Képernyőfotó 2014-01-30 - 14.50.24

Jegyzet

A lázadó hóember – Péter Árpád és a legmagasabb rendű mozgóképművészet

Nagy V. Gergő

2014/01/30

Minden gyakorlott filmnéző tudja, hogy a legmagasabb rendű mozgóképművészet olykor a legváratlanabb helyeken bukkan föl – legyen az jelentéktelennek tűnő tucathorror, véletlenül rögzített meteorrobbanás, vagy éppen a délutáni tévéhíradó.

A M1 zalai hóhelyzetről készült pénteki tudósítása nagy erővel bizonyítja ezt a tételt. Nem nagyon képzelhető el az a profizmus, nincs az a kreativitástól kirobbanó forgatókönyv-fejlesztőcsapat, és aligha létezhet az a művészi teremtőerő, amely fél percben gazdagabb, tömörebb és frappánsabb mozgóképet lenne képes a világra vajúdni, mint ez az értő kezek (a youtube-felhasználó neve: milcsa) által kivágott videóremekmű.

YouTube előnézeti kép

A három részre szakadt Magyarország képével indító kisfilm (mely ezáltal rögvest történelmi és társadalmi perspektívába helyezi abszurd cselekményét) a makulátlan beszédű bemondó és a szomorú vidéki tudósító kapcsolatteremtési kísérletének kudarcáról mesél, méghozzá hollywoodi éldarabokat szégyenítően pontos dramaturgiával. A tévéműsor szokásos menetrendjét felforgató fordulat (az tehát, hogy Péter Árpád nem válaszol) éppúgy a nagykönyvben előírt pillanatban érkezik, mint a háttérben elzúgó kamion, Takács Bence Ervin kétségbeesését méltósággal titkoló kérdése (a második plot-pointot jelentő „Péter Árpád?”), majd a beletörődés fájdalmas, drámai gesztusa: a lehajtott fej. (Lenyűgöző, ahogy Takács Bence Ervin a remény és lemondás közti teljes érzelmi spektrumot bejárja alig tíz másodperc alatt.) A feloldozó sóhajjal végződő cselekmény központi kérdése azonban nyugtalanítóan kísért a zárlat után is: vajon miért hallgat Péter Árpád?

De tényleg, miért? Ez a videó attól igazán erős, hogy erre a kérdésre a triviálison túl is több válasz adható. Talán nem tud már beszélni? Vagy nem akar?

Konok némasága, tömör, sóbálvánnyá merevedő alakja egyrészt felidézi bennünk a filmtörténet híres emberi hószobrait – kivált a balfék vállalkozót a McCabe és Mrs. Miller szívszakító fináléjából:

YouTube előnézeti kép

Vagy pedig (s talán még inkább) King és Kubrick megborult literátorát a coloradói hóban:

YouTube előnézeti kép

De ez a némaság akkor igazán drámai, ha nem a bénultságról, a fagyottságról, hanem éppen ellenkezőleg, az ellenállásról, a lázadásról szól: arról, hogy Péter Árpádnak elege van. Annak a Péter Árpádnak, aki egykor (akárcsak Jack a Ragyogás elején) a serény, családos, dolgozó ember ideáltípusaként tűnhetett elénk. Vajon mi történhetett? (És ezt firtatva újfent feldereng előttünk a széttagolt ország zord képe a nyitányból.) Mi ver hidat a két Péter Árpád közé? Miért áll ott behavazva, szótlanul? És mi történhet ezután?

YouTube előnézeti kép

Címke: ,

skinless

Jegyzet

martyrs-movie-4

AJÁNLÓ, HÍREK

QjjqbR2

HARDCORE

archilead0

POSZTERFOLIO

mmax00

Jegyzet

lynchlead

PRIZMATUBE

dreamstime_m_36499293

KÍSÉRLETI VETÍTŐ, magazin

Light_Is_Waiting_01a_560_265_c1

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

477811689_640

HARDCORE

franco03

INTERJÚ

raiderslead

HÍREK

Gyorffy-Laszlo-Adam-bukasa-kortars

KRITIKA

bergman1-1024x571

A NAP KÉPE

he-took-his-skin-off-for-me

Rövidfilm

directors

Infografika

aviatorlead

POSZTERFOLIO

spacey

PRIZMATUBE

kubrlead

PRIZMATUBE

04_grafika_lead

Infografika

Képernyőfotó 2014-09-14 - 22.36.25

Fénytörés