hol00

KRITIKA

Csak akkor menekülhetsz, ha szexelnek vagy ölik egymást

Roboz Gábor

2017/06/02

Ben Young bemutatkozik.

Nem szerencsés egy nyitójelenet láttán messzemenő következtetéseket levonni, de előfordul, hogy egy kezdés elültet valamilyen gyanút, amit a film a későbbiek során visszaigazol, és ilyenkor az okoskodó nézők utólag hangoztathatják, hogy ők már az első képkockák láttán biztosak voltak a dolgukban. A Hounds of Love felütésében tartalmilag nincs semmi rendkívüli, kamaszlányok netballoznak egy perzselő betonpályán, miközben valakik nézik őket, a forma azonban magával ragad: a kamera kimerevített és lassított mozdulatokat pásztáz, a képek alá kevert drone zene nyugtalanítóan lüktet. A nyitás láttán megfogalmazódhat egy gondolat, ami műfaji filmek esetében tényleg ritkán merül fel: hogy a rendezőnek volt saját esztétikai elképzelése.

Hiába az angol nyelv, és hiába van mögötte a hetvenes évek filmes újhullámának öröksége, Ausztrália sincs sokkal könnyebb helyzetben más országoknál, ha be akar törni a nemzetközi piacra. A kontinens játékfilmjei az elmúlt egy-két évtizedben csak elvétve kerültek be a (szak)sajtó látóterébe, és jellemzően inkább azok tudnak róluk, akik az átlagosnál lényegesen több időt foglalkoznak filmekkel. Feltűnő, hogy ezek a produkciók többnyire valamelyik bűnügyi műfajba tartoznak, ahol befutott szerzőket (például Michôd, Kurzel), már Hollywoodban is aktív (Edgerton-testvérek) és még csak hazai pályán dolgozó iparosokat (Ivan Sven) is találhatunk, ahhoz viszont még többet kell kattintgatnunk, hogy olyan filmekhez is eljussunk, mint a Noise vagy a Swerve.

Mindenesetre több rendező is bebizonyította, hogy a határokon túli érvényesüléshez nem kötelező az ausztrál filmtörténetben kulcsfontosságú szerepet játszó outbackre és az őslakos–modern civilizáció ellentétére építeni, Ben Young pedig olyannyira így gondolhatta, hogy bemutatkozó nagyjátékfilmjét lényegében minden helyi sajátosságtól megtisztította.

hol03

A tavalyi Velencei Filmfesztiválon debütált produkció bármilyen országban elkészülhetett volna, ahol van három-négy jó színész, két forgatásra alkalmas ház és utca, meg egy producer, aki nem alszik el a pitchelésen. A film ugyanis arról szól, hogy egy házaspár elrabol egy kamaszlányt, és az ágyhoz kötözik: ők nyilván meg fogják ölni, ő nyilván meg akar szökni. Ha van film, amelynek ütős előzetes és plakát nélkül semmi esélye, a Hounds of Love az.

hol01

Young pszichothillere az alapötlet ismeretében akár a Magányos Szívek Gyilkosai néven futó páros történetének n-edik adaptációja is lehetne, de az áldozataikra apróhirdetéseken keresztül vadászó amerikaiakkal szemben az író-rendező duója egyszerűen beédesgeti a kocsijába a gyanútlan lányokat. Bizonyos értelemben ez a gesztus is sokat elmond a filmről, amelyet nem keresettnek ható fordulatok és bárgyú erőszakkitörések hajtanak előre, és maga a cselekmény egyetlen ponton sem lesz bonyolultabb, mint a fenti összefoglaló.

Legkésőbb negyed órával a film kezdése után még egy lassabb felfogású néző is gyanút fog, hogy ilyen szintű formatudatosság elsőfilmes rendezőtől szinte kizárt, és Young tényleg közel tíz éve dolgozik már mozgóképekkel. Azt persze a Hounds of Love láttán senki meg nem mondaná, hogy korábban klipek mellett leginkább ifjúsági tévésorozatokkal szerzett magának tapasztalatot, bár a Something Fishy című rövidfilmjével már jelezte, hogy gyerekszereplőkkel sem fél kegyetlen történeteket mesélni.

hol02

Young szakmai tudása pontosan debütáló játékfilmje letisztultságában érhető tetten. A rendező érezhetően annak az iskolának a híve, amely nem agyalágyultak gyülekezeteként gondol a közönségre: nagyon jól tudja, mikor mit kell és mit nem kell megmutatni, például néha bőven elég, hogy a szereplők becsukják maguk mögött az ajtót, a többivel boldogulunk. A Hounds of Love nem teljesen mentes az erőszakos pillanatoktól, de ezekből alig látunk valamit, és részben ezért fordulhat elő, hogy a produkció egyes jeleneteinél visszasírjuk a legutóbbi Haneke-élményünket.

A rendező ráadásul nem csak a feszültségkeltésben jár jócskán az átlag felett, a formát is magabiztosan kezeli. A nyolcvanas években játszódó cselekményt fakó színvilágú képekkel mutatja be, azon kevesek közé tartozik, akik ízlésesen tudják használni a lassítást, és ugyan a betétdaloknak nem szán annyira hangsúlyos szerepet, a Joy Divisiont legalább olyan pazarul szerepelteti, mint a Donnie Darko.

hol05

A film másik nagy erőssége a karakterek közötti dinamika, és ez Youngnál leginkább a házaspár viszonyára vonatkozik, bár áldozatuk sem éppen megmentésre váró csitriként sikítozza végig a cselekményt. A rendező párosa életvitelszerűen rabol el és öl meg lányokat: annyi közösen eltöltött év után ez biztosítja kapcsolatuk számára a szikrát, minden kisebb-nagyobb rituáléjával.

A cselekmény szempontjából nélkülözhetetlen elem a férfi és nő közötti hatalmi viszony, amelyben a saját kis birodalmában istenként megjelenő férj dominál, Youngnak mégis sikerül elkerülnie, hogy fekete-fehér képet rajzoljon fel, egyebek mellett lenyűgözően megírt párbeszédeivel. Ráadásul ritkán látni ilyen lehengerlő alakításokat (Emma Booth, Stephen Curry és Ashleigh Cummings), amelyeknél egészen apró gesztusoknak is jelentősége van, és a viszonyrendszert megismerve lassan az is kiderül, hogy az első ránézésre egyszerűnek tűnő filmcímet milyen nehéz a maga teljességében lefordítani.

hol04

A Hounds of Love kapcsán pontosan azért merülhet más könyörtelen filmkészítők neve, mert a rendező ábrázolásmódja nem bóvli thrillereket idéz, amelyek leginkább arra épülnek, hogy gonosz szereplőik Gonoszak. Nála alapvető jelentősége van annak, hogy nem egyszerűen félelmetes karaktereket mozgat, hanem emberi roncsokat, akik végleg beleragadtak érzelmi-pszichoszexuális mocskukba.

Többek között ennek köszönhető, hogy Ben Young mozis bemutatkozása egyáltalán nem valamiféle kellemes borzongást nyújtó műfaji produkció, a játékidő előrehaladtával egyre megterhelőbb nézni, és nincs fekete humor, ami oldaná a feszültséget. Mégis megéri mindent félretenni a kedvéért: a Hounds of Love jellemzésekor végre túlzás nélkül is le lehet írni, hogy remekmű.

Címke: ,

02_mulelead

TRAILERPARK

gt00

KRITIKA

botw01

KRITIKA

desierto04

KINO LATINO

manorangejacket00

KRITIKA

flanagan00

KRITIKA

clov00

KRITIKA

unclejohn00

KRITIKA

sicariolead2

ESSZÉ

cmd00

KRITIKA

maxresdefault

LISTA

unclejohnlead

TRAILERPARK

cutbank01

TRAILERPARK

cometodaddylead

TRAILERPARK

thesefinalhours01

KRITIKA

00enemy

LISTA

gracelead

KRITIKA

exmachina

TRAILERPARK

topofthelake

ESSZÉ

locke

AJÁNLÓ