Werk fotó14324242

INTERJÚ

“Mi alapvetően utakat mutatunk”

PRIZMA

2015/08/28

Beszélgetés Dubóczky Erzsébettel, a Werk Akadémia filmes képzésének mentorával.

Általánosságban mit érdemes tudni a Werk Akadémia filmes képzéséről?

Mindenekelőtt fontos leszögeznünk, hogy ez egy felnőttképzés, tehát a hallgatóink java része a kurzus mellett máshol is tanul, vagy dolgozik. Vagyis a tematikát úgy kell kialakítani, hogy alapvetően esti órák vannak, a tévés kurzus kivételével, amiről később még lesz szó. A tanterv összeállításánál az is szempont, hogy akik ide kerülnek, vagy elszántan filmezni szeretnének, vagy csak kipróbálják a szakmát. Van, aki megtapad, van, aki máshol köt ki.   A hallgatóink számára ez a folyamat egyfajta szembesülés, hogy mennyire találják meg magukat a szakmában.

Hogyan épül fel konkrétan a tanterv?

Az első év első fele a szakma feltérképezéséről szól: a diákok megismerik, milyen a szakmai hierarchia, milyen körülmények között születik meg egy produkció, mik az opciók, mik a prioritások. Tehát egészen az alapokról indulunk. A forgatókönyvírással, a rendezéssel, a stábrészlegekkel való megismerkedés mindenkire vonatkozik. Réz András segítségével, heti egy alkalommal elméleti tudást is szereznek filmnyelvről, a filmes eszközökről. A gyakorlati oktatás a rövid forgatási feladatok után a hallgatóink két-két intenzív napra bemennek egy műterembe, megtanulnak plánokat komponálni, egy rövid történetet snittekben elképzelni, és ezt a rendező és operatőr tanár segítségével leforgatják, majd az intenzív vágó kurzuson megvágják az anyagot.

Werkfoto2

A második félévet pedig már úgy kezdjük, hogy forgatókönyv ötletekkel érkeznek a hallgatók. Közösen eldöntjük, hogy a 10-12 tervből melyik 4-5 alkalmas a megvalósításra. Stábokat alakítunk, és elkezdjük a vizsgafilmek előkészítését. Az a jó ebben a szisztémában, hogy minden szakmai kérdés ezeken a konkrét produkciókon keresztül merül fel. Helyszínt keresünk, szereplőt választunk, gyártási tervet készítünk, technikát választunk, költségvetünk. A félév során kiderül, jól mértük-e fel a forgatókökönyvek megvalósításához szükséges feltételeket.

A filmes eszközök bővebb megismerése érdekében rövid dokumentumfilmes kurzust és televíziós képzést is építettünk a tematikába. Ez utóbbi negyven óra, amelynek az egyik fele elmélet (szó van nézettségről, struktúráról, arculatról, jogokról), a másik felében pedig egy tévéstúdióban műsort készítünk. Ezt mindig nagyon élvezik a hallgatók, hiszen ők állnak a kamerák mögött, ülnek a vezérlőpultnál, saját adásukat rögzítik. Próbálunk tehát egy kis betekintést nyújtani mindenhová.

A hallgatóknak mennyire kell önállónak lenniük?

Fontos, hogy a munka nálunk olyan értelemben önállóan és önerőből megy, hogy a diákoknak talpraesettnek kell lenniük, a közterületfoglalás elintézésétől kezdve a színészek szívesség-munkára való felkérésén át sok mindent meg kell tanulniuk. Természetesen segítünk a szakmai kapcsolatok kiépítésében, közvetítünk a különböző bérbeadó cégeknél, gyártó részlegeknél, ügynökségeknél. Mivel ez a fél év a szakmai rátermettség próbája is, talán nem véletlen, hogy a második évre kicsit lemorzsolódik a létszám, marad a keménymag. Ekkor is filmeket kell készíteniük a hallgatóknak, ám ebben az évben a megfelelő szinten előkészített produkciók már kapnak némi támogatást: a szakma felkínál bizonyos kedvezményeket egy-egy iskolának, és egy produceri irodától (az I’m Filmtől) kapnak anyagi hozzájárulást. Öröm látni, hogy minden évben kikerül tőlünk három-négy diák, aki felvételvezetőként, vágóként, gyártási asszisztensként a szakmában marad, sőt egy volt évfolyamunk összeállt, és produkciós irodát működtet.

Dubóczky Erzsébet

Dubóczky Erzsébet

Mi a tapasztalatuk, milyen műfajú, stílusú filmek készülnek a Werken?

Színes a paletta, az egyik hallgatónk például táncfilmeket csinál, egy másik a horror felé tendál. De általában kis belső drámákat dolgoznak fel. Ugyanakkor ezek valamennyire humorosak is, akár börleszkelemektől sem riadnak vissza. Minden évben készül néhány kiemelkedően jó film, időnként díjnyertes produkciók is.

A honlapjukon is olvasható, hogy ez inkább szakmai képzés, nem művészi. Orientálják-e valahogyan a diákokat? Például ha valamilyen területen hiányt tapasztalnak a szakmában.

Sajnos jelenleg sehol sincs hiány, de a szakosodásba amúgy sem szólunk bele. Mindenki döntse el maga, mit szeretne, tapasztalja meg, mire érez fogékonyságot. Akár több területen is kipróbálhatják magukat. Az egyik filmben például asszisztens, a másikat maga rendezi, a harmadikban kellékez és szkriptel. Náhány éve például egy forgatókönyvírásra szakosodott hallgatónk remek, izgalmas filmet rendezett. Szerencsére már egyre kevésbé kell győzködni a hallgatókat, hogy a nyelvtudás ebben a szakmában is elengedhetetlen. Azoknak, akik különösen érdeklődnek, megmutatjuk, merre mehetnek tovább, megismertetjük őket a mozgóképes pályázási lehetőségekkel, akár elvisszük őket fórumokra, workshopokra. Ha lehet, fesztiváloztatjuk is a jobban sikerült filmeket.

_DSC2023

Tény, hogy két évbe nem fér bele minden, ezért mi alapvetően utakat mutatunk. A hallgatóink megtanulják, hogyan kell kommunikálni a szakmában, hogy kell számolni a döntéseink következményeivel, hogyan kell spontán szituációkat megoldani, hogyan működik ebben a közegben a szakmai és stábrészlegenkénti felelősség, kompetencia. Aki elég rátermett, az tovább tud fejlődni, kellő szorgalommal lehet akár vágó, gyártásvezető, kliprendező, tévés szakember vagy éppen játékfilmrendező. Aki meg csak belekóstolt, de nem megy tovább, az sem veszített, legalább megismerte, milyen ez a szak ma. Ehhez kívánunk mi a szakma legjobb képviselőiből felkért tanáraink segítségével alapismereteket átadni.

 

A Werk Akadémia nyílt napot tart 2015. szeptember 3-án 18 órától a Salétrom utca 4-ben.

 

Felkérésre készült, fizetett tartalom.

Címke: