lover-page-001

LISTA

Ezt a hét filmes könyvet kérjük karácsonyra

PRIZMA

2014/10/18

A filmes szakkönyveknek általában nem erőssége a címadás vagy a külcsín, de mi összeszedtünk párat, amiknek mégis.

A Screening Space/Afterlife/Modernism ugyanakkora közhelye a műfajnak, mint a „bosszú” szócska az akciófilmes címadásban, a szigorú témamegjelölésekkel pedig kevés ijesztőbb dolog létezik. A Horror Films: Current Research on Audience Preferences and Reactions” és társai valószínűleg a legelszántabb érdeklődőt is elriasztják, de mára az egyetemi kiadók egyre bátrabbak könyveik címével és külalakjával, ezzel azt is megkockáztatva, hogy diákokon kívül esetleg más is leveszi őket a polcról. Hét ilyen kiadványt gyűjtöttünk össze, amik a legszigorúbb értelemben vett tudományos munkák, mégis képesek túllépni az akadémikus sterilitáson, hogy szélesebb közönségnek imponáljanak.

 

swans
Dying Swans and Madmen: Ballet, the Body, and Narrative Cinema
Adrienne L. McLean munkájának borítója sajnos nem a legötletesebb – random színésznő fekete-fehérben –, viszont a címadás szépen illusztrálja, hogyan használhatóak a hétköznapi előítéletek egy olyan rétegtéma marketingjében, mint a balett mozitörténete. A „Haldokló hattyúk és tébolyultak”-nál talán csak a „Tüllszoknya és cicanadrág” lehetne erre alkalmasabb, ráadásul első pillantásra nyilvánvalóvá teszi, hogy a szerző képes némi humoros iróniával viszonyulni kutatásának tárgyához.

 

grammar
A Grammar of Murder: Violent Scenes and Film Form
A borítón elnyúló élettelen kar és a mellette heverő véres fadarab és kamera mintha eleve egy betűt formáznának, a cím („A gyilkosság nyelvtana”) pedig rá is erősít erre a sugallatra. Karla Oeler könyve főleg a klasszikus korszakra koncentrálva vizsgálja az erőszakábrázolás és a formanyelv viszonyát, de mire leesne, hogy itt Hitchcock mellett Kulesov és montázsiskola lesz keményen, a kötet máris meggyőzött minden rejtvényeken edződött thriller-rajongót.

 

chain
Men, Women, and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film
Férfiak, nők, láncfűrészek – minden értelemben klasszikus, mérföldkő a horrorfilmek elemzései közt és nem mellékesen az egyik leglazább címmel ellátott kötelező olvasmány a világon. Carol Clover munkája szembement a műfajt övező számos előítélettel és megváltoztatta, ahogyan a horrorfilmek női szereplőiről gondolkozunk – eközben pedig azt is megmutatta, hogyan kell címet adni egy ilyen kutatásnak. A VHS-borítókra rájátszó dizájnért pedig pluszpont jár.

 

schoonoverbrutalvision
Brutal Vision: The Neorealist Body in Postwar Italian Cinema
A neorealizmus kötelező kör, a filmtörténetírás Egri csillagokja. Álmunkból felverve is soroljuk az évszámokat, a jellegzetességeit, a rendezőket és akkor jön Karl Schoonover, és emlékeztet rá: a neorealizmus alapvetően azért valami nagyon brutál dolog volt. Az ehhez igazított borító már-már meggyőz arról, hogy ideje újranézni a Biciklitolvajokat.

 

Nazi
Nazi Film Melodrama
Cím alapján egymás vállán zokogó, reménytelenül szerelmes Gestapo-tisztek sejlenek fel, a borító elhessegeti ugyan ezt az asszociációt, de a nap helyén ülő horogkereszt és a tengerparton lovagló Diána istennő képe ugyanakkor nem sokat segít a téma pontos belövésében, viszont baromi jól néz ki. Laura Heins munkája kihozza a maximumot a témamegjelölő címből, és ezzel máris felkeltette az érdeklődésünket, hogy is volt ez pontosan a Harmadik Birodalom zsánerfilmgyártásával.

 

reagan
Hard Bodies: Hollywood Masculinity in the Reagan Era
A Men, Women, and Chain Saws mellett egy másik klasszikus tétel, ami ahhoz képest, hogy a Rutgers alapműve a Reagan-éra kultikus akciófilmjeiről, elég lazán kezeli a témáját. A borítón vigyorgó Reagan-karikatúra frappánsan sűríti egyetlen motívumba a korszak emblematikus testképét és annak politikai hátországát, és a duzzadt bicepszek hamar meggyőznek, hogy  még mindig nem olvastunk eleget Rambóról.

 

lover-page-001
Love Rules: Silent Hollywood and the Rise of the Managerial Class
Ránézésre filmelmélet Coelho-rajongóknak, ám miután tudomásul vettük, hogy love rules, az apróbetűs alcím már bedob a mélyvízbe és némafilmmel meg társadalomelmélettel rémisztget. Mark Garrett Cooper könyve, mint a legjobb tudományos munkák, két olyan témát hoz össze, amikről nem is gondolnánk, hogy közük van egymáshoz, és a borítón látható űrlap négyzetrácsait böngészve is egyre rejtélyesebb, hogyan gerjed össze a némafilm a bürokráciával, miközben a szerelem mindent legyőz.

Címke: ,

20150929twin-peaks-tusko-lady-catherine1

KRITIKA

4.0.4

EXKLUZÍV

cinelatino2802

KINO LATINO

boko1111

HARDCORE

fear-and-loathing

Jegyzet

james-franco-spring-breakers-movie

LISTA

the-godfather-1

LISTA

Gyorffy-Laszlo-Adam-bukasa-kortars

KRITIKA

foxcatech

LISTA

00enemy

LISTA

martyrs-movie-4

AJÁNLÓ, HÍREK

hanks1

HÍREK

books-2

ANIMATÉKA

13947-3

AJÁNLÓ

alfonso_cuaron_children_of_men_long_shot

LISTA

bestof2013lead33

LISTA

52744f6abf8d4

KINO LATINO

wbyksotlarchive_thumb

POSZTERFOLIO