Fusion TIFF File

magazin

Prizma Online/november

Sepsi László

2010/12/04

Novemberben a folyóirat önálló internetes kiadásában az animációé volt a főszerep: szó volt az Anilogue-ról, az észt animációról és a japán Motomichi klipjeiről. Míg LÁNCREAKCIÓ nevű új rovatunkban kortárs tévésorozatokat mutatunk be, addig a MONSTER OF THE WEEK-ben fantasztikus tévéfilmeket vagy sorozatepizódokat emelünk ki a televízió történetének valamely félreeső szemétdombjáról. Nemes Z. Márió Antikrisztus-kritikája eredetileg a Prizma második számában jelent meg, amely a harmadik és negyedik számmal együtt már országosan 59 árusítóhelyen kapható, korlátozott példányszámban. November 20-án tartottuk negyedik számunk felolvasásokkal és élőzenével kísért bemutatóját.

Az offline folyóirat itt kapható: http://prizmafolyoirat.com/arusito-helyek/
Itt fellapozható: http://prizmafolyoirat.com/archivum/
Előfizetési lehetőségek itt: http://prizmafolyoirat.com/elofizetes/

ANIMÁCIÓ
Orosz Anna Ida: Zabkása reggelire, farkas ebédre, gébics uzsonnára, krokodil vacsorára – észt animációk az idei Anilogue-on
„Míg ez például a magyar animációs filmeknek nem sajátja, az észt animációk meglepően egységes világot alkotnak, amely az alkotások abszurd világlátásában és melankolikus hangulatában érhető tetten. Az észt animációs filmek, ugyan a gondolkodás józan rendjétől, a narratíva realisztikus motivációjától fényévekre elrugaszkodnak, mégis az emberről és az őt körülvevő világról van drámai mondanivalójuk.”

Orosz Anna Ida: Torzra retusált családi portré (Joseph Pierce: Családi portré)
„Sokkolni a nézőt, kizökkenteni a kényelmes fotelba fészkelt vagy a puha moziszékbe süppedő befogadói élményből, érezze ő is kínosan magát, ne csak azok a hozzá nagyon is hasonló átlagemberek a vásznon: ez Joseph Pierce alkotói hitvallása, akinek legutóbbi filmes munkája, a stuttgarti Trickfilm-Festival-fődíjas Családi portré a 2010-es Anilogue-on az Európai animációs összdíjra, a Cartoon d’Orra idén nominált alkotásokat bemutató blokkban látható.”

Orosz Anna Ida: Túlságosan tisztelettudó hommage à Jacques Tati (Sylvain Chomet: Az illuzionista)
„Mivel Chomet nem veszi át a Tati-filmek ötletesen karikírozott környezetábrázolását, és közben lemond a saját szerzői világát benépesítő elrajzolt alakok szerepeltetéséről is, Az illuzionista a szépen kivitelezett ködös Albion melankolikus unalmába süpped.”

Pálos Máté: Kegyetlen képzelet (Motomichi Nakamura klipjei)
„A japán származású, New Yorkban élő grafikus, Motomichi Nakamura sokszínű munkássága nem csak az animált mozgókép és a graphic design fogalmának átalakulására, hanem videoklipjei révén az animált brutalitás potenciális felszabadító jellegére is rámutat.”

LÁNCREAKCIÓ – TÉVÉSOROZATOK
Jankovics Márton: Csak a zene van! (David Simon: Treme)
„Hiába a 21. századdal együtt beköszöntő nagy széria-boom, a minőségi sorozatkészítés éllovasa a kétezres években is az HBO maradt. A roppant erős mezőnyből is kiemelkedik David Simon munkássága, aki egy egészen sajátos látásmódot és dramaturgiát honosított meg a csatorna berkein belül.”

Kovács Kata: Analitikus a kanapén (Rodrigo García: In Treatment)
„A hétről hétre képernyőre kerülő, kevés szereplős, kisköltségvetésű, kamaradrámai közegben játszódó, akciómentes (ön)analízis Bergman Jelenetek egy házasságból című sorozata óta nem tudott magának stabil nézőbázist kialakítani, az HBO viszont idén ősszel már az In Treatment harmadik évadát indította útjára.”

TÉVÉTRASH – MONSTER OF THE WEEK
Sepsi László: Scream of the Wolf
„Míg a kísértetházak, vámpírok, óriásszörnyek, de még maga Frankenstein szörnye is sikerrel adaptálódtak a hatvanas-hetvenes évek horrorjának racionalizáló szemléletmódjához, addig a vérfarkasok a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának üdítő revivaljáig főképp a horrorfilm másod-harmadvonalát erősítették.”

Sepsi László: The Ray Bradbury Theatre: Srácok! Ültessetek óriásgombát a pincébe!
„A gasztronómiával kacérkodó testrablófilm nem csupán emlékeztet az „az vagy, amit megeszel” közhelyére, hanem mementóként is szolgál a végletesen kiszolgáltatott mindenkori fogyasztó számára: falatozó és falat viszonyában már mindinkább az asztalra helyezett táplálék a domináns fél.”

Sepsi László: Garth Marenghi’s Darkplace ep. 3: Skipper the Eyechild
„A Skipper the Eyechild a legnagyobb európai szerzők hagyatékának és a borzalomfilm tabudöngetésének sokkoló porontya, melyet személyessége, a sablonokhoz való kritikus viszonya és formanyelvi üdesége emel a méltatlanul elfeledett klasszikusok panteonjába.”

KELETI EXPLOITATION
Csiger Ádám: Szolgálunk és vérengzünk (Yoshihiro Nishimura: Tokyo Gore Police)
“Annyi benne a művér, mint a Titanicban a víz.” – írja Michael Esposito kritikus, de a Tokyo Gore Police jellege felől a címe sem hagy kétséget. A látszat ellenére a japán Tom Saviniként is emlegetett Yoshihiro Nishimura filmje nem csak egy trendkövető retró roncsfilm Tarantino és Rodriguez Grindhouse-projektje után szabadon, sokkal inkább minden idők egyik, ha nem a legjobb japán splatter-exploitation mozija.”


FILMKRITIKA
Nemes Z. Márió: Embertelen ideológia (Lars von Trier: Antikrisztus)
Trier filmjének delejes hatása talán épp a titanizmusban keresendő, abban az elkeseredett küzdelemben, ahogy idealisztikus harcot folytat minden idealizmus ellen, ahogy Tarkovszkijt kijátssza Tarkovszkij ellen: és veszít. De ez a kudarc is átütő erejű és jelentéses, hiszen a metafizikus gondolkodás színpompás artisztikummal mutatja fel saját kivérzését, önmaga giccsé válásának igéző tüneteit.

Kritikai körpanoráma: Social Network – A közösségi háló (fordította: Pálos Máté)
„A film körüli kritikai konszenzus egyértelműen egységesnek mondható. Azonban érdekes, hogy míg az egyik visszatérő dicséret szerint a Fincher-Sorkin alkotópáros friss szemmel adja vissza a korszellemet, addig a nagyjából egyetlen negatív kritika éppen a Facebook kihagyása miatt érte őket.”

Címkék: ,

Nézz bele!
Téma: Trashfilm Jeffrey Sconce: Az akadémia „beszennyezése” Sepsi László: A szörnyeteg jele – Trash, tévé, evolúció „A minőség szubjektív dolog” – Interjú David Latt-tel Alföldi Nóra: Trashformers – A kortárs blockbuster és a szenny Nemes Z. Márió: Kínzás mint képalkotás – A torture porn esztétikái Csiger Ádám: Szemét a Nap mögött – A japán trashfilm útja Parragh Ádám: Dühöngő firka – Körvonalazható trashettanulmányok Állókép Győrffy László: Privát biológia Dömsödi Zsolt: Trash-Pöröly Varió Huber Zoltán: A magányos hős újabb eljövetele Orosz Anna Ida: Vakrajz Lichter Péter – Pálos Máté: Szemorgona
he140.50993.48.tif

AJÁNLÓ

48-cowboybebop_super

magazin

where_the_wild_things_are03

magazin

sonsofleemarvin3

magazin

pal6

magazin

djm5

magazin

deept

magazin

caligari

magazin

Photo of Megan Fox

ESSZÉ

DD

LISTA

home-alone-650x366

AJÁNLÓ

korsz

HÍREK

korsz

HÍREK

moonrise

HÍREK

classic-batman-logo

HÍREK

Jarmusch0001

HÍREK

batmanborító

Prizma 9

bark

HÍREK

lap

HÍREK

twinpeaks_bird

HÍREK

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu