2001: A SPACE ODYSSEY (1968) GARY LOCKWOOD TTO 016FOH

ESSZÉ

Életem egyik legbizsergetőbb filmélményét egy agyonnézett, 47 éves sci-finek köszönhetem

Lichter Péter

2015/03/06

5 ok, amiért érdemes moziban újranézni a 2001:Űrodüsszeiát.

Kismillió könyvet és cikket olvashattunk már Kubrick klasszikusának nagyságáról. Minden toplistán ott a helye, az amerikai filmtörténet kánonjának alapkövévé vált. Kismilliószor láttam már: először VHS-en, majd laptopon, később DVD-én, végigjárva a képminőség evolúcióját.

Emlékszem, gyakran úgy néztem a filmet, hogy a fotelt olyan közel toltam a TV-hez, hogy a lábammal rá tudtam támaszkodni. Egyszerűen moziért ordított az élmény. Persze erre lehet azt mondani, hogy minden filmnek moziban a helye –  ez az esetek 95%-ban talán így is van – de a 2001:Űrodüsszeia egyszerűen csak a moziban tud érvényesülni. Tulajdonképpen most láttam először a filmet.

Itt van néhány bizsergető pillanat élményleírása, ami miatt érdemes a moziban újranézni Kubrick filmjét.

A csendek.

Egészen elképesztő milyenek a 2001-ben a csendek. Ezek nem csak “csendes” részek, hanem totál süket csendek. A legfelszültebb pillanatokban: amikor Bowman megpróbál visszajutni az űrkapszulájából az űrhajóba a külsők felvételeken csak a világűr vákuumszerű csendjét halljuk. Egy 300 fős, telt házas moziteremben ez a csend szinte arcon rúg.

b8afa28e-0ad8-4e98-a94a-f3a68dead0dd-620x372

A zajok.

A film aprólékosan kidolgozott akusztikai világa konkrét fizikai hatással volt rám a moziban. A sípoló rádiózaj, ami elszabadul a monolitból nem csak a szereplők agyát pattintja szét belülről, hanem a nézőjét is. Az űrsétát tevő asztronauta lélegzésével megtöltött teremben tömeghipnózisba kerültünk. Elkezdtem én is abban a ritmusban venni a levegőt, ahogy Bowman. A legsokkolóbb és leghideglelősebb vizuális és akusztikai hatása a leálló életfunkciók miatt villogó piros panelnek volt. A hibernáló szerkezet rikácsoló szirénázása és a vásznat teljesen kitöltő, villogó “Life Functions Terminated” felirat egészen döbbenetes volt moziban.

2001_life_functions_terminated

A híres vágás,

amikor az ősember által elhajított csont egy űrhajó képébe ugrik. A vászonról a tekintetünkre omló látvány olyan elemi erővel ránt be, hogy az a filmtörténeti pillanat még úgy is sokkoló, hogy tűkön ülve vártam eljövetelét. Elképzelni sem tudom, hogy milyen váratlan, fenomenálisan bombasztikus hatása lehetett ennek 1968-ban.

106882.gif

A totálképek az űrhajókról és egyéb technikai biszbaszokról.

Ez egy ősrégi közhely, de a totálképek tényleg csak a moziban működnek: a tekintetünk végig tud pásztázni a részleteken. Nem mellesleg így az idő is másképpen telik: egy lassúbb, hosszú beállításos film kevésbé lesz unalmas, mert a tekintetünknek van tere a saját belsővágásait megteremteni. A moziban olyan apró részleteket lehet észrevenni a 2001 díszletében, mint a leszállódokkokban tevékenykedő emberek alakjai.

766a

A pszichedelikus absztrakt szekvencia a film végén.

Erről a tíz percről hosszú oldalakat tudnék értekezni – ezt egyébként meg is tettem már többször, pl. a Prizma 6. (Skandináv film) számában a Kozmosz metaforái című cikkben – szóval tényleg nagyon sokszor néztem már meg. De olyan gyönyör volt egy gigantikus vásznon, szuper hangosításban nézni ezt a képsort, amibe ha részletesen belemennék, akkor ki kéne tenni a 18-as karikát a cikk elejére.

Majdnem én is fölpattantam a helyemről és befeküdtem a vászon alá, ahogy a hippinemzedék betépett aranyifjai tették annak idején.

stargate comp display

Címke: ,

2001_expl_00

ESSZÉ

k1

ESSZÉ

rehost-2016-9-13-395f646e-2e51-4b55-baae-932d713c3cb8

AJÁNLÓ

BeFunky Collage

POSZTERFOLIO

dadavsd

PRIZMATUBE

shinglead

POSZTERFOLIO

anderssadsadas222

HARDCORE

Keir Dullea

TRAILERPARK

2001-dead-room

PRIZMATUBE

Ikea

PRIZMATUBE

kubrlead

PRIZMATUBE

02_kubricklead

INTERJÚ, Jegyzet

Kubrick Iron Man Poster62131231

POSZTERFOLIO

kubrick5

AJÁNLÓ, DIA/FILM

tumblr_lk4vclA7be1qi4nyc

HARDCORE, KÍSÉRLETI VETÍTŐ

carson-room-237-review

ESSZÉ, SZÉLESVÁSZON