maxresdefault

KRITIKA

DiCaprio nyers májba harapott, de ez sem menti meg A visszatérőt

Mega Sára

2016/01/15

Szépek a képek, keményen néz Leonardo DiCaprio, és Tom Hardy ellenálhatatlanul gonosz. De valami mégis nagyon hiányzik A visszatérőből.

Tavaly ilyenkor párszor elképzeltem Leonardo DiCapriót a kanadai télben, ahogy lilára fagyott szájjal toporog egy húszméteres fenyő tövében, miközben Iñarritu azon vitatkozik Lubezkivel, hogy van-e elég fény a következő snitt forgatásához. Most egy évvel később, amikor ezek a jelenetek többé-kevésbé úgy, ahogy elképzeltem megelevenedtek a vásznon, azon gondolkozom, hogy mennyi a hozzáadott értéke annak, hogy 2015 januárjában mínusz 15 fokban DiCaprio tényleg beleharapott abba a nyers májba.

Mert A visszatérő egyik, ha nem a legfontosabb motívuma a főszereplő életben maradásért folytatott küzdelme embertársaival és a természet erőivel szemben.

maxresdefault
(előfordulhatnak gyenge spoilerek) Hugh Glass a dakotai erdőségekben portyázgató prémvadászok legtapasztaltabb zsoldosa egy bocsát védelmező grizzly támadásának áldozata lesz. Halálos sérüléseket szerez, így szállítása nagyban megnehezíti az indiánok elől menekülő csapatának dolgát. Kapitánya kénytelen hátrahagyni a haldoklót három emberével, köztük Glass félvér indián fiával. Ők hárman az extra pénzjutalom fejében megígérik, hogy megadják a végtisztességet a vadásznak. De Glass csak nem akar meghalni, főleg miután végignézi, ahogy egyik társa megöli a fiát, majd őt magára hagyva, a csapat harmadik tagjával elmenekül. Ami ezután következik az valószínűleg sokak szemében jóval közelebb áll a fantasztikumhoz annál, mint ami egy életrajzi ihletésű filmtől elvárható.

A visszatérő furfangosan közelíti meg a témát. Azáltal, hogy Glass élet-halál harcát kíméletlen részletességgel megmutatja, a történet legendajellegét hangsúlyozza. Iñarritu elmondásában a főhős kálváriája sokszorosan meghaladja az emberi teljesítőképesség határait.

Amin Glass a filmben keresztülmegy, az nem túlélhető.

Sem szerencsével, sem hittel, sem a bosszúvágytól elborult elmével. A film közben többször eszembe jutott Mel Gibson Passiója. Érdekes, hogy ott Gibson pont fordított szituációban használja ugyanezt: a testi szenvedés grafikus ábrázolásával egy mitikus történetet profanizál, ha belegondolunk meglehetősen perverz módon, hiszen Jézus vérével lakatja jól a borzalmakra éhező nézői tekinteteket.

therevenant
Iñarritunál azonban nem ilyen egyszerű a helyzet. A rendező a film forgatásán a lehető legnagyobb hitelességre törekedett, a színészeknek majdnem mindent végig kellett csinálnia, amit a vásznon látunk. Ezáltal A visszatérő értelmezésekor fontossá válik a film születésének performatív jellege, a re-enactment felidézése. Ezt erősíti az a film végi önreflektív gesztus, ahogy DiCaprio belenéz a kamerába, ráirányítva a néző figyelmét az események szemtanújára.

Tehát egyik oldalon ott van Glass mitikus életereje, ami teljesen elrugaszkodik a valóságtól, a másikon DiCaprio, aki tényleg egy medvebundával a hátán gázolt bele a jeges folyóvízbe.

Ehhez a kettősséghez hozzátartozik a filmet átható, Terrence Malick munkáit idéző transzcendentális világszemlélet. Iñarritu több traumát átélt főszereplője nagyrészt mentális erejének segítségével küzdi magát végig több száz kilométeren, halálos sérülésekkel.

Glass belső hite, homályos múltja, emlékei szöges ellentétben állnak fia gyilkosának, John Fitzgeraldnak pragmatikus életfelfogásával.

Glass, hogy életben maradjon, kénytelen eggyé válni a természettel (talán a film legmegrázóbb képsora, ahogy halott lovának gőzölgő tetemébe bújva menekül meg a fagyhaláltól) és elfogadni azt, hogy a sorsa egy fölötte álló erő kezében van. Glass túlél, míg Fitzgerald saját hübriszének áldozata lesz.

gallery2-gallery-image
Bár sokan reménykednek benne, hogy DiCaprio ezért az alakításáért végre megkapja a sokszorosan kiérdemelt Oscart, a színész játéka sokkal kevésbé látványos annál, mint ahogy Lubezki az őt körülvevő tájat ábrázolja. A Birdmanben a látvány, a zene, az alakítás és a történet egységét A visszatérőben megbontja a képek orgiájának minden mást háttérbe szorító, átütő ereje. Pont ez világít rá a film legnagyobb problémájára: az operatőr univerzális jelentést sugalmazó, fenséges képsorai mögül, akárcsak Az élet fája esetében, hiányzik az a történet, ami életre kelthetné a díszleteket.

Címke: , ,

the revenant

HÍREK

Képernyőfotó 2017-05-25 - 14.21.27

FESZTIVÁL

960x410_0a792a00174e46e8a48784c1ad559c95

KRITIKA

960x410_d7e7ae2bc60f532a63452a3ef02138c8

AJÁNLÓ

kepernyofoto-2017-01-03-20-43-33

KINO LATINO

hell-or-high-water-banner

KRITIKA

belgica1

KRITIKA

Képernyőfotó 2016-05-17 - 21.59.54

FESZTIVÁL

ldb

KRITIKA

carol1

KRITIKA

szoba1

KRITIKA

thq_002

Jegyzet, KRITIKA

kigyoloead0

KINO LATINO

32107-thumb

KRITIKA

ex4

KRITIKA

vadon

KRITIKA

birdman

PRIZMATUBE

20150212a-szurke-otven-arnyalata3

HARDCORE

birdman-levitation

PRIZMATUBE

spongya

KRITIKA