hgw00

KRITIKA

Csak azért dugnak, hogy nekünk jó legyen

Roboz Gábor

2017/05/03

Pornó a Netflixen.

A pornófilmek és a pornóról készült dokumentumfilmek mennyisége sarkítva úgy aránylik egymáshoz, ahogy a kamera előtti szexet csak látszólag és ténylegesen élvező színésznőké. Nem mintha ebben bármi meglepő lenne, ahogy az is keveseket ér majd váratlan fordulatként, hogy a Netflix melyik kategóriába tartozó produkciót karolt fel nemrég. Az egyesek szerint egyre veszélyesebb tényezőnek számító cég korábban többek között forradalmár konyhaművészeket mutatott be az alulfogalmazva is káprázatosan csodálatos Chef’s Table kajapornójában, és hasonlóan magas színvonalú pályaképeket kínált különböző tervezőkről az Abstract dizájnpornójában, legfrissebb sorozatában azonban a pornó szó már nem csak jópofáskodó újságírói metafora.

A pornófilmgyártás világa hemzseg az abszurd sajátosságoktól, még az is előfordulhat, hogy az önmagát randa, pocakos, kopasz nyugdíjasként jellemző, ex-katona Dave Cummings is sztárt csinálhat magából, pusztán azért, mert tud fizetni különböző lányoknak, hogy a kamera előtt játsszák el, milyen mennyei vele a szex. Feltörekvő írók ebből a közegből könnyen lophatnak maguknak ötleteket, olyat legalábbis talán még Palahniuk sem tudott volna magától kitalálni, amit az egyik vonatkozó dokumentumfilm bemutat, hogy egy rendező a kamera mögött üldögélve telefonálgat, falatozik és iszogat, miközben tőle néhány méterre a színésznőként dolgozó felesége éppen három férfival kefél.

hgw08

Naked Ambition

Ugyan nem minden pornódoku világít rá erre az abszurditásra, és tematikájukkal nem alkotnak olyan minden igényt kielégítő svédasztalt, mint a pornó, még így is viszonylag gazdag kínálatot nyújtanak. Tekintve, hogy a pornófilmgyártás sok szempontból a hollywoodihoz hasonló módon működik, evidens, hogy a sztárkultusz jegyében jó néhány doku a szakma ikonjairól szól, mint például a bűnronda szupercsődörnek szentelt Porn Star: The Legend of Ron Jeremy és a fiatalkorúként befutott pornóistennőt bemutató X-Rated Ambition: The Traci Lords Story. Ezeken túl nemzeti filmgyártásokra koncentráló darabok (mint a cseh melegpornó-boomról készített All Boys) éppúgy akadnak, mint a műfaj vélt fiziológiai hatását körüljáró filmek (Porn on the Brain) vagy szubkultúrákra fókuszáló produkciók (Kink). Aki valamiért elég kitartó, olyan filmeket is találhat, mint a VHS-korszak nagy öregjeinek derűs/keserű utóéletét feldolgozó After Porn Ends és folytatása, vagy egy olyan gyönyörű vállalkozást is, mint a sztárok művésznév-választását taglaló Fluffy Cumsalot, Porn Star. Az egyik legszokatlanabb produkció a Naked Ambition, amelyben egy kalandvágyó fotós arra vállalkozik, hogy a pornó Oscarjaként elhíresült AVN-gála három napja alatt összeállítson egy coffee table-bookot, amelyben úgy ragadja meg a szubkultúrának ezt a különösen hisztérikus eseményét, hogy semmi explicitet nem mutat belőle.

hgw01

9 to 5: Days in Porn

A fentieken túl persze mégiscsak azok az igazán izgalmas dokuk, amelyek a pornófilmgyártás hétköznapi oldalát hozzák közelebb a közönséghez, és azt hangsúlyozzák ki, hogy a kamerák előtti dugás gyakorlatilag krumplipucolás, útburkolat-javítás, szövegírás.

A Pornucopia című, nem véletlenül elfeledett HBO-minisorozat például belekap ebbe: könnyed, néha ironikus hangvételű, húsz perces epizódokban próbál felvillantani ezt-azt az iparágról, de igazán semmiben sem mélyed el. A téma egyik sokat hivatkozott produkciójának tekinthető, még a netes pornó térnyerése előtt készült 9 to 5: Days in Porn viszont nagyobbat merít: a különböző szakmabeliek szemszögén keresztül szemléletesebben mutatja be, hogyan működik a pornó napi robotként, milyen buktatókat rejt az ipar, vagy akár azt is, hogyan teheti egy házaspár a hétköznapok részévé, hogy egymás szeme láttára szexelnek másokkal.

YouTube előnézeti kép

Hasonló útvonalat követ a 2015-ös Hot Girls Wanted, amely többnyire pályakezdő amerikai színésznők mindennapjait ábrázolja, a munkaeszközként használt Twitter frissítésétől kezdve a szabadidős beszélgetéseken át a párkapcsolati bonyodalmakig.

A felerészt beszélő fejes képsorokból, felerészt életképekből (és nyers adatokból) összeálló film leginkább az ő kényszerpályájukat mutatja be, és egyes mikroepizódjai remekül illusztrálják, milyen meredek élethelyzetekben találják magukat a szereplők a forgatásokon túl is, amikor össze kell hangolniuk szakmai és magánéletüket.

hgw10

Courtesy of Netflix

A produkció egyik főszereplője az új lányokat felhajtó talent scout, aki csúnya, középiskolában még kigúnyolt srác létére most öt hálószobás házban él, saját kocsival jár, és ambiciózus terveket dédelget, vérprofi kizsákmányolóként arra az axiómára építve, hogy „A lányok sose fogynak el”. A film a pornóvilág gyártósor-jellegét is kihangsúlyozza, ahol hiába kerül be a rendszerbe hivatalos úton, ügynökön keresztül, adminisztrálva egy-egy új sztárjelölt – jellemzően hiszékeny, éppen csak nagykorú lányok, akik valamelyik kisvárosból utaztak fel egy nagyvárosba a szabadság reményében –, és hiába tudatosak a friss kezdők sok mindennel, például kereslet és kínálat viszonyával kapcsolatban, többségük legfeljebb néhány hónapig húzza.

hgw06

Courtesy of Netflix

Amikor a Hot Girls Wantedet jegyző Jill Bauer, Ronna Gradus és Rashida Jones lehetőséget kapott arra, hogy egy szintén Netflixre kerülő, hatrészes minisorozattal kiegészítsék az eredeti filmjüket, sejthetően belátták, hogy semmi értelme még egyszer elkészíteni nagyjából ugyanazt, csak még több megszólalóval és még hosszabb interjúkkal. A két hete bemutatott Hot Girls Wanted: Turned Onban folytatták a pornóról készült dokumentumfilmek között úttörőnek számító tevékenységüket, és egyrészt a műfajban hagyományosan alárendelt női szemszög kiemelésére vállalkoztak, másrészt jócskán tágítottak a perspektíván.

A széria általában egy-két főbb szereplőre fókuszáló epizódjai markánsan elkülönülő témákat dolgoznak fel, és inkább személyes tapasztalatokat és élethelyzeteket, célkitűzéseket és hozzáállásokat mutatnak meg, időnként inzertek formájában bevágott adatokkal, bár ez utóbbiaktól egy közepesen cinikus médiafogyasztó 2017-ben nyilván nem kap a szívéhez. Az előzményfilm még egyáltalán nem vonultatott fel explicit képsorokat, és a sorozat is csak minimálisan – hozzá képest például a Trónok harca, hát, pornó –, de az igazán meglepő az, hogy a készítők három részt, vagyis a széria felét nem is a pornóra áldoznak.

hgw07

Persze a nyitóepizód máris az iparág két befutott alkotójának tevékenységét járja körül, akiket részben feminista elkötelezettségük köt össze, és a műfajt az utóbbi években egyre inkább jellemző erőszakosság ellen dolgoznak (az előzményfilm is utal rá, hogy 2014-ben népszerűségi rekordot döntött az abuse porn kategóriája), forgatásaikon kiemelt szerepet kap a biztonság. Holly Randall fotós és rendező a zsáner egyik legszűkebb rétegének képviselőjeként művészi igényű erotikát és pornót készít, amivel a tartalom javarészt ingyenes fogyasztásának korában egyre inkább olyan helyzetbe hozza magát, mint egy irodalmi lap főszerkesztője. A másik megszólaló a rendezőként dolgozó Erika Lust, aki az általa észlelt női közönségigény kielégítése érdekében olyan filmeket forgat, ahol a sivár reszelést érzelmi háttérre épülő, szenvedélyes szex váltja fel, és még a formavilágra is komoly hangsúlyt fektet.

Nemes kultúrmissziós törekvés egy mainstream sorozat készítőitől, hogy egy szélesebb közönség számára is világossá akarják tenni, a pornókészítés kapcsán is felmerülhetnek esztétikai szempontok, pont ezért kár, hogy csak az alkotói szándékot rögzítik, azt már nem mutatják meg legalább röviden, hogy a szóban forgó produkciók valójában milyen művészi színvonalat képviselnek.

hgw04

Courtesy of Netflix

Az ügynökként más lányok felett bábáskodó, emellett webcames munkával is pénzt kereső Bailey Rayne (akinek állítása szerint a webcamre korlátozódik a társasági élete, és a saját anyja sem tudja, mit csinál) alakjával a sorozat a szakma új generációját mutatja be. Nem kell a téma szakértőjének lenni ahhoz, hogy sejtsük, az iparágban a mai napig meghatározó szerephez jut a kiszipolyozás és a megalázás, az epizód szerint azonban a mostanában indulók közül sokan tökéletesen tudatában vannak tárgystátuszuknak, és ők döntenek arról, mibe mennek bele és mibe nem, ráadásul egyes helyeken akár maguk is árulhatják a videóikat a saját felhasználói felületükön. A sorozat ugyanakkor szerencsére Rayne-t sem kezdi el idealizálni, sőt valójában – amikor kiderül, a lány végül is hogyan reagál nemrég debütált, naiv színésznőtársa lecsúszására – azt sem hallgatja el, hogy ebben a világban az empátia egész pontosan addig tart, amíg nem zavar bele a pénzkeresésbe. Céltudatos, önérvényesítésben többé-kevésbé profi emberek súlyosan kompetitív közegében hiába kap egy újonc pártfogót, alapvetően magára van utalva.

YouTube előnézeti kép

A sorozat egyetlen visszatérő szereplője a filmből Riley Reynolds, a huszonéves talent scout, aki magánvállalkozóként bevallottan az Amerikai Álom megvalósításának szenteli ideje nagy részét. Mint az ezúttal jóval pozitívabb színben feltüntetett srác epizódjából kiderül, legalább annyit robotol, mint egy különösen munkamániás gázszerelő, miközben anyagilag támogatja egy kicsit az édesanyját, és hiába próbálja elérni az édesapjánál, hogy az egy pillanatra is komolyan vegye. Ugyanebben a részben a készítők megszólaltatnak egy tizenöt éves szakmai múlttal bíró férfisztárt, de az ő karaktere végül kihagyott ziccernek bizonyul, azt viszont egy pályakezdő kollégájától megtudjuk, hogy a rasszizmus problémájával még mindig küzdő Amerikában van legalább egyetlen olyan furcsa közeg, ahol a színes bőr egzotikuma kifizetődő.

A Hot Girls Wanted: Turned On hiába nem explicit, azért a pornóról szóló epizódjaiban természetesen akadnak forgatásokról készült képsorok, és ezek a többi pornódoku vonatkozó jeleneteihez hasonlóan különösen érzékletesen mutatják meg, mekkora szakadék tátong a forgatási körülmények és a végeredmény között. Emlékezetes jelenet például, amikor egy napfényes luxuslakás tágas nappalijában a kétfős stáb részletekbe menően magyarázza a kanapén melózó férfiszínésznek a fojtogatás ideális technikáját, miközben valahol a háttérben ott rohangál egy – a dokuk tanulsága szerint pornóforgatáson időnként fel-felbukkanó – kölyökkutya.

Hot Girls Wanted

Courtesy of Netflix

A sorozat ugyanakkor csak részben pornódoku: részben arra vállalkozik, hogy esettanulmányokkal bemutassa, a hétköznapokba már rég beépült technológia milyen alapvető szinten alakította át a párkapcsolatokhoz, kapcsolatteremtéshez való hozzáállást, hogyan formált újra önképet, igényeket és prioritásokat. Mivel már csak nehezen képzelhető el egy olyan civilizált közeg, ahol a közösségi média és a társkeresés nem a mindennapi közbeszéd része, a sorozat sem vállalkozik nagy megfejtésekre – aki tehát valamiért ún. forradalmi újdonságot vár, garantáltan csalódni fog –, inkább tünetértékűnek tartott sztorikat rögzít.

A második rész főhőse például egy negyvenéves vegasi playboy, hamisítatlan PUA-példakép, aki előbb hajózná körbe a Földet, minthogy levegye a baseball sapkáját, emellett szemránckrémet használ, és végleg megsértődik egy lányra, aki többször is az életkorával hecceli. A férfi esete azt hivatott illusztrálni, hogy a randizós appok kultúrájában milyen nehéz a pár randinál hosszabb távú kapcsolatok kialakítása, a drámainak szánt befejezés pedig egy amúgy is unalmas figura kellemetlenül kisszerű eszmélését mutatja be.

hgw05

Courtesy of Netflix

Jóval személyesebb történetet kínál az önmagát terapeutaként jellemző amerikai camgirl és a melegszívű ausztrál kockasrác négy éve tartó virtuális kapcsolatát bemutató rész, amelyben látszólag egyoldalú függésről van szó, de a férjezett nő egy ponton beismeri, hogy sokszor a bolygó túloldalán élő szerepjátékrajongót hívja fel, amikor éjszaka valamiért sír. A rendhagyó – vagy, mint a sorozat sugallja, annyira talán nem is rendhagyó – páros első személyes találkozását dokumentáló epizód egyes elkapott mondataival és pillanataival úgy tud szívbemarkoló lenni, hogy már az elején sejthetjük, mi lesz a vége.

A Black Mirrorba illő záróepizód pedig egy tavalyi bűnesetet dolgoz fel, amelyben egy Amerikában élő, 18 éves orosz lány a telefonjával rögzítette és élőben közvetítette barátnője megerőszakolását, mert a videó szépen hozta a lájkokat. A rész indokolatlanul hosszú ideig fáradozik azon, hogy elnyerje az együttérzésünket a lánnyal, még úgy is, hogy pont arra igyekszik felhívni a figyelmet: a közösségi médiába való beágyazottság korában adódhatnak helyzetek, amikor például bűnös és bűnrészes büntetőjogi fogalmait újra kell gondolnunk, és az évtizedekkel ezelőtt született törvények már nem feltétlenül alkalmasak egyes mai bűnügyek kezelésére.

Hot Girls Wanted

Courtesy of Netflix

A Hot Girls Wanted: Turned On időnként a kelleténél jóval több időt szán valamire, máskor a kelleténél kevesebbet, nem olyan egyenletes színvonalon mozog, mint a Netflix által forgalmazott dokuszériák általában. Előzményfilmjével együtt azonban még így is fontos lépés a pornó dokumentumfilmes ábrázolásában: hűen a forgalmazó cég progresszív szellemiségéhez, a két produkció árnyalt képet ad a közeg működésmódjáról, sikeresen elkerüli a prédikálást, és az iparág olyan képviselőit is megszólaltatja, akiket nem szokás.

A sorozat egyik önmagán túlmutató, ihletett képsora pedig ragyogó demitizálása a pornó szent teheneként kezelt money shotnak, aminek gyakran abszolút semmi köze a gyönyörhöz, inkább megfeszített munka eredménye: a forgatáson kilövellő sperma sok esetben olyan, mint egy hosszú és fárasztó munkanap végére beütemezett értekezletet lezáró cégvezetői sóhaj.

Címke: , ,

finders00

KRITIKA

corallead0

KRITIKA

Képernyőfotó 2017-05-28 - 9.51.53

DOC.KOMMENTÁR

peterandthefarm00

KRITIKA

creeping04

KRITIKA

kepernyofoto-2017-01-03-20-43-33

KINO LATINO

figueroa00

KINO LATINO

© 2015 A Ticklish Tale Limited

KRITIKA

behemoth01

KRITIKA

chefstable_00

LÁNCREAKCIÓ

jdaolhdioa

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

Tattoo

Rövidfilm

pshmaster

TRAILERPARK

477811689_640

HARDCORE

cobain

PRIZMATUBE

korine

PRIZMATUBE

nympho

LISTA

banksylead

TRAILERPARK

ssasasa

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

21ylead

TRAILERPARK