Kísérleti vagdosás

Nézz experimentális filmet most – népszerű avantgárd a vimeón.

A vimeo.com egyik legnépszerűbb avantgárd filmje Chris Beckman 2009-es Oops című alkotása. Ebben az esetben a népszerűség nem csak szépen fényképezett time-lapse képeket és lassított felvételeket takar (ahogy általában), hanem egy igen szellemes found-footage filmet. Beckman koncepciója a kamerát elejtő, rongáló amatőrök felvételeire épül, a videómegosztókat elárasztó, alig nézett öndokumentációkra. Az észrevehetetlen vágások olyan illúziót teremtenek, mintha a kamera egyik kézből a másikba ugrálna, különböző téridőkön átsuhanva. Az Oops a found-footage filmek azon vonulatát képviseli, ahol a vágásokkal egy alternatív tér-idő képzetét hozzák létre a művészek. Érdemes megnézni ehhez Matthias Müller filmjeit vagy Pálfi György Final Cut-ját.

[vimeo]http://vimeo.com/13788278[/vimeo]

Szintén elképesztően népszerű videókat jegyez a brooklyni filmes trió, az Everyone. A több százezres, akár milliós nézettség azért meglepő, mert az összes kisfilmjük a non-narratív avantgárd hagyományhoz kapcsolható. Az Everynone népszerűsége mögött az utóbbi években a videómegosztókon (leginkább a vimeón) megjelent design-videók elterjedése áll: az olcsó, jó minőségű kamerák és a gyorsan letölthető vágóprogramok utat nyitottak az avantgárd könnyen fogyasztható, esztétizáló változatának. A Words remek példája ennek a jelenségnek: könnyen dekódolható jelentés, remek ritmus, szép képek és lágyan csordogáló aláfestő zene. Izgalmas lehetőségeket vet fel az Evernone light-avantgárdja: a mindig marginális experimentális filmkészítés mára a világháló egyik népművészetévé vált, a mikroblogokon keresztül egy-egy nehezebb avantgárd film is korábbi potenciális nézőszámának többszörösét tudja összegyűjteni. Az Eveynone filmjei talán nem többek ügyes, giccshatáron táncoló design-videóknál, ám az biztos, hogy pozitív hatással vannak a hard-core experimentális filmek nézettségére.

[vimeo]http://vimeo.com/13768695[/vimeo]

Még több ütős avantgárd film és értő kommentár a kontraCINEMÁn!