Gisele

ESSZÉ

Képről képre

Pálos Máté

2011/05/07

A pixillációt legegyszerűbben élőszereplős stoptrükk-animációként határozhatjuk meg. Azért stoptrükk, mert a kép mozgásának illúzióját állóképek egymás mellé helyezésével teremti meg – csak úgy, mint maga a film, de utóbbi esetben az állóképek olyan gyors egymásutánban készülnek, hogy azok a vetítésnél a szem tehetetlensége miatt folyamatos mozgást adnak ki –, és azért élőszereplős, mert emberek mozgatását tűzi ki céljául. Az élőszereplős, hagyományosan felvett filmet és az animációt egyedülálló módon ötvöző technikáról van tehát szó, ami pusztán az idő és a mozgás viszonyának manipulálásával ér el különleges vizuális hatást: míg a valóságban folyamatosan mozgó, élő testek báboknak hatnak, addig az élettelen, megszokott hétköznapi tárgyak életre kelnek. Ebben a szürreális világban az ember könnyedén hágja át a fizikai törvényeket, ugyanakkor egy szintre kerül a körülötte lévő tárgyi világgal, felbonthatóvá és összeszerelhetővé, sajátos virtuális bábuvá válik.

A technika legfontosabb előzményét a spanyol származású Segundo de Chomón 1908-ban a Pathé-fivéreknél készült filmje jelenti. Az elektronikus hotelban egy férfit és egy nőt látunk egy szállodaszobában, akiknek kényelméről önműködő cipőkefék és fésűk gondoskodnak, egészen addig, amíg egy elektromos hiba folytán a tárgyak, a szoba bútorzatával együtt, kaotikus mozgásba nem kezdenek. Noha a film az animált mozgásra épül, még nem játssza ki a pixillációban rejlő lehetőségeket: a szereplők az animált felvételeken szinte mozdulatlanok.

YouTube előnézeti kép

A pixilláció attrakciójára épül Norman McLaren Szomszédok című, 1952-es rövidfilmje, amiben két férfi csap össze végzetesen egy virág megszerzésért. McLaren már kihasználja a technika legfontosabb vonzerejét, és magukat a szereplőket mozgatja a fizika törvényeinek ellentmondó módon. Így lesz az Oscar-díjjal jutalmazott alkotás hatásos és meghatározó pillanata a kertben a föld felett fél méterrel repkedő emberek látványa.

A pixillációban elsősorban az emberi mozgás korlátainak, a tér adottságainak a meghaladását látta a Mickey Mouse-figurát stoptrükkel első ízben animáló Mike Jittlov is. Az 1979-ben készült A sebesség és idő varázslatának (The Wizard of Speed and Time) három percében egy zöld csuklyás varázsló száguld végig a világon, érintve Hollywoodot, míg egy repülőgépen átugorva be nem csapódik a „Disney-palota” homlokzatába. Jittlov egyébként a műremek sikerén felbuzdulva leforgatta annak azonos című, egészestés verzióját is.

YouTube előnézeti kép

Szintén egyedülálló gyorsasággal és közlekedési szokásokkal rendelkező, a gravitáció befolyásolására képes varázserő birtokában lévő boszorkányok száguldoznak az azóta a Dobermannal és a Blueberry, a fejvadásszal ismertté vált Jan Kounen négy és fél perces kisfilmjében is. A Gisele Kerosenban a szereplők fantasztikus mozgása, ami kísértetiesen hajaz McLaren repkedő szomszédjaira is, humorforrás helyett inkább egy egységes szürreális és groteszk világ megalapozására szolgál.

YouTube előnézeti kép

Azonban a pixilláció alkalmazásával a kilencvenes évek elején Jan Svankmajer Reggeli című kisfilmjében, illetve Dave Borthwick Hüvelyk Matyi titkos kalandjai c. játékfilmjében érte el a legborzongatóbb hatást. A szereplők nem-emberi jellege egyik esetben sem pusztán a technikából következik, hanem az egész film tematikáját az határozza meg. Az összesűrített tér és az emberen túli távlatok, amiken Kounen boszorkányai vagy Jittlov varázslói olyan lelkesen keresztülnyargaltak, Svankmajernél befelé, az emberi test belseje felé nyílnak meg, a szájüreget feltűnésmentesen nyikorgó liftaknává, az emberi testet önműködő automatává alakítva.

YouTube előnézeti kép

Nem meglepő módon a pixilláció szerény technikai igénye és könnyű kivitelezhetősége miatt az egyik legegyszerűbb stilizációs eljárásnak bizonyult a videóklipek számára, példaként elég Peter Gabriel Sledgehammer (1986), az Orbital The Box (1996) című számához készült klipekre gondolni. A közelmúltban a képrögzítés egyszerűsödésével és a videómegosztók tömeges elterjedésével maga a pixilláció technikája is radikális mértékben demokratizálódott. Ráadásul a csillogó-villogó CGI-trükkök hiperrealitásával ellentétes barkácsjellege maximálisan illeszkedik a Youtube-szellemiséghez. Ennek megfelelően számtalan pixillációs kisfilm található a videómegosztókon, amelyek közül az úgynevezett önpixillációk érdemelnek figyelmet. Dan Hanna Time of My Life elnevezésű mozgóképén például 17 év alatt 12410 önmagáról készített fényképet láthatunk gyors egymásutánban.

YouTube előnézeti kép

Ezek a „Noah takes a photo of himself every day for 6 years” típusú videók olyan nagy divatot teremtettek, hogy a neten nem csak az önpixilláció készítésével kapcsolatos tanácsok találhatók szép számmal – a mindig szemfüles szoftvergyártók külön alkalmazást is árulnak, amely telefonunkra letöltve minden nap figyelmeztet a fénykép elkészítésére, a kijelzőn segédvonalakat jelenít meg a megfelelő felvétel érdekében, majd kérésünkre mozgóképpé is alakítja azokat. A pixilláció ebben az esetben a tér korlátainak fantasztikus áthágása helyett az idő múlását teszi láthatóvá, és ezzel az emberi test lassú, általában nehezen észrevehető változásait a minden pillanatban változó és mozgásban lévő virtuális világ tempójához igazítja.

Címke: ,

Nézz bele!
kaff - lead - esterhazy

FESZTIVÁL

track32

KRITIKA

motomichi_large

ESSZÉ

koponya

ANIMATÉKA

the-boy-and-the-world-prizma

AJÁNLÓ

krokodill_01

ANIMATÉKA

kubrlead

PRIZMATUBE

Kaguyahime-takahata

ANIMATÉKA, PRIZMATUBE

books-2

ANIMATÉKA

mons1

PRIZMATUBE

5072b6c4

PRIZMATUBE

rjohnson

PRIZMATUBE

338055-d2d39876-f781-11e3-8ea9-a081f3513119

PRIZMATUBE

Philip-Seymour-Hoffman-on-Happiness-Blank-on-Blank-2

PRIZMATUBE

fresh-1

ANIMATÉKA

Mirai-Mizue-02

ANIMATÉKA

the-external-world-1

ANIMATÉKA

ito_spacy

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

hamony-korine-realise-la-prochaine-video

HARDCORE, HÍREK

Képernyőfotó 2014-06-06 - 1.34.03

AJÁNLÓ

kaff - lead - esterhazy

FESZTIVÁL

track32

KRITIKA

motomichi_large

ESSZÉ

koponya

ANIMATÉKA

the-boy-and-the-world-prizma

AJÁNLÓ

krokodill_01

ANIMATÉKA

kubrlead

PRIZMATUBE

Kaguyahime-takahata

ANIMATÉKA, PRIZMATUBE

books-2

ANIMATÉKA

mons1

PRIZMATUBE

5072b6c4

PRIZMATUBE

rjohnson

PRIZMATUBE

338055-d2d39876-f781-11e3-8ea9-a081f3513119

PRIZMATUBE

Philip-Seymour-Hoffman-on-Happiness-Blank-on-Blank-2

PRIZMATUBE

fresh-1

ANIMATÉKA

Mirai-Mizue-02

ANIMATÉKA

the-external-world-1

ANIMATÉKA

ito_spacy

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

hamony-korine-realise-la-prochaine-video

HARDCORE, HÍREK

Képernyőfotó 2014-06-06 - 1.34.03

AJÁNLÓ

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu