Eljött a vallomás ideje – Bűnös élvezetek, amikről eddig hallgattunk

PRIZMA

2014/04/23

Ezúttal olyan filmeket szedtünk össze, amelyek sokadszori megtekintése is valamilyen értelemben “bűnös élvezetet” (vagy inkább: “bizsergető dagonyázást”) jelent számunkra.

3 KOMMENT

Címkék: ,

Pörgetett kollázs

Orosz Anna Ida

2009/09/18

Az egyik legkorábbi, a film születése előtti időkből való – de persze a Lumière utáni időkben is gyakran fölelevenített – animációs technika a pörgetős füzet, ahol az egymást követő oldalak sarkában levő fázisrajzokból a lapok pörgetése révén indul be a …

Címkék: , ,

DOUBLE FEATURE 1. Sepsi László: Isten hozott suburbiában! (Gene Laufenberg: Sunday’s Game/Alex Turner: Chuck)

Sepsi László

2009/09/15

mom

A kertvárosi életforma kialakulása óta a tömegfilm kedvelt tematikája: az ötvenes években Don Siegeltől Hitchcockon és Charles Laughtonon át Douglas Sirkig az álomgyár meghatározó rendezői a legkülönfélébb műfajok sémarendszerét segítségül hívva nyújtottak betekintést a hófehér kerítések és a smaragdzöld gyep …

2 KOMMENT

Címkék:

A Prizma szerkesztői beszélgetnek a Becstelen Brigantykról vol. 2.

PRIZMA

2009/09/14

Jakab Veronika: És még van az a hülye kérdés, hogy végül is miért van szarul írva a cím?

Sepsi László: Egyrészt ezzel kiemeli, hogy az egész film a nyelv körül forog, másrészt meg szerintem reflektál Brad Pitt hülye …

2 KOMMENT

Címkék: , ,

A Prizma szerkesztői beszélgetnek a Becstelen Brigantykról vol. 1.

PRIZMA

2009/09/10

Farkas Gábor: Szerintem a Kill Bill jobb film. Mind a két Kill Bill jobb.
Sepsi László: Pedig a Kill Bill 2 már erősen efelé a film felé mutat, és nem csak a spagettiwestern miatt.
Farkas G.: Szerintem …

2 KOMMENT

Címkék: , ,

„S megint előlről…” (Glaser Katalin: FIN)

Orosz Anna Ida

2009/09/09

A 2009-es Kecskeméti Animációs Filmfesztivál Nagydíjával és a Filmkritikusok Díjával is kitüntetett FIN című meditatív ambient animációval a MOME-n tavaly végzett Glaser Katalin a rajzfilm műfajának határait feszegeti. A film egy piros kötélre felfűzött, történet nélküli élet- és világkörút, amely …

5 KOMMENT

Címkék: , ,

Dycső napok/Days Of Gloury. Quentin Tarantino a Becstelen Brigantykról (fordította és szerkesztette: Kovács Kata, Roboz Gábor)

PRIZMA

2009/09/07

post2Részletek Ryan Gilbey Sight & Soundban megjelent interjújából

(…) Amikor olvastam Nick James cikkét a Sight & Sound júliusi számában, sok szempontból zavart az, ahogyan nekifutott a témának, bár ez persze önmagában nem is lenne baj. Igazából az verte ki …

2 KOMMENT

Címkék: ,

KÍSÉRLETI VETÍTŐ 2. Lichter Péter: Emeletes tájak (Marco Brambilla: Civilization)

Lichter Péter

2009/09/04

civilization-video-art-marco-brambilla-575x323A Milánóban született, ám New York-ban nevelkedett Marco Brambilla két hollywoodi nagyjátékfilm, a Stallonéval forgatott Pusztító, és a Segítség, elraboltam magam gyenge akcióvígjátéka után vált igazán felkapott videó-művésszé. Végtelenítve loop-olt alkotásai a mindent elárasztó képrengetegre és kép-fogyasztásunkra reflektáló posztmodern freskók, …

7 KOMMENT

Címkék: ,

A szavak hallucinatív brutalitása (David Firth animációi)

Kele Fodor Ákos

2009/09/02

Az angliai Doncasterből származó, huszonhat éves rajzfilmrajzoló David Firth munkái az interneten jelentek meg először 2002-ben, azóta – többszöri elutasítást követően – a BBC Four több alkalommal is játszotta kísérleti jellegű animációit.  Egyfelől sötét tónusú, akasztófahumort erőszakképekkel vegyítő rajzfilmeket készít, …

2 KOMMENT

Címkék: , ,

Jankovics Márton: A gyilkos fegyver: kamera (David Cronenberg: Camera)

PRIZMA

2009/08/31

camera2A 2000-ben készült Camera Cronenberg életművének egyik fontos töréspontján helyezkedik el, hiszen épp az ezredforduló tájékán körvonalazódott végérvényesen az a hangsúlyeltolódás a kanadai mester pályáján, mely a mai napig meghatározza filmjei megváltozott hangvételét. Az 1999-es eXistenZ lezárta a rögeszmés testközpontúság …

1 KOMMENT

Címkék: , ,

Szalay Dorottya: A démonizáció stációi (Cronenberg: Pók)

Szalay Dorottya

2009/08/28

spider46ő egyfajta szövőmester […] valótlanságok koncentrikus köreiben vergődik a
középpont irányába, ahol az igazság található.

Patrick McGrath

Henri Bergson különbséget tesz tér és tartam között. Elmélete szerint a tér személyes, fizikai környezet, míg a tartam egyfajta összekötő hídként …

1 KOMMENT

Címkék: ,

Lichter Péter: A kis filmrendezők kézikönyve

Lichter Péter

2009/08/26

dali_atomicus_philippe_halsmanA kis filmrendezők kézikönyve

Az utolsó filmtekercseket szenteljétek
Fel, a tapsotok lélegezteti ezt a fránya
Képmutatást,
Ballagjatok végig a díszletek között,
Hogy
Érezzétek a hungarocellek szeretetét.
Motyogva beszélő asszisztenseket pofozni
Rest vagyok, a ragyogás tölti be
Morfondírozásotok mechanikáját.
Az utolsó …

3 KOMMENT

Roboz Gábor: Ütközéssel nyert eszmélet – J. G. Ballard Karambolja és Cronenberg adaptációja (2. rész)

Roboz Gabor

2009/08/24

user8051_pic290_1239280658Az autogeddon és Cronenberg

A vérbáróként is emlegetett rendező, négy évtizede indult karrierje során, autók és karambolok fetisizálása helyett inkább a filmes adaptáció szempontjából komoly kihívást jelentő regények iránti vonzódásáról tett több ízben is tanúbizonyságot. Ballard könyve pedig tökéletesen illeszkedik …

Címkék: , ,

Bemutatkozik a Prizma

PRIZMA

2009/08/20

A Prizma folyóirat július 10-én lépett először személyesen a közönség elé. Az első szám bemutatójának a Nyitott Műhely biztosította a barátságos körülményeket. (A babgulyásért ezúton is köszönet!) Beszéltünk a Prizma születéséről, a szerkesztés körülményeiről és jövőbeni terveinkről, illetve levetítettünk két …

4 KOMMENT

Címkék: , ,

#1. Az elmúlás szövevényei (Bill Morrison)

Lichter Péter

2009/08/19

Az 1965-ben született Bill Morrison a kortárs amerikai avantgarde filmművészet egyik legfelkapottabb alakja. Alkotásait a világ legfontosabb múzeumaiban (Modern Tate Gallery, Museum of Modern Art) és filmfesztiváljain (Sundance, Toronto) vetítik.

4 KOMMENT

Címkék: , ,

A szervesség tekintete (Frank Henenlotter: Bad Biology)

Nemes Z. Márió

2009/08/17

Ha Cronenberg feláldozta vérbárói címét a szalonképes filmgyártás oltárán, akkor Frank Henenlotter volt az az underground zseni, aki végig megpróbált kompromisszummentes maradni, és ennek érdekében még a majdnem két évtizedes hallgatást is bevállalta. Pályaíve az ugyancsak test-kritikában utazó Jörg Buttgereit …

1 KOMMENT

Címkék: , , ,

Ízelítő az első számból: Cronenberg Cronenbergről (fordította és szerkesztette: Kovács Kata)

Kovács Kata

2009/08/17

Picture 7A magánéletben nincsenek taszító szexuális élményeim. A személyes tapasztalatom az, hogy az ember művészetében nem jelenik meg közvetlenül, ahogyan a pórusain keresztül megtapasztalja az életet, az intimitást, a mindennapokat. A munkámban egy sebész pontosságával próbálom feltárni a szexualitás természetét. Figurákat …

Címkék: , ,

A Minótaurusz életben marad, ugye? (Bertóti Attila: Ariadné fonala)

Orosz Anna Ida

2009/08/17

szorolap M0002Mi történik, ha borul a papírforma, ha nem az évezredek óta megszokott eredményt hozza a fonál-trükk? A 2009-es  Kecskeméti Animációs Filmfesztivál egyik legfrissebb szellemű alkotása, a legjobb rövidfilm díjával kitüntetett Ariadné fonala a jól ismert ókori görög mítoszt meséli újra, …

5 KOMMENT

Címkék: , ,

Roboz Gábor: Ütközéssel nyert eszmélet – J. G. Ballard Karambolja és Cronenberg adaptációja (1. rész)

Roboz Gabor

2009/07/21

crash_ballard_drakeA néhány hónapja elhunyt James Graham Ballard olyan kivételes életművet hagyott maga után, amely nem csak az írások mennyiségét tekintve lenyűgöző teljesítmény, hanem a munkákat átható gondolatiság és személyesség okán is. A közel húsz regényt és több tucat novellát, valamint …

3 KOMMENT

Címkék: , ,

Szabó Noémi: ZSÁNERBEN – Amit a műfajokról feltétlenül tudni kell

Szabó Noémi

2009/07/08

boritoMert mit is tudunk róluk? Azt biztosan tudjuk, hogy bizonyos befogadói elvárásokkal rendelkezünk a műfaji filmekkel kapcsolatban. Amennyiben horrorfilmet választottunk, sejtjük, hogy meg fogunk ijedni, míg a romantikus komédiától elvárjuk, hogy egy férfi és egy nő egymásra találjon a végén. …

Címkék: ,

Sepsi László: A szörnyeteg humora – Cronenberg-cameók

Sepsi László

2009/06/23

Miközben filmjeiből rendszerint hiányoznak a cinkos félmosollyal kirakott idézőjelek és ezáltal a jellegzetes posztmodern önirónia – még akkor is, amikor konkrét műfajdekonstrukcióról van szó, mint a Veszett esetében – Cronenberg mégis megtalálta a módját, hogy folyamatosan reflektáljon a körülötte kialakult …

Címkék: , ,