butterfly1965

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

#11. Pszichedelikus koktélok (Harry Smith filmjei)

Lichter Péter

2010/12/06

Harry Smith (1923-1991) az amerikai avantgárd film legszínesebb egyénisége volt. Egész életét meghatározta szülei panteista és spirituális tanítása. Gyerekkorának nagy részét a Lummi és Samish indiánok dalainak rögzítésével töltötte, később a Kiowa-jelnyelv szakértője lett. Antropológusként meghatározó szerepe volt az amerikai népzene kutatásában, illetve az indián nyelvek és zene archiválásában. Felmérhetetlen értékű gyűjtő-munkáját Grammy-életmű díjjal méltatták 1991-ben. (Szinte mellékes, hogy neki volt az egyik legnagyobb ukrán, festett húsvétitojás-gyűjteménye a világon.)

YouTube előnézeti kép

Nem kéne a filmre kontinuitásként tekinteni. A filmkockák hieroglifák, még akkor is, ha élőnek tűnnek…[1]
Harry Smith

Festőként és filmesként a negyvenes években vált aktívvá. Elsősorban az európai absztrakt film (Richter, Fischinger, Ruttmann) hatására Smith a színek és zene pszichedelikus párosításával kísérletezett. (A német előfutárok előtt tisztelgett a sorozatszám-címekkel is.) Filmjeit közvetlenül a celluloidra festve alkotta meg; ez a technikai ebben az időszakban forradalminak számított, rajta kívül az új-zélandi Len Lye volt az egyetlen, aki hasonló technikával dolgozott.

Smith a nyugati parti avantgárd csoporthoz tartozott. Frank Stauffacher San Franciscóban indította el az Art in Cinema-programot, ami tulajdonképpen az első kortárs avantgárd vetítés sorozat volt az államokban. Smith itt ismerte meg a már említett korai avantgárdot és a kortársait, mint Anger, Deren és Brakhage.

Smith művészete – az amerikai avantgárdra jellemzően – közel állt az okkultista látásmódhoz, a romantikus természet-közeliséghez, a népművészetekhez és a természeti népek miszticizmusához. A szürrealizmus véletlen-technikáját használva alkotta meg a pulzáló színkoktéljait, amik a későbbi, hatvanas évekbeli pszichedelikus divathullámmal erőre kapó trip-filmek (egyik) formanyelvi előfutárai voltak.

YouTube előnézeti kép

„Úgy gondolom, én vagyok a harmadik legjobb filmproducer az országban. Andy Warhol a legjobb. Kenneth Anger a második legjobb. És most úgy gondolom, én vagyok a harmadik legjobb. Egy ideig hezitáltam, hogy Brakhage vagy én vagyok-e a harmadik, de most úgy gondolom, én vagyok.”[2]

Smith később elmozdult a teljesen absztrakt, vizualizált zene irányából a figuratívabb, a dadaista abszurditást folytató kollázs-animáció felé.

Footnotes    (↵ returns to text)
  1. Adams Sitney: Visionary Film – The american avantgarde; Oxford Univerity press; fordítás tőlem.
  2. Adams Sitney: Visionary Film; fordítás tőlem.

Címke: ,

lookinside

HÍREK

perm

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

mekas

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

Lichter.mindegyhova

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

brakhage

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

kubelka

magazin

trip

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

MyNameIsOona_3 kopia

magazin

younglucas

magazin

aia-films-300x213

magazin

2187-large

magazin

dreamwork

magazin

ve3

magazin

civilization-video-art-marco-brambilla-575x323

magazin

600px_p3

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

tumblr_muu398JFfb1so8d2oo1_1280

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

broomer_05

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

1346699623

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

vlcsnap-2010-04-30-00h10m47s225-474x170

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

1_e_Tsai-Ming-Liang-_Walker-2

ESSZÉ

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu