2001_expl_00

ESSZÉ

Végre kiderült, miről szól valójában a 2001

PRIZMA

2016/09/07

Sokan próbálkoztak megfejteni, egyvalakinek sikerült.

Az alábbi írás szerzőjéhez hasonló hagyománytörő, éleslátó filmkritikusok adnak értelmet ennek a szakmának.

Josh Ronsen: A 2001: Űrodüsszeia rejtett jelentése

Először hatévesen láttam Stanley Kubrick monumentális filmjét. Azóta számtalanszor újranéztem, és sokakhoz hasonlóan rengeteget tűnődtem, miről szólhat. Kubrick az interjúiban nem volt hajlandó választ adni a kérdésre. Miután elolvastam számos leegyszerűsítő elméletet, amelyek gyakorlatilag semmit sem magyaráztak meg a filmmel kapcsolatban, kénytelen voltam kidolgozni a saját teóriámat. Nagy meglepetésemre arra jöttem rá, hogy van egy motívum, amely végigvonul a filmen, és olyan elméleti keretet biztosít, ami lényegében minden jelenetet és fordulatot jelentéssel tölt fel. A következőkben lépésről lépésre végigmegyünk a filmen.

A Monolit egy intergalaktikus ételaktivista/-kritikus, de akár ételistennek is nevezhetjük. Valósággal megrökönyödik, amikor azt látja, hogy a földi majmok gallyakat és bokrokat esznek, őket leopárdok falják fel, és közben az ivóvízért hadakoznak. A Monolit változtat a helyzeten: innentől kezdve a majmok nem megehető húsok, hanem húsevők. Így robban ki az evés forradalma.

2001_expl_01

Eltelik négy millió év, és eddigre az emberiség mindent tönkretett az étellel kapcsolatban. Látjuk, hogy egy Pan-Am űrhajó közelít egy forgó űrállomáshoz. A „Pan-Am” név a repülőutakon felszolgált étel létezésére utal, ami általában silány minőségű. Heywood Floyd a fedélzeten videóhívást intéz a lányához. A kislány „fülesmakit” szeretne a születésnapjára – az eredeti elnevezés, a „bush baby” utalás azokra a bokrokra, amelyeket a majmok ettek. Mintha a lány öntudatlanul is figyelmeztetni szeretné az apját arra, mivel jár az étel megbecstelenítése. Floyd ezután találkozik az oroszokkal, és visszautasítja, hogy igyon velük egyet. Milyen faragatlan! Az ételnek elvileg közelebb kellene hoznia az embereket egymáshoz, de az ivással kapcsolatos hadakozás még mindig probléma. Floyd aztán elmegy, hogy együtt vacsorázzon az állomás biztonsági vezetőjével. A Holdra tartó űrkomp legénysége szívószállal fogyasztja az ételt, ami nem túl étvágygerjesztő; Floyd át is alussza az étkezést, hogy ne kelljen részt vennie benne. Az éhség azonban győzedelmeskedik rajta, aztán az űrvécén köt ki, ahol el kell olvasnia az instrukciókat, hogy tudja, hogyan kezelje gasztronómiai katasztrófáját. Később, a Hold felületén átkelve kinyitnak egy hűtőládát, és sonkás szendvicseket falatoznak. Sonkát! Tiltott ételt! (Hadd emlékeztessek mindenkit, Kubrick nem angol volt, hanem bronxi zsidó.) A sonkás szendvicses epizód után a Monolit fülsiketítő rádiójelet küld a Jupiterre, és további főzőleckék felé tereli az embereket.

2001_expl_02

A Jupiterre vezető úton további kulináris abúzusra kerül sor. Először is, a három tudós a hibernáció során nem eszik, ami a kajamániás Monolit szemében nyilvánvalóan iszonyatos. Másodszor, a Frank Poole és Dave Bowman által elfogyasztott tévévacsorák valószínűtlen színvilága különösen fertelmes ételre utal. HAL és Bowman sakkjátszmája pedig még jobban alátámasztja az ételelméletem hitelességét. Kubrick egy híres meccseket összegyűjtő könyvből választotta ki ezt a partit. A film Roesch és Schlange 1913-as hamburgi meccsére épít. Hamburg természetesen a fantasztikus szendvics névadója, ami az étkezés történelmének egyik tagadhatatlan győzelme. HAL (öntudatlanul?) azt mondja Dave-nek, hogy számoljon le a tévévacsorákkal és tubuskajákkal, és térjen vissza a normális evéshez (emlékezzünk csak vissza, ez a tanács Floyd lányának öntudatlan üzenetét visszhangozza). A harmadik bűn elkövetésére a Discovery fedélzetén nem sokkal később kerül sor: Poole videóüzenetet kap a Földön lévő szüleitől, akik egy gyertyákkal teli torta mögött ülve boldog születésnapot kívánnak neki. Miután a hívás véget ér, HAL is azt mondja Poole-nak, hogy boldog születésnapot. De HAL nem azt mondja Poole-nak, hogy boldog születésnapot, nemsokára megkapod a tortádat. A Discoveryn ugyanis nincs torta. Milyen felelőtlenség! Hároméves űrutazás torta nélkül! Két jelenettel később HAL elkezd furcsán viselkedni: a Monolit lemondott az emberiségről, és átpártolt HAL-hez (igaz, HAL nem eszik úgy, mint az emberek – a Monolitnak talán nem tűnik fel?). HAL cselszövése, amelynek célja Poole és Bowman, illetve a hibernált tudósok megölése, nem jár teljes sikerrel, és Bowman végül deaktiválja. Miközben HAL megszűnik funkcionálni, elénekli a Daisy Bell dalt, amivel nem csak a majmok által fogyasztott növényekre utal, hanem azt is beismeri, hogy bizonyos szempontból ő is olyan, mint azok a majmok. Miután csak nemrég találkozott a Monolittal (képen kívül), HAL-nek még nem volt lehetősége továbblépni fejlettebb húsevő fázisába, és nem tudjuk meg, mi történt volna, ha erre az evolúcióra sor kerül. A majmokhoz hasonlóan ráadásul az új impulzust kapott HAL is erőszakkal próbálja védeni a területét.

2001_expl_04

Amikor Bowman megérkezik a Jupiterre, a Monolit nem örül neki, és elküldi egy pszichotropikus hullámvasútmenetre. Mi is az elsődleges fiziológiai reakció a pszichotróp szerekre? Émelygés. A Monolit azt akarja, hogy Bowman hányjon bele a sisakjába. A férfi azonban nem teszi, betonkemény a gyomra, megedzették az egész életében fogyasztott tévévacsorák és tubusos kaják. Bowman később egy elegánsan berendezett, XVI. Lajos korát idéző szobában találja magát (többen is megkérdezték tőlem, a rendező miért pont ez a periódust választotta: azért, mert a Monolit szerint ebben az időszakban volt a legkifinomultabb a gasztronómia), ahol harminc évet kell várnia arra, hogy ehessen. De milyen ételt kap! Bowmant olyannyira magával ragadja ez a kulináris tökély és korábbi, éhes énjének emlékei, hogy véletlenül felborít egy poharat. Most először eszik finom ételt, úgyhogy az élete hátralévő részét ágyban, a gasztronómiai mennyországban tölti. A Monolit megjelenik, Bowman felemeli a kezét és rámutat (ez egy végső húzd-meg-az-ujjam vicc lenne?), aztán Csillaggyermekként újjászületik, hogy elhozza a Földre a Kulináris Reneszánszt.

2001_expl_05

Ez az elmélet a film számos olyan elemére magyarázatot ad, amelyek felett más 2001-teóriák elsiklottak: a Holdon elfogyasztott sonkás szendvicsekre, hogy miért pont azt a sakkmeccset játszották, hogy HAL miért pont azt a dalt énekli, hogy Floyd lánya miért pont olyan figurát szeretne, és persze ott van még a születésnapi torta kérdése is. Ezek nyilván mind csak apró részletek, ugyanakkor nagyon is összegerjednek a filmben lévő kajás jelenetekkel. Gondoljunk csak bele, mennyi evős jelenet van egy tipikus science fiction filmben, és még csak nem is kell foglalkoznunk a Zöld szójával és azokkal a filmekkel, amelyekben az emberek az idegenek eledeleiként jelennek meg. Azt is vegyük figyelembe, milyen hosszú a 2001 három fő étkezős jelenete: amikor a majmok eszik a gallyakat; amikor a stewardess ételt szolgál fel Floydéknak; amikor Bowman és Poole előkészíti és megeszi tévévacsoráját. Ezek nem vágóképek, hanem hosszan kitartott szekvenciák, amelyekben az ételfogyasztás elsődleges üzenetét némiképp elhomályosítja a különleges környezet (az afrikai sivatag, az űrkomp a súlytalansággal, a Discovery forgó kabinja). De akárhogy is, tény, hogy ez az egyetlen 2001-teória (leszámítva Rob Ager agyafúrt elméletét), amely képes választ adni egy olyan alapvető kérdésre, amihez a többi még csak a megfelelő keretet sem tudja biztosítani: miért van az, hogy a Monolit arányai 1:4:9? Kérek mindenkit, hogy üljön le.

Az 1:4:9 az összetevők aránya egy receptben. Hogy miről van szó?

A csokis tejkaramelláról – fele vaj, fele cukor –: ilyen szeletre emlékeztet a Monolit.

Így majszolt Zarathustra.

***

(fordította: Roboz Gábor; forrás: http://ronsen.org/monkminkpinkpunk/12/2001.html)

Címke: , ,

2001: A SPACE ODYSSEY (1968) GARY LOCKWOOD TTO 016FOH

ESSZÉ

02_kubricklead

INTERJÚ, Jegyzet

rehost-2016-9-13-395f646e-2e51-4b55-baae-932d713c3cb8

AJÁNLÓ

handmaiden00

INTERJÚ

jarmlead

INTERJÚ

refnlead

INTERJÚ

BeFunky Collage

POSZTERFOLIO

dadavsd

PRIZMATUBE

shinglead

POSZTERFOLIO

dooflead

INTERJÚ

anderssadsadas222

HARDCORE

lvt05

INTERJÚ

franco03

INTERJÚ

royandersson00

INTERJÚ

Film Title: It's Complicated

INTERJÚ

birdmanlead

INTERJÚ

underskin00

INTERJÚ

Keir Dullea

TRAILERPARK

2001-dead-room

PRIZMATUBE

zerotheorem00

INTERJÚ