botw01

KRITIKA

Senki sem vette észre az év első meglepetésfilmjét

Roboz Gábor

2017/02/28

Rejtély rejtély hátán.

Huszonéves szerelmespár hajt a tragacsával Amerika egyik senkiföldjén, cuccok nélkül, egyenesen Los Angeles felé, de hogy pontosan miért, vagy mi elől, azt nem tudjuk meg. Az elején akár még arra is gondolhatnánk, hogy a Bottom of the World valamilyen rendhagyó menekülő szerelmesek-sztori lesz, amely a megszokottnál később veszi fel a fonalat, de hamar kiderül, hogy a film messze nem adja magát ilyen könnyen.

A lány már a nyitásban kidobja a taccsot, a fiúra meg láthatóan ráférne egy teljes éjszakányi alvás, de ezeket leszámítva jól megvannak. Egészen addig, amíg meg nem szállnak egy tizenkettő-egytucat motelben, ahol a lányt indokolatlanul felzaklatja a tévéképernyőn felbukkanó prédikátor, később megjelenik egy felvágott szájú, kapucnis alak, aztán a fiú egy reggel arra ébred, hogy a lánynak hűlt helye.

Aki filmnézés közben gyorsan asszociál, annak az „úton lévő szerelmespár egyik tagja eltűnik” helyzetről eszébe juthat a holland Nyomtalanul thrillerklasszikusa is, de megint csak valami másról van szó. Már a nyitóképektől fogva ránk telepszik az érzés, hogy hiába ismerős ezer másik filmből a határtalan pusztaság és a levegőtlen motelszoba, valami elemi szinten nincs rendben a film világával, és rövidesen egyértelmű is lesz, hogy nem egy újabb biztonsági játékot látunk, amelyet az alkotók a tankönyvből lesve valósítottak meg.

botwposter

Nem mintha bármilyen probléma lenne azzal, ahogyan a Brian Gottlieb forgatókönyvéből dolgozó Richard Sears feszültséget épít, részben jól bevált dramaturgiát használ, ugyanakkor a rizikósabb megoldásoktól és a szabálytalanságoktól sem riad vissza. Felvállalja például, hogy hamar elveszíthet sok nézőt: főhősei bemutatásával látványosan nem törődik (gyakorlatilag semmit sem árul el róluk), amikor pedig beemeli a két fent említett karaktert, kinézetükkel és eltúlzott színészi játékukkal még azt is kockára teszi, hogy a szóban forgó jelenetek inkább röhejesek lesznek, mint rémisztőek.

Hogy emögött egyáltalán nem dilettantizmus vagy slendrián forgatókönyvírói munka áll, arra csak jóval később derül fény, de a koncepciót borítsa homály: az alig nyolcvan perces Bottom of the World azon produkciók közé tartozik, amelyek jellemzésekor úgy kell körbetipegni minden kulcsinformációt, hogy valójában alig lehet elárulni róla valamit, még a film pontos besorolása is poéngyilkosságnak minősülne.

Bottom of The World from Content Media Corporation on Vimeo.

A filmet rendező, közel negyvenéves Sears nevét csak elenyészően kevesen ismerhetik, pedig féltucat kisfilm, egy hazájában valamelyest kultfilmnek számító stoner comedy (Bongwater) és több mint egy étvizednyi reklámfilmezés van mögötte.

A rutin talán éppen imponáló visszafogottságán érződik: jó darabig kerüli a harsány gesztusokat, és az információelhallgatással, a fakó színvilággal és a háttérben maradó zenével úgy teremt vészjósló atmoszférát, hogy nehéz kikerülni a hatása alól. Néhány jelenetben ugyan színszűrőt használ, és bedob egy-két, az első megtekintésnél talán sutának ható formai megoldást, de többnyire nem akarja vad képi világgal érzékeltetni a főhősök helyzetét, a cselekmény önmagában is elég szürreális fordulatokat vesz.

botw02

Nem kevésbé szürreális a helyzet, hogy erről a nemrég online terjesztéssel debütált amerikai thrillerről jelen állás szerint az első (netes) kritika egy kis magyar oldalon jelenik meg. A film távolról sem lelkes amatőrök fájlmegosztókra feltöltött sufniprodukciója, mégis: a kritikusok alszanak (csak néhány felhasználói véleményt találni), interjúk sincsenek az alkotókkal, és még a filmre vonatkozó hírek is évekkel ezelőttről származnak, hiába alakítja az egyik főszerepet Az éhezők viadalában is feltűnt Jena Malone.

Hogy mi lehet emögött, az a filmbelivel egyenrangú enigma, de a Bottom of the World nincs rászorulva ilyen metarejtélyekre, magában is épp eléggé lebilincselő: ugyan a csattanójával néhányszor már találkozhattunk, kifinomult formavilágával és sajátos nézőpontváltásával emlékezetes tud maradni, kisebb-nagyobb szabálytalanságai pedig minimum magukkal ragadóak.

Címke:

hol00

KRITIKA

desierto04

KINO LATINO

manorangejacket00

KRITIKA

flanagan00

KRITIKA

clov00

KRITIKA

unclejohn00

KRITIKA

sicariolead2

ESSZÉ

cmd00

KRITIKA

maxresdefault

LISTA

unclejohnlead

TRAILERPARK

cutbank01

TRAILERPARK

cometodaddylead

TRAILERPARK

00enemy

LISTA

gracelead

KRITIKA

exmachina

TRAILERPARK

02_mulelead

TRAILERPARK

topofthelake

ESSZÉ

locke

AJÁNLÓ

enemy01

INTERJÚ

oldboy_1

SZÉLESVÁSZON