symphony42

MI FOLYIK ITT?

„Inkább komponálásnak éreztem, mint rendezésnek” – Interjú Bucsi Rékával

Schnabel Annabella

2014/03/12

A 64. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál rövidfilm kategóriájába beválogatták Bucsi Réka animációs rövidfilmjét, a Symphony no. 42-t, amivel a MOME-n zárta le tanulmányai egy részét. A rövidfilm kategória a Berlinálé főprogramjába tartozik, így Réka munkája másik huszonnégy filmmel került versenybe. A zsűri tagjai Edwin, Nuno Rodrigues és Christine Tohme voltak, akik az Arany Medvét egy francia rendezőpáros, Caroline Poggi és Jonathan Vinel As long as shotguns remain c. filmjének ítélték, míg az Ezüst Medvét a Laborat című filmért Guillaume Cailleau német rendező kapta.

Mennyi időt ölelt fel a film készítése az ötlettől a kész munkáig?

Körülbelül másfél évig tartott, de rajzolt és írott vázlatokban már előtte gyűjtögettem az ötleteimet. Elsősorban struktúrából indultam ki, és mivel jelenleg kevésbé érdekel a karakterre fókuszáló klasszikus narratíva, experimentálisabb vonal felé kezdtem elindulni. Azt gondolom, hogy a rövidfilmek remek platformot biztosítanak az ilyesféle kísérletezéseknek, főleg az animáció. Ezek után a meglévő jeleneteket próbáltam formába rendezni különböző asszociációk alapján. Hamar elkezdtem dolgozni Lukács Péter, hangmérnőkkel, mivel különösen érdekelt, hogy a filmélményt hogyan lehet fokozni a zenén túlmenően hangeffektekkel, zörejekkel, ezzel egy plusz szintet alkotva a filmben. Hamar felfedeztünk kapcsolódási pontokat a jelenetek között, és ebből szép lassan felépült a film átfogó tematikája, ami leginkább az ember és a környezetének kapcsolatáról szól.

Az egész filmeden végighúzódik ez a szokatlan szemlélet ember, állat és környezet kapcsolatáról. Áll valamilyen környezetvédelmi ideológia a filmed mögött?

Bár nincs konkrét utalás a környezetvédelemre, engem foglalkoztat ez a téma. Személy szerint szórakoztatónak találom, ahogy néha teljesen beszippantja az embereket egy-egy szituáció és nem látják kívülről egy helyzet morbiditását. Nem gondolom, hogy jobban kellett volna ezt hangsúlyozni a filmemben, hiszen gyakran pont a téma kiemelése miatt tud kevésbé hatásos lenni egy film üzenete.

Említetted az egyik közönségtalálkozón, hogy a hangok nagy részét Srí Lankán vettétek fel, ezért kevés mesterséges hangot tartalmaz a film. Ezeket még a végleges koncepció kialakítása előtt rogzítettétek?

Az animatikban lévő vezérhang már megvolt, mire kimentünk. Már ez a hangsáv is elég gazdagon lett összerakva, de ennél még leginkább hangtárból dolgoztunk. Ez csak irányadó volt annak érdekében, hogy nagyjából lássuk, mikre lesz még szükség. Nagy örömömre kaptam egy lehetőséget, hogy kimenjek a Hongkongi Nemzetközi Filmfesztiválra, ami után még több időt töltöttünk Ázsiában. Amikor Srí Lankán jártunk az erdőkben, teljesen egyedülálló hangokat tudtunk gyűjteni, az új környezet sokféleségének köszönhetően.

Honnan jött az ötlet, hogy a filmedet Srí Lanka bálnáinak ajánld?

Szerintem maga a filmajánlás egy nagyon szép gesztus, viszont nem tudtam volna ezt személyhez kötni. A bálnák látványa Srí Lankán (amit bálnák országának is hívnak) nagyon mély nyomot hagyott bennem, ezért ajánlottam nekik.

A film kézzel készült animáció. Hány fős volt a stáb, akikkel rajzoltátok?

A stáb viszonylag nagy volt, sokan csináltak keveset. Ez megkönnyítette a folyamatot, hiszen egy-két jelenet animálására könnyebben lehet embert találni, mint egy hosszabbra. A munka nehézsége viszont abban rejlett, hogy sok embert kellett összefognom, hogy egyféle stílus keljen életre, ezért általában én is átmentem az elkészült munkákon.

A rajzolt animációt preferálod vagy a számítógépeset?

Mindenképp a rajzanimációt szeretem jobban, mivel nekem az a legszebb, és a legkézenfekvőbb. Eleve olyan mozgásokban és látványokban gondolkodom, ami 2D-s és rajzolt.

Van esetleg kedvenc animációs művészed?

Mostanában nagyon megszerettem a kortárs japán rövidfilmes animációkat, amikkel kapcsolatban azt érzem, hogy valami olyan világot képviselnek, amit még nem láttam. De Európában és az USA-ban is vannak kiemelkedő művészek, itt Caleb Wood munkáit emelném ki.

A film címe is figyelemreméltó. Mesélnél róla?

Sokan megkérdezték, hogy utalok-e ezzel a Galaxis útikalauz stopposoknak című könyvre, de nem. A „symphony” szó a filmkészítési folyamatra utal, mivel a sok kis rész összeillesztését inkább komponálásnak éreztem, mint rendezésnek. A 42-es szám pedig inkább intuitív módon kapcsolódik a címhez, különösebb jelentést nem akartam adni neki. Mivel ez egy misztikus szám, ami sok mindennel áll összefüggésben, szintén hasonlítható a sok kis jelenethez, amik végül egésszé álltak össze.

Visszatérő motívum a filmedben a szem és az univerzum. Mi a jelentőségük?

Kaptam pár e-mailt azzal kapcsolatban, hogy szabadkőműves jeleket tartalmaz a film –aminek örülnek –, de sajnos ki kellett őket ábrándítanom, mivel csak egy globális egyveleget szerettem volna a szimbólumokkal létrehozni.

Milyen koncepció szerint használod a színeket? Hogyan dolgoztad ki a film formanyelvét?

A filmen látszik, hogy szeretem az alapvetően monokróm, mégis rikító színeket. Szeretem, ha szinte előugranak bizonyos részei a képnek. Mindig kísérletezem a formavilággal, ebben a filmben arra törekedtem, hogy ne legyen túlstilizált, de túl realisztikus sem. Ezt az arany középutat nehéz megtalálni, viszont ha túlstilizált egy kép, a cselekmény veszíthet az abszurditásából. A dramaturgiának viszont nagyon kell passzolnia a látványvilághoz, ezért muszáj odafigyelni az ábrázolásra.

Hogyan kezdtél animációval foglalkozni?

Alapvetően sok rajzfilmet néztem és sokat rajzolgattam egészen kiskoromtól, de sokáig csak hobbiként tudan elképzelni ezt. A szüleim bíztatására viszont jelentkeztem a MOME-ra, aminek utólag persze nagyon örülök.

Milyennek találtad a kategóriád mezőnyét?

Az öt kategóriából csak hármat sikerült megnéznem, de már felvettem a kapcsolatot a többiekkel, hogy bepótoljam a kimaradt filmeket. Jól összerakott, sokszínű, nézőbarát blokkokat láttam, sok inspiráló filmel, aminek nagyon örültem.

Min dolgozol jelenleg?

Ismét rövidfilmen, a nagyjátékfilm teljesen más jellegű kihívás. Szeretném ezt a kísérleti vonalat még jobban megtapasztalni, körbejárni, új dolgokat alkotni.

Elképzelhető, hogy az absztrakt formavilágig is elmész a kísérletezésben, mint például Viking Eggeling Diagonális szimfóniája?

Semmiképp sem, engem az ilyen szintű konceptualizmus jelenleg nem foglalkoztat, nem szeretnék ennyire a filmen kívül gondolkodni.

Milyen tapasztalatokkal tértél haza a Berlináléról?

Sok jó ismeretséget hozott, szakmailag és emberileg egyaránt. Az elején mély víznek tűnt, hogy a saját filmemmel veszek részt egy ekkora fesztiválon, de hatalmas élmény volt, remek emberekkel.

Címke: , , ,

Van_valaki

INTERJÚ

201404062

KRITIKA, Titanic

720-10

MI FOLYIK ITT?

szirmaiinterjulead.jpg

MI FOLYIK ITT?

el1

INTERJÚ

titolead

ANIMATÉKA

éjfélkorlead

ANIMATÉKA

aníma2

ANIMATÉKA

rio2096lead2

ANIMATÉKA

photo 2

MI FOLYIK ITT?

nejem-nom-csajom

MI FOLYIK ITT?

muray

MI FOLYIK ITT?

nekembudapest

INTERJÚ

Goda-Divinyi-elejére

INTERJÚ

anilogue33lead

ANIMATÉKA

anilogue2_3lead

ANIMATÉKA

anilogue1_3lead

ANIMATÉKA

primanima2

FESZTIVÁL

primaprizma_lead

AJÁNLÓ

RaidersLostArk_138Pyxurz

LISTA