howtobe1

KRITIKA

Hollywood nem bír mit kezdeni a szinglikkel

Mohácsi Marika

2016/02/15

A romantikus vígjátékok, hasonlóan a többi népszerű műfaji filmhez, érdekes és fontos szociológiai funkciót töltenek be: kifejezik és kielégítik a közönség (szélesebben értelmezve az egész társadalom) vágyait és ábrándjait. Az aktuális társadalmi feszültségek, amelyekre a zsáner filmek igen érzékenyen reagálnak, gyakran rombolják le ezeket az ábrándokat, amivel új konfliktusforrásokat adnak a műfajoknak. Jellemzően ilyen jelenség a populáris kultúra által divatba hozott és a kétezres évektől hívószóvá váló szingli figurája is, amely mára a hollywoodi romantikus vígjátékok alapkellékévé vált.

Alig találni olyan kortárs romkomot, amelyben ne lenne legalább egy szingli karakter.

A szingli életformában rejlő konfliktus alapvetően a női figurákhoz kapcsolódik. Az egyedülálló nő ugyanis sokkal negatívabb megítélést kap a társadalomban, mint annak férfi megfelelője, akit nemes egyszerűséggel csak macsónak vagy nőcsábásznak szoktak nevezni. A nőcsábász sohasem magányos, épp ellenkezőleg, élvezi ezt az állapotot. A szingli nő ezzel szemben gyakran szenved magánytól és elkeseredetten keresi az igazit, miközben kínosabbnál kínosabb szituációkon keresztül „bűnhődik” egyedülálló státusza miatt. A szingli nő szinte kivétel nélkül egyfajta problémaként jelenik meg a romantikus vígjátékokban, amely a filmek végére úgy oldódik meg, hogy a hősnő összejön a neki rendelt férfival

13440H2BS.DNG

A Hogyan legyünk szinglik (Christian Ditter) részben követi ezt a hagyományt, részben viszont el is határolódik tőle. A Szex és New York sorozat (Darren Star) alapsémáját követve négy New York-i egyedülálló nő életébe enged bepillantást, akiknek mind mást és mást jelent a szingli lét: Alice (Dakota Johnson) csak azért szakít barátjával, hogy kipróbálhassa, milyen végre függetlennek lenni, Robin (Rebel Wilson) kizárólag ezt az életformát ismeri, megállás nélkül bulizik, iszik, pasizik s gyakorlott szingliként túlélőtanácsokat osztogat Alice-nek. Meg (Leslie Mann) igazi karrierista, aki csak a munkájával törődik, míg Lucy (Alison Brie) minden erejét a párkeresésre fordítja, s biztos, ami biztos, egyszerre tíz internetes társkereső oldalon is regisztrál.

A film alapvetően kétféle megoldást alkalmaz az egyedülálló nők bemutatására: Meg és Lucy történetszálai a hagyományos romantikus vígjátéki hagyományokat követik, miközben műfaji elődöket is megidéznek (Nem kellesz eléggé, Ilyen a formám stb.),

míg Alice és Robin történetei teljes mértékben felrúgják a romkomok megszokott narratíváját.

Meg (aki a négy nő közül a legidősebb) egyfolytában azzal a társadalmi elvárással szembesül, amely szerint a nőknek egy bizonyos korban már illik feleségnek és anyának lennie. A film ezt a külső nyomást, a műfajban szokásos megoldásként, Meg belső vágyává alakítja át. Megnek magától kell rájönnie, hogy a munkája nem teszi őt boldoggá, s csakis anyaként lehet teljes az élete. Lucy pedig a Bridget Jones típusú szingliket idézi fel bennünk, akik megállás nélkül kínos szituációkba keverednek, miközben keresik az igazit, akit a film végére természetesen meg is találnak.

howtobe3

Alice és Robin karakterei ennél sokkal rendhagyóbbak. A megállás nélkül bulizó, durva, közönséges és provokatív Robin karaktere nem előzmény nélküli: a Koszorúslányok (Paul Feig) és Lánybúcsú (Leslye Headland) által kitaposott úton jár. Az ilyen típusú nőábrázolás megpróbál görbe tükröt állítani az álomgyár ideális hősnője elé, s mindazt reprezentálja, amit a mainstream film „megtiltott” az ideális nőnek. Ennek megfelelően Robin nem is kap szerelmi szálat a történetben.

Alice a szinglik szokásos életútjának fordítottját járja be. Kilép a film elején meglévő kapcsolatából, és tudatosan vállalja, hogy egyedülálló lesz. Számos buktatón és szerelmi csalódáson megy keresztül, mire rájön, hogy számára a szingli lét nem más, mint önismereti folyamat, amivel egyedül kell megbirkóznia. Robin meglehetősen alpári és polgárpukkasztó viselkedése mellett ez a befejezés is igen szokatlan a romantikus vígjátékok világában.

A Hogyan legyünk szinglik műfaji sémákhoz fűződő viszonya egyszerre tradicionális és innovatív, miközben túl sok feladatot vesz a vállára.

Igyekszik bemutatni a szingli életforma minél több változatát (például annak férfi variánsát), megpróbál vicces, trágár, de megható is lenni (lásd Meg és a kisbaba, vagy az özvegy apa jeleneteit) és egymásnak ellentmondó igényeket is kielégíteni: kedvezni akar a hagyományos romantikus vígjátékok kedvelőinek, de azoknak is, akik valami újra és frissre vágynak ebben a műfajban. Mivel ezek a tényezők többnyire kioltják egymást, a Hogyan legyünk szinglik ahelyett, hogy mindenkihez szólna, általános hiányérzetet hagy maga után.

YouTube előnézeti kép

Címke: , ,

p4anwchsfevx

ESSZÉ

c000eeaff6f77842

LISTA

KennethAnger6

ESSZÉ

vadon

KRITIKA

blackhat

KRITIKA

motel

PRIZMATUBE

ET

DIA/FILM

jmoore

KRITIKA

dagobert3

HÍREK, Jegyzet, magazin

Griffith

Rövidfilm

Csanyi(650x433)

KEREKASZTAL

The-lunchbox-movie-2013-First-look-HD-posters-wallpapers-photos-images-and-promotion-pics-irfan-khan

KRITIKA

26-thanks-for-sharing

SZÉLESVÁSZON