Eljött a vallomás ideje – Bűnös élvezetek, amikről eddig hallgattunk

PRIZMA

2014/04/23

Ezúttal olyan filmeket szedtünk össze, amelyek sokadszori megtekintése is valamilyen értelemben “bűnös élvezetet” (vagy inkább: “bizsergető dagonyázást”) jelent számunkra.

3 KOMMENT

Címkék: ,

Luc Besson és a Cinema du Look 2.

Lichter Péter

2011/01/12

Luc Besson
Élethalálharc (Le dernier combat – 1982)

Besson stílusa már itt markánsan megmutatkozik, első nagyjátékfilmje már magán viseli a későbbi stílusjegyeket. Ami a történetet illeti, szinte egy formagyakorlat szintjére van leredukálva: minden intellektuális tartalom lenullázódik benne. Nincsenek párbeszédek, (mert …

2 KOMMENT

Címkék: , , ,

Lichter Péter: Luc Besson és a Cinema du Look 1.

Lichter Péter

2011/01/10

Cinema du look
Beineix: „Sokan azt várják a művészettől, hogy a valóság ügyét szolgálja. Ez volt az új hullám alapja. De én úgy gondolom, hogy vannak művészek, akik a dolgokat a saját szemükön keresztül akarják mutatni.  Soha nem forgattam olyan

Címkék: , ,

#13. The Halloween Tree (a bevezetőt írta: Sepsi László)

Sepsi László

2011/01/08

Szűk másfél hónappal ezelőtt a Prizma Online hétvégi telehorror-rovata Ray Bradbury-vel búcsúzva vonult röpke téli álomra, így a második etap a viszonylagos folytonosság jegyében nem is indulhat mással, mint a sci-fi klasszikus mesterének egy újabb tévéfilmjével. De a The Halloween

Címkék: , , ,

Prax Levente: A töredékesség megjelenési formái Godard Bolond Pierrot című filmjében 2.

PRIZMA

2011/01/05

Van egy szerkezetem a látáshoz, szemnek hívják. Van egy szerkezetem a halláshoz, a fül, van egy a beszédhez, a száj. Úgy érzem, hogy ezek különálló szerkentyűk. Pedig együtt kéne őket érezni. Mintha nem lennének egyben.
(Ferdinand – Bolond …

Címkék: , ,

Prax Levente: A töredékesség megjelenési formái Godard Bolond Pierrot című filmjében 1.

PRIZMA

2011/01/03

Jean-Luc Godard elbeszélő filmjei, nevezetesek arról, hogy szerkezetük rendkívül töredezett. A tanulmány a Bolond Pierrot című filmen keresztül mutat rá ezen töredezettség lehetséges okaira, illetve néhány megjelenési formájára.

Van egy szerkezetem a látáshoz, szemnek hívják. Van egy szerkezetem a

Címkék: , ,

JARMUSCH-JEGYZETEK 5. Borsik Miklós: Jarmusch mint a (szelíd) szökés tere (Törvénytől sújtva)

Sepsi László

2010/12/31

1
Ahonnan az ablak hiányzik, ott találod az ablakot, miután a falra fölrajzolod. Ezt mondták, mire benőttem a cellát, a zoknim eltűnt, előkerült, majd hóbaglyot tömtek a lábfejem hűlt helyére. Csitítottak, hogy csak Jarmuscht mérgezzük így. Egy kis Lars von …

Címkék:

Bajtai András: Hallucinogén átokföldje (Halott ember)

PRIZMA

2010/12/27

„Minden éj s napon pedig
Lesz, ki búra születik.
Minden nappal s éjszakán
Lesz, kit sorsa kéjre szán.
Lesz, kit sorsa kéjre szán,
S lesz, kit örök éjre szán.”

William Blake:
Az ártatlanság jövendölései,
fordította Kálnoky László

1 KOMMENT

Címkék: , ,

Ijjas Tamás: A véletlen doboza (Éjszaka a Földön)

Sepsi László

2010/12/20

Egyik
Ha beülök egy idegen mellé, hirtelen felerősödik minden, érzem, ahogy a gégémet súrolja a porral teli levegő, a tüdőm légzsákja csak egy nagyobb koccanásra vár, a nevető izmaimba, mintha horgot akasztottak volna. Próbálok viselkedni. Rá vagyok utalva egy másik …

1 KOMMENT

Címkék:

A ház másik arca: tükör és maszk Az operaház fantomjában 2.

Ureczky Eszter

2010/12/18

A szörny legijesztőbb része a tekintete, mert rémsége ellenére mégsem teljesen idegen. A néző Fantomra irányuló tekintetnek megkonstruáltsága szempontjából igen lényeges az a jelenet, amikor Christine először pillantja meg. A női főszereplő nézőpontjával való azonosulás kínáltatik itt fel, hiszen a …

Címkék: , ,

A ház másik arca: tükör és maszk Az operaház fantomjában 1.

Ureczky Eszter

2010/12/17

Linda Williams a horrorfilm és a női tekintet viszonyát vizsgáló szövegében többek között Rupert Julian 1925-ös Az operaház fantomja című némafilmjét elemzi, s arra a megállapításra jut, hogy a korai hollywoodi horrorfilmekben a szörny gyakran hasonmása és tükre a női …

Címkék: , ,

Jakab Veronika–Roboz Gábor: Párbeszéd és kölcsönhatás

PRIZMA

2010/12/13

A kétévente megrendezett Magyar Pszichoanalitikus Filmkonferencia a filmtudomány és a pszichoanalízis területei közötti párbeszédet kívánja életben tartani. A 2006-ban indult, pécsi szakmai fórumon idén november végén az önreflexivitás és reflexivitás témaköre állt a vizsgálódás fókuszpontjában.

Címkék: ,

JARMUSCH-JEGYZETEK 2.: Tolvaj Zoltán: Túlvilági sétatér (Szellemkutya)

Sepsi László

2010/12/12

A régi Japán fura hely lehetett. „Macudaira Szagami no kami, az Inaba tartománybeli Tottori nagyurának egyik vazallusát Kiotóba küldték.” A túlvilági aurájú Szellemkutya indusztriális állambéli útja kezdődhetne ezzel a mottóval is, ami egy Hagakuréből – a szamurájetika esszenciáját tartalmazó bushido …

2 KOMMENT

Címkék:

Közérzetjavító túladagolás (EUShorts)

Roboz Gábor

2010/12/10

Az immáron negyedik életévét taposó EUShorts újbóli megrendezése és az általa gerjesztett Toldi mozis pezsgés igazolja, hogy a hazai nézők változatlanul vevők a hatásosan adagolt rövidfilmekre. A négy napos mustra során a szervezők idén is tarka válogatással prezentálták az öreg …

Címkék: , ,

Az alkalmazott zeneírás nehézségei (Keller Mirella interjúja Zombola Péterrel)

Sepsi László

2010/12/08

Zombola Péter fiatal kortárs zeneszerző. Magyar és külföldi fesztiválok bemutatói, két tanári állás (Színház- és Filmművészeti Egyetem, Eszterházy Károly Főiskola), zenekari-, kórus-, szóló-, illetve színházi művek komponálása mellett a filmes világgal is kapcsolatba került, legutóbb Mundruczó Kornél Szelíd teremtés –

Címkék: ,

#11. Pszichedelikus koktélok (Harry Smith filmjei)

Lichter Péter

2010/12/06

Harry Smith (1923-1991) az amerikai avantgárd film legszínesebb egyénisége volt. Egész életét meghatározta szülei panteista és spirituális tanítása. Gyerekkorának nagy részét a Lummi és Samish indiánok dalainak rögzítésével töltötte, később a Kiowa-jelnyelv szakértője lett. Antropológusként meghatározó szerepe volt az amerikai …

Címkék: ,

Prizma Online/november

Sepsi László

2010/12/04

Novemberben a folyóirat önálló internetes kiadásában az animációé volt a főszerep: szó volt az Anilogue-ról, az észt animációról és a japán Motomichi klipjeiről. Míg LÁNCREAKCIÓ nevű új rovatunkban kortárs tévésorozatokat mutatunk be, addig a MONSTER OF THE WEEK-ben fantasztikus tévéfilmeket …

Címkék: ,

Pallag Zoltán: A megértés vágya (Jim Jarmusch: Broken Flowers)

Farkas Gábor

2010/12/02

A Prizma Jarmusch-sal foglalkozó száma kapcsán a szerkesztőség fiatal írókat és költőket kért fel, hogy írjanak esszét a rendező számukra legkedvesebb filmjéről. A szövegeket a szerzők a Prizma lapbemutatóján fel is olvasták. Elsőként Pallag Zoltán a Broken Flowers – Hervadó

Címkék: , ,

EUShorts 2010 – Európai Rövidfilm Fesztivál

Sepsi László

2010/11/29

Hatásosan adagoljuk.

Kicsi, színes, fogyasztása nem vesz sok időt igénybe, hatása viszont annál tartósabb. Sőt, egy maréknyi leküldésével még változatosabb élményekben lehet részünk. Ezt a kúrát írja fel idén is az EuShorts Rövidfilm Fesztivál, mely 4 év hagyományaihoz híven ismét …

Címkék: ,

Évadzáró linkgyűjtemény

Sepsi László

2010/11/28

Tizenkettedik bejegyzésével a múlt héten a MONSTER OF THE WEEK elérte a hivatalos évadméretet, így decemberben a második etap előtti rövid parkolópályára áll (habár a tévés horrorfilmek rajongói az ünnepek alatt sem maradnak majd unaloműző nélkül). A rovat 2011 januárjában, …

Címkék: , , , ,

Zabkása reggelire, farkas ebédre, gébics uzsonnára, krokodil vacsorára – észt animációk az idei Anilogue-on

Orosz Anna Ida

2010/11/27

Észtország a mai napig a kelet-európai animáció egyik fellegvára. A volt szovjet tagállamok nemzeti filmgyártásainak furcsa ellentmondása, hogy az „aranykort” mindenhol a társadalmilag és kulturálisan is politikai elnyomás alatt töltött évtizedekre datálják. Ahogy a magyar animáció a hetvenes és nyolcvanas …

Címkék: ,