annyas00

Jegyzet

Meglepő hasonlóságot találtunk Pasolini és Woody Allen életműve között

Árva Márton

2017/12/07

Új módszert kaptunk a kezünkbe, amivel a filmtörténet rejtett összefüggéseire deríthetünk fényt.

Aligha újdonság, hogy kellően lelkes érdeklődéssel mágikus aurát vonhatunk akár jelentéktelennek tartott tevékenységek köré is. Ilyenkor képesek vagyunk részletekbe menően alapos módszertant kidolgozni, bámulatos makacssággal kitartani és hosszú éveken át szöszölni olyasmivel, ami a külvilág szemében időrabló haszontalanságnak tűnik. Egy kósza ötlet, egy könnyed gombnyomás pillanatnyi öröméből néha szenvedélyes tevékenység lesz, és a semmiségként indult unaloműzésre hamarosan már figyelmet érdemlő hozzájárulásként tekintünk, miközben fáradhatatlanul kutatunk a folytatás végtelenbe vesző lehetőségei után.

annyas01

Filmesztéták, grafikusok és az alkalmi kocsmai kiselőadások hívei is örülhetnek, hogy Chistian Annyas éppen a filmes címfeliratok gyűjtögetését űzi ilyesfajta buzgalommal. A főállásban webdesignerként dolgozó Annyas nyolc éve nyomogatja klaviatúráján a PrintScreen gombot, így Movie Title Stills Collectionnek keresztelt hobbiprojektje számára már több mint 4200 film főcímét és végefőcímét archiválta a hozzá tartozó stúdiólogókkal együtt.

annyas02

A honlap azért is a film- és designrajongók nagy ajándéka, mert – többé-kevésbé olajozottan működő – címkerendszerrel és változatos kategorizálásokkal segíti a belefeledkező böngészést illetve a tudatos tájékozódást. Megcsodálhatunk a múlt ködébe vesző, kézműves alapossággal kidolgozott tipográfiákat és fantáziátlan egyformasággal sorakozó feliratokat, a jó ízlés tetszés szerint tágítható skálájának figyelemfelkeltő fokozatait és néhány kitüntetett műfaj visszatérő ikonjait felhasználó szövegrajzokat is.

annyas03

A rendezők, színészek, grafikusok életmű-bemutatói mellett évtizedekre lebontott kronologikus gyűjtés is rendelkezésünkre áll, így a címgrafikák történetének jelentősebb változásait már egy felületes végiggörgetés is sejtetni tudja. És bár a javarészt a hollywoodi fősodorra és néhány exploitation-irányzatra támaszkodó kollekció nem biztos, hogy komoly tendenciaelemzésekre is alkalmas, a stúdióimidzsek összehasonlításához és akár egyes szerzői életművekről megfogalmazott állításokhoz is érdekes kiindulópontot adhat.

annyas04

A legendás Saul Bass munkáinak felsorolása vagy a James Bond-sorozat változatos főcímeinek vizsgálata valószínűleg keveseknek hoz majd új felfedezéseket, de az már talán nem mindenkinek jut eszébe, hogy a címben említett Pasolini és Woody Allen – egyébként homlokegyenest különböző – alkotói hitvallásában van egy látványos átfedés. A tragikus sorsú olasz mester ugyanis legalább annyira ragaszkodott jól bevált címfelirat-stílusához, mint mindenki kedvenc neurotikus nevettetője. Kevés hozzájuk hasonlóan következetes főcímbetűtípus-használó dolgozott a filmtörténetben (bár Allen életművének csak a 80-as évektől kezdődő szakaszára igaz ez).

annyas05

A fentihez hasonló hangzatos összevetések lehetővé tétele és az ötletre szomjazó grafikusok inspirálása talán már a külvilág szemében is értelmes elfoglaltsággá teheti Annyas pepecselését, és aki szeretné, hogy tovább bővüljön az archívum, annak anyagi segítségnyújtásra is lehetősége van a honlapon.

Címke: