aia-films-300x213

magazin

KÍSÉRLETI VETÍTŐ 8. Lichter Péter: Életre kelt fényképek (Peter Hutton)

Lichter Péter

2010/08/20

Az amerikai avantgárd fiatalabb generációjához tartozó Peter Hutton (1944-) teljesen egységes és egységességében egyedi életművet hozott létre. Filmjei a dokumentumfilm és a lírai montázsfilm határterületén helyezkednek el. Legtöbb munkája fekete-fehér állóképekből van összeszőve, és Hutton egy-egy képet gyakran fekete szünettel választ el a többitől, ezzel kiemeli a képek különálló, fotografikus jellegét. Filmjei teljesen némák, amivel Hutton talán a legegyszerűbb módon kanyarodik vissza a filmezés első pionírjainak eszköztárához.

Hasonlóan a Lumiere-fívérek minden eseményt rögzíteni akaró kíváncsi optikájához, ő is legtöbbször városfilmeket alkot (Budapestről, Lodzról, New Yorkról) vagy az utazásai során készített mozgófényképeit vágja össze. Filmjei a fotóművészek mindent megszépítő tekintetének nyomait viselik magukon, képein a tárgyilagosság prózaisága és a csendes montázsban rejlő líra keveredik össze. Montázsaiból teljesen hiányzik az ismétlés, amivel filmes szerkezetei a fotóalbumban való lapozgatásra emlékeztetnek – Hutton minden képnek elég időt hagy ahhoz, hogy a néző megszemlélje. Képei mozdulatlanok és zártan komponáltak: nem érezzük, hogy egy narratíva darabjai lennének, inkább különálló egységeket alkotnak. Gyakran a portré és tájfényképészet jut ezekről eszünkbe, illetve az a képalkotó hajlam, amely megelégszik a kamera elé kerülő témával.

YouTube előnézeti kép

A rendező a dolgokat rögzíti, és érezhetően nem akar rájuk erőltetni semmilyen mondandót vagy történetet, csak hagyja, hogy a dolgok önmaguk maradjanak. Montázstechnikája is inkább a különválasztás, semmint azt egybekapcsolás vagy rímeltetés elvét követi, vagyis a jelenségeket legtöbbször önmagukért filmezi, nem pedig egy rendszerbe illesztés kedvéért.

YouTube előnézeti kép

Címke: ,

Nézz bele!
Téma: Trashfilm Jeffrey Sconce: Az akadémia „beszennyezése” Sepsi László: A szörnyeteg jele – Trash, tévé, evolúció „A minőség szubjektív dolog” – Interjú David Latt-tel Alföldi Nóra: Trashformers – A kortárs blockbuster és a szenny Nemes Z. Márió: Kínzás mint képalkotás – A torture porn esztétikái Csiger Ádám: Szemét a Nap mögött – A japán trashfilm útja Parragh Ádám: Dühöngő firka – Körvonalazható trashettanulmányok Állókép Győrffy László: Privát biológia Dömsödi Zsolt: Trash-Pöröly Varió Huber Zoltán: A magányos hős újabb eljövetele Orosz Anna Ida: Vakrajz Lichter Péter – Pálos Máté: Szemorgona
lookinside

HÍREK

perm

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

mekas

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

Lichter.mindegyhova

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

brakhage

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

kubelka

magazin

trip

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

butterfly1965

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

MyNameIsOona_3 kopia

magazin

younglucas

magazin

2187-large

magazin

dreamwork

magazin

ve3

magazin

civilization-video-art-marco-brambilla-575x323

magazin

600px_p3

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

nosignaldetected_kollazs

HÍREK

Képernyőfotó 2014-07-28 - 17.00.37

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

revenge_champagne

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

light_sleep

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

sein1

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu