48-cowboybebop_super

magazin

Prizma Online/február

Sepsi László

2011/03/17

Februárban a folyóirat önálló internetes verziója többek között a gyerekfilmmel kapcsolatos társadalmi elvárásokkal, A király beszédével, A fekete hattyúval, Greenaway korai rövidfilmjeivel foglalkozott, a kultikus tévésorozatokból és -filmekből csemegéző Monster of the week-rovatban a Cowboy Bepop és a The Twilight Zone egy-egy különleges epizódjáról volt szó.

A Prizma legfrissebb, gyerekfilmmel foglalkozó száma kapható számos Relay-In medio üzletben is, az árusító helyek teljes listája itt tekinthető meg: http://prizmafolyoirat.com/arusito-helyek/

A felénél tartó „Jarmusch kedvenc filmjei” fantázianevű Prizma-filmklub részletes programja itt olvasható: http://prizmafolyoirat.com/2011/01/jarmusch-filmklub-a-fogashazban/

Csatlakozz a Prizma Facebook-csoportjához!
Ha a Prizma hírei rendszerint hiányoznak a hírfolyamodból, ellenőrizd a beállításaidat legalul vagy felül, a „Legfrissebb” melletti lenyíló menüpontban. Ahhoz, hogy semmiről ne maradj le, a hírfolyamodat a „Minden ismerős és oldal”megjelenítésére kell állítanod.

GYEREKFILM
Szabó Noémi: Moralitásjáték – a gyerekfilm és a társadalmi elvárások (részlet)
„Míg a legtöbb műfaj jellemzésekor a műfajt alkotó filmcsoport hasonlóságait kell keresnünk, a gyerekfilm esetében a hasonlóság elsősorban nem a filmekben, hanem a közönség életkorában van. Így a filmcsoport határait sem a közös motívumkészlet megléte vagy hiánya jelöli ki, hanem az egyes filmek társadalmi megítélése, ezért a kategória tárgyalásakor mindenképpen figyelembe kell vennünk ezeket az elvárásokat, hogy megértsük működését.”

INTERJÚ
„Ennél optimistább nem is lehetnék” Beszélgetés a Vérvonal és a 101 Reykjavík rendezőjével, Baltasar Kormákurral
„A Fehér nászéjszakában a férfiak mind boldogtalanok, elmenekülnek a feleségük elől, új nő után néznek. A főszereplő, Ján szemszögéből mindez teljesen szürreálissá válik. Engem az izgatott, hogy min mennek keresztül ilyenkor az emberek, a filmbeli történések viszont már nem tehetők be negatív vagy pozitív skatulyákba.”


KRITIKA
Ureczky Eszter: Őfelsége logopédusa voltam (Tom Hooper: A király beszéde)
„Ha kasszasiker (is) lesz A király beszéde, akkor mindenképpen bebizonyosodik, hogy a mozinézők nemcsak azért hajlandóak végigülni két órát, hogy kiderüljön, egy amerikai hétköznapi hős megmenti-e a Földet, hanem azért is, hogy egy dadogós angol király fel tud-e olvasni egy beszédet.”

Csuja László: Kísérleti humor (Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire)
„Misztikus, varázslatos, bátor, de leginkább különös ez a szatirikus fantasy, amit Apichatpong Weerasethakul vászonra álmodott. A szigorú hangvétel mögül kiolvasható a játékos kedv, egy nyugatiasan is művelt, keletiesen vallásos ember képzőművészeti ambíciókkal is bíró eklektikus alkotása.”

Ureczky Eszter: Az édes kislányok bekattannak, ugye? (Darren Aronofsky: Fekete hattyú)
„Az új balettcipő betöréséhez a finom rózsaszín szatén nyirbálására, öltögetésére, a talp püfölésére, összekarcolására, érdesítésére van szükség; ahogy a táncos is apró darabokra szedi hozott anyagát, testét-lelkét, hogy aztán a próbaterem tükrében és a színpadon újra összerakja. Így születik a Fekete Hattyú – és így hal meg az édes kislány.”

TÉVÉTRASH – HETI SZÖRNY
Cowboy Bebop: Toys in the Attic (a bevezetőt írta: Szabó Noémi)
„A tovább gombra kattintva megtekinthetjük, hogyan költözteti át a televízió a mozi jeges borzongását a nappalinkba, sőt a konyhánkba, amikor a viszonylag ritkán realizálódó „lehet, hogy egy borzalmas szörny lakozik az űrben” problémakört felcseréli a mindenki által megélhető „valószínűleg valami rettenetes dolog lakozik régen takarított hűtőnkben” megállapításra.”

Dark Night of the Scarecrow (a bevezetőt írta: Sepsi László)
„Habár alakja legalább olyan mélyen gyökeredzik a folklórban, mint a farkasemberé, és Hawthorne „Feathertop” című novellájának köszönhetően a vámpírhoz hasonlóan kanonizálta a gótikus rémirodalom, a madárijesztő köré – társaival ellentétben – csak a nyolcvanas években kezdett tessék-lássék szubzsáner szerveződni.”

The Twilight Zone: The Bewitchin’ Pool (a bevezetőt írta: Sepsi László)
„A Homályzóna záróepizódja még a rikító színekbe öltözött showmanek és bóvlikkal kísértő démonok diadalútja előtti szolid aranykor egyik emblematikus darabja. Bűbájos naivitását csupán viszonylag egyértelmű értelmezési lehetőségei törik szilánkokra, ahogy egyre kellemetlenebbé válik a felvetés, miszerint nincs itt semmi mesevilág, csak két lassan megfulladó kiskamasz a frissen takarított medence és egy tönkrement házasság mélyén.”

A vadász éjszakája, 1991. (a bevezetőt írta: Sepsi László)
„Míg arról megoszlanak a vélemények, hogy a Kubrick-féle Gyilkosság vagy a Welles-féle A gonosz érintése tekinthető az utolsó klasszikus film noirnak, az kétségtelen, hogy az átlagnál amúgy is nehezebben megfogható zsáner határait az 1955-ös A vadász éjszakája forgácsolta szét leginkább.”

TANULMÁNY
Prax Levente: Minimalizmus és posztmodern Peter Greenaway korai rövidfilmjeiben 1.
„Általában a minimalizmusra úgy szokás tekinteni, mint a posztmodernre adott reakcióra, amely elutasítja annak metafikciós, túlburjánzó, barokkos, eklektikus jellegét, mindezek a tulajdonságok pedig Greenaway nagyjátékfilmjeiben egytől-egyig megtalálhatóak. De a rendező pályafutása első felében, 1962-től 1980-ig jórészt olyan redukált formavilággal bíró rövidfilmeket alkotott, amelyek joggal tekinthetőek minimalistának.”

Címke: ,

he140.50993.48.tif

AJÁNLÓ

where_the_wild_things_are03

magazin

Fusion TIFF File

magazin

sonsofleemarvin3

magazin

pal6

magazin

djm5

magazin

deept

magazin

caligari

magazin

fdsafasdfsadfsda

HÍREK

prizmakép8

HÍREK

Photo of Megan Fox

ESSZÉ

DD

LISTA

home-alone-650x366

AJÁNLÓ

korsz

HÍREK

korsz

HÍREK

moonrise

HÍREK

classic-batman-logo

HÍREK

Jarmusch0001

HÍREK

batmanborító

Prizma 9

bark

HÍREK