hideyour03

KRITIKA

Nocsak, itt egy remek film a halálról

Roboz Gábor

2016/06/01

Emlékezetes elsőfilm szokatlan témaválasztással.

Amikor egy bemutatkozni vágyó rendezőnek nincs valami sok pénze, élhet azzal a jól bevált stratégiával, hogy készít mondjuk egy kétszereplős kamaradrámát vagy egy leleményes thrillert, de Daniel Patrick Carbone olyasmire vállalkozott, amire kezdőként nem szokás.

A rendező neve az utóbbi években ritkán bukkant fel a filmes sajtóban, esetleg akkor futhattunk bele mostanában, ha rákattintottunk egy cikkre, amely az egymás álmait feldolgozó öt függetlenfilmes Collective: Unconscious című kísérletéről szólt. Az ebbe szánt rövidfilmjét és az utómunkánál járó Phantom Cowboys című dokumentumfilmjét leszámítva Carbone eddig egyetlen egészestés játékfilmet jegyez 2013-ból, amelyet az imdb-n is alig több mint ezren értékeltek, vagyis szinte automatikusan lehetne legyinteni, hogy egy tehetségtelen alkotó joggal elsikkadt debütálásáról van szó.

hideyour01

Pedig a Hide Your Smiling Faces láttán jó néhány dolog eszünkbe juthat, de az pont nem, hogy egy tehetségtelen alkotó munkája, és árulkodó tény, hogy az Amerikai Filmkritikusok Szövetsége az év legjobb, nem forgalmazott filmjének választotta. Tévedés lenne viszont erről arra asszociálni, hogy kizárólag a kritikusoknak szóló, nehezen megközelíthető produkcióról van szó, a film ugyanis arra törekszik, hogy megszólítson mindenkit, aki nem kap szívbajt a hagyományos hősábrázolás és a háromfelvonásos struktúra hiányától.

Carbone filmje egy meg nem nevezett évben, de valamikor a napjainkban játszódik, Amerika egy meg nem nevezett vidékén, főszereplői pedig többnyire tizenéves srácok, akik éppen fiatalságuk legfontosabb nyarát élik át. Nem mintha az erdős környezetben bármi különlegeset csinálnának, csak úsznak, bringáznak, verekednek és lófrálnak, de aztán az egyikük megmutatja nekik az apja pisztolyát. Nem sül el, a férfi időben rajtakapja őket, visszaveszi a fegyvert és leszidja a fiát, akit néhány nappal később holtan találnak a folyóparton.

hideyour00

Adná magát, hogy fokozatosan fény derüljön arra, milyen abuzív szörnyeteg az apa, különösen, hogy ilyesmit szoktunk meg a vidéki Amerika bugyraiba leásó filmektől, de az író-rendezőt nem ez érdekli. Még csak azt sem akarja tisztázni, pontosan hogyan halt meg a fiú, és abba az irányba sem megy el, hogy bemutassa, az esemény milyen hatást gyakorol a kisváros közösségére, hogyan próbálnak az emberek továbblépni a tragédián.

A filmtörténetben leginkább olyan produkciókat találunk, ahol a hangsúly a haldoklás folyamatán, a gyászon vagy egy elképzelt túlvilági életen van, esetleg a halál absztrakt figuraként megjelenik az adott történetben, de az már említésre méltó kivétel, hogy valaki a halál tényének felismeréséről forgasson egy egészestés filmet.

hideyour02

Carbone pontosan erre vállalkozik: a történetben szereplő fiúk számára azért olyan fontos ez a nyár, mert visszavonhatatlanul megváltoznak. A rendező egy testvérpárt helyez kitüntetett szerepbe, de néhány teljesen általános jellemvonáson túl róluk sem árul el semmit, a felnőtt karaktereknek pedig legtöbbször csak egy-egy mondatot ad, vagyis a Hide Your Smiling Faces szinte csak gyerekszereplőket vonultat fel, mégsem gyerekfilm.

Az alig 80 perces produkció lassú tempójú, epizodikus cselekményével azt mutatja be, hogy a gyerekek hogyan építik be saját halandóságuk fogalmát a világképükbe, milyen kíváncsisággal és félelemmel, értetlenül és erőszakkal reagálnak a változásra. Bár egy rövid jelenetben meghallgathatjuk egy hívő férfi közhelyes vigasztalását, a film látványosan tartózkodik bármilyen vallásos felfogástól, és különösen utólag lesz sokatmondó a nyitóbeállítás a prédáját felfaló kígyóról.

hideyour04

Carbone – aki egyébként vágóként is jegyzi a filmet – nem arra használja ezt a felismerési folyamatot, hogy hangzatos tanulságokat fogalmazzon meg, és jó érzékkel kerüli a szépelgő képeket és a torokszorító zenét is. Minimalizmusa többnyire statikus, erős atmoszférát hordozó képekből, kevés párbeszédből és csak néha felcsendülő ambientes aláfestésből épül fel, a hangsávot túlnyomórészt a természet hangjai uralják. Ahhoz képest, hogy a Hide Your Smiling Faces egy elsőfilmes munkája, meglepően letisztult, és lefojtottsága ellenére is hihetetlen erővel magán tudja tartani a tekintetet.

Carbone filmjét formabontónak nevezni azért túlzás lenne, és nem árulkodik olyan markáns látásmódról, mint az igazán nagynak tartott szerzői bemutatkozások, de még így is van annyira érzékeny, hogy ne csak témaválasztása miatt kísérthesse a nézőjét.

YouTube előnézeti kép

Címke: ,

gt00

KRITIKA

flanagan00

KRITIKA

unclejohn00

KRITIKA

unclejohnlead

TRAILERPARK

lotr

POSZTERFOLIO

la_ca_0113_appropriate_behavior

TRAILERPARK

deuxjours

KRITIKA

03_infman-lead

TRAILERPARK

franklead

KRITIKA

minimal06

POSZTERFOLIO

coherencelead

TRAILERPARK

pravalanche

KRITIKA

1377500922

AJÁNLÓ

fruitvalelead2

ESSZÉ

magic-magic-still

ESSZÉ, KINO LATINO

278914

KRITIKA

rsz_mud

AJÁNLÓ

SONY-BDOS-01_Onesheet4.16.13_Layout 1

KRITIKA

paperlead

KRITIKA

fp

MIDNIGHT MOVIEZ