jdaolhdioa

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

Romantikát csempészett a pornóba

PRIZMA

2015/07/30

A film, ami Igazából szerelmet csinált egy VHS-pornóból.

A fiatal orosz kísérleti filmes,- akiről már többször áradoztam a kontraCINEMÁn,- megint valami egészen bizarr tüneményt alkotott.

Íme a film:

The Shadow of Your Smile from Alexei Dmitriev on Vimeo.

És íme egy rövid elemzés:

Dmitriev kedvenc játékai közé tartozik a különböző mozgóképes anyagok jelentésének kifordítása. A jelentésváltozást ráadásul mindig rendkívüli egyszerűséggel, mondhatni szexi eleganciával éri el: egy egyszerű vágással, egy folyamatos zoomra épülő csattanóval, egy apró motívum megváltoztatásával teremt az eredeti nyersanyagból valami újat.

dimi3

Ez a jelentéstorzító stratégia alapvetően a found footage filmek sajátja.

(És itt nem a found footage horrorokra gondolok (Blair Witch Project), hanem a már korábban leforgatott, talált / reciklált nyersanyagot használó avantgárd montázsfilmekre.)

Dmitriev filmje attól lesz kimondottan vagány, hogy ezt kontextusváltást olyan egyszerűen valósítja meg, mintha egy tojásrántotta receptet követne:

1. Végy egy pornógráf anyagot és válassz ki belőle egy nem-pornográf részletet, mintha egy romantikus melodrámát forgatnál.

454681620_1280x960

Dmitriev a választott VHS-pornóból egy sajátosan költő részletet választott nyitóképnek. Mintha egy Dogma-film melankólikus flash backje lenne. (Mondjuk Ulrich Thomsen visszaemlékszik elhunyt szerelmére a Születésnapból vagy Jens Albinus az Idiótákból.)

A pornográfia és az avantgárd film találkozása persze nem újdonság: Carolee Schneemann, Stan Brakhage vagy például e sorok írója is kísérletezett szexfilmek átalakításával.

2. Használj valami szomorú zenét és igazítsd hozzá a ritmust.

Dmitriev egy 1964-ben  Paul Francis Webster és Johnny Mandel által írt dal részletét, vagy motívumát használta – filmjének címét is e daltól kölcsönözte. Ráadásul a film akadozó, a VHS-lejátszó öreges kattogását imitáló ritmusa itt lassított felvételként működik, ami jól passzol a zene lassúságához.

Íme a dal szövege angolul:

One day we walked along the sand
One day in early spring
You held a piper in your hand
To mend its broken wing
Now I’ll remember many a day
And many a lonely mile
The echo of a piper’s song
The shadow of a smile

The shadow of your smile
When you are gone
Will color all my dreams
And light the dawn
Look into my eyes
My love and see
All the lovely things
You are to me

Our wistful little star
Was far too high
A teardrop kissed your lips
And so did I
Now when I remember spring
All the joy that love can bring
I will be remembering
The shadow of your smile

3. A VHS-zajokat és képhibákat használd a korhatáros részletek kitakarására.

dimi4

Dmitriev ravasz módon az egész filmet egy VHS-magnó elindításának és megállításának keretébe rakja. Ezzel ad egy finom nosztalgikus ízt a filmnek, amivel ráadásul az első kép flash-back hatását is erősíti: nem csak egy képzeletbeli karakter fájdalmasan romantikus visszaemlékezésé válik a film, amely motívum egyébként az eredeti dal szerves része, hanem – egy duplacsavarral – a kamaszkori bűzözésekévé is.

Persze a romantikus máz a film előrehaladtával ironikus, sőt gúnyos grimasszá változik.

A VHS ügyesen elhelyezett hibái a pornográf részletek kitakarásaiként működnek, illetve újabb jelentéseket hordoznak:

– ezt a pornófilmet rongyosra nézték

– a tudatosan elhelyezett hibák ironikus felhangot adnak a képeknek: a pornót kiiktatták a filmből, ám a gyorsan egyértelművé váló eredeti kontextus miatt megtelik a film humorral.

A romantikus visszaemlékezés és az érzelemmentes pornográfia közötti feszültség adja a film energiáját.

– ráadásul kiderül: kettő úriember tölti idejét a hölggyel. Ez akár szerelmi háromszögként is olvasható, ha megmaradunk a romantikus film műfaji keretében.

– a LO-FI hibaesztétika válik a romantikus filmek takarásaivá: a libbenő függöny és a korhatár-stratégiailag tűpontosan elhelyezett takaró itt maga a VHS-nyersanyag.

4. Végül a legvagányabb húzás: kreálj egy pornós főcímet és rakd bele magad rendezőnek.

Amely főcím legyen egyben a te filmed vége is.

Ez annyira meta, hogy a mostanra feltüzelt esztéták fogaikkal szedik szét az underground mozit. 

fjklda

Címke: ,