Filmklub

Kicsúfolni egy tevét – Herzog: A törpék is kicsin kezdték

Pálos Máté

2012/12/02

Ha viselkedünk, senki sem figyel ránk, ha rosszak vagyunk, sosem felejtenek el – hangoztatja Herzog filmjében a rejtélyes intézet vezetője ellen fellázadt dühös törpesereglet legkisebb növésű tagja, Hombre. Ennek megfelelően A törpék is kicsin kezdték nem áll másból, minthogy törpenövésű szereplői emlékezetesen viselkednek – lerombolnak mindent, amit érnek. Az intézet udvarán rendezett és ámokfutásba torkolló spontán karnevál, a természet és a civilizáció ellen intézett kirohanás során a törpék megkísérlik felszabadítani a(z emberi) természetet: dobálóznak az étellel, szexújságokat lapozgatnak, tojásokat vágnak a falhoz, kidöntött fák törzsén ugrálnak, csirkéket parittyaként hajigálnak, virágokat gyújtanak fel égő áldozat gyanánt, megrohamozzák az udvaron üresen kőröző autót, kicsúfolnak egy tevét, összezúznak egy írógépet és keresztre feszítenek egy majmot. Öncélú rítusokra cserélik a megszilárdult értékeket, gúnyt űznek a viselkedésből, a normalitásból, a mértékből, az arányosságból. Közben egyfolytában röhög a májuk, láthatólag képtelenek leállítani. A nihilisztikus és infantilis kacagás eltéríti, összezavarja és kiüresíti az értelem fogalmait, elhomályosítja az ellentétpárokat: az egymást csipegető csirkék a természet kannibalisztikusságára, a használati tárgyak üres anyagszerűsége a kultúra halálára és már mindig is halált, halálos unalmat terjesztő mivoltára, a női aktok fölött susmorgó-rötyögő törpék az emberi test abnormalitására emlékeztetnek. Megejtően semmisül meg a fenti fogalomrendszer abban a jelenetben, ahol a törpék alaposan szemügyre veszik egyikük féltve őrzött rovargyűjteményét, amelyben a táblára tűzött egyedeknek a szenvedélyes gyűjtő nemcsak saját ruhát készített, de gondoskodása odáig terjedt, hogy ha nem passzolt a felöltő a legkedvesebb pókra, kitépkedte a felesleges lábakat. Herzog filmje megpróbálja kiüresíteni a „mindennek mértéke az ember”-szlogent, relativizálni az ember és a mérték fogalmát, és vizuálisan mindenképpen sikerrel jár: a teljes egészében törpékből álló szereplőgárda a filmen belül nem törpeként jelenik meg, hanem egy az őt körülvevő tárgyi világ megmagyarázhatatlan nagyságára és saját kiszakítottságára ráismerő társadalom jelölőjeként. A törpelét itt nem freakmulatság, hanem nagyívű metafora, a rítusalkotás és az anyagi-testi destrukció között ingadozó, a mértéket folytonosan újrateremtő ember képe. Ebből kifolyólag ugyan nem indokolatlan, de leegyszerűsítő lenne a lázongó mikrotársadalom történetét lefestő, 1970-ben készült filmben a 68-as mozgalmak akár lelkesítő, akár szükségszerű káoszba-fulladással riogató allegóriáját látni. Herzog, és filmjében a hideglelősen röhögő törpe, Hombre, vagyis Ember, a mértéknélküliség, az értelmetlen attrakciók, a nem-adekvát viselkedés, a mindenek felett álló akcionizmus, a rombolással történő építés, a deformitásaiban és sérüléseiben láthatóvá és emlékezetessé váló individuum ideológiájának ad hangot, hidat verve Browning freakjei (Szörnyszülöttek, 1932), Korine maszkos szemétkúrói (Trash Humpers, 2009), a Jackass-franchise (Jackass, 2000-2010) öndestruktív performanszai, és a Youtube-on folyton hasra vágódó deszkások amatőrvideói közé – mindben ott visszhangzik a kedélyesen-melankólikusan mizantróp törpe, Hombre felemelő és megsemmisítő kacagása.

YouTube előnézeti kép

A filmet dec. 5-én, szerdán 19 órakor vetítjük az Odeon Undergroundban. A beszélgetést a filmről vezeti: Jankovics Márton.
A törpék is kicsin kezdtékkel indul el a Prizma három filmes Herzog-klubja.

Címke: , ,

Filmklub

Filmklub

Filmklub

Filmklub

HÍREK

AJÁNLÓ, Filmklub

DIA/FILM, HARDCORE

AJÁNLÓ

magazin

AJÁNLÓ

AJÁNLÓ

Jegyzet

PRIZMATUBE

AJÁNLÓ

MI FOLYIK ITT?

HÍREK

HÍREK

HÍREK

ESSZÉ

HÍREK