el1

INTERJÚ

„Itt a rendező is pakolt”– Magyar diplomafilm a 2014-es Berlinálén

Schnabel Annabella

2014/01/27

Két magyar sikerrel nyitott a 2014-es év a filmszakmában. Az idén 64. évfordulóját ünneplő Berlini Nemzetközi Filmfesztiválra beválogatták Ferge Roland El című kisfilmjét az ifjúsági, míg Bucsi Réka Symphony no. 42 című animációs diplomafilmjét a rövidfilm kategória versenyprogramjába.

Az El két BKF-es hallgató diplomamunkája. A rendező Ferge Roland mozgóképkultúra és médiaismeret szakon, míg az operatőr K. Kovács Ákos kameraman szakon végzett 2013-ban. A Generation K Plus kategórián belül két díjért indulnak a pályakezdők: a Kristály Medvéért, valamint különdíjért, másik tizenhét versenytársukkal szemben. Az alkotókkal beszélgettünk.

Hogy jött létre a kooperációtok? 

Roland: Ákossal régóta szerettem volna együttműködni, és a legjobb alkalmat erre a diplomafilm elkészítése adta. Bár a forgatókönyv megírásához is kértem a segítségét, hiszen akadtak kezdeti bizonytalanságok, de végül operatőrként is beleadta munkája legjavát. Elkezdtünk közösen ötletelni az elvándorlásról, hangulatképekből kiindulva.

Ákos: A képek, amiket Roland hozott, mood-board-ként működtek. Fekete-fehér képek voltak ismert és ismeretlen alkotóktól, akik eltaláltak egy olyan hangulatot, amilyet meg szerettünk volna valósítani, és úgy gondolom, hogy sikerült is.

Mennyi időt ölelt fel a film készítése egészen az ötlettől a készen vágott filmig?

R: Az eredeti ötlet, egy évvel előzte meg a filmet. A filmet tavaly április nyolcadika és tizedike között forgattuk, de Ákossal már az azt megelőző ősszel kezdtünk el beszélgetni az alapkoncepcióról és annak megvalósításáról. Eleinte csak képekről, és képsorokról beszéltünk.

Ha összeveted az eredeti ötletet és a kész filmet, sok különbség van köztük?

Á: Ahhoz képest, hogy hat különböző eredeti ötletünk volt, igen. Sokban változott a kész produktum, de a hangulatát és az alapkoncepciót tartottuk. Már nagyon az elején világos volt, hogy itt az elvándorlásról lesz szó.

Miért pont gyermekekkel ábrázoltátok a témát?

R: Úgy gondoltam, hogy ez a stilizáció jobban nyomatékosítaná a társadalmi reflexiót, amiről a film szól.

Á: Az, hogy nyolc-tíz éves gyermekek vándorolnak el, egy lehetetlen szituáció, hiszen ilyen korban nem indul világgá senki. Ám ezzel azt szerettük volna érzékeltetni, hogy már nagyon fiatal korban megfogalmazódhat bennük az ötlet, ami nagyrészt azon múlhat, hogy mit hallanak a szülőktől egész korán. Az elvágyódás valami bizonytalan cél iránt fogalmazódik meg, aminek igazán csak a felnőtté válás tapasztalatai adnak értelmet.

A műfaji stilizáció vagy a tartalom a fontos?

Á: Mivel ez a film műfajában egy filmetűd, szigorúan meghatároz formai és stilizációs követelményeket mind forgatókönyvileg, mint képileg. Nem tartalmaz dialógusokat, a néző az információkat csak a képen és a zenén keresztül kaphatja meg, így aktívabb nézői részvételt kíván a film. A tartalom áll össze a műfaj formája és stilizációi által, így a forma fontosabb.

R: Vizuális típusként először a képek jönnek, és akkor azokat próbálom – akár kicsit erőszakosan is – a történettel egybeforrasztani.

Mennyire gondolod valóságos problémának az emigrációt?

Á: Az elvándorlás egy globális probléma is. Például, Románia körülbelül 10%-a kivándorolt az Uniós csatlakozás óta. 2006 óta 2 millió fiatal, munkaképes román állampolgár hagyta el országát, vendégmunkát vállalva külföldön. Én mivel határon túli vagyok, személyes tapasztalattal is rendelkezem, hiszen itt Magyarországon én is „bevándorló” vagyok. A gimnáziumi osztályomban tizennyolcan végeztünk és egy ember maradt csak otthon, a többiek mind elvándoroltak.

A filmben konkrét álláspontot is megfogalmaztok az emigrációról?

Á: Ez nem egy politikai propagandafilm. A felvetett probléma sajnos olyan mértékű, hogy egyénként szinte lehetetlen rá nyomatékosan felhívni a figyelmet.

R: Bár a film sok kérdést felvet (kik ezek? hova mennek? miért?), mégsem ad konkrét választ azokra. Mi csak a film hangulatával ábrázolni szerettük volna ezt a jelenséget.

Honnan castingoltátok a gyermekeket? Milyen volt velük együtt dolgozni?

R: A volt általános iskolámnak a honlapját nézegettük, mivel a tanulókról képes adatbázist vezetnek. Onnan válogattuk ki őket, majd rendkívüli szülői értekezletet hívott össze az iskola. Mivel mindenki nagyon lelkes volt, nem ütköztünk akadályba. Volt egy nagyon kedves stábtagunk, aki az asszisztensi munkakörét leszámítva „óvónéniskedett”. Nálunk minden stábtag multifunkciós volt, ezért tudtuk ilyen kis csapattal létrehozni a filmet.

Á: Hát igen, itt a rendező is pakolt. Én a részemről meg voltam ijedve a gyermekektől. Sokszor próbáltam Rolandot lebeszélni róla, aztán kellemesen csalódtam, mert jó volt a munkatempójuk és nagyon strapabíróak voltak, pedig napi nyolc órában forgatni mindenkinek megterhelő.

el2

Minden film forgatása alatt bekövetkeznek nem várt szituációk, amikkel meg kell birkózni. Meséljetek pár érdekes tudnivalót a film megszületésének hátteréről!

R: Egy hét fős stábbal forgattunk és nyolc gyermekkel, Hódmezővásárhelyen. Az egyik helyszín például azért hiúsult meg, mert áprilisban árvízkészültség volt, és nagyon megemelkedett a Tisza. Mire forgatásra került volna a sor, sajnos a helyet ellepte a víz. Ez különösen nehéz feladatnak bizonyult, hiszen nem volt locationre külön ember, így nekünk kellett keresni.

Á: A film tulajdonképpen egy szerb-magyar koprodukció, ugyanis a technika egy részét és néhány stábtagot én hoztam Vajdaságból. Nagyon sok segítséget kaptunk rokonoktól, barátoktól, Roland szüleinek pedig különösen sokat köszönhetünk, hiszen a forgatási napokon az egész stáb részére ellátást, és szállást biztosítottak. Volt egy kép, aminek teljessége a saját feledékenységünk miatt hiúsult meg. A kompozíció érdekességét az út kátyús mintája adja, amit elterveztünk, hogy felöntünk vízzel, hogy tükröződjön benne az ég. Az elképzelés egészen a forgatás pillanatáig tökéletes volt, amikor is kiderült, hogy nincs nálunk víz…

Van e példakép operatőrötök vagy rendezőtök? Ki az, aki megihletett titeket?

R: Nekem a szakdolgozati témám Vancsó Zoltán fotográfiája volt, amit a festészet és film, a film és fotó kapcsolatán keresztül elemeztem. A diplomafilm forgatását megelőzően rengeteg Vancsó képet nézegettem és elmondható, hogy nagymértékben inspirált fotográfiája. Az egyik legjobb kortárs magyar fotográfusnak tartom.

Á: Nincs kedvencem. Anthony Dod Mantle (szerk.:Lars von Trier operatőre) munkásságát szeretem.2009-ben, amikor az Antikrisztus kijött, akkor fogott meg igazán.

Lesz –e még közös munkátok?

Á: Reméljük.

Mi a következő mérföldkő, amit el szeretnétek érni?

Á: Hazahozni a Kristály Medvét.(nevet)

R: Most kifejezetten ez a cél.

Van –e valami, amin most dolgoztok, vagy ötleteltek?

R: Én még csak gyűjtögetem az ötleteimet, leginkább kisjátékfilmekhez. Most a kidolgozás várat magára.

Á: Hobbiból fotózom, valamint márciusban valószínűleg rendezni fogok egy klipet. Ha minden összejön, – bár nagy álmok ezek – ősszel szeretnék csinálni kisjátékfilmet az 1999-es bombázásról, amit a NATO indított Jugoszlávia felé.

Mit gondoltok a magyar filmgyártás jelenlegi helyzetéről? Mennyire tartjátok egy nyitott, vagy zárt rendszernek? A tehetség utat tör magának?

R: Erről most nehéz beszélni, hiszen benne is vagyunk már, és nem tudunk annyira objektívek lenni. Nagyon hálásak lehetünk abból a szempontból, hogy eljutott nyáron egy DVD Salamon András jóvoltából a Magyar Nemzeti Filmalaphoz, amit szívesen vállaltak fesztiváloztatni. Ez hatalmas öröm volt számunkra, hiszen így beindulhatott a film utóélete.

Á: Eléggé zárt körnek találom, amihez a tehetség az egyik szükséges belépő. A magyar filmgyártás úgy tűnik, fellendülőben van, reméljük, folytatja ezt a tendenciát.

YouTube előnézeti kép

Címke: , ,

Pigeon_Limping_Lotta a

MI FOLYIK ITT?

2full5

MI FOLYIK ITT?

symphony42

MI FOLYIK ITT?

720-10

MI FOLYIK ITT?

szemrepl

MI FOLYIK ITT?

odeon_underground_img_7053

MI FOLYIK ITT?

toldi_mozi_regen

MI FOLYIK ITT?

boom

MI FOLYIK ITT?

photo 2

MI FOLYIK ITT?

muray

MI FOLYIK ITT?

Lazzaro Felice (forrás: Cannes Film Festival)

EXKLUZÍV, FESZTIVÁL

Lars von Trier (forrás: University of Copenhagen)

FESZTIVÁL

201819686_2_IMG_FIX_700x700

KRITIKA

Képernyőfotó 2018-02-22 - 11.03.58

KRITIKA

Képernyőfotó 2017-12-05 - 14.54.38

AJÁNLÓ

morelia04

KINO LATINO

syros20

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2016-05-17 - 21.59.54

FESZTIVÁL

45 7 Broadway_01L

AJÁNLÓ

thecompanion03

INTERJÚ, KINO LATINO