squeeze

magazin

MONSTER OF THE WEEK 16. X-akták: A gumiember/A gumiember visszatér (a bevezetőt írta: Sepsi László)

Sepsi László

2011/01/29

A gyerekfilm körülhatárolásának meghatározó problémáját a célközönség és a befogadók közti anomália jelenti: miközben gyerekfilmnek címkézett alkotások százai tűnnek el évente a süllyesztőben, addig a fiatalkorú nézők számára gyakorta válnak olyan mozik identitásképzővé, amelyet eredetileg nem is lett volna szabad látniuk. Ha a hazai nyolcvanas években született generáció egyes számú kollektív traumája a Walt Disney Bemutatja Kacsamesékjének megszakítása Antall József halála miatt 1993 egy jeges vasárnapján, akkor a következő sokkot kétségkívül az X-akták 1994-es magyarországi sugárzása okozta. Azon szerencséseknek köszönhetően, akik szüleik engedékenysége miatt a tévé előtt tölthették a hétfő estéket, az óraközi szünetekben már nem Dagobert bácsi vagy Zorró (ne adj’ isten Tintás Barnes) legfrissebb kalandjairól zajlott az elemző diskurzus, hanem az FBI titkos aktáinak addig a magyar tömegmédiában példátlan[1] borzalmairól. (Különös tekintettel arra, hogy az X-akták valóban léteznek-e, mely kérdés személyes éréstől függően tolódott el a Mulder és Scully közti szexuális kapcsolat lehetőségének taglalása felé.) A tovább gomb után a sorozat első évadának talán két leghírhedtebb epizódja tekinthető meg, melyek címszereplője csaknem egyet jelent az X-akták okozta generációs sokkal.
A tárgyalt epizódok magyar felirattal láthatóak.

A Monster-of-the-week-jellegű tévéműsorok mindig is látványos hajlandóságot mutattak arra, hogy a meghatározó élménnyé váljanak a legfiatalabb korosztály számára. Az ötvenes-hatvanas évek fordulóján futott Homályzóna a hetvenes években indult filmes generáció (Spielbergtől Joe Dante-ig) állandó hivatkozási pontja, akik minden bizonnyal tizenéves korukban váltak Rod Serling szériájának rajongóivá. Elterjedésükkel a televíziós horrorsorozatok a család nappalijába költöztették azokat a rémségeket, amik korábban csak azok kiváltságai voltak, akiket a korhatár ellenére is beengedett a jegyszedő néni a moziterembe. Ezzel nem csupán a horror műfajának domesztikálása indult meg, de egyúttal a gyerekfilm és családi film fogalmai is mind képlékenyebbé váltak, minek köszönhetően a hetvenes évektől már a horror elemei bukkantak fel a gyerekműsorokban (lásd az előző alkalommal tárgyalt Monster Squad példáját), majd a komikus elemeket változó mértékben tartalmazó tévéhorror mind nyilvánvalóbban kezdte a fiatalabb korosztályt célba venni (lásd a hírhedt Libabőr-széria esetét, vagy az olyan tiniszériákat, mint a Buffy, a vámpírok réme és az Odaát).

Egyben a fiatal befogadóközönség a kulcsa a tévéműsorok esetében kifejezetten látványos – habár számos mozis zsáner esetében is fellelhető – ciklikusságnak is. A Homályzóna feltámadása a nyolcvanas, majd a kétezres években azoknak a generációknak köszönhető, akik ezen a szérián nőttek fel; de ugyanez figyelhető meg a Végtelen határok újrájának, vagy a két-három évtized múltán elkészült olyan mozis remake-ek, mint A szökevény, Az Addams család, a Wild Wild West – Vadiúj vadnyugat, vagy a Szupercsapat esetében is. Az egyértelmű piaci megfontolások – nagyjából ennyi időre van szükség ahhoz, hogy felnőjön és fizetőképessé váljon az a generáció, melynek tagjai még gyermekkorukban biztos nézői bázissá váltak – nyomán az évtizedes hibernáció majd a „hirtelen” feltámadás a tömegfilmes infoszféra egyik meghatározó túlélési stratégiájává vált, melynek nyomán rég halottnak hitt műfajok, figurák és brandek bújnak elő gubójukból egyértelmű mintázatot mutató időintervallumok után.

A gumiember – polgári nevén: Eugene Victor Tooms – figurájának kultikussá válása csak részben köszönhető annak, hogy (néhány egyéb X-akták-monstrumhoz hasonlóan, mint például a szintén igen népszerű ’pöcelény’ a második évad A gazda című epizódjából) minden szempontból zsigeri borzalmakat ültetett egy gyerekek körében is népszerű tévéshow-ba. (Ezt jóval korábban megtette például a nyolcvanas évek, elődjéhez képest a horror felé elmozdult Homályzónája, melyben árulkodó módon a gyerekszereplők száma is látványosan megnövekedett.) Tooms alakjával a kilencvenes évek fordulójának fantasztikus kontextusban megfogalmazódott sorozatgyilkosai költöztek át a kisképernyőre, így azok a VHS-lejátszóval nem rendelkező kiskamaszok is szembesülhettek a serial killerek evolúciójának aktuális állásával (melyet néhány év múltán már Hannibal Lecterben és Dexterben csúcsosodó domesztikáció követett), akik feje fölött elhúzott a nyolcvanas évek slasher-hulláma vagy nem volt lehetőségük kikölcsönözni a sarki tékából A rejtőzködőt, a Borrowert vagy a Stephen King-féle Gonoszt.[2] A sorozatgyilkos-evolúcióban betöltött szerepén túl a gumiember-figura vitalitását erős önreflektív töltete is fokozza: a három évtizedig papírgalacsin-odúban szunyókáló genetikai mutánsban – aki az első évad egy későbbi részében valóban vissza is tért, kicsiben újrajátszva életciklusát – nem nehéz ráismerni televíziós remake-ek ciklusainak metaforájára, ahogy újra és újra feltámadva rajongókra vadászik a legfiatalabbak között, eközben jeges borzongással töltve el azokra, akik még emlékeznek korábbi ébredésére. Ha ikonnak túlzás is volna nevezni, Eugene Victor Tooms flexibilis és időtálló alakjában testet ölt a televíziós tömegfilm egyik meghatározó mechanizmusa – és egyben választ ad a bezárt szoba rejtélyének kihívására is. Hogyan kerültek sorozatgyilkosok a család nappalijába?
A tévéantenna melletti kéményen keresztül.

Footnotes    (↵ returns to text)
  1. A Twin Peaks eleve egy későbbi műsorsávban indult, így értelemszerűen elsősorban az idősebb közönség soraiban volt lehetősége népszerűvé válni
  2. Az Az című regény tévéadaptációját nálunk először VHS-en forgalmazták, a televízió csak évekkel később mutatta be. Mindezzel együtt a gyerekekre vadászó, huszonnyolc évente feltámadó alakváltó bohóc a gumiember figurájának talán legfontosabb előképe, nem csupán a ciklikus életvitel, a lehatárolt táplálék és a mindenkori Gonoszt szimbolizáló alaktalanság, de a fiatal közönség köreiben kivívott népszerűségének okán is.

Címke: , , ,

Nézz bele!
vlcsnap-267332

MONSTER OF THE WEEK

monsqad

magazin

skipper

MONSTER OF THE WEEK

nyuszi

MONSTER OF THE WEEK

thehungerlead

MONSTER OF THE WEEK

fridaythe13th

MONSTER OF THE WEEK

Carver-Banner

TRAILERPARK

MBDHOOF EC125

MONSTER OF THE WEEK

MBDTING EC001

MONSTER OF THE WEEK

DOYOI

MONSTER OF THE WEEK

11840lead

MONSTER OF THE WEEK

houseofclocks

MONSTER OF THE WEEK

poster_nevercrywerewolf

MONSTER OF THE WEEK

imprint(moh)

MONSTER OF THE WEEK

allthekind

MONSTER OF THE WEEK

bogie

MONSTER OF THE WEEK

0

MONSTER OF THE WEEK

humbug1

MONSTER OF THE WEEK

mega-piranha

MONSTER OF THE WEEK

qpid

MONSTER OF THE WEEK

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu