HÍREK

Különlegesen bizsergető filmélményben lehet részünk

PRIZMA

2015/05/26

És csak a Dohány utcáig kell eljutnunk ezért.

Itt a Prizmánál igazán odavagyunk a különleges filmekért, pláne ha ezeket mozikörülmények között vetítik.

Csütörtökön ilyen ritka élményben lehet részünk:

Az OFF-Biennálé keretében kísérleti filmes vetítést tartanak a Hátsó kapuban (Dohány utca 13., Budapest, Hungary, 1074), csütörtökön (május 28.) 18.00-tól.

Az esemény címe:

FULL OF FIRE – Az észak-amerikai és közép-kelet-európai kísérleti film találkozása

((Itt a Facebook esemény, kattintsatok rá.))

Plusz itt a leírás:

A vetítés célja, hogy egyfajta hidat képezzünk a nyugati és a keleti kortárs avantgárd filmes diskurzusban. Az elmúlt évek észak-amerikai avantgárd filmjeiből egy-egy izgalmas alkotást emelünk ki, melyeket hasonló formanyelvet és tematikát képviselő közép-kelet-európai alkotásokkal vetünk össze.

A jelenkori avantgárd film látképe szinte átláthatatlanul összetett, ezért minden szűk válogatás – elkerülhetetlenül – a válogatók ízlését tükrözi.

Az észak amerikai kísérleti film mai arculatát több, a hatvanas években induló hagyomány határozza meg: ilyen például a Stan Brakhage és Bruce Baillie nevéhez köthető lírai absztrakció, a kanadai Micheal Snow által elindított strukturalizmus vagy a Bruce Conner által fémjelzett talált nyersanyagokat használó found-footage film irányzata. A jelenlegi válogatás észak amerikai alkotásait olyan kurrens fiatal alkotók készítették, akik ezen klasszikus gyökerekhez nyúlnak.

A kilencvenes évekig a közép-kelet-európai régió országainak avantgárd hagyománya egymástól igen eltérően alakult mind az intézményi hátteret, mind pedig a domináns formanyelvet illetően. A kanonizált kísérleti filmes irányzatok széles spektrumát lefedő magyar és lengyel avantgárd film nagyrészt egy-egy meghatározó intézményben bontakozott ki (Balázs Béla Stúdió, Filmes Formák Műhelye), a volt Jugoszlávia tagállamainak a többnyire konceptuális filmekre és rögzített performance-okra koncentráló amatőr filmesei filmklubokba (kino klub) tömörültek, a romániai médiaművészek két nagyobb csoporton belül (Kinema Ikon, Sigma) kísérleteztek a mozgókép számos különböző formájával (film videóművészet, hipermédia), Csehországban és Szlovákiában pedig egyáltalán nem alakult ki tartós, experimentális filmre specializálódó formáció. A 21. században a közép-kelet-európai régió kísérleti filmes arculatát egyaránt meghatározza a korábbi évtizedek sajátos avantgárd tradícióinak átörökítése és a nyugati irányzatok befolyása. Jelen válogatás közép-kelet-európai képviselői főleg ez utóbbi tendenciát tükröző munkák: „keleti reakciók nyugati trendekre.”

A vetítési programot válogatták és az azt követő beszélgetést vezetik:
LICHTER Péter és SZALAY Dorottya

PROGRAM

Dalibor Baric: The Horror of Dracula (2010) 3’20 – Horvátország
Pszichedelikus atmoszférájú found footage kollázsfilm. Egy Hammer-klasszikus újragondolása.

Katarzyna Płazińska: Chapri (2014) 6’24 – Lengyelország
Impresszionista “portré-film” a papírkészítés folyamatáról.

Kryštof Pešek: The Return/Navrát (2006) 6’26 – Csehország
Keményvonalas strukturalista film, Andrey Zvyagintsev 2003-as munkájának újrarendezése.

Mihai Grecu & Thibault Gleize: Glucose (2012) 7’18 – Románia
Tér-torzulások és átfedések – humoros rövidfilm optikai csalódásokról.

Milan Balog: 1.35. (2003) 8′ – Szlovákia
Mozgófény(másolt)képek a kapcsolattartás korlátairól és lehetőségeiről.

Klausz Péter: Hanna (2013) 7’40 – Magyarország
Found footage absztrakció az emlékezés és a felejtés dinamikájáról.

[szünet]

Stephen Broomer: Spirits in Seasons (2013) 12’17 – USA
Misztikus-kísérteties lírai film egy kisállattemetőről, gyönyörű őszi színekkel.

Scott Fitzpatrick: Places with meaning (2013) 2’50 – USA
Mi történik, ha tintasugaras nyomtatóval készítünk animációs filmet?

Rhayne Vermette: Full of Fire (2014) 2’14 – Kanada
Roncsolt found footage film, blues-os felhangokkal.

Tomonari Nishikawa: 45 7 Broadway (2013) 5’ – USA
Pszichedelikus színekben pompázó városfilm, teljesen analóg, rég elfeledett laboratóriumi eljárásokkal megvalósítva.

Jeremy Moss: The Blue Record (2014) 16’37 – USA
16 mm-es analóg nyersanyagra forgatott lírai esszéfilm az enyészetről. Moss a filmet régi philadelphiai börtönökben rögzítette.

Bryan Boyce: Walt Disney’s Taxi Driver (2014) 4’31 – USA
Martin Scorsese klasszikusa új megvilágításban.

Címke: ,

HÍREK

LISTA

KÍSÉRLETI VETÍTŐ, KRITIKA

HÍREK

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

HARDCORE

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

ESSZÉ

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

HÍREK

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

KÍSÉRLETI VETÍTŐ