symbol1

magazin

Lichter Péter: Az éti csiga álma (Hitoshi Matsumoto: Szimbólum)

Sepsi László

2010/04/18

A távol-keleti filmek egyik bája az ötletek csaknem korlátlan szabadsággal való összekeverésében és felhasználásában rejlik. A műfaji ötvözetek alapanyagai gyakran olyan távoliak és összeegyeztethetetlenek első látásra, akár a távol-keleti konyha európai mércével bizarr fogásai.

Hitoshi Matsumoto Szimbólum című filmje kiváló példa az ázsiai filmművészet görcsmentesen extrém ötlet-kavalkádjaira. A két, egymással párhuzamosan szerkesztett cselekményszál jeleneteinek hangulata meglehetősen elüt egymástól. A mexikói szál lassan hömpölygő, finom humorral enyhén fűszerezett kisrealista darabra emlékeztet: merengő totálképek, fél-amatőr színészek, kissé nihilista, álmos tempó. Erre rímelteti a rendező a pizsamás japán figura metafizikai magasságokba emelt szürreális kálváriáját. Ez az abszurd szál egyrészt a némafilm burleszkjeinek hasraesős-variációs poénjaira és a japán tévés ügyességi vetélkedők torz és fárasztó dramaturgiájára épít: szerezzük meg a pálcikával a kulcsot, tarzanként lendüljünk tova a plafonról lelógó kötéllel és hurrá, kijutottunk, kétszáz pont a kék csapatnak. Ezek a mexikói és japán-kafkai jelenetek egymás mellett pedig úgy festenek, mintha a tévében két véletlenszerűen kiválasztott csatorna között szörföznénk: az egyik harsánysága megfűszerezi a másik visszafogottságát, és fordítva.

A két történet egy ponton összeér, és ha akarom, világmagyarázó, metafizikai, teológiai kérdéseket vet fel, az utolsó jelentetek érzelmes montázs-szekvenciájában. Ha akarom direkt giccses-posztmodern geget látok, esztétáknak és mozi-geeknek odavetett intellektuális gumicsontot, amin jól el lehet rágódni, az elemzési támpontok és megfejtési útvonalak száma szinte korlátlan. Nyilván Matsumoto a címmel a végtelenségig bonyolítja az amúgy egyszerű szürreál burleszkjelentés tartományát, mondván ez az egész valaminek a szimbóluma. A show-businessé, a filmezésé, a világteremtésé – hogy pontosan melyik, az már ránk van bízva, végülis a három dolog szinte egy és ugyanaz.

YouTube előnézeti kép

Címkék: ,

Nézz bele!
Téma: Trashfilm Jeffrey Sconce: Az akadémia „beszennyezése” Sepsi László: A szörnyeteg jele – Trash, tévé, evolúció „A minőség szubjektív dolog” – Interjú David Latt-tel Alföldi Nóra: Trashformers – A kortárs blockbuster és a szenny Nemes Z. Márió: Kínzás mint képalkotás – A torture porn esztétikái Csiger Ádám: Szemét a Nap mögött – A japán trashfilm útja Parragh Ádám: Dühöngő firka – Körvonalazható trashettanulmányok Állókép Győrffy László: Privát biológia Dömsödi Zsolt: Trash-Pöröly Varió Huber Zoltán: A magányos hős újabb eljövetele Orosz Anna Ida: Vakrajz Lichter Péter – Pálos Máté: Szemorgona
Deliver Us from Evil[(018229)11-15-43]

KRITIKA

03_06_09e

magazin

fox_lead

ANIMATÉKA, KRITIKA

white god

ESSZÉ

rust

LÁNCREAKCIÓ

alfonso_cuaron_children_of_men_long_shot

LISTA

amy-adams-the-master-movie

PRIZMATUBE

unnamed-4

AJÁNLÓ

26-thanks-for-sharing

SZÉLESVÁSZON

rsz_mud

AJÁNLÓ

kuta

ESSZÉ

Stoker

KELETI EXPEDÍCIÓ

Tajtékos napok

ESSZÉ

mester_marci_kritika

KRITIKA

la demora berlinale

KINO LATINO

bn

PRIZMATUBE

holy-motors-image

KRITIKA

the-master1

PRIZMATUBE

Film-Pablo-Larrain_03web

KINO LATINO

1134604 - Zero Dark Thirty

ESSZÉ

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu