anilogue2_3lead

ANIMATÉKA

A ceruza másik végén II/III – Anilogue 2012

Megyeri Dániel

2012/11/25

A fesztivál tegnapi napját számomra a felkelő nap országa dominálta: a tizenhárom (!) évig rajzolt Midori-ko és az Anime Haiku összeállítás, amiről a témához illően haiku formában számolok be.

Keita Kurosaka első filmje (igen, „csak” az első) több mint egy évtizedig zajló munka gyümölcse. A sziszifuszi alkotói folyamat során Kurosaka nem kevesebb, mint harmincezer rajzot produkált, a Midori-ko ráadásul nem csak a művész emberfeletti elhivatottsága révén tűnik ki az animék közül, hanem elképesztő, rémálomszerű formanyelve és a kézzel rajzolt képek magával ragadó dinamizmusa miatt is. A film a disztópikus közeljövő Tokiójába repít minket, ahol nagy éhínség dúl, ahol a fonnyadt zöldség és száraz tészta is fejedelmi lakomának bizonyul. Idealista női főhősünk tudósként ügyködik az álométel megteremtésén, hogy véget vessen embertársai (és saját) szenvedésének: ez az étek pedig hús és zöldség elegye, egy különös, emberarcú teremtmény lenne. Akárhogy is próbálja rejtegetni, lassan mindenki a fura, de annál gyorsabban evolváló jövevényre feni a fogát.

Kurosaka vészjósló, már-már poszt-apokaliptikus világot teremt, telve rút szörnyeteggel, valahol a szürreális testhorror és a torz lázálmok árnyékban leledző határmezsgyéjén. A soha nem nyugvó képek szinte lélegeznek, a lenyűgöző chiaroscuro kompozíciókba lopva elhelyezett markáns színek pedig csakhogy nem a néző arcába üvöltenek. Zsigeri borzalmaival a Midori-ko Hieronymus Bosch művészetét és esztétikáját idézi: Kurosaka is nagy élvezettel merül alá az emberi gyarlóság bugyraiba, a „fúziós” étel mellett a humanoid szereplőit is más fajokkal keresztezve, gyomorforgató, anatómiai részletességgel megalkotott undormányokat, erkölcstelen, állati sorba süllyedt embermonstrumokat papírra álmodva. Végül az animékre motivikus szinten jellemző henshinek (metamorfózisok) tobzódásával a cronenbergi biohorror is beköszön, amivel Hiromichi Sakamoto csellista avantgárd jazz beütésű zenéje feleselget. Kurosaka opusa ugyan csupán ötvenöt perces, de annyira tömény, annyira kézzel fogható, annyira egyedi, annyira távol van a japán fősodor ábrázolásmódjától, midőn gondosan szervezett audiovizuális káoszként, laokoóni kavalkádként robog végig az emberen, amihez foghatót anime nézése közben rég, vagy tán még soha nem éreztem. (Pedig elhiheti az Olvasó, láttam már igen cifra darabokat…)

Az elefántcsonttornyában vázlatai felé görnyedt művészen kívül a Tokiói Képzőművészeti Egyetem animációs alkotói is tiszteletüket tették az idei Anilogue-on, a mustra szervezői százperces összeállításba gyűjtötték össze az arra érdemes független szösszeneteket. Jöjjenek hát a haikuk!

A Gum Boy (Masaki Okuda)
Csámcsogó gyerkőc.
Rágójával tör ki a
Szürke magányból.

Googuri Googuri (Yoshiko Misumi)
Ragadd meg most az
Elillanó perceket!
Nagypapi már nincs.

Bonnie (Masanori Okamoto)
A város rohan.
Delejes táncát lejti
Animált szél-lány.

The Cloudy Dog Talk About (Asami Ike)
Szeresd a kutyát,
Kicsi, nagy, hadd csóválja!
Emlékeznek ők.

A Wind Egg (Ryo Okawara)
Záptojás-pofon,
Aberrált família,
Rémálom-élet.

Awaiting (Hyun Hak Kim)
Csónakban várni
A szerelemre. Vagy más
Egyébre. Csak várj!

Flower and Steam (Eri Kawaguchi)
Menyasszony-mozdony
Robog az esküvőre.
Nem lennék a férj.

The Tender March (Wataru Uekusa)
Tomboló szörny a
Háttérben. Japán csak nem
Nyugszik. Nem. Sosem.

Jam Fish (Senri Iida)
Haljárművel út
Nem lehet túl hosszú. Ez
Mókás találmány.

Rootless Heart (Toshiko Hata)
Bábok szívére
Ácsingózó rém elől
Menekülni kell.

Island of Man (Alimo)
Zen-harmónia.
Homokban pár csizmát lelsz.
De ki járt arra?

Recruit Rhapsody (Mayo Yoshida)
Munkakeresés
Kilátástalansága:
Tömegben nincs ’én’.

The Woman Who Stole Fingers (Saori Shiroki)
Horror: ujjatlan
Fiú kúszik-mászik. Mért
történik mindez?

In a Pig (Atsushi Wada)
Óriásdesznyóval
Játszik mindenki. Hülye
Szokás. És család.

Sunset Flower Blooming (Yuanyuan Hu)
Virág-emlékek:
Egyszer vagy fiatal, ám
Szívedben mindig.

Imamura Store (Aya Tsugehata)
Idősödő hölgy
Gyurma-nosztalgiában.
Élete a bolt.

Holnap a rövidfilm kategória nyerteseivel és a Ráncok c. spanyol egészestés animációval jelentkezem. A játékfilmek kategóriájában A festmény nyert, arról az előző bejegyzésemben írtam.

Címke: , , , , , ,

éjfélkorlead

ANIMATÉKA

rio2096lead2

ANIMATÉKA

anilogue33lead

ANIMATÉKA

anilogue1_3lead

ANIMATÉKA

titolead

ANIMATÉKA

aníma2

ANIMATÉKA

skiz

FESZTIVÁL

52744f6abf8d4

KINO LATINO

cabininthewoodswelivefilm09

FESZTIVÁL

imawoman

FESZTIVÁL

AARGH

FESZTIVÁL

udine-lead

KELETI EXPEDÍCIÓ

eushorts02

FESZTIVÁL

zsiraf

Rövidfilm

sarajevo_ff

EXKLUZÍV, FESZTIVÁL

varro

FESZTIVÁL

2014_porlasplumas

KINO LATINO

Friss_Hus_fb

HÍREK

symphony42

MI FOLYIK ITT?

congresslead

KRITIKA