720-10

MI FOLYIK ITT?

„Egy pszichoanalitikus biztosan tudna ezzel mit kezdeni” – Beszélgetés Kárpáti György Mórral

Kránicz Dorottya

2014/02/21

Milyen lehetőségei vannak ma Magyarországon egy fiatal filmrendezőnek? Ambícióból nincs hiány, de míg a kisfilmek szívességekből, nagyfilmek csak a Filmalap támogatásából készülhetnek. Kárpáti György Mórral, az Erdő című kisfilm rendezőjével diplomamunkája, a Provincia elkészülése kapcsán beszélgettünk.

Diplomafilmedben, a Provinciában, egy áruszállító sofőr véletlenül egy ásatásra keveredik, ahol néhány óra erejéig kizökken szokásos, monoton mindennapjaiból. Számomra a filmnek az a szomorú üzenete, hogy az emberek többsége nem olyasmivel foglalkozik, amiben valójában örömét lelné. Ráadásul én gyerekkoromban régész akartam lenni…

Hát én ugyanígy régész szerettem volna lenni. Ez is távoli inspiráció volt ehhez a történethez. Igen, tulajdonképpen arról van szó a filmben, amit te is mondasz: valaki egészen véletlenül odakeveredik erre az ásatásra, megismer egy másik világot, egy foglalkozást, ráadásul találkozik a távoli múlttal, ami nagyon elkezdi érdekelni, lenne is az egészhez fogékonysága. De aztán… Ez csak egy nap, rövid kiszakadás. Ebben az országban rengeteg olyan ember van, aki érdekesebb dologgal is foglalkozhatna, mint amit a környezete, a helyzete enged.

A film végén mégis mosoly ül a főhős arcán. Talán az, hogy egyáltalán megtapasztalta az élményt, akár egy rövid időre is, sokkal több, mintha soha sem élhette volna ezt át.

Igen, én úgy képzelem el, hogy ő tényleg minden nap az autópályán megy, és szállítja az árut, de ez a véletlen elindít benne valamit. Hogy aztán továbbra is fuvarozni fog, vagy visszamegy a római kori ásatásra, az kérdés, a történet továbbgondolható.

Régebben azt mondtad egy interjúban, hogy szereted az olyan történeteket, ahol a hiányzó elemeket a nézői gondolkodás egészítheti ki.

Igen, az Erdő kapcsán mondtam, hogy mennyire bírom a nyitott befejezésű filmeket. Amikor nem feltétlenül van megoldás, hanem a történet után több feladvány marad. A Haneke-filmek jutnak most az eszembe.

Hogyan állt össze a Provincia költségvetése?

A diplomafilm finanszírozására két évig vártunk, ekkor csináltuk meg a Nekem Budapestet, amit sokan tévesen diplomafilmnek hisznek. Aztán a tavalyi év elején vált biztossá, hogy a Filmalap támogatja a diplomafilmeket: 3 millió forint jutott egy-egy filmre. Ez elég volt ahhoz, hogy elinduljunk és leforgassuk, de így is sok segítség és szívesség kellett ahhoz, hogy ez létrejöhessen. Nagyon fontos volt Lovas Nándi produceri munkája, ő sokat tett a filmért. A további filmterveimet is vele és a Mirage Film Studióval fejlesztem.

Mikor kerül bemutatásra a film? A nagyközönség is láthatja majd valahol?

Éppen most fogjuk beküldeni a Friss Hús Fesztiválra, jó lenne ott bemutatni.

Előbb szóba került a Nekem Budapest című szkeccsfilmetek. A kritika elég keményen elbánt vele, ez nem törte le a lelkesedéseteket? 

Mi akkor, az elején abban állapodtunk meg, hogy nem találunk ki semmilyen dramaturgiai szabályt, amit sokan elvártak volna egy ilyen szkeccsfilmtől. A végeredmény tényleg nagyon változatos lett, voltak köztük igazán jók, és voltak kevésbé sikerült részek, én csak csalamádé-filmként emlegetem, mert olyan, mint amikor egy dunsztosüvegbe mindenféle zöldséget belepréselnek, ami nagyon színes, de ugyanakkor savanyú is lehet. Mindenesetre, nagyon jó volt csinálni, a bemutató is jó élmény volt. Aztán a kritika tényleg szigorúan bánt vele, de akinek fontos a véleménye, attól ez teljesen rendben is van. Úgyis mindannyian hamarosan jelentkezünk új munkákkal, ez így sikerült, 2013-ban ezt mutattuk, de 2014-ben, és a következő években már újabb és újabb filmeket fogunk mutatni.

Osztálytársad, Reisz Gábor már dolgozik első nagyjátékfilmjén. Ez nálad is tervben van?

Igen, mindenképpen. Az egyik filmtervem az Uhu, ennek a treatmentjét tavaly tavasszal nem támogatta a Filmalap, most pedig konzultációra hívtak. És van egy újabb tervem is, a Luger, amin télen kezdtem el dolgozni. Budapesti fiatalokról szól, kurrens, itthoni problémáról. Remélem, hogy minél hamarabb beszélhetek róla.

Régebben megjelent néhány rövid novellád. Kacérkodtál az írói pályával, vagy már csak a forgatókönyvírásban kamatoztatod a tehetséged?

Például volt az egyetemen első évben egy feladatunk, klipet kellett készíteni. Én DJ Food Looking Glass című delejes zenéjére találtam ki klipet, amiben egy régi Moszkvics és egy stoptrükkel fölsejlő szellemalak szerepelt, Nádasi Laci játszotta a szellemet. Sikerült egy-két jó képet készítenünk, de az egész nem igazán állt össze. Aztán leírtam rövid novellaként, és úgy jobban átjött, meg is jelent a Holmiban. Lehet, hogy később is lesz olyan tervem, ami szövegben fog inkább működni. Ha most jól meggondolom, van vagy öt sztorim, amelyek mind inkább filmre valók: ezeket biztos, hogy előbb fogom megcsinálni. Egyszer, ha majd lesz időm, szívesen írnék, de most filmeket akarok készíteni.

YouTube előnézeti kép

Szóval, ha jól értettem párhuzamosan több ötletet is fejlesztgetsz most?

Igen, és nagyon érdekes, hogy bizonyos motívumok egyes filmtervekben újra és újra felbukkannak. Többször előfordult, hogy lett egy új ötletem, de aztán rájöttem, hogy az nem új, csak valamelyik régi terv mutációja. Bizonyos problémák makacs módon előjönnek, mint egy visszatérő álom. Egy pszichoanalitikus vagy egy kódfejtő biztosan tudna ezzel mit kezdeni.

Milyen esélyei vannak a mai Magyarországon egy fiatal filmesnek, hogy a szakmában boldoguljon?

Pályázni kell a filmtervekkel, és azon kívül remélni, hogy kapunk megbízásokat cégektől videók, reklámok elkészítésére. Én biztosabb megélhetést majd az első játékfilmemtől remélek. Szerintem az lenne nagyon jó, ha a pályakezdő filmesek többet foglalkozhatnának kisműfajokkal, gyakrabban csinálhatnának kisfilmet, többet gyakorolhatnának, és esetleg egy kis megélhetésük is származhatna ebből. Nem olyan nagy pénz kisfilmet csinálni. Volt már szó a Filmalapnál arról, hogy kisfilmeket is támogatnának. Szerintem ez nagyon fontos lenne. Hogy a köztévével mi a probléma, azt Szirmai Marci előttem nagyon jól elmondta itt a Prizmán – egyetértek vele.

Nem fordult meg a fejedben, hogy külföldön próbálj szerencsét?

Én mindenképpen magyar nyelven szeretnék filmeket csinálni, meg aztán itt vannak a munkatársaim, hogy csak néhányukat említsem: Hartung Dávid, Duszka Peti, Szlávik Juli, akikkel nagyon jó együtt dolgozni. Ha eljátszom azzal a gondolattal, hogy tegyük fel, jönne egy gazdag bollywoodi producer egy nagy bőröndnyi pénzzel, akkor is megpróbálnám elérni, hogy minél több munkatársamat vihessem magammal. Egyébként szívesen mennék külföldi fejlesztő workshopokra, dolgoznék külföldön is, de alapvetően itt szeretnék élni.

Épp beszélgetésünk ideje alatt zajlik a Berlini Filmfesztivál, amin már neked is volt szerencséd részt venni, 2011-ben, amikor Erdő című filmed versenyzett a rövidfilmes kategóriában. Milyen élmény volt ott lenni?

Nagyon jó. Azelőtt egyetlen diákfilmfesztiválon voltam a korábbi filmemmel, az Éjféllel, szóval semmit nem tudtam a nagyobb fesztiválokról. Hatalmas meglepetés volt, hogy a bemutatón nyolcszázan ültek, aztán ki kellett menni a film után beszélni. Kevésbé tudtam akkor angolul, csak makogtam valamit, de nagyon jól esett, hogy akkora figyelmet kapott a filmem. Négyszer vetítették le teltházak előtt. Meg persze, rengeteg embert megismertem. Vannak, akikkel azóta is jóban vagyunk, levelezünk. Például Fernando, aki perui dokumentumfilmes, és egy földrengésről készített filmet. És Momoko, Párizsban élő, japán animációs filmes lány, ő növényekkel és zöldségekkel készített csodálatos pixillációs filmet egy képzelt bolygóról. Már három éve, hogy személyesen találkoztam velük, de várom, hogy újra találkozzunk.

Idén végzel, kikerülsz az egyetem szárnyai alól. Mik a terveid a jövőre nézve?

Tervezek egy kisfilmet, amit tavasszal vagy nyáron fogunk forgatni. Horror-féle lesz, egyszerre bizarr és humoros. És hát, amire nagyon készülök, amit most írok, és komolyabb téma, a nagyjátékfilmtervem.


_______

Ez már a tizedik része a Mi folyik itt? elnevezésű interjúsorozatunknak. A többi beszélgetés itt található.

Címke: , ,

photo 2

MI FOLYIK ITT?

muray

MI FOLYIK ITT?

Pigeon_Limping_Lotta a

MI FOLYIK ITT?

Van_valaki

INTERJÚ

2full5

MI FOLYIK ITT?

symphony42

MI FOLYIK ITT?

szirmaiinterjulead.jpg

MI FOLYIK ITT?

el1

INTERJÚ

szemrepl

MI FOLYIK ITT?

odeon_underground_img_7053

MI FOLYIK ITT?

toldi_mozi_regen

MI FOLYIK ITT?

boom

MI FOLYIK ITT?

nejem-nom-csajom

MI FOLYIK ITT?

nekembudapest

INTERJÚ

Goda-Divinyi-elejére

INTERJÚ

Janisch-2.kérdéshez

INTERJÚ

zomb1

magazin

itt.vagyok2

magazin

201819375_2_IMG_FIX_700x700

KRITIKA

bbs7a

Jegyzet