flanagan00

KRITIKA

Rohamtempóban készíti a jobbnál jobb filmeket

Roboz Gábor

2016/06/06

Egyelőre függetlenfilmes, de talán már nem sokáig.

Ha többen is ismernék, Mike Flanaganért valószínűleg egymást gyilkolva kapkodnának a producerek: sztahanovista, kevés pénzből is szépen dolgozik, és egy-két mondatban összefoglalható ötletekből forgat egészestés filmeket.

Az 1978-as születésű vágó-író-rendező egy interjúban úgy jellemezte pályája elejét, hogy főiskolás párkapcsolati drámákat forgatott, amelyek rajta kívül nagyjából senkit sem érdekeltek (ezek a filmek nem is hozzáférhetőek), és 2013-ban már az Oculus című ötödik nagyjátékfilmjénél járt, amikor viszonylag sokan felfigyeltek rá, azóta pedig úgy rákapcsolt, mint akinek meg vannak számlálva a napjai.

Idén már két filmmel is jelentkezett (Hush, Before I Wake), ősszel érkezik a harmadik, közben a nevéhez csatoltak egy King-adaptációt meg egy Halloween-folytatást, és ha így folytatja, észre sem veszi, és máris egy szuperprodukcióért kapott gázsiból nyaral valamilyen távoli helyen.

flanagan01

Egyelőre azonban thrillereket és horrorokat készít, és már a negyedik filmjével átváltott erre az irányra: az Absentia főhőse egy középkorú nő, aki Los Angeles egyik rossz hírű negyedében él, és bár a férje hét éve eltűnt, ő még mindig ragasztgatja a plakátokat, sőt néha víziók is gyötrik a férfiról. Egy nap látogatóba érkezik hozzá rég nem látott húga, aki arra gyanakszik, hogy a környéken gyakori eltűnések az egyik közeli alagúthoz köthetők, és nem is hagyja annyiban a rejtélyt.

Flanagan filmjei közül csak ezen érződik, hogy elsősorban lelkesedésből és szívességekből készült, de annyira azért nem esetlen, hogy ez tönkretegye az élményt. Az Absentiát leginkább az teszi szerethetővé, hogy a rendező nem csap össze semmit, fokozatosan építi a feszültséget, és – talán az eddigre megszerzett rutinjának is köszönhetően – azt az iskolát követi, amelyik keveset mutat meg, és többet bíz a néző képzeletére.

flanagan02_Az Oculus már nem csak megformáltságát tekintve sokkal profibb, ütősebb high-conceptre is épül. Adva van egy míves, több száz éves, valamilyen természetfeletti hatalom által uralt tükör, amelynek jelenlétében az ember személyisége eltorzul, megbízhatatlanná válik a valóságérzékelése, víziói is támadhatnak, és elveszíti az önálló cselekvés lehetőségét.

A film nem ezer másik produkcióból ismerős, idióta huszonéves szereplőket vonultat fel, hanem súlyosan traumatizált huszonéveseket, akiknek el kell látogatnia a családi házukba, ahol sok évvel korábban sor került szüleik tragikus halálára. Az Oculusban két idősíkot követünk, és a sztori előrehaladtával egyre jobban összecsúszik múlt és jelen: a rendező szépen játszatja egymásba a kettőt, ráadásul kerüli az ócska beijesztéseket, zenét is alig használ, mégis sikerül összehoznia vérfagyasztó jeleneteket, talán mert tudja, hogy a személyiség széthullása eleve az egyik legnagyobb horror.

flanagan03

Érthető okból szintén egyetlen helyszínen játszódik a három évvel később bemutatott, a Netflix által forgalmazott Hush, amely abból a szituációból indul ki, hogy egy írónő üldögél az erdőmélyi házában, nagy sikert aratott thrillere után kínlódik a második regényével, és egyszer csak felbukkan az ablakánál egy maszkos pszichopata, nagyon határozott elképzelésekkel. A csavar az, hogy a nő süketnéma, és mivel a közelben élő szomszédnőjét a fickó jó érzékkel még időben meggyilkolta, az internettől pedig hamar elvágja, nem marad sok választási lehetősége.

A film hamar rátér a lényegre, és innentől kezdve szinte valós időben követjük a klasszikus macska-egér játszmát, ez pedig nyilván csak akkor működik, ha a rendező lecsapja az összes labdát, amit egy ilyen erős thriller-helyzet kínál. Nem is szúrja el: úgy játssza ki a lehetőségeket, mint aki már rengeteg fogást eltanult a példaképeitől, folyamatosan billegteti az erőviszonyokat, nem hagy üresjáratokat, és a szokatlan pluszt természetesen az adja, hogy nagyon kevés párbeszéd hangzik el a filmben.

flanagan04_

Az Európában már bemutatott, szintén idei Before I Wake is emlékezetes alapötletre épít: egy gyerekét gyászoló fiatal pár örökbe fogad egy kisfiút, akinek az álmai és rémálmai minden este manifesztálódnak körülötte. Mivel a házukban lóg néhány korábbi családi kép, és a szülők mesélnek is a fiúnak a tragédiáról, nemsokára újra láthatják elveszített szerettüket, de persze a filmben inkább a másik irány lesz domináns, és a szereplők életén egyre jobban eluralkodnak a fiú tudatalattijából feltörő szörnyűségek.

A Before I Wake már több helyszínen játszódik, maguk a karakterek ezúttal is csak vázlatosak, a hangsúly a borzalmak fokozásán van: nem árt, ha képesek vagyunk néha szemet hunyni a CGI felett, de cserébe a film ügyesen elkerüli, hogy ostoba rémisztgetésbe fulladjon. Külön jót tesz neki, hogy bemutatja, amint az anya eleinte megpróbálja kizsákmányolni a fiút, hogy átmenetileg visszakapja vér szerinti gyerekét, és ha nem várjuk el a filmtől, hogy részletekbe menően bemutassa a gyászfeldolgozás lélektanát, egy horror örömeit megkapjuk tőle.

*

Flanagan eddigi filmjeiből nem rajzolódik ki igazán egyéni látásmód, a közöttük lévő hasonlóságok inkább csak az anyagi korlátokra vezethetőek vissza, és az is biztos, hogy a rendező tehetsége nem valamilyen karakteres formanyelvben mutatkozik meg.

Ugyanakkor high-conceptjei, atmoszférateremtése és feszes cselekménybonyolítása kiemelik a pályatársai közül: a thriller-horror vonalon máris otthonosan mozog, és taníthatóan használja ki az alacsony költségvetéssel járó korlátokat, de az csak később derülhet ki, hogy ötletgazdag mesterembernek áll, vagy nagyobbak az ambíciói.

Címke: , , ,

unclejohn00

KRITIKA

unclejohnlead

TRAILERPARK

American-Mary2-726x248 (1)

KRITIKA

hitchbirds

HÍREK

bajokharryvel

HÍREK

james-stewart-vertigo

HÍREK

henr

TRAILERPARK

RaidersLostArk_138Pyxurz

LISTA

theinnkeeperslead

ESSZÉ

botw01

KRITIKA

cure00

HÍREK

desierto04

KINO LATINO

manorangejacket00

KRITIKA

gunnar-hansen-158511-1280x0

Jegyzet

bone00

KRITIKA

hideyour03

KRITIKA

clov00

KRITIKA

sicariolead2

ESSZÉ

cmd00

KRITIKA

maxresdefault

LISTA