borito

magazin

Szabó Noémi: ZSÁNERBEN – Amit a műfajokról feltétlenül tudni kell

Szabó Noémi

2009/07/08

boritoMert mit is tudunk róluk? Azt biztosan tudjuk, hogy bizonyos befogadói elvárásokkal rendelkezünk a műfaji filmekkel kapcsolatban. Amennyiben horrorfilmet választottunk, sejtjük, hogy meg fogunk ijedni, míg a romantikus komédiától elvárjuk, hogy egy férfi és egy nő egymásra találjon a végén. Azért tudjuk, hogy mi vár ránk, mert a filmkészítés elmúlt száztíz évében  a különböző befogadói csoportok elvárásai motívumrendszereket, a motívumrendszerek pedig elvárásokat generáltak a befogadói csoportokban. Mivel azonban az idők során a műfajok elemei folyton változtak, ráadásul nem is olyan egyértelmű, hogy pontosan mit is jelent a műfaj fogalma, egyáltalán nem könnyű feladat határozottan felismerni és elemezni egy zsánert; mégis a legtöbb aktív filmnézőnek komoly tapasztalata van benne, nem az elmélyülés, hanem az évek során szerzett rutin miatt. Ebben rejlik a Zsánerben című kötet igazi ereje: nem próbál információkat átadni, inkább az olvasó saját ismereteit rendszerezi olyan módon, hogy az használható tudássá váljon, ami komoly pedagógiai előnyt jelent.

A Zsánerben tanulmánykötet tizenegy műfaj portréját mutatja be viszonylag kis terjedelemben – egyfajta kézikönyvként működik. A kötetben szereplő írások már korábban is megjelentek 2006 és 2008 között a Mozinet Magazin Zsánerben rovatában, a végső tizenegy szöveg egy válogatás ezekből a cikkekből. Minden tanulmány tartalmaz egy történeti összefoglalót, egy elméleti megalapozást, egy konkrét filmelemzést (lehetőleg nagysikerű kortárs filmről), valamint a felhasznált irodalmak listáját, amely segíti az olvasót a témában való elmélyedésben. Mivel a kötet elsősorban a középiskolai tanulókat célozza meg, ez a szerkesztés ideális, hiszen minden műfajportré tartalmazza a filmes jelenségek, sőt általában a művészeti kérdések alapvető megközelítésmódjait, így modellként szolgál a tanuló önálló munkáihoz. A műfajportrék nagyjából azonos szerkezetűek és terjedelműek, így változatos pedagógiai módszerekkel is feldolgozható , például kiselőadások, párosan, vagy csoportban elvégezhető feladatok, projektek is köthetők hozzá; népszerű témájának köszönhetően pedig felkeltheti a diákok érdeklődését. A tanulmányok a célközönség előzetes tudásszintjét figyelembe véve könnyen befogadhatóak, és lehetőleg inkább állításokat tesznek ahelyett, hogy kérdésekkel bonyolítanák a befogadást. Ezért fontosak az irodalomjegyzékek; nem várható el, hogy harminc oldalban mindenre kiterjedő, teljes körű ismertetést kapjunk, a terjedelem pont arra elég, hogy rövid idő alatt nagy vonalakban képet kaphassunk a zsáner legfőbb működési szabályairól. Persze a hat különböző szerzőtől származó cikkek nem lehetnek azonos nehézségűek. Míg Molnár László magyarázatot fűz az egészestés film fogalmához (több, mint egyórás), addig Varró Attila több, mint hetven filmet említ, és a szakzsargon használatában sem egyszerűsít. Ettől eltekintve a Zsánerben hasznos olvasmány nemcsak középiskolai diákoknak, de bármely érdeklődőnek.

bgyA könyvhöz készült DVD-melléklet sajnos sokkal kevésbé hasznos bármilyen felhasználónak, pedig az ötlet, amire épül, alapvetően nagyon érdekes és kézenfekvő. Mivel a téma egy mozgóképes hagyomány, kínálkozik a lehetőség, hogy azt mozgóképben mutassák be. A filmes motívumok kétféleképpen illeszkednek az oktatófilmekbe: egyrészt a műfajt jellemző helyszínek szerint vannak szcenírozva az előadások, amelyeket egyetemi és főiskolai tanárok tartanak, másrészt pedig a zsáner emblematikus filmjeiből láthatunk részleteket. Sajnos azonban mindkét eszköz visszafelé sül el: nemhogy segítené tájékozódásunkat a műfajban, még azt is megakadályozza, hogy azokhoz a verbális információkhoz hozzájuthassunk, amelyek az oktatófilmek tulajdonképpeni gerincét alkotnák, vagyis a körítés eltereli a figyelmet az előadásról. Sajnos az előadások háttereként használt díszletek nem tudnak olyan egységessé válni, mint a nagyköltségvetésű hollywoodi produkciók aprólékosan megtervezett kulisszái. A jó díszlet ereje természetességében rejlik, de a Zsánerben DVD-mellékletének díszletei inkább csak ötletszerűen felhalmozott elemek, amik ilyen módon nem válnak egységes látvánnyá, így a háttér az előtérbe kerül, és elvonja a néző figyelmét. Például mire belehelyezkedhetnénk Báron György előadásába, a háttérben  hirtelen füst szüremlik be az ajtó alatt, így a néző azonnal a füst forrását keresi, miközben tulajdonképpen egy Bazin-idézetre kellene figyelnie; és mire ráébred, hogy elterelődött a figyelme, elveszti az előadás fonalát. Az előadók esetlenül mozognak az olcsó kulisszákban, hiszen alapvetően nem színészek, és miközben előadást tartanak, viszonylag kevés lehetőségük nyílik megfelelő színészi gesztusok alkalmazására; így aztán ez a kettősség, hogy színészkednek is, meg nem is, megintcsak zavaró tényezővé válik. A filmrészletek beszúrása is megbontja az előadások ívét, bár ez nem lenne törvényszerű; csakhogy az előadók nem utalnak közvetlenül a filmrészletre, és gyakran a filmrészlet nincs összhangban az előadással. Ennek valószínűleg az az oka, hogy az előadóval készült felvételek idején még nem lehetett tudni, hogy hová milyen filmrészlet kerül, a vágóasztalon pedig nem sikerült a részletek és az előadás zökkenőmentes összefésülése. Kétféle beillesztést is alkalmaznak: van, hogy az előadó hangját végig halljuk a filmrészlet közben, ilyenkor, ha tudunk is koncentrálni a verbális információkra a professzionális filmrészlet vizuális világa mellett, maga a filmrészlet nem tud érvényesülni, tehát feleslegesen megzavarja az előadás menetét; míg ha lekeverik az előadó hangját, gyakran előfordul, hogy a filmrészlet, bár abból a filmből van, amiről eddig szó volt, éppen nem mutatja azt a jellegzetességet, amelynek kapcsán beszéltek róla, esetleg nem is abból a filmből, amiről eddig hallottunk, így egyszerűen kizökkenti a nézőt. Mindezeket figyelembe véve valószínűtlen, hogy egy átlagos középiskolai tanuló egy átlagos tanítási napon képes lenne befogadni egy ilyen harminc perces oktatófilmet, és annak tartalmából profitálni tudna, a DVD-melléklet tehát meglehetősen félresikerült vállalkozás.

Mindent egybevetve a Zsánerben tanulmánykötet és DVD-melléklet feltétlenül hasznos és hiánypótló kiadvány, amely segít eligazodni a műfajfilmek világában, és az oktatófilmek sikerületlenségéért bőven kárpótol minket a könyv átlátható szerkezete.

Címke: ,

potter1

PRIZMATUBE

soderbergh1

EXKLUZÍV, Jegyzet

godzillaee

magazin

brad1

TRAILERPARK

SeanBean1

magazin

dagobert3

HÍREK, Jegyzet, magazin

herlead

POSZTERFOLIO

nolanlead

EXKLUZÍV, INTERJÚ, magazin

guardians-galaxy-movie-preview

ESSZÉ

guard02

INTERJÚ

hercules-dwayne-johnson-picture

KRITIKA

guardianlead

AJÁNLÓ

majmoklead

KRITIKA

Photo of Megan Fox

ESSZÉ

nolanonset

ESSZÉ, EXKLUZÍV

enemy01

INTERJÚ

Transformers-4-Age-Of-Extinction-Imagine-Dragons_1399974948

KRITIKA

Csak_a_szel_102303622

KRITIKA

TRUEDETECTIVEFORMANDVOID1-700x400

HÍREK

savingmrbanks2

KRITIKA

potter1

PRIZMATUBE

soderbergh1

EXKLUZÍV, Jegyzet

godzillaee

magazin

brad1

TRAILERPARK

SeanBean1

magazin

dagobert3

HÍREK, Jegyzet, magazin

herlead

POSZTERFOLIO

nolanlead

EXKLUZÍV, INTERJÚ, magazin

guardians-galaxy-movie-preview

ESSZÉ

guard02

INTERJÚ

hercules-dwayne-johnson-picture

KRITIKA

guardianlead

AJÁNLÓ

majmoklead

KRITIKA

Photo of Megan Fox

ESSZÉ

nolanonset

ESSZÉ, EXKLUZÍV

enemy01

INTERJÚ

Transformers-4-Age-Of-Extinction-Imagine-Dragons_1399974948

KRITIKA

Csak_a_szel_102303622

KRITIKA

TRUEDETECTIVEFORMANDVOID1-700x400

HÍREK

savingmrbanks2

KRITIKA

';?>
potter1

PRIZMATUBE

soderbergh1

EXKLUZÍV, Jegyzet

godzillaee

magazin

brad1

TRAILERPARK

SeanBean1

magazin

dagobert3

HÍREK, Jegyzet, magazin

herlead

POSZTERFOLIO

nolanlead

EXKLUZÍV, INTERJÚ, magazin

guardians-galaxy-movie-preview

ESSZÉ

guard02

INTERJÚ

hercules-dwayne-johnson-picture

KRITIKA

guardianlead

AJÁNLÓ

majmoklead

KRITIKA

Photo of Megan Fox

ESSZÉ

nolanonset

ESSZÉ, EXKLUZÍV

enemy01

INTERJÚ

Transformers-4-Age-Of-Extinction-Imagine-Dragons_1399974948

KRITIKA

Csak_a_szel_102303622

KRITIKA

TRUEDETECTIVEFORMANDVOID1-700x400

HÍREK

savingmrbanks2

KRITIKA

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu