2full5

MI FOLYIK ITT?

Kreatív megoldásokra mindig szükség van – Interjú Sztevanovity Sandrával

Kránicz Dorottya

2014/05/22

Sztevanovity Sandrával, A nyomozó és számos magyar rövidfilm látványtervezőjével beszélgettünk.

Mondhatni beleszülettél a művészvilágba, terelgettek a szüleid?

– Ha terelgettek is, inkább az ellenkező irányba. De azért leginkább rám bízták, mivel szeretnék foglalkozni és mi érdekel. Az a környezet, amiben felnőttem, sosem hagyott hidegen, a részemmé vált. A filmes szakma pont azon a határmezsgyén mozog, aminek része az ismert közegem és egy számomra kezdetben ismeretlen világ is.

Mikor fogalmazódott meg benned, hogy díszlettervezéssel szeretnél foglalkozni?

– Kicsi koromtól jártam Földessy Margithoz, ott nem nehéz magadba szívni a színház szeretetét. Szerencsére az hamar világossá vált, hogy nem a színjátszás az én asztalom. Talán valahogy ott fogalmazódott meg bennem, hogy ennek az egésznek egy másik oldala viszont nagyon érdekel. A terek és a látvány. A gimnázium vége felé már egyértelmű volt, hogy ezzel szeretnék foglalkozni.

Tanultad valahol a szakmát?

– Én építészmérnök vagyok, tavaly fejeztem be az egyetemet. Amikor érettségiztem, épp nem indult látványtervező szak a képzőn, más ötlet kellett. Persze nem véletlenül mentem az építész karra, nem a legelvetemültebb gondolat építésznek lenni, ha valakit a terek tervezése érdekel. Ráadásul a papám – terelgetés ide vagy oda – azért örült, hogy lesz egy „rendes szakmám” is.

Színházi és filmes munkákkal is foglalkozol. Nagyon másképpen állsz a kétféle feladathoz?

– Túlnyomó többségben filmes munkákat kapok. Nagyon érdekel a színház is, de úgy alakult, hogy a filmes világba folytam bele, ott vagyok otthon. Színházi produkcióban még csak jelmezt készítettem, díszletet nem. Közben van egy komoly vágyódásom a színházi díszlettervezés iránt. Máshonnan közelít, mint a film. Komplexebb és szimbolikusabb gondolkodásmódot igényel a mű közegének egy térben való megfogalmazása, és ez nagyon izgalmas lehet.

Mennyire szoktál szabad kezet kapni a munkád során? A rendező kész koncepcióval áll eléd, vagy rád bízza a döntést?

– Az abszolút értelemben vett szabad kéz nagyon ritkán érvényesül ebben a szakmában. A forgatókönyv mindig köt. Hogy mennyire szárnyal annak kapcsán a fantáziád és erről mennyire tudod vagy akarod meggyőzni a rendezőt vagy az operatőrt, vagy, hogy mennyi pénz van ezeknek az ötleteknek a megvalósítására, az mindig változó. A díszletnek dramaturgiai jelentősége van, nem lehet öncélú. Legtöbbször a rendezőnek van egy elképzelése a film világáról, utána pedig rengeteg munka következik, aminek része az együtt gondolkodás és a kölcsönös inspiráció.

– Hogyan kerültél a forgatások közelébe?

– Másodéves voltam az építész karon, amikor átfelvételiztem a képző látványtervező szakára. A harmadik rostán kiestem és egy pár napra persze összedőlt a világ. A kiesés estéjén a Szóda kertben, a kollektív szomorkodás/iszogatás során a pultnál megismerkedtem Juristovszky Sosával. Ő éppen öltöztetőt keresett, akkor kezdte előkészíteni Vranik Roland filmjét, a Fekete Kefét. Én persze nagyon szerettem volna akármit dolgozni, aminek köze van a díszlethez vagy a jelmezhez, filmhez vagy színházhoz. Így keveredtem el az első forgatásra életemben.

YouTube előnézeti kép

– A Horváth Lilivel való közös munkák végigkísérik eddigi karriered. Hogyan akadtatok
össze?

– Nem sokkal ezután hasonló körülmények között, véletlenül akadtam össze Maly Robi operatőrrel, aki akkor éppen a vizsgafilmjén dolgozott. Elhívott, hogy tervezzem meg a jelmezt és a díszletet. Onnantól kezdve, szép lassan belefolytam a Gothár Péter vezette osztály munkáiba. Ebbe az osztályba járt Lili is. Ezután együtt forgattuk le három kisfilmjét, a Vakációt, az Uszodai tolvajt, és a Napszúrást.

– Ha jól tudom, ősszel mutatják be Horváth Lili első nagyjátékfilmjét, amiben szintén dolgoztál.

– Igen, alig várom, hogy kész legyen. Igazi csapatmunka volt, és rengeteget dolgoztunk rajta. Külön öröm nekem, hogy a film zenéjét Presser Gábor írja.

– Hogy látod, a díszlettervezésben mennyire adnak teret a fiataloknak?

– Szerintem ez generációs kérdés, vagyis mindig az aktuális fiatal filmeseknek kell megtalálniuk egymást. Például a mostani főiskolásokat már nem ismerem annyira, ők valószínűleg inkább a saját korosztályukból válogatnak. Az nagyon jó és termékeny, amikor ezek a csapatok együtt nőnek fel és közösen tanulnak bele a filmezésbe. Miközben időnként arra is szükség van, hogy az idősebbektől tanulhasson az ember. És olyan is előfordul, hogy hirtelen mély vízben találja magát az ember – mint például én A nyomozó-ban.

– Na igen. Hogyan kerültél A nyomozóba?

– Addigra már túl voltam jó pár vizsgafilmen, egy-két kisebb reklámon és kisfilmeken. Spáh Dávid egyik kisjátékfilmjében ismertem meg Gigor Attilát. Így jött A nyomozó. Tényleg mély víz volt, sosem dolgoztam végig azelőtt nagyjátékfilmet díszletesként, itt meg hirtelen én voltam a látványtervező. Nagyon hálás vagyok és jó érzés, hogy ennyire bízott bennem Attila. A forgatás hihetetlen jó élmény volt, nem csak a film későbbi sikere miatt, hanem mert igazán jó stáb voltunk. Mindenkinek szívügye volt ez a film.

– A díszlettervezés mennyire kétkezi munka? Te magad barkácsolod össze a díszleteket?

– Az elején, a főiskolás vizsgafilmekben teljes mértékben így volt. Gyakran nagyon kevés pénzből kellett elkészíteni a díszletet, beszerezni a kellékeket. Kellett hozzá sok kézügyesség, az biztos, és kedves hangsúlyok, szép mosolygás, hogy mindenki mindent kölcsönadjon, segítsen, és ezer szívességet tegyen. Most már nem így megy. Ideális esetben egy díszlettervező alatt komoly stáb dolgozik. Építészet, berendezés, technika. Fontos, hogy ezekkel a részlegekkel jól tudjon együtt dolgozni az ember. Például A nyomozóban a saját kellékesemtől tanultam a legtöbbet, szerintem.

– Mennyire tudod/szoktad belecsempészni saját stílusodat a díszleteidbe? Egyáltalán milyen az?

– Nehezen tudnám megfogalmazni, milyen az. Jó esetben úgy tudom szolgálni a történtet és a karaktereket, hogy a saját gondolataimat is meg tudom mutatni. A filmes látványtervezésben az egyik kedvenc fejezetem a szereplőkre hangolódás. Ahhoz, hogy élvezhető környezetet teremtsek egy történethez, kívül-belül meg kell ismerni a szereplőket és azt a „világot”, amiben mozognak. Ehhez elengedhetetlen egyfajta empátia. A másik szuper dolog, hogy olyan helyekre jut el az ember, mint díszlettervező, ahova egy normális életben sosem vetődnél.

– A te szakmád talán egyike azoknak a filmvilágban, ami a legjobban függ az anyagi körülményektől. Ez gyakran okoz nehézségeket, vagy inkább még kreatívabb megoldásokat szül?

– Egy film előkészítésénél igyekszünk kiharcolni, hogy annyi pénz legyen a díszletre, amennyiből azt normálisan meg tudjuk csinálni. Persze mindig azt érzem, hogy jobb lenne, ha kétszer annyi lenne. És kétszer annyi sosincs, úgyhogy a kreatív megoldásokra mindig szükség van. Például a Viktoria című filmben egy elhagyott bérházban csináltuk meg a főszereplő lány szegényes budapesti otthonát és közvetlenül mellette egy zürichi hostelszobát.

v

– Van olyan személy, vagy olyan filmes műfaj, akivel, vagy amiben nagyon szívesen dolgoznál?

– Wes Andersonnak nagyon szívesen terveznék díszletet, de gondolom, ezzel nem vagyok egyedül. Vagy nagyon szívesen dolgoznék egy Rushdie-regény megfilmesítésében. Vagy egy olyan filmben, ahol a jövőt kell megálmodni és feltalálni. Spike Jonze A nő című filmje nagyon tetszett ebből a szempontból. Szívesen dolgoztam volna Sarah Greenwoodnak az Anna Kareninában, ahol a film díszlete nagyrészt egy orosz színház színpadán jelenik meg, tele iszonyatosan izgalmas megoldásokkal. Vagy az Eredet című Nolan-filmben, amiben a látvány az építészet egészen absztrakt megfogalmazásán alapszik. De ugyanolyan szívesen vennék részt egy román újhullámos filmben, ahol a karakterek hitelessége és konfliktusa a lényeg, így a környezetük megteremtése is nagy kihívás.

10405933_928817493811003_44855001_n

Címke: ,

Pigeon_Limping_Lotta a

MI FOLYIK ITT?

720-10

MI FOLYIK ITT?

el1

INTERJÚ

szemrepl

MI FOLYIK ITT?

odeon_underground_img_7053

MI FOLYIK ITT?

toldi_mozi_regen

MI FOLYIK ITT?

boom

MI FOLYIK ITT?

photo 2

MI FOLYIK ITT?

muray

MI FOLYIK ITT?

thecompanion03

INTERJÚ, KINO LATINO

korine00

INTERJÚ

57179665

MI FOLYIK ITT?

loshongos00

INTERJÚ, KINO LATINO

voight

OFF SCREEN

2001-a-space-odyssey-original

INTERJÚ

Harry Brown movie image Michael Caine

INTERJÚ

blindcriticlead

INTERJÚ, Jegyzet

Shia_interview

OFF SCREEN

deakins1

INTERJÚ

woody5

INTERJÚ