chtown6

ESSZÉ

“Egy megkeseredett, nosztalgiázó fasz lettem” – Soderbergh vallomása a Kínai negyedről

Mega Sára

2014/03/19

Steven Soderbergh 2011-es szokatlan fogadalma, miszerint 50 éves korára felhagy a mozifilmkészítéssel, tavaly januárban érvénybe lépett. Legutolsó nagyjátékfilmje, a Mellékhatások óta Túl a csillogáson címmel rendezett tévéfilmet, a híres amerikai zongorista-énekes, Liberace életéről, illetve egy készülőben lévő sorozatban is közreműködött. Mostanában azonban más dolgokra is marad ideje. Létrehozott például egy extension765 nevű honlapot, amin pólókat és filmes relikviákat árul, de a Kiutasítottak Szalonja menüpont alatt ezen az oldalon osztja meg egész évben precízen vezetett film- és könyvnaplóját, illetve esszéisztikus írásait is. Az alábbi, a szerző által virtuóz módon lábjegyzetelt szöveg február 14-én jelent meg.

A 40 éves szabály

Hadd mondjam el, hogy rosszul vagyok az olyan emberektől, akik olyan kétes értékű mesterműveket ásnak elő, amiktől nyárspolgárnak kell éreznem magam, vagy, ami még rosszabb, amellett érvelnek, hogy egy elismert műremek, csak valami kollektív kulturális agymosás következményeként lett az, ami. Most épp az ellenkezőjét szándékozom tenni, szeretném felhívni a figyelmet egy igazi klasszikusra, amelyik szerintem, legalább annyira jó − ha nem annál is jobb −, mint amilyennek tartjuk: ez a Kínai negyed.

YouTube előnézeti kép

Egy jó film alapos elemzése megtaníthat arra, hogyan kell filmet csinálni, és a Kínai negyed az egyik legjobb példa erre: egy lenyűgöző és/vagy szórakoztató téma bemutatása egy jól felépített narratíván keresztül (Robert Towne briliánsan alkot fikciót Los Angeles vízért folytatott harcának igaz történetéből) [1]; remek színészek karrierjük szempontjából is meghatározó alakításai (véleményem szerint Nicholson és Dunaway is ebben a filmben játszottak és néztek ki a legjobban) [2], megfelelően távolságtartó vizuális világ (fájdalmasan felidézőjellegűek a díszletek, a jelmezek és a fényképezés, és Polanski soha nem teszi rossz helyre a kamerát) [3]; és ami a legfontosabb: kiváló vágás és filmzene (a macro-editing [I] jól fokozza és enyhíti a feszültséget , a micro-editing [II] csak akkor észrevehető, amikor annak kell lennie, Goldsmith utolsó pillanatban hozzáadott melankolikus zenéje, pedig az egész filmet a rettegés részegítő illatával borítja be [4]). Természetesen ez azt is jelenti, hogy a rossz filmek, amelyek pont ellentétes DNS-sel rendelkeznek, megmutatják, hogy mit ne csinálj. De én általában jó filmeket szeretek nézni, mert a rosszaktól szomorú leszek. Igaz, a Kínai negyedtől is szomorú leszek, leginkább azért, mert arra emlékeztet, hogy abban az időben kezdtem el filmeket nézni és csinálni, amikor azok még tényleg olyan jók voltak, amilyennek tűntek. Na igen, legalább nem képzelődtem. [5]

1. Ez jó alkalom arra, hogy magyarázatot fűzzek a HOGYAN-ÍRJUNK-FORGATÓKÖNYVET-típusú kézikönyvek kapcsán keletkezett háziiparhoz. Onnan jutott ez eszembe, hogy gyakran szokás példaként hivatkozni Towne forgatókönyvére (teljesen jogosan persze), de kivétel nélkül a vágás szerepének megértése vagy elismerése nélkül. Számomra tehát a gyakorlati filmkészítésben való teljes járatlanságra utal, ha egy tanár/szerző az eredeti forgatókönyv ékes példájaként hivatkozik a kezében tartott, másolt Kínai negyed dvd-re.

2. Nem viccelek, mindketten kibaszott lenyűgözők. Nicholson mosolya és Dunaway jellegzetes arccsontja? Na ne.

3. Mint mondtam, ebben a filmben minden benne van, amit a filmrendezésről tudni kell. Nagyon nem mindegy, hogy gazdaságosan vagy olcsón csinálsz valamit, és Polanski újra és újra felhívja a figyelmet a különbségre. Talán nem köztudott, hogy gyakorlatilag egy lencsével forgatta le az egész filmet. Figyeljétek meg, hogyan rejtőzik el a színészek mozgásában a különböző irányokba vándorló kamera. Ráadásul Polanskinál senki nem tudja jobban, mikor kell a kocsiról átvenni kézbe a kamerát − ezt olyankor csinálja, ha sehogy máshogy nem tudja elkészíteni azt a snittet, amit akar.

I. A macro-editing a vágásnak az a része, ami az egyes jelenetek egymáshoz való viszonyát, és a film egészét, a történetmondás hatékonyságát vizsgálja. – a ford. 

II. A micro-editing a snittek egymáshoz való viszonyát tanulmányozza, kiküszöböli az diszkontinuitásból fakadó  problémákat. – a ford.

4. Úgy gondolom, a vágásnak különleges szerepe van mostanában. A technológiának köszönhetően rengeteg lehetőség van az újravágásra a micro-editing szintjén, amiből arra következtethetnénk, hogy a kezdeti vágás felgyorsulásának lehetősége hosszabb időt biztosít a film mint komplett egész megítélésére. Ehhez képest a makro-szintű vágás soha nem volt még ennyire rossz. Hogy miért van ez így? A válaszadás lehetőségét meghagyom másoknak, mindenesetre érdemes fontolóra venni, hogy a Kínai negyed vágója, Sam O’Steen a Cut to the chase című, őrületesen jó könyvében sok bölcs megállapítás mellett ezt mondta: „Első a film, második a jelenet, harmadik a pillanat.”.Úgy látom, hogy egy csomó mostani filmben nem követik – vagy éppenséggel meg sem értik − ezt a krédót, és nem tesznek fel olyan alapvető kérdéseket, mint ezek: Mi az alapvető célja a filmben ennek a jelenetnek? Mi lenne, ha ez nem lenne benne? Tételezzük fel, hogy mindenképp maradnia kell − biztos, hogy jó helyen van? Mi lenne, ha átraknánk valahova máshova? Vagy ha magának a jelenetnek a struktúráját fordítanánk meg? És ha a jelenet egyik szereplője inkább mégsem szólalna meg? Vagy fognánk ezt meg egy pár másik jelenetet, és csinálnánk egy szekvenciát belőlük? És így tovább, és így tovább, mert a vágószobában bármi lehetséges.

5. Na ne! Hivatalosan is egy megkeseredett, nosztalgiázó fasz lettem. Hogy a fenébe történhetett?

___________

A szöveg eredetijét itt találjátok.

 

Címke: , , ,

Képernyőfotó 2014-03-18 - 17.31.19

LISTA

Titanic (forrás: InterCom)

ESSZÉ

wcp_film_rivertitas_original

ESSZÉ

14781-1

ESSZÉ

godard_bucsu-a-nyelvtol_05

AJÁNLÓ

liftlead

PRIZMATUBE

forcemajeure

ESSZÉ

10000-km-david-verdaguer-natalia-tena-picture

ESSZÉ

sundance - whiplash 1

BEAT IT!

soderbergh1

EXKLUZÍV, Jegyzet

topofthelake

ESSZÉ

quick

ESSZÉ

6203.0.570.359

Jegyzet

Griffith

Rövidfilm

Maleficent

ESSZÉ

Photo of Megan Fox

ESSZÉ

la danza

KRITIKA

white god

ESSZÉ

Calzona-Wedding-7x20-callie-and-arizona-21380164-595-397

Jegyzet

Csak_a_szel_102303622

KRITIKA