerelem témáját járta körül. Ennek érdekében vett elő egy régebben látott színdarabot, Michel Marc Bouchard munkáját, aminek elsősorban brutalitása és erőszakossága ragadta meg.

YouTube előnézeti kép

A filmben Tom, a fiatal reklámszövegíró vidékre utazik, elhunyt barátja temetésére – csakhogy a családból senki sem hallott még róla. Az elhunyt barát bátyja ezek után bizarr szerepbe kényszerít Tomot, aki egyre mélyebbre süllyed a család sötét múltjában és jelenében.

A Tom a farmont a Velencei Filmfesztiválon mutatták be, ahol Fipresci-díjjal jutalmazták, majd a Torontói Filmfesztiválon is vetítették.

A Variety szerint a film a fiatal rendező eddigi legkiforrottabb munkája, amely szélesebb közönségrétegeket is képes megszólítani.

_____

Vakon (Norvégia, Hollandia, 2013. Rendezte: Eskil Vogt.)

Ugyan a norvég rendezőnek a Vakon az első játékfilmje, ám nem mondható tapasztalatlannak a filmszakmában: Joachim Trierrel közösen jegyzi a Szerzők és az Oslo, Augusztus forgatókönyvét, ráadásul három rövidfilmet és egy dokumentumfilmet is készített a kétezres évek elején.

Első játékfilmje egy megvakult nő félelmeibe és gondolatiba nyújt betekintést. Vogt a cineuropa.org-nak elmondta, hogy a történet egy vak nő belső monológjából nőtte ki magát, és különösen nagy kihívásnak tartotta a látás nélküli percepció átültetését egy vizuális médiumra, ami a klasszikus formanyelvtől való eltérésre kényszerítette.

YouTube előnézeti kép

A filmet vetítették a Sundance Filmfesztiválon és a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon.

_____

1535538_253763244786556_41369972_n

Viktoria (Bulgária, Románia, 2013. Rendezte: Maya Vitkova.)

Az 1978-ban született bolgár író, rendező és producer asszisztensként dolgozott a filmszakmában, mielőtt elkészítette saját rövidfilmjeit, a számos fesztiválon szereplő Mothers and Daughters című dokumentumfilmet, majd a My Tired Fathert.

YouTube előnézeti kép

Szürreális, érzékeny debütfilmjét, amely egy anya és lánya évtizedeken átívelő történetet meséli el a kommunizmus összeomlásának kulisszái között, a Sundance-en mutatták be, de versenyben volt a Rotterdami Filmfesztivál nagydíjáért is.

_______

Noha a teljes mezőny nagyon erősnek tűnik, 2(+1) filmet ajánlunk külön is nektek: a Tom a farmon a nézőt nem kímélő kísérleti pszichothrillernek, az Átmeneti állomás lassú emelkedőkkel és hirtelen zuhanásokkal telített érzelmi hullámvasútnak, míg az izlandi abszurdot (ha lenne olyan) új szintre emelő Lovak és emberek a szekció csak a beavatottak által magasztalt, titkos favoritjának ígérkezik.

Címke: , ,

youtube

AJÁNLÓ

13947-3

AJÁNLÓ

marker_jetee2

AJÁNLÓ

851x315p2

AJÁNLÓ

thale_ext

AJÁNLÓ

Titanic (forrás: InterCom)

ESSZÉ

Képernyőfotó 2017-12-05 - 14.54.38

AJÁNLÓ

morelia04

KINO LATINO

syros20

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2016-05-17 - 21.59.54

FESZTIVÁL

45 7 Broadway_01L

AJÁNLÓ

cinelatino2802

KINO LATINO

smallpeoplehats

ANIMATÉKA

cinelatino08

KINO LATINO

ex4

KRITIKA

cinelatino00

FESZTIVÁL, KINO LATINO

75

PRIZMATUBE

he-took-his-skin-off-for-me

Rövidfilm

small_1402417389

AJÁNLÓ

godard_bucsu-a-nyelvtol_05

AJÁNLÓ