birdmanlead

INTERJÚ

„A filmezés megadhat mindent az embernek, de el is vehet tőle mindent”

PRIZMA

2015/01/13

Mozikban az év egyik legjobban várt filmje.

Néhány rövid kérdés-válasz egy Alejandro González Iñárrituval készült interjúból: a Birdman rendezője többek között arról mesélt, hogyan alakították ki a film szerkezetét, miért dobta vissza a True Detective rendezését, és hogy tiszteli a filmkritikusokat.

A Birdmant mindig is úgy képzeltétek el, hogy olyan legyen, mintha egyetlen hosszúbeállításból állna, vagy ez az ötlet később jött?
Már a forgatókönyv is ennek tudatában született. Persze nem volt egyszerű végigvinni se papíron, se filmen.

A film a broadwayi világot mutatja be. Mi nyűgöz le ebben, a kiszámítathatlansága? 
Igen. A film főszereplője egy olyan fickó, aki tudja, hogy három nap múlva az élő alakítása alapján fogják megítélni, míg korábban szuperhősfilmes sztár volt. Erre szerintem a színészeink is ráéreztek, hiszen az történt, hogy próbáltunk egy jelenetet, ami arról szólt, hogy próbálunk egy jelenetet, amit élőben fognak majd előadni. Amikor ezeket forgattuk, a valóság valóságának tükrét tükröztük.Ebbe a labirintusszerű szerkezetbe mindannyian beleszerettünk.

A film elég keményen bánik egy kritikusfigurával. Te személy szerint mit gondolsz a kritikusokról?
Őszintén együttérzek veletek. Egy kritikusnak manapság évente 700-800 filmet is meg kell néznie, és van az ilyesmiben tapasztalatom. Zsűriztem különböző fesztiválokon, ahová elvileg csak a legjobbakat válogatják be, és húszból jó ha kettő tetszik, van egy so-so meg egy tényleg különleges. A többi szörnyű. Szóval nehéz a kritikusoknak végignézni annyi kacatot, és nem elkedvetlenedni.

Amikor nekem olyan sok filmet kellett néznem, amik annyira rosszak voltak, úgy éreztem, súlyosan megsérült a lelkem.

birdman01

Nemrég kapcsolatba hoztak Az éhezők viadala-filmekkel. Ennek van valóságalapja?
Felajánlották a filmet, de tudtam, hogy nem én lennék az ideális rendező.

Az ilyen filmek nem vonzanak?
Eddig nem volt erre példa. Elég szerencsés vagyok, mert vagy valamilyen remek forgatókönyvből dolgozhattam, vagy saját anyagot fejleszthettem, és számomra a filmezés iszonyú idő- és energiaigényes munka. A filmezés megadhat mindent az embernek, de el is vehet tőle mindent. Úgyhogy

csak olyasmin érdemes dolgozni, amibe teljesen bele tudjuk tenni magunkat,

és eddig még nem ajánlottak nekem ilyen forgatókönyvet.

Eredetileg te rendezted volna a True Detective-et. A Birdman miatt nem vállaltad el?

Igen. Miközben tudtam, hogy szuper a forgatókönyv. Találkoztam a szerzővel, odaadta a második rész szkriptjét is, és biztos voltam benne, hogy kitűnő sorozat lesz. Félig el akartam vállalni, félig viszont a saját projektemmel akartam foglalkozni.

birdman02

Volt egy The Flim-Flam Man című filmterved. Ez jön a The Revenant című mozi után?
Nem. Remek lett volna, gyönyörű a témája, de lehetetlen volt pénzt szerezni rá.

Ez nem lesz könnyebb idővel?
Nem, ez továbbra is kész őrület. Szerintem a filmipar korunk brutális kapitalizmusának tükre. Egy festményt is vagy 50 millióért veszünk meg, vagy 1000 dolcsiért. Középút nincs.

Egy filmet vagy 4-5 millióból forgatunk le, vagy 150 millióból.

Egyszerűen eltűnőfélben van a középső réteg. Nagyon nehéz most olyan filmeket készíteni, amiket én csináltam régebben.

YouTube előnézeti kép

Az interjú az alábbi beszélgetés rövidített változata.

Címke: ,

handmaiden00

INTERJÚ

2001_expl_00

ESSZÉ

jarmlead

INTERJÚ

maxresdefault

KRITIKA

refnlead

INTERJÚ

dooflead

INTERJÚ

lvt05

INTERJÚ

franco03

INTERJÚ

royandersson00

INTERJÚ

Film Title: It's Complicated

INTERJÚ

birdman

PRIZMATUBE

birdman-levitation

PRIZMATUBE

the revenant

HÍREK

_AF_6405.CR2

KRITIKA

underskin00

INTERJÚ

zerotheorem00

INTERJÚ

the-human-centipede_396394

OFF SCREEN

02_kubricklead

INTERJÚ, Jegyzet

01_lavinalead

INTERJÚ

02jjlead

INTERJÚ, Jegyzet