motw4-01

magazin

MONSTER OF THE WEEK 4. Cast a Deadly Spell (a bevezetőt írta: Roboz Gábor)

Roboz Gábor

2010/09/25

A sötétség pereme című kultikus brit tévésorozatot és két Bond-filmet is (Aranyszem, Casino Royale) jegyző Martin Campbell korai remekének története egy alternatív 1948-ban játszódik, ahol a Los Angeles-i rendőrörsön néha farkasembereket hallgatnak ki, az egyik helyi kiskirály testőre egy korpulens néger zombi, és a magánnyomozót az sem igazán ejti zavarba, ha a tragacsát feltartja egy unikornist üldöző kamaszlány. Az HBO gyártásában készült Cast a Deadly Spell (1991) univerzumában a szmokingos maffiózóktól a legutolsó balekig mindenki használ mágiát, egyedül a magánhekus-főhős gyújt rá gyufával, és végzi a munkáját hagyományos módszerekkel. A régimódi detektív, aki egy fekete boszorkány albérlőjeként tengeti az életét, egy tehetős férfitól megbízást kap a tőle ellopott, nagy értékű könyv előkerítésére, a nyomozás során pedig a kopó nem csak az úr ledér lányával, hanem saját régi szerelmével és néhány életre kelt vízköpő démonnal is összeakad.

Az eredendően racionális felfogást valló krimi világának irracionális elemekkel történő dúsítása a mozgóképeket illetően elsősorban a tévés közegre jellemző (a kontextushoz bővebben lásd a rovat előző írását), ugyanakkor a képregényekben és az írott szövegekben se szeri, se száma az okkult detektívtörténet alműfajába sorolt sztoriknak. Bár a horrorirodalom egyik legnagyobb egyéniségének tartott Howard Phillips Lovecraft alapvetően nem ilyen karakterű novelláiról híresült el (kivétel például a Red Hook), az amerikai írózseni nem csupán a film főhősének névadója (a filmbeli „Phillip” neve ráadásul Chandler ikonikus Marlowe-ját is felidézi), hiszen a cselekményt mozgató grimoire (azaz varázskönyv, mint amilyen a Lovecraft által kitalált Necronomicon) és a segítségével megidézhető Nagy Öregek (Yog-Sothoth, Cthulhu) szörnyfigurái is az ő magánmitológiájából származnak.

A Cast a Deadly Spell a gazdag lovecrafti univerzum mindössze néhány elemével dekorálja a film kulisszájául szolgáló hard-boiled krimi-közeget, és a jellegzetes narrációval, a néhol manírosra hangolt alakításokkal és az ismerős ikonográfiával gyorsan felépített világot Campbell nagy öntudatossággal ábrázolja. A Szörnyecskéket és zenéjével a Kínai negyedet is megidéző mű nyakatekert fordulatok helyett főleg komikus horrorbetétekre támaszkodik, szemben az ebből a szempontból teljesen más úton járó, „kvázi-folytatásnak” nevezhető Witch Hunttal. Joseph Dougherty remek stílusérzékről tanúskodó forgatókönyvében találhatunk a hard-boiled esszenciáját hordozó dialógokat („– Mire iszunk? – Semmire. Csak iszunk.”), egy magánnyomozót, akinek kívülálló státuszát és integritását ez esetben a mindenki más által használt mágikus praktikák elutasítása jelzi – továbbá megkapjuk a világmegmentés-toposz egyedülálló változatát, ami talán még azokat is kárpótolhatja, akiket a Yog-Sothoth-brancs vendégeskedése a kemény krimi világában nem hoz különösebben izgalomba.

Címke: , ,

bogie

MONSTER OF THE WEEK

thenightofthehunter

MONSTER OF THE WEEK

sharknad

MONSTER OF THE WEEK

houseofclocks

MONSTER OF THE WEEK

vlcsnap-2011-10-02-10h30m14s230

MONSTER OF THE WEEK

poster_nevercrywerewolf

MONSTER OF THE WEEK

piranha7

MONSTER OF THE WEEK

bored3

LÁNCREAKCIÓ

reb-brown

MONSTER OF THE WEEK

mångudenlead

MONSTER OF THE WEEK

allthekind

MONSTER OF THE WEEK

becka

MONSTER OF THE WEEK

door-into-darknesslead

MONSTER OF THE WEEK

generation-x_480_poster

MONSTER OF THE WEEK

humbug1

MONSTER OF THE WEEK

mazesmonsters

MONSTER OF THE WEEK

vlcsnap-267332

MONSTER OF THE WEEK

tk3

MONSTER OF THE WEEK

scarecrlead

MONSTER OF THE WEEK

Cowboy Bebop 57

MONSTER OF THE WEEK

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu