monsters01

KRITIKA

Idegenek idegen földön (Gareth Edwards: Monsters)

Roboz Gábor

2011/06/15

A pénzhiányon túl kurázsi is kell ahhoz, hogy valaki egy óriásszörnyfilmes alapötletből kiindulva az óriásszörnyek margóra szorításával forgasson filmet, Gareth Edwards ráadásul úgy csinálta végig gerilla-vállalkozását, hogy még a nagy csáberővel bíró dokumentarista technikának is ellen tudott állni. A trükkspecialistaként indult brit alkotó Monsters című tavalyi munkája, amelyben az effektkészítés mellett a látványtervezői, operatőri, forgatókönyvírói és rendezői feladatokért is felelt, a poszt-apokaliptikus rémfilmet ígérő plakát és szlogen ellenére valójában érzékeny road movie, amiben feltűnik néhány sokcsápos monstrum is.

A film története szerint a NASA hat évvel ezelőtt értelmes élet nyomaira bukkant a Naprendszerünkben, a kutató céllal kiküldött szonda azonban a visszatérés során megsemmisült Mexikó felett, és a balesetet követően idegen életformák jelentek meg az érintett területen. A mexikói és amerikai fegyveres erők azóta is harcban állnak a kolosszális méretű lényekkel, egy vagabond fotóriporternek pedig át kell vágnia a fertőzöttnek minősített terepen, hogy hazavigye főnöke ott rekedt lányát.

A Monsters nem az utóbbi években elszaporodott poszt-apokaliptikus mozikkal, hanem például a District 9-nal rokonítható, amennyiben beéri egyetlen meghatározott területre korlátozódó földönkívüli aktivitással, és egészen új világrend helyett olyan helyzetet vázol fel, amelyben az ember többé-kevésbé adaptálódott az idegen organizmusok jelenlétéhez. További kapcsot jelenthetne Blomkamp filmjével az alacsony költségvetés is, furcsamód azonban ez utóbbi rendező Edwardshoz képest cameroni büdzséből gazdálkodhatott.
Edwards első nagyjátékfilmjének egyik legimponálóbb vonása ugyanakkor pont minimalista világépítkezése: lényegében a nyitóinzertek, egyes párbeszédek, táblák és feliratok, illetve a játékidő első felében fel-felbukkanó híradórészletek alapján teremti meg a Monsters valóságát, és szinte teljesen nélkülözi az attrakciót. A műfaj megválasztása pedig gyengíti a szerény megvalósítást magyarázó anyagi okot, és erősíti a visszafogottan ábrázolt szörnyes kulissza koncepcionális jellegét: a road movie zsánerének megfelelően a rendező az utazásra és az utazókra fókuszál, így a háttér inkább csak amolyan egzotikumnak tekinthető.


A rendező már-már altmani radikalizmussal – bár annak pökhendisége nélkül – azt éri el, hogy a munkája sem borzongatónak, sem különösebben izgalmasnak nem nevezhető: a feszültségkeltés technikáját ritkán és módjával veszi igénybe, továbbá a filmben fordulatok is inkább csak dramaturgiai értelemben vannak. Edwardsot inkább a furcsa új világon való átkelés egyszerű szemlélődést lehetővé tevő túrája, illetve a két főhős karakterének és kapcsolatának fokozatos árnyalása foglalkoztatja, ám a túlbeszélt epizódok helyett a rövidebb-hosszabb időre levegőben hagyott kérdéseket, csendeket és reflektálatlan pillanatokat részesíti előnyben. A pár napos odüsszeia megjelenítését pedig az elektronikus zene-szerző Jon Hopkins ambientes aláfestése mellett konvencionális fogalmazásmóddal képzeli el: a felütést leszámítva nélkülözi a dokumentarista felvételeket, és bár itt-ott kézikamerát ragad, távolról sem a Cloverfield-féle esztétikát veszi át.

Noha a Monsters komótos tempójú utazása során nem egy kérdés nyitva marad, hiányérzet-teremtés helyett végig lebilincsel, a finálé álomszép felismerés-jelenete pedig egyszerre ajánlja fel a perspektívaváltás lehetőségét főhőseinek és nézőinek.

YouTube előnézeti kép

Címkék: ,

Nézz bele!
Téma: Trashfilm Jeffrey Sconce: Az akadémia „beszennyezése” Sepsi László: A szörnyeteg jele – Trash, tévé, evolúció „A minőség szubjektív dolog” – Interjú David Latt-tel Alföldi Nóra: Trashformers – A kortárs blockbuster és a szenny Nemes Z. Márió: Kínzás mint képalkotás – A torture porn esztétikái Csiger Ádám: Szemét a Nap mögött – A japán trashfilm útja Parragh Ádám: Dühöngő firka – Körvonalazható trashettanulmányok Állókép Győrffy László: Privát biológia Dömsödi Zsolt: Trash-Pöröly Varió Huber Zoltán: A magányos hős újabb eljövetele Orosz Anna Ida: Vakrajz Lichter Péter – Pálos Máté: Szemorgona
zero4

KRITIKA

majmoklead

KRITIKA

thor2lead

KRITIKA

enderlead

KRITIKA

Tűzgyűrű

KRITIKA

Az acélember

KRITIKA

Sötétségben - Star Trek

KRITIKA

-- dariusingarage.jpeg

KRITIKA

Vasember 3

KRITIKA

feledéslead

KRITIKA

felhoatlaszlead

KRITIKA

looper

KRITIKA

chroniclelead

KRITIKA

blocklead

KRITIKA

Cowboys-and-Aliens-007

KRITIKA

RISE OF THE PLANET OF THE APES

KRITIKA

calead

KRITIKA

translead

KRITIKA

super8-4

KRITIKA

x-menazelsoklead

KRITIKA

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu