Előzetes a kasszarobbantó dán krimihez

PRIZMA

2014/10/20

Talán hazai bemutató is lesz.

Címke: ,

Kele Fodor Ákos: Szelíd példázat (Rachid Bouchareb: London River)

Kele Fodor Ákos

2010/06/07

Az utóbbi években aktuális témákhoz nyúló Rachid Bouchareb, az Arany Pálmára jelölt, mélységesen ideologikus és (mindenkori) kormányellenes A dicsőség arcai (Indigènes, 2006) után, melyben a Franciaország második világháborús felszabadításában nagy szerepet vállaló észak-afrikai arab katonák méltatlan anyaországbéli sorsának …

Címke:

Öngerjesztő vegyület (Cliffhangerek a Twin Peaksben) 3.

Lichter Péter

2010/06/04

Álmok és látomások a Palmer-rejtély megoldása előtt és után
A Twin Peaks narratíváját felemésztő dekonstrukció az álmok funkció-vesztésében fedezhető fel leglátványosabban, mivel ezek azok a cselekményelemek, amelyek a legérzékenyebbek Lynch szerzői világának átvételére.

Címke: , , ,

Öngerjesztő vegyület (Cliffhangerek a Twin Peaksben) 2.

Lichter Péter

2010/06/02

A Laura Palmer-gyilkosság
Egy szappanopera sikerének kulcsa a kommunikáció-gerjesztő képességében rejlik, a kommunikációnak interaktivitásig fokozódó fejlődése pedig kultikussághoz, vagyis aktív befogadói közösségek létrejöttéhez vezet. Ahogy korábban már rámutattam, a Twin Peaks kultikusságának legfontosabb okai a narratív alapsémák (szappanopera és krimi …

2 KOMMENT

Címke: , , ,

Öngerjesztő vegyület (Cliffhangerek a Twin Peaksben) 1.

Lichter Péter

2010/06/01

A cliffhangerek különböző típusain keresztül fogom bemutatni, hogyan változatta meg David Lynch szerzőisége a Twin Peaks kultuszának legfontosabb tényezőjét, vagyis a nézők kíváncsiságára és interpretációjára építő rejtvény-szerkezetet.

2 KOMMENT

Címke: , , ,

#6. A szkopofília tragédiája (J. G. Ballard: A hatvan perces varió)

Roboz Gábor

2010/05/29

J. G. Ballard azon írók közé tartozik, akik képtelenek – vagy legalábbis nem akarják – félretenni az őket foglalkoztató problémákat, így szinte tetszőlegesen kiválasztott munkájuk is letörölhetetlenül magán hordozza alkotójuk kézjegyét. Függetlenül attól, hogy globális természeti katasztrófákról ír-e (mint korai …

Címke: , ,

Rózsás Lívia: Animált erotika – az absztrakciótól a naturalizmusig 2.

PRIZMA

2010/05/26

Gyakran olvashatjuk animációval kapcsolatos elméleti írások felütéseként, hogy az animációra történő tudományos igényű reflexió a filmelmélet gyerekcipőben járó területe. A helyzet változni látszik, az animált mozgóképek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a kritikai és szakirodalomban.  Esszémben az vizsgálom, hogy mi történik, …

Címke: ,

Rózsás Lívia: Animált erotika – az absztrakciótól a naturalizmusig 1.

PRIZMA

2010/05/25

Gyakran olvashatjuk animációval kapcsolatos elméleti írások felütéseként, hogy az animációra történő tudományos igényű reflexió a filmelmélet gyerekcipőben járó területe. A helyzet változni látszik, az animált mozgóképek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a kritikai és szakirodalomban.  Esszémben az vizsgálom, hogy mi történik, …

2 KOMMENT

Címke: ,

#1. A vágy bábjai (Stephen Sayadian)

Sepsi László

2010/05/19

Habár a markáns kézjegyeket felmutató szerzők jelenléte már születésétől fogva végigkísérte a narratív szexfilm, majd a hardcore pornó történetét – lásd a példák sorát Russ Meyertől Radley Metzgeren át Joe D’Amatóig –, a szerzői pornófilm csupán a nyolcvanas évek fordulóján …

2 KOMMENT

Címke: , ,

Testetlen hangok – hangtalan testek

Orosz Anna Ida

2010/05/17

Testüktől megfosztott hangokat tesz meg a valóság fő hordozójává négy, az elmúlt években készült rövid magyar „áldokumentumfilm”, A busz, az Egerszalók, a Bádogváros és a Mátyás, Mátyás. Áldokumentumfilmek, hiszen egyiküket sem a film témájaként választott szereplők, helyzetek, …

Címke: , ,

Jankovics Márton: Gladiátor újratöltve (Ridley Scott: Robin Hood)

PRIZMA

2010/05/14

Bár a Robin Hood-mondakör történeti eredete a homályba vész, a csuklyás igazságosztó alakja már a 14. századra az angol folklór meghatározó elemévé vált, innen pedig kikövezett út vezetett a modern popkultúra panteonjába. A tetteit megéneklő balladák nyomán először nagysikerű regények …

Címke: ,

Sepsi László: Az emberek, akik túl sokat tudnak (Hitchcock. Kritikai olvasatok. Pompeji, Szeged, 2010.)

Sepsi László

2010/05/13

Örömteli hír, hogy immár az Apertúra folyóirat is beszállt az utóbbi években némiképp megélénkült mozgóképpel és vizuális kultúrával foglalkozó hazai szakkönyvkiadásba. [1]A tervezett sorozatot – melynek további darabjai előreláthatólag A hiány alakzatai Marc Vernet-től, illetve egy irodalmi és vizuális …

Címke:

#5. Kele Fodor Ákos: A filmes versadaptáció öndefiníciós kényszere

Kele Fodor Ákos

2010/05/10

Carroll Alice csodaországban című művét megelőzve, 1862-ben jelent meg Christina Rossetti angol költőnő Goblin Market című balladisztikus hosszúverse: ez a tény visszamenőleg kompromittálta Carroll világának újszerűségét és egyediségét, mivel Rossetti figurái és mesevilágának törvényszerűségei nagyon hasonlóak a nálánál sokkalta híresebbé …

Címke: ,

Huszonegyedik századi mozi – a harminc legfontosabb film? 2.

Kovács Kata

2010/05/08

H.Gy.: Terézt kérdezem, hogy hogyan látja, elméleti szempontból nem kifogásolhatóak-e az effajta listaállítások? A Metropolis például hogyan vélekedik ezekről?
Vincze Teréz: Azt kell mondjam, hogy ez abszolút metropolisos téma: nagyon érdekel minket is, hogy ezek a gesztusok mit …

1 KOMMENT

Címke: ,

Budapest-játék

Sepsi László

2010/05/07

A Mozinet felajánlásából öt darab, két személyre szóló jegyet sorsolunk ki a Budapest című film premier előtti vetítésére, mely 2010. május 12-én, szerdán, 18:30-tól kerül megrendezésre a Csepel Cinemában.

Kérdés: Mely világhírű filmrendező új filmjének főhőse szellemíró, azaz ghost writer?…

Címke:

Huszonegyedik századi mozi – a harminc legfontosabb film? 1.

Kovács Kata

2010/05/07

A Sight & Sound 2010 februári számában jelent meg az a harminc filmből álló válogatás, amely az elmúlt évtized legjelentősebb alkotásait kívánta összegyűjteni. A listához Nick James, a lap főszerkesztője írt bevezetőt,  amelyben az összeállítás által kirajzolt filmművészeti …

Címke: ,

Soós Borbála: Szexualitás, identitás és politika a videóművészetben 2.

PRIZMA

2010/05/05

Maszkulinitás
Bár a feminista irányzat jelentős, hamis lenne azt sugallni, hogy egyedül nők uralják a performansz és a videó szcénát. Részben a feminizmusra adott válaszként vagy a meleg mozgalmak keretei között a férfiak saját identitásának feltérképezése is jelentős szeletét képezi …

Címke: ,

Soós Borbála: Szexualitás, identitás és politika a videóművészetben 1.

PRIZMA

2010/05/03

Az identitás és a szexualitás erős hívószavak a videóművészettel kapcsolatban, gyakran és sokféle értelemben használjuk őket. Ebben a tanulmányban a két fogalom kapcsolatát és a hozzájuk tartozó halmazok metszetében elhelyezkedő műveket vizsgálom. Az asszociációs mező azonban meglehetősen nagy, hiszen ezen …

Címke: ,

Farkas Gábor: Piros Fehér Fekete – de leginkább csak szürke (The White Stripes Under Great White Northern Lights)

Farkas Gábor

2010/05/01

A popzene tekintetében viharvert és jócskán elmaradott Magyarországon a Titanic Filmfesztivál zenei filmek terén mindig is erősnek számított. A Zene mindenkinek szekció évek óta mutat be itthon egyébiránt nem megtekinthető dokumentum- és játékfilmeket. A hiánypótlás szándéka azonban nem mindig párosul …

Címke: ,

Jön a Prizma harmadik száma!

PRIZMA

2010/04/28

Az internet hétköznapi gyakorlatba való beépülésével az erotikus és pornográf vizuális tartalmak minden eddiginél könnyebben elérhetővé váltak az egyéni felhasználó számára. Egyfelől tehát a pornográfia az internetes videómegosztókon keresztül a tömegkultúra részévé vált, másfelől az utóbbi évek művészfilm-termésében is feltűnően …

Címke: ,

Körmünkre ég az őrület (Fabrice Du Welz: Vinyan – Az elveszett lelkek)

PRIZMA

2010/04/27

Felettébb kínos, ha az ember már fél órája birkózik az adott filmmel, de még mindig nem képes eldönteni, hogy mit is kéne kihámoznia a képsorokat belengő cikornyás többszólamúságból. A horrorfronton (meg úgy általában is) másodfilmes Fabrice Du Welz Vinyanjával …

Címke: , ,

Kis Kata: Egy norvég neo-melodráma 100 meghitt perce (Sarah Johnsen: Nagykutya)

PRIZMA

2010/04/23

Sarah Johnsen norvég író-rendező második nagyjátékfilmjéről  témájának összképe vagy akár bármely mozaikdarabja alapján  megállapítható, hogy a kés élén táncol: a háborúból visszatérő, lelkileg megtört fiatal katona; az egymástól kisgyermekkorukban elválasztott, felnőttkorukban egy fénykép-amulett révén újra egymásra találó testvérek; …

Címke: , ,

Revans nyereményjáték

Sepsi László

2010/04/22

A Mozinet felajánlásából öt darab, két személyre szóló jegyet sorsolunk ki az Oscar-díjra jelölt Revans című film premier előtti vetítésére, mely 2010. április 28-án, 19:00-tól kerül megrendezésre a Csepel Cinemában.

Kérdés: ki volt az azonos című Tony Scott-film főszereplője?

1. …

Címke:

“Hollywood-ellenes vagyok” – Interjú Nick Jamesszel, a Sight & Sound főszerkesztőjével (készítette: Kovács Kata)

Kovács Kata

2010/04/21

Van a Sight & Soundnak akkora szava, hogy megbuktasson vagy sikerre vigyen egy filmet?

Abszolút nincs. A Sight & Soundnak nincs ekkora szava. Még Londonban sem, ahol pedig azért befolyásosak vagyunk, egy olyan lap, mint a The Guardian

Címke: ,

Kovács Patrik: Nem csak az iskolatáska nehéz (Lone Scherfig: Egy lányról)

PRIZMA

2010/04/19

Nagyjából a tavalyi Sundance Filmfesztivál óta lehetett tudni, hogy Lone Scherfig Egy lányról című romantikus kamaszfilmje keresztül-kasul megjárja az aktuális díjszezont, körbehordozták a Berlinalén is, az Oscar-gálán aztán az alkotógárda hiába örülhetett bizakodón két jelölésének: a veretes európai függetlenfilmnek nem …

Címke:

Lichter Péter: Az éti csiga álma (Hitoshi Matsumoto: Szimbólum)

Sepsi László

2010/04/18

A távol-keleti filmek egyik bája az ötletek csaknem korlátlan szabadsággal való összekeverésében és felhasználásában rejlik. A műfaji ötvözetek alapanyagai gyakran olyan távoliak és összeegyeztethetetlenek első látásra, akár a távol-keleti konyha európai mércével bizarr fogásai.

Címke: ,

Kovács Kata: Csapongó kapuzárás (Walter Carvalho: Budapest)

Kovács Kata

2010/04/16

A Budapest című brazil-magyar koprodukció Chico Buarque azonos című regényéből Walter Carvalho, a Központi pályaudvar, a Senkiföldjén és a Carandiru – A börtönlázadás című filmek operatőre rendezésében készült. Sárgába és szépiába bújtatott, virtuóz vizuális megoldásokkal dolgozó munkája magán viseli …

Címke: ,

Roboz Gábor: Árgus szemekkel (Tarik Saleh: Metropia)

Roboz Gabor

2010/04/15

A disztópiákban uralmon lévő diktatórikus hatalmi rendszerek korlátozó intézkedései közül a legrémisztőbb az emberi elmébe való beférkőzésre irányuló törekvés. A gondolati szabadság utolsó védőbástyáját jelentő „néhány köbcentiméteres terület” (Orwell) bevétele az egyéniség megsemmisítését célzó hadművelet végső fázisa, és bár a …

1 KOMMENT

Címke: , ,

Tüske Zsuzsanna: Csoportterápia (Jörgen Bergmark: Ésszerű megoldás)

PRIZMA

2010/04/14

Ha kapcsolatközi főbűnök mozgóképre álmodásáról van szó, a svéd vásznak egyik legelőkelőbb helyet elfoglaló és legkedveltebb árnyalatának a házasságtörés tematikája tekinthető. A kapcsolati válságok feldolgozásának jelensége szinte nemzeti hagyományként értékelhető, amelynek ápolása többek között olyan zseniális alkotók missziójává vált, mint …

Címke: , ,

Sepsi László: A kívülállás ára (David Lowery: St. Nick)

Sepsi László

2010/04/12

Az eddig elsősorban kisfilmjeiről ismert David Lowery első egészestés mozija a legkevésbé sem nézőbarát alkotás: két kisgyermek beveti magát egy elhagyott házba, és ott megpróbálnak saját életteret kialakítani. A St. Nick első harmadából lényegében hiányoznak a dialógusok, hősei szavak nélkül …

Címke: ,

Szabó Noémi: B-művészfilm (Simon Fellows: Malőr Csodaországban)

Szabó Noémi

2010/04/11

Tim Burton szuperprodukcióját mindössze fél évvel előzte meg Simon Fellows Alice-verziója, ám ez a parafrázis egészen más úton közelíti meg a klasszikus eredetit; míg a burtoni Csodaország teljes egészében a fantasztikumba kalauzol, a Malőr Csodaországban a mindenható DJ figurájától …

Címke: ,