allthekind

MONSTER OF THE WEEK

#34. All the Kind Strangers

Sepsi László

2011/07/23

Ha az ötvenes évek után létezett második aranykora az amerikai televíziózásnak, az kétségkívül a kies hetvenes évek volt, mi több, a korszak a míves teledrámák helyett éppen a korábban többnyire hanyagolt tévére készült rémfilmekkel vált emlékezetessé – a pályakezdő Spielberg (Valami gonosz, Párbaj) mellett lásd például Curtis Harrington vagy a már jelen rovat keretein belül is tárgyalt Dan Curtis filmjeit. A számtalan tévéwesternt és a The Killer Inside Me első adaptációját jegyző Burt Kennedy All the Kind Strangers című munkája több szempontból is a korszak példaértékű darabja: mintha a Gyilkos túra családbarát remake-je peregne a Kelly Family főszereplésével, amely a backwoods horror perverziókban és erőszakban gazdag zsánerét sejtetésekre és suspense-re alapozva ülteti át a tévé képernyőjére.

Alapszituációját tekintve az All the Kind Strangers egyértelműen A kukorica gyermekeinek előfutára – olyannyira, hogy a kukoricaföldön játszódó nyitójelenet szinte megegyezik a King-novella expozíciójával, csak éppen nélkülözi annak minden erőszakos motívumát –, de a félreeső vidéken saját törvények szerint élő gyerekközösség ezúttal nem végezni akar a tizennyolc éven felüliekkel, csupán pótszülő-szerepbe kényszeríti a környékre tévedt felnőtteket. Módszerük a nyílt agresszió helyett a hallgatag megfélemlítés, a korábban kudarcot vallott pótapák és pótanyák holttestei pedig csak említésszinten kerülnek elő. Az atmoszférateremtést többnyire country-dalokra bízó Kennedy és a szintén westerneken edződött Clyde Ware forgatókönyvíró a revizionista westernek és az említett Gyilkos túra nyomdokain haladva vesznek búcsút egy idealizált, de mégis ambivalens életmódtól, ám az All the Kind Strangers már azt a végső erőszakkitörést is nélkülözi, amely általában együtt járt a hollywoodi reneszánsz és vele együtt a korabeli ellenkultúra által preferált alternatív berendezkedési formák és az azt felszámolni próbáló civilizáció összecsapásával.

YouTube előnézeti kép

Mindebből fakadóan az All the Kind Strangers recepciója a mai napig meglehetősen visszás: míg az egyik oldalon éppen visszafogott fogalmazásmódja vált erénnyé, a másikon a bevett rural horror-sémát családbaráttá szelídítő koncepció a kritika fő célpontja. A gyerekdiktatúrában és a vele együtt járó PG-besorolásban nem nehéz ráismerni a legkisebb közös többszörössel dolgozó televízió által indukált művészi kényszerre, így Kennedy filmje egyszerre a hátrakötött kézzel való táncolás figyelemreméltó esete és egy alapvetően provokatív zsáner kínosan szolid mutációja, amely a fináléban még néhány elcsattanó atyai pofonig sem jut el. A hasonló történetsémát feldolgozó A kukorica gyermekeinek 2009-es tévéverziójától már nem követelt a gyártó különösebb visszafogottságot, így abba a torture pornt idéző kínzásjelenetek mellé még egy kamaszorgia is belefért, finoman jelezve, hogy az ezernyi kábelcsatorna megjelenése után széttördelt televíziós piac a hetvenes években valóban búcsút vett egy csak rá jellemző berendezkedési formától.

Címke: , ,

houseofclocks

MONSTER OF THE WEEK

poster_nevercrywerewolf

MONSTER OF THE WEEK

bogie

MONSTER OF THE WEEK

humbug1

MONSTER OF THE WEEK

vlcsnap-267332

MONSTER OF THE WEEK

scarecrlead

MONSTER OF THE WEEK

monsqad

magazin

skinb

magazin

skipper

MONSTER OF THE WEEK

jopgidjjaqoebig

MONSTER OF THE WEEK

ScreamOfTheWolflead

MONSTER OF THE WEEK

nyuszi

MONSTER OF THE WEEK

crypt

MONSTER OF THE WEEK

fridaythe13th

MONSTER OF THE WEEK

sharknad

MONSTER OF THE WEEK

MBDHOOF EC125

MONSTER OF THE WEEK

MBDTING EC001

MONSTER OF THE WEEK

DOYOI

MONSTER OF THE WEEK

11840lead

MONSTER OF THE WEEK

vlcsnap-2011-10-02-10h30m14s230

MONSTER OF THE WEEK