Túlfokozott harcművészpornó – The Raid 2: Berandal

Huber Zoltán

2014/07/24

A szereplők fizikai teljesítményén alapuló műfajokat az attrakció állandó kényszere formálja.

2 KOMMENT

Címkék: ,

Ureczky Eszter: Az édes kislányok bekattannak, ugye? (Darren Aronofsky: Fekete hattyú)

PRIZMA

2011/02/17

Nagy várakozás előzte meg Darren Aronofsky legújabb filmjét, amely a balett zárt és betegesen művészi, művészien beteges világába enged bepillantást. A Pi, a Rekviem egy álomért, A forrás és A pankrátor rendezője ezúttal egy őrületbe és halálba táncoló …

5 KOMMENT

Címkék: ,

„Ennél optimistább nem is lehetnék” Beszélgetés a Vérvonal és a 101 Reykjavík rendezőjével, Baltasar Kormákurral

PRIZMA

2011/02/16

wiwe

„Ennél optimistább nem is lehetnék”
Beszélgetés a Vérvonal és a 101 Reykjavík rendezőjével, Baltasar Kormákurral

Kovács Kata, Orosz Anna Ida

Baltasar Kormákur, a héten moziba kerülő Fehér nászéjszaka, a Vérvonal és a 2000-es 101 Reykjavík rendezője munkáiról, Izlandról, színházi- és …

Címkék: ,

Prizma 5 az Inmedio és Relay üzletekben!

Sepsi László

2011/02/15

Korlátozott példányszámban, április végéig találjátok meg A gyerekfilm félelmetes világával foglalkozó számot az ország több tucat Inmedio és Relay üzletében! Pontos lista az árusító helyeknél! Vigyétek, olvassátok, élvezzétek!

Címkék: ,

Őfelsége logopédusa voltam (Tom Hooper: A király beszéde)

Ureczky Eszter

2011/02/14

Miért kap tizenkét Oscar-jelölést egy hatvan éve halott angol király beszédhibájáról szóló film? A király beszéde sem a kosztümös film jól bevált műfajában, sem annak „a brit királyi család tagjai is emberek”-jellegű változatában nem számít újdonságnak. Történelmi drámához képest viszonylag …

Címkék: ,

#18. Dark Night of the Scarecrow

Sepsi László

2011/02/12

Habár alakja legalább olyan mélyen gyökeredzik a folklórban, mint a farkasemberé, és Hawthorne „Feathertop” című novellájának köszönhetően a vámpírhoz hasonlóan kanonizálta a gótikus rémirodalom, a madárijesztő köré – társaival ellentétben – csak a nyolcvanas években kezdett tessék-lássék szubzsáner …

5 KOMMENT

Címkék: , , ,

Prizma Online / december-január

Sepsi László

2011/02/09

A folyóirat önálló internetes kiadásában, a Prizma Online-on az utóbbi két hónapban többek között szó volt Jarmusch-ról, a Fekete hattyúról, Godard-ról, az X-akták gumiemberéről, és az 1925-ös Az operaház fantomjáról.
A fiatal költők egy-egy Jarmusch-filmre írt esszéi a folyóirat …

Címkék: , , ,

Moralitásjáték – a gyerekfilm és a társadalmi elvárások (részlet)

Szabó Noémi

2011/02/07

Míg a legtöbb műfaj jellemzésekor a műfajt alkotó filmcsoport hasonlóságait kell keresnünk, a gyerekfilm esetében a hasonlóság elsősorban nem a filmekben, hanem a közönség életkorában van. Így a filmcsoport határait sem a közös motívumkészlet megléte vagy hiánya jelöli ki, hanem …

Címkék: , , ,

#17. Cowboy Bebop: Toys in the Attic

Szabó Noémi

2011/02/05

A MONSTER OF THE WEEK eheti szörnye ismét megfosztja méltóságától a filmtörténet egyik legrettegettebb monstrumát, bár ezúttal nem egy gyerekfilmben hibernált és domesztikált rémről van szó, hanem egy mai napig rémisztő figura, az Alien tisztelettudóan kivitelezett, de humorral átszőtt vendégszerepléséről …

1 KOMMENT

Címkék: , , , ,

MEGJELENT A PRIZMA ÖTÖDIK SZÁMA!

Sepsi László

2011/02/04

Az erotika és pornográfia mozgóképes megjelenési formáinak tárgyalása után a Prizma ismét egy általános – és az előzményét markánsan ellenpontozó – témának szenteli legfrissebb lapszámát. A gyerekfilm és társműfajainak témája annak ellenére méltatlanul alulreprezentált  a magyar szakirodalomban, hogy napjainkig a …

Címkék: , , ,

Prizma 4 lapbemutató – Jim Jarmusch-est

Sepsi László

2011/01/31

“Bizonyos fokig úgy gondolok a költőkre, mint törvényen kívüli látnokokra. Nem tudom. Szeretem a költészetet. A francba, szeretem a költészetet, valakinek problémája van ezzel?!”
Jim Jarmusch

A Prizma negyedik, Jim Jarmusch-sal foglalkozó számának apropóján rendezett esten, amelyet november 20-án tartottunk …

Címkék: , ,

MONSTER OF THE WEEK 16. X-akták: A gumiember/A gumiember visszatér (a bevezetőt írta: Sepsi László)

Sepsi László

2011/01/29

A gyerekfilm körülhatárolásának meghatározó problémáját a célközönség és a befogadók közti anomália jelenti: miközben gyerekfilmnek címkézett alkotások százai tűnnek el évente a süllyesztőben, addig a fiatalkorú nézők számára gyakorta válnak olyan mozik identitásképzővé, amelyet eredetileg nem is lett volna szabad …

1 KOMMENT

Címkék: , , ,

Fin de JLG (Jean-Luc Godard: Film Socialisme)

Pálos Máté

2011/01/26

A tavaly decemberben nyolcvanadik életévét betöltött Jean-Luc Godard eladja azt a könyvekkel és filmekkel teli, kamerákkal, monitorokkal és vágóasztallal felszerelt bűnbarlangot, ahol az utóbbi években alkotott. Ahogy a Téléramaban tavaly augusztusban megjelent, régi haverjával, Daniel Cohn-Bendittel még májusban folytatott …

Címkék: , ,

FELHÍVÁS

Sepsi László

2011/01/24

A Prizma filmművészeti folyóirat szerzőket keres a 2011-ben megjelenő lapszámaihoz. A tavaszi szám témája a kortárs skandináv film, melyhez egyaránt várjuk szerző- illetve műfajközpontú tanulmányok absztraktjait. A témavázlatok leadásának határideje 2011. március 1., az elkészült tanulmányoké 2011. április 1.

A …

MONSTER OF THE WEEK 15. Monster Squad ep 1×01: Queen Bee (a bevezetőt írta: Sepsi László)

Sepsi László

2011/01/22

A klasszikus, alapvetően a Universal stúdió műfajindító ciklusához kötődő horrormonstrumok végítéletét elsősorban nem az hozta el, hogy a hatvanas-hetvenes évekre a hétköznapi valóság sokkal rémítőbb lett a Drakulát és társait körülölelő pszeudogótikus közegnél. Ugyan a Célpontok és A texasi láncfűrészes

Címkék: , , ,

Áldozati állat (Darren Aronofsky: A pankrátor)

Tüske Zsuzsanna

2011/01/21

Az eddig mindössze négy játékfilmet jegyző Darren Aronofsky mára tagadhatatlanul beírta magát a valódi szerzői rendezők rangos szaknévsorába. Az alkotó filmjeiben így vagy úgy, de mindig az emberi testet, annak változásait, illetve idegen, deformáló hatású anyagokkal való találkozását helyezi középpontba. …

1 KOMMENT

Címkék: , , ,

Lichter Péter: Luc Besson és a Cinema du Look 3.

Sepsi László

2011/01/17

Nikita (1990) – Az európai-hollywoodi film kísérlete
A különbség köztem és Lucas között az, hogy az én esetemben a filmgyártás létszükséglet. Ő a film szempontjából egy termékeny talajon él, én sivatagoson. (…) Ott a mozi Coppola nélkül is működik.

Címkék: , ,

MONSTER OF THE WEEK 14. Fear Itself ep. 1×08: Skin and Bones (a bevezetőt írta: Sepsi László)

Sepsi László

2011/01/15

Mick Garris a két évadot megért Masters of Horror fiaskója után sem adta fel a műfaj meghatározó rendezőit egybegyűjtő televíziós horrorantológia koncepcióját: a Showtime-on kifulladt elődjével szemben az egy évadot megért Fear Itself már az NBC-n startolt 2008-ban, alacsonyabb költségvetéssel …

Címkék: , , ,

Az átalakulás szimbólumai – Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire

Kovács Kata

2011/01/14

Apichatpong Weerasethakul buddhizmusról, Ray Bradbury-ről és Boonmee bácsiról.

Címkék: , , ,

Jarmusch-filmklub a Fogasházban!

Sepsi László

2011/01/13

Januártól folytatódik a Fogasház (Budapest, Akácfa utca 51.) és a Prizma közös filmklubja, amelynek keretében ezúttal Jim Jarmusch életművéhez kapcsolódó filmek lesznek láthatóak minden második pénteken este hét órától. A belépés továbbra is díjtalan, mindenkit szeretettel várunk!
A tovább gomb …

Címkék: , ,

Luc Besson és a Cinema du Look 2.

Lichter Péter

2011/01/12

Luc Besson
Élethalálharc (Le dernier combat – 1982)

Besson stílusa már itt markánsan megmutatkozik, első nagyjátékfilmje már magán viseli a későbbi stílusjegyeket. Ami a történetet illeti, szinte egy formagyakorlat szintjére van leredukálva: minden intellektuális tartalom lenullázódik benne. Nincsenek párbeszédek, (mert …

2 KOMMENT

Címkék: , , ,

Lichter Péter: Luc Besson és a Cinema du Look 1.

Lichter Péter

2011/01/10

Cinema du look
Beineix: „Sokan azt várják a művészettől, hogy a valóság ügyét szolgálja. Ez volt az új hullám alapja. De én úgy gondolom, hogy vannak művészek, akik a dolgokat a saját szemükön keresztül akarják mutatni.  Soha nem forgattam olyan

Címkék: , ,

#13. The Halloween Tree (a bevezetőt írta: Sepsi László)

Sepsi László

2011/01/08

Szűk másfél hónappal ezelőtt a Prizma Online hétvégi telehorror-rovata Ray Bradbury-vel búcsúzva vonult röpke téli álomra, így a második etap a viszonylagos folytonosság jegyében nem is indulhat mással, mint a sci-fi klasszikus mesterének egy újabb tévéfilmjével. De a The Halloween

Címkék: , , ,

Prax Levente: A töredékesség megjelenési formái Godard Bolond Pierrot című filmjében 2.

PRIZMA

2011/01/05

Van egy szerkezetem a látáshoz, szemnek hívják. Van egy szerkezetem a halláshoz, a fül, van egy a beszédhez, a száj. Úgy érzem, hogy ezek különálló szerkentyűk. Pedig együtt kéne őket érezni. Mintha nem lennének egyben.
(Ferdinand – Bolond …

Címkék: , ,

Prax Levente: A töredékesség megjelenési formái Godard Bolond Pierrot című filmjében 1.

PRIZMA

2011/01/03

Jean-Luc Godard elbeszélő filmjei, nevezetesek arról, hogy szerkezetük rendkívül töredezett. A tanulmány a Bolond Pierrot című filmen keresztül mutat rá ezen töredezettség lehetséges okaira, illetve néhány megjelenési formájára.

Van egy szerkezetem a látáshoz, szemnek hívják. Van egy szerkezetem a

Címkék: , ,

JARMUSCH-JEGYZETEK 5. Borsik Miklós: Jarmusch mint a (szelíd) szökés tere (Törvénytől sújtva)

Sepsi László

2010/12/31

1
Ahonnan az ablak hiányzik, ott találod az ablakot, miután a falra fölrajzolod. Ezt mondták, mire benőttem a cellát, a zoknim eltűnt, előkerült, majd hóbaglyot tömtek a lábfejem hűlt helyére. Csitítottak, hogy csak Jarmuscht mérgezzük így. Egy kis Lars von …

Címkék:

Bajtai András: Hallucinogén átokföldje (Halott ember)

PRIZMA

2010/12/27

„Minden éj s napon pedig
Lesz, ki búra születik.
Minden nappal s éjszakán
Lesz, kit sorsa kéjre szán.
Lesz, kit sorsa kéjre szán,
S lesz, kit örök éjre szán.”

William Blake:
Az ártatlanság jövendölései,
fordította Kálnoky László

1 KOMMENT

Címkék: , ,

Ijjas Tamás: A véletlen doboza (Éjszaka a Földön)

Sepsi László

2010/12/20

Egyik
Ha beülök egy idegen mellé, hirtelen felerősödik minden, érzem, ahogy a gégémet súrolja a porral teli levegő, a tüdőm légzsákja csak egy nagyobb koccanásra vár, a nevető izmaimba, mintha horgot akasztottak volna. Próbálok viselkedni. Rá vagyok utalva egy másik …

1 KOMMENT

Címkék:

A ház másik arca: tükör és maszk Az operaház fantomjában 2.

Ureczky Eszter

2010/12/18

A szörny legijesztőbb része a tekintete, mert rémsége ellenére mégsem teljesen idegen. A néző Fantomra irányuló tekintetnek megkonstruáltsága szempontjából igen lényeges az a jelenet, amikor Christine először pillantja meg. A női főszereplő nézőpontjával való azonosulás kínáltatik itt fel, hiszen a …

Címkék: , ,

A ház másik arca: tükör és maszk Az operaház fantomjában 1.

Ureczky Eszter

2010/12/17

Linda Williams a horrorfilm és a női tekintet viszonyát vizsgáló szövegében többek között Rupert Julian 1925-ös Az operaház fantomja című némafilmjét elemzi, s arra a megállapításra jut, hogy a korai hollywoodi horrorfilmekben a szörny gyakran hasonmása és tükre a női …

Címkék: , ,

Jakab Veronika–Roboz Gábor: Párbeszéd és kölcsönhatás

PRIZMA

2010/12/13

A kétévente megrendezett Magyar Pszichoanalitikus Filmkonferencia a filmtudomány és a pszichoanalízis területei közötti párbeszédet kívánja életben tartani. A 2006-ban indult, pécsi szakmai fórumon idén november végén az önreflexivitás és reflexivitás témaköre állt a vizsgálódás fókuszpontjában.

Címkék: ,