szoba1

KRITIKA

Megvásárolták a könnyeimet

Mega Sára

2016/01/29

A kétezres években két hasonló történet járta be a világsajtót: 2006-ban Natascha Kampusch, két évvel később Elisabeth Fritzl esete. Az előbbit tízéves korában rabolta el és zárta be egy férfi a háza alatti pincébe, Fritzlt pedig saját apja tartotta fogva 18 éves korától fogva, szintén a családi ház pincéjében berendezett szobákban. Mindkét lány történetében találunk olyan részleteket, amik egy külső szemlélő számára még inkább megnehezítik a pszichikai állapot megértését, amibe az áldozatok az évek során kerültek. Azt, hogy az ismétlődő szexuális erőszak, fizikai bántalmazás, lelki abúzus, ingerszegény környezet milyen hatással volt a két lányra (és Fritzl gyermekeire, akik a fogságban töltött évek alatt születtek), és szabadulásuk után hogyan tudtak ezzel a teherrel együtt beilleszkedni a társadalomba.

Emma Donoghue ír-kanadai írónő 2010-ben megjelent bestsellere, A szoba az osztrák lányokéhoz hasonló történetet mutat be. A könyv narrátora a hét éve fogságban élő Joy 5 éves fia, Jack, akinek a világot az a pár négyzetméteres helyiség jelenti, ahol születésétől fogva él, anyja által szigorúan felügyelt napirend szerint. A fiú élete egyik napról a másikra gyökeresen megváltozik, amikor Joy elkezd neki mesélni a Szobán túli valóságról, és tudtára adja, hogy neki kell megszabadítania őket börtönükből. Jack sikerrel jár, de az igazi kihívás csak ezután követezik: meg kell találniuk a helyüket a Szobán túli valóságban.

Rm_D40_GK_0197.NEF

A filmadaptációt jegyző Lenny Abrahamson (Frank, Mit tettél, Richard?) bombabiztos alapanyagot kapott a kezébe Donoghue-tól, aki a forgatókönyv kidolgozásának feladatát természetesen nem bízta másra. A rendezőnek egyetlen igazán fontos dolga volt: castingolni egy tehetséges gyerekszínészt, akin áll vagy bukik a történet hitelessége. A 8 éves Jacob Tremblay jó választásnak bizonyult, és a filmbeli anyját alakító Brie Larson (Átmeneti állomás, Az élet habzsolva jó) annál inkább.

Egyedül ez a precízen megtervezett, történetbe kódolt siker zavar.

Hogy úgy érzem, mintha előre megvásárolták volna a könnyeimet. Mert az egész sztori fájdalmasan megható, és ahogy az alkotók több ízben hangsúlyozták: nem az események objektív borzalmai, hanem a középpontba állított anya-gyerek kapcsolatban megjelenő egymásrautaltság, szeretet és felelősségvállalás szélsőséges megnyilvánulásai miatt.

  • A gyermekét traumáktól védelmező anya
  • A saját gyermekét nagy veszélynek kitenni kénytelen anya
  • Az anya bántalmazását látó gyerek
  • Az anya-gyerek elszakadás
  • A gyerek, akinek erősebbnek kell lenni az anyjánál
  • Az anya, akinek szembesülni kell saját önzőségével és gyengeségével

ezekből a toposzokból épül a túlcukrozott mézeskalács szoba.

Abrahamson ugyanis gondosan ügyel arra, hogy a történet célirányosan haladjon az emelkedett befejezés felé. Az anya-gyerek párost semmi nem térítheti le a nagybetűs boldogság felé vezető útról. Mert megérdemlik. Mert annyi mindenen mentek keresztül együtt. De mintha a rendező elfelejtette volna azt az egyszerű alapszabályt, hogy igazi mélység nélkül nem születik katarzis. Ahhoz, hogy elnyerjük a film végi feloldozást, az azt megelőző 90 percnek tétje kell, hogy legyen. Ahhoz el kell hagynunk a giccs biztonságos gyerekszobáját, magunk mögött hagyva a film soundtrackjének magasztos dallamait, a gyermeki álnaiv belső monológokat.

De Abrahamson okos rendező és nem vállalt felesleges kockázatot. Donoghue regényét pont úgy adaptálta filmre, hogy az minden szempontból megfeleljen az olcsó könnyeket kereső nézők elvárásainak. Pont úgy, hogy másnapra elfelejtsük az egészet.

YouTube előnézeti kép

Címke:

Képernyőfotó 2017-05-25 - 14.21.27

FESZTIVÁL

960x410_0a792a00174e46e8a48784c1ad559c95

KRITIKA

960x410_d7e7ae2bc60f532a63452a3ef02138c8

AJÁNLÓ

kepernyofoto-2017-01-03-20-43-33

KINO LATINO

hell-or-high-water-banner

KRITIKA

belgica1

KRITIKA

Képernyőfotó 2016-05-17 - 21.59.54

FESZTIVÁL

ldb

KRITIKA

carol1

KRITIKA

maxresdefault

KRITIKA

thq_002

Jegyzet, KRITIKA

kigyoloead0

KINO LATINO

32107-thumb

KRITIKA

ex4

KRITIKA

vadon

KRITIKA

20150212a-szurke-otven-arnyalata3

HARDCORE

spongya

KRITIKA

voiceslead

KRITIKA

blackhat

KRITIKA

Annie

KRITIKA