xfiles

MONSTER OF THE WEEK

ÉVADZÁRÓ LINKGYŰJTEMÉNY 2.

Sepsi László

2011/04/02

A Prizma Online a televíziózás szemétdombjain kutakodó hétvégi rovata múlt héten a huszonnegyedik bejegyzéssel eljutott második etapjának végéhez, így most a korábbihoz hasonlóan egy bő hónapos szünet következik, hogy május első heteitől immár a harmadik szezonnal térjen vissza. Az utóbbi tizenkét poszt során nem csupán technikailag sikerült tökéletesíteni a rovatot – lehetőség szerint felirattal ellátva a filmeket –, miközben mindazok találhattak benne böngésznivalót, akik elsősorban a gyerekfilmmel foglalkozó ötödik lapszám miatt keveredtek az oldalra, akik filmtörténeti kuriózumokat keresnek (mint A vadász éjszakájának televízióra készült remake-je és az egyik első szerepjátékosokról készült rémfilm) vagy egyszerűen csak egy szórakoztató trashfilmre vágynak. Mindezzel együtt a legnagyobb elismerést az jelenti, hogy néhány Magyarországon nem forgalmazott filmről írt elemzésünk – névleg a Dark Night of the Scarecrow és a Cast a Deadly Spell kisesszéi – hivatkozási ponttá vált a warez-szcénában, a bejegyzések után feltűnt release-ek ismertetőibe illesztve a szövegek linkjeit és részleteit. Ha pedig bármi kimaradt volna, a tovább gomb után az utóbbi hónapok MONSTER OF THE WEEK-cikkjeinek zanzája és linkjei találhatóak, megkönnyítve a kimaradt epizódok pótlását.

MONSTER OF THE WEEK 13. The Halloween Tree (a bevezetőt írta: Sepsi László)
Bradbury könyve és annak rajzfilm-adaptációja nem csupán azért egyedülálló, mert bravúrosan keveri a hétköznapi valóságot az emberiség történelmén átívelő mítoszokkal, bemutatva utóbbiak továbbélését, hanem mert egyúttal szokatlanul ügyesen rendeli alá a történet nyers pedagógiai töltetét (az emberiség halálhoz kapcsolódó hagyományainak bemutatása) a dark fantasy sodró cselekményének.

MONSTER OF THE WEEK 14. Fear Itself ep. 1×08: Skin and Bones (a bevezetőt írta: Sepsi László)
A Skin and Bones Fessenden eddigi munkásságának talán legkegyetlenebb darabja, ahol már sem a gyermeki világlátás (Wendigo), sem pedig a természet tisztaságának ábrázolása (The Last Winter) nem ellensúlyozza a kibontakozó víziót, a ködbe burkolózott hegyek tövében az emberi társadalom alapsejtjét jelentő család intézménye nem több egy korrodálódott viszonyokon alapuló, lassan torzóvá sorvadó mítosznál.

MONSTER OF THE WEEK 15. Monster Squad ep 1×01: Queen Bee (a bevezetőt írta: Sepsi László)
A Universal szörnyeinek kasztrálását bő tíz évvel később az alig tucatnyi epizódot megért, de még így is kultstátuszba emelkedett Monster Squad tetőzte be, amely túlhajtott infantilizmusával és a kultikus Batman-tévésorozatot idéző pop-artos stilizációjával egy raklapnyi Abbott és Costellónál kíméletlenebbül fosztotta meg az old school szörnyeket maradék méltóságuktól is.

MONSTER OF THE WEEK 16. X-akták: A gumiember/A gumiember visszatér (a bevezetőt írta: Sepsi László)
Tooms alakjával a kilencvenes évek fordulójának fantasztikus kontextusban megfogalmazódott sorozatgyilkosai költöztek át a kisképernyőre, így azok a VHS-lejátszóval nem rendelkező kiskamaszok is szembesülhettek a serial killerek evolúciójának aktuális állásával (melyet néhány év múltán már Hannibal Lecterben és Dexterben csúcsosodó domesztikáció követett), akik feje fölött elhúzott a nyolcvanas évek slasher-hulláma vagy nem volt lehetőségük kikölcsönözni a sarki tékából A rejtőzködőt, a Borrowert vagy a Stephen King-féle Gonoszt.

MONSTER OF THE WEEK 17. Cowboy Bebop: Toys in the Attic (a bevezetőt írta: Szabó Noémi)

A Cowboy Bebop találkozása a horrorral ebben az esetben egy önreflexív entellektüel paródiában oldódik fel; a teljes széria szempontjából az epizód zsákutca, a nagyobb ívű sztori szempontjából érdektelen, hacsak nem fogadjuk el azt az egyébként fennálló lehetőséget, hogy hőseink meghalnak az epizód végén, derékba törve a történetet az évad közepén.

MONSTER OF THE WEEK 18. Dark Night of the Scarecrow (a bevezetőt írta: Sepsi László)
A Dark Night of the Scarecrow nagyjából úgy viszonyul a nyomában sarjadt szalmabábokhoz, mint Carpenter Halloweenje mondjuk a Slumber Party Massacre 3-hez. Habár szüzséje az Egerek és emberek kiontott belekben gazdag slasher-remake-jét ígéri, ahol a brutálisan kivégzett, drabális értelmi fogyatékos madárijesztő alakjában vesz elégtételt a lincselőkön, Frank De Felitta filmje közelebb áll a Point Blankhez, mint a Péntek 13-hoz.

MONSTER OF THE WEEK 19. The Twilight Zone: The Bewitchin’ Pool (a bevezetőt írta: Sepsi László)
Míg a későbbiekben a médiareflexiókat sem nélkülöző fantáziavilágok már elsősorban a menekülési lehetőségekkel kecsegtető fogyasztói szemléletmódra vagy éppen annak kritikájára helyezik a hangsúlyt – lásd a Charlie és a csokigyár-verziókat vagy a Coraline és a titkos ajtót –, a Homályzóna záróepizódja még a rikító színekbe öltözött showmanek és bóvlikkal kísértő démonok diadalútja előtti szolid aranykor egyik emblematikus darabja. Bűbájos naivitását csupán viszonylag egyértelmű értelmezési lehetőségei törik szilánkokra, ahogy egyre kellemetlenebbé válik a felvetés, miszerint nincs itt semmi mesevilág, csak két lassan megfulladó kiskamasz a frissen takarított medence és egy tönkrement házasság mélyén.

MONSTER OF THE WEEK 20. A vadász éjszakája, 1991. (a bevezetőt írta: Sepsi László)
De a remake legfontosabb változtatását nem az jelenti, hogy a minimumra csökkentette az eredetiben amúgy is szinte mellékes szexuális utalások számát, hanem az a megrögzött demitizálási hév, amellyel a sötét színekkel festett tündérmeséből egyszeri pszichothrillert varázsolt. Az 1991-es A vadász éjszakája a tévé előtt ragadt gyerekközönségnek főhősein és a szexuális tartalom minimumra redukálásán keresztül kedveskedik, a szülőket pedig a meseiség kigyomlálása által próbálja megfogni, aminek az eredeti vallási konnotációi és a gyermeki-mitikus világkép egyaránt áldozatul esnek, hogy ne maradjon a helyükön más, csak némi elnagyolt kereszténység-kritika („Ne esküdj Istenre!”) és az eredetiben is fellelhető társadalomszatíra (lásd a kígyós szekta jelenetét).

MONSTER OF THE WEEK 21. Monsters ep. 1×05: My Zombie Lover (a bevezetőt írta: Sepsi László)
Richard P. Rubinstein producer, a komikus telehorror egyik zászlóvivőjének számító Tales from the Darkside lezárulta után folytatta a megkezdett vonalat és a Monsters-szel mintegy betetőzte a nyolcvanas évek vonatkozó tévéhorroros trendjeit. A kézenfekvő koncepcióban találkoznak a legtisztább Monster of the week-hagyományok – néhány epizód kivételével minden héten egy új szörnnyel lepve meg a nézőket – és a szituációs komédiák formanyelve, ezáltal kovácsolva erényt a szegénysori költségvetésből.

MONSTER OF THE WEEK 22. The Storyteller: Hans My Hedgehog (a bevezetőt írta: Kele Fodor Ákos)
Az eredeti Hans My Hedgehog a fattyú-mítoszok azon válfajába tartozik, amelyek nem csak a gyermekek számára segít a zabigyerek-lét frusztrációit szublimálni, hanem a gyermeki animalitás megjelenése miatt a felnőtteknek is. Hans egész felsőteste sündisznó, és csak lábai emberi lábak – ez kevéssé mondható az állatmesék azonosulást könnyítő elemének, sokkal inkább az ember állattal történő keveredésének atavisztikus félelmeit testesíti meg, nem beszélve arról a motívumról, hogy a sünember felnőtt korában emberasszonyt követel magának.

MONSTER OF THE WEEK 23. Tales from the Darkside: The Bitterest Pill (Frederik Pohl novelláját Györe Bori fordította, a bevezetőt írta: Sepsi László)
A lentebb olvasható eredeti történet egyetlen csattanóra kihegyezett sci-fi szatíra az ötvenes évek kertvárosi világáról, amit ugyanaz a vitriolos emberundor tesz emlékezetessé, mint ami a hasonló módon működő A dobozban is fellelhető volt. Ezzel szemben a tévéverzió ugyan megtartja a szatirikus elemeket – a figurák elrajzolásán keresztül a végletekig fokozva őket –, de az eredeti novellában szereplő csecsemőt egy tizenkét éves kiskamaszra cseréli, aki innentől egyértelműen a The Bitterest Pill főhőseként jelenik meg.

MONSTER OF THE WEEK 24. Misztikus labirintus (a bevezetőt írta: Sepsi László)
Tom Hanks egyik első fontosabb szerepét, de ezzel együtt a Rona Jaffe könyvéből készült tévéfilm a korai Dungeons & Dragons-szerepjátékok körül kialakult hisztériáért is nagyban felelőssé tehető. Steven Hillard Stern rendezése a televízióra készült mozgóképek állatorvosi lova, amely másfélórányi játékideje alatt felmutat mindent, amik miatt a médiumra szánt játékfilmeket rendszerint a filmművészet salakjaként tartják számon. A legrosszabb értelemben vett ifjúsági filmes beidegződéseknek megfelelően sulykolja tárgyi tévedéseken alapuló konzervatív tanulságait, amiket a Szomszédok legszebb perceit idéző monológokban intéznek a nézőhöz a kamerába pillogó szereplők – ahogy azt egy kritikusa frappánsan megfogalmazta, a Misztikus labirintus a szerepjátékok Reefer Madness-e, csak a szex és drogok hiánya miatt kevésbé menő.

Címke: , , ,

skipper

MONSTER OF THE WEEK

Godzilla-Alternative-Movie-Posters-5

OFF SCREEN

MBDHOOF EC125

MONSTER OF THE WEEK

MBDTING EC001

MONSTER OF THE WEEK

DOYOI

MONSTER OF THE WEEK

1afathersday3

ESSZÉ

11840lead

MONSTER OF THE WEEK

houseofclocks

MONSTER OF THE WEEK

vlcsnap-2011-10-02-10h30m14s230

MONSTER OF THE WEEK

poster_nevercrywerewolf

MONSTER OF THE WEEK

imprint(moh)

MONSTER OF THE WEEK

piranha7

MONSTER OF THE WEEK

allthekind

MONSTER OF THE WEEK

bogie

MONSTER OF THE WEEK

generation-x_480_poster

MONSTER OF THE WEEK

humbug1

MONSTER OF THE WEEK

mega-piranha

MONSTER OF THE WEEK

qpid

MONSTER OF THE WEEK

mazesmonsters

MONSTER OF THE WEEK

Storyteller1

MONSTER OF THE WEEK