nolanonset

ESSZÉ, EXKLUZÍV

Lesznek mozik? – Christopher Nolan víziója a filmművészet jövőjéről

PRIZMA

2014/07/11

Korunk egyik legbefolyásosabb rendezője a The Wall Street Journalban írt arról, szerinte mi vár a filmművészetre.

A jövő filmjei ugyanúgy vonzzák majd az embereket a moziba.

A kilencvenes években széles körben hozzáférhetővé vált a videótechnológia, és ez korábban nem látott lehetőséget kínált a kalandvágyó filmkészítők számára (mint amilyen Lars von Trier és a Dogma-mozgalom többi tagja volt), hogy szembeszegüljenek az uralkodó filmnyelvvel. Az újításokat, amiket az ezt követő húsz év radikális technikai és esztétikai átalakulása hozott, időközben beolvasztotta magába a rendszer, amelyet a friss látásmódú filmesek átformálni kívántak.

A profitra éhes stúdiók nem egészen 600 dollár per darab áron megszabadulnak a filmkópiáktól, miközben húzzák a szájukat a digitális adattárolók mindössze 80 dolláros képernyői miatt. Műholdas forgalmazást akarnak, méghozzá 10 éven belül. Quentin Tarantino közelmúltbeli megjegyzése arról, hogy a digitális vetítés „a mozi halála”, jelzi ezt az útelágazást: egy évszázadon át a filmeket maga a hordozó, a fizikai médium határozta meg (még a Dogma-mozgalom is ragaszkodott a 35mm-es formátumhoz).

A megtakarítások elhanyagolhatóak lesznek. A valódi nyereség a vállalatok szemében az új, nem-fizikai médiummal járó rugalmasság.

A film mint tartalom

Az adatfolyamoknak tekintett filmeket is – más törekvésekkel együtt – bepasszírozhatják a leegyszerűsítő „tartalom” kategóriába, ami látszólag valami emelkedettre utal, de valójában trivializálja a formabeli különbségeket, amelyek régóta annyira fontosak alkotóknak és nézőknek egyaránt. A „tartalmat” lehet hordozni telefonon, karórán, gyakorlatilag bármilyen digitális felületen, és mintha afelé tartanánk, hogy a filmszínházak ismerjék el: nem többek egy ilyen „platform”-nál, csak épp nagyobb méretűek a vásznaik és nagyobb kaliberűek az érdekeltek.

Ebben a jövőben a mozi Tarantino szóhasználatával élve „nyilvános tévé” lesz. A csatornaváltogatás funkciója kulcsfontosságú. A forgalmazó vagy a mozitulajdonos (alapvető kérdés lesz, kinek a kezébe kerül a távirányító) képes lehet majd arra, hogy egy gombnyomásra lecserélje az éppen játszott tartalmat. Egy film pénteki matinéelőadásai dönthetik majd el, hogy egyáltalán kap-e esti vetítést, vagy a mozigépész inkább visszavált az előző heti sikerfilmre. Ez a gyakorlat a „korrektség” jegyében automatizálható is lehet majd, a jegyeladások alapján.

Az azonnali reakciók mindig az ismerősre érkeznek. Az újfajta megközelítéseknek időre van szükségük ahhoz, hogy elnyerjék a közönség támogatását. A kisebb, szokatlan filmek előtt bezárul az ajtó. Az innovációra az otthoni szórakoztatás közegében kerülhet sor, a fennmaradó mozik kizárólag rajongóbázissal rendelkező vagy brand-filmek vetítésének közösségi helyszínei lesznek.

Az ipar jelenlegi állapota ilyen komor jövő felé mutat, ami ha tényleg eljön, nem tart sokáig.

Amint elérkezik az a pont, hogy a filmeket nem határozhatja meg a technológia, felszínre kerülnek bizonyos sajátosságok, amelyek rendkívüli erővel bírnak: a történetek időtlensége, másvilágisága és közös tapasztalata. Sokan zsörtölődünk a hangoskodó mozibajárók miatt, de a legtöbben csalódottságot érzünk, amikor egyedül találjuk magunkat egy moziteremben.

A moziélmény eltér az otthoni szórakozástól, de nem annyira, hogy a közönség pusztán ezért hajszolná. Az élménynek más módokon kell bizonyítania az erejét. Ez meg is fog történni.

A nézők azoknál a stúdióknál, moziknál és filmkészítőknél hagyják majd ott a pénzüket, akik tényleg becsben tartják a moziélményt,

és valami olyat nyújtanak nekik, ami más, mint az otthoni szórakozás, és elég magával ragadó – ugyanúgy, ahogy a mozi a szélesvászonnal és a többcsatornás hangsávval vágott vissza, amikor a televízió összeakasztotta vele a bajszát.

Ehhez a fejlődéshez innovációra, kísérletező szellemre és kiadásokra lesz szükség, nem költségnyirbáló gyakorlatokra, amelyek digitális „fejlesztésekként” vagy valamilyen trükként álcázzák magukat, hogy a mozik igazolhassák a jegyárak megemelését. A vászonélmény a filmipar számára az, ami az élő koncert a zeneiparnak – és senki sem azért jár koncertre, hogy egy csupasz színpadot lásson és egy mp3-felvételt halljon.

Vissza a jövőbe

A jövő filmszínházai nagyobbak és szebbek lesznek, mint korábban bármikor. Drága vetítőberendezéseket használnak majd, amelyeket nem lehet otthoni körülmények között reprodukálni (ugyanez a helyzet, ironikus módon, a filmkópiákkal is). És továbbra is megőrzik exkluzivitásukat, miközben a stúdiók újra megtanulják, termékeik lépcsőzetes bemutatása milyen hatalmas gazdasági értékkel bír.

Ez a felállás elsősorban nyilván a látványfilmeknek kedvez. De ha levonhatunk a történelemből bizonyos tanulságokat, akkor azt mondhatjuk, hogy mindenféle műfajú és költségvetésű filmek készülnek majd.

Mert a jövő mozija nem csak a látványosabb prezentálástól függ, hanem azon invenciózus filmkészítőktől, akik képesek órákra lekötni a közönség figyelmét.

Miközben azon kesergünk, hogy már nincs új a nap alatt, ezek a hangok szép lassan megjelennek majd. Mint a kilencvenes években, amikor a rossz multiplex-élmények keserű szájízt hagytak sok nézőben, aztán egy nap betörte a mozik ajtaját egy Quentin Tarantino nevű fiatal rendező, aki nagyon is tisztában volt a filmezés történelmével, és visszakövetelte a mozi jogos helyét a populáris kultúra trónján.

Soha korábban nem fordult még elő, hogy egy rendszer ennyire nyitott lett volna saját formai standardjainak radikális lebontására. A standardok hiánya pedig egyúttal szabályok hiányát is jelenti. Akár fotokémiai alapú, akár nem, egy filmnek ma bármilyen vizuális és hangi világa lehet.

Elképzelhetetlen, hogy egy ilyen nyitott rendszerben nem jelennek meg formabontó új munkák. Én ezt a részt várom igazán.

giphy-7

_____

A szöveget fordította: Roboz Gábor.

(via)

Címke: , ,

nolanlead

EXKLUZÍV, INTERJÚ, magazin

guard02

INTERJÚ

almight

ESSZÉ

kiraly_jeno_a_mai_film_szimbolikaja_9_kotet_es_masok

HÍREK

handmaiden00

INTERJÚ

2001_expl_00

ESSZÉ

Dunkirk-teaser-700x300

TRAILERPARK

jarmlead

INTERJÚ

image1full

ESSZÉ

refnlead

INTERJÚ

dooflead

INTERJÚ

lvt05

INTERJÚ

franco03

INTERJÚ

royandersson00

INTERJÚ

Film Title: It's Complicated

INTERJÚ

tarantino_camera

HÍREK

birdmanlead

INTERJÚ

underskin00

INTERJÚ

Christopher Nolan

PRIZMATUBE

interstellar-bookshelf

LÁNCREAKCIÓ