the-hunt

LISTA

8 film kompromisszumok nélkül – Best of 2013

Mega Sára

2014/02/01

Miért most és miért nyolc? A két kérdésre ugyanaz a válasz. Mivel a 2013-ban itthon bemutatott filmek közül ennyit tudtam kompromisszumok nélkül beválogatni a kedvencek listára (felmerült még bennem a Túl a csillogáson és az Adele élete, de a lenyűgöző alakítások ellenére mindkettőben voltak üresjáratok). Úgy döntöttem, megvárom még két Oscar-esélyes film januári bemutatóját, hátha meglesz a tíz. A türelmem nem bizonyult jó befektetésnek, de hogy mégis kamatoztassam az elvesztegetett hónapot, egy-egy mondatot szánok az év elején látott filmekre, amelyekből három is felkerülne a legnagyobb csalódások listájára.

Megdöbbentő volt látni, hogy A Wall street farkasa meg sem próbálja elkerülni a felszínességet, hogy Jordan Belfort élettörténetének képes újság bonyolultságú bemutatása három óra alatt sem enged közel kerülni a karakterhez, szigorúan tartózkodik a külsőségek mögötti tartalmak feltárásától.

Steve McQueen 12 év rabszolgasága megelevenedett történelemkönyv-illusztráció, melyből fájóan hiányzik a rendező korábbi filmjeinek hideg eleganciája, kompozíciós bravúrjai, egyéni hangvétele.

A nagy szépség osztatlan sikerének titkát még nem sikerült megfejtenem. A közönség és a kritikusok olyan döbbenetesen nagy százaléka rajongott ezért a filmért, amit nem lehet betudni múló divatnak, jó marketingnek, sikeres lobbinak. Nem akarok szebben fogalmazni: Sorrentino filmje szerintem egy álértelmiségi, ál-Fellini, “de hát olyan gyönyörű Róma” sóhajjal takarózó szemfényvesztés. Egy nagyra fújt lufi.

És most jöjjenek a kedvencek, önkényes sorrendben.

YouTube előnézeti kép

Ébredés Az Ébredés, Rufus Norris első nagyjátékfilm-rendezése a magyar mozik nézőszáma és a kritikai visszhang tekintetében nem aratott osztatlan sikert, nálam mégis a tavalyi év személyes kedvencei között a helye. Norrist sokan vádolták azzal, hogy színházi múltját hátrahagyva és kötöttségeitől megszabadulva nem tudott uralkodni a mindent egyszerre akaró gyermek mohóságán, és túl sok, addig számára elérhetetlen eszközt akart belesűríteni első filmjébe. Tény, hogy az Ébredés 90 perces játékidejébe több dráma és erőszak szorult, mint a Kékfény magazin egy-egy kevésbé pörgős epizódjába, de véleményem szerint ezeknek nem az a funkciójuk, hogy kielégítsék a nézők vagy a rendező szenzáció- és tragédiaigényét, sokkal inkább az, hogy elősegítsék a főszereplő karakterfejlődését. A főszereplő kiskamasz lány, Skunk gyermekkora napok alatt hullik darabjaira, családjába és a világba vetett ösztönös hite szertefoszlik, az ébredést nem lehet halogatni. A gyermek önfeledt derűjét és játékosságát villámcsapásként keresztezik a felnőttek világából érkező problémák, amit Eloise Laurence megdöbbentően kifinomult alakítása kelt életre, fájdalmasan őszintén.

Mielőtt éjfélt üt az óra Linklater párkapcsolati melodráma-sorozatának lehettem volna nagy rajongója, ha minden részt időben látok, az elsőt felhőtlen romantikára éhes kiskamaszként, a másodikat kilenc évvel később, a felnőttkor határán, nyitottan a világ és a szerelem igazságtalanságaira. Nem így történt, közvetlenül a harmadik darab megjelenése előtt daráltam le a korábbiakat. Az első egyértelműen túllépte a nem túl magas giccsküszöbömet, a második pedig kiszámíthatósága miatt vált kicsit érdektelenné. Nem voltak hát magasak az elvárásaim, talán ennek is köszönhető, hogy nagyon pozitívan csalódtam. Jesse és Celine mindennapi párokká degradálódtak, és emiatt hirtelen nagyon érdekesek lettek. Feltárva legutálatosabb énjüket, őszintén és sallangmentesen veszekednek át egy éjszakát, amitől sokkal szerethetőbbé válnak, mint mikor csak epekedtek egymás iránt.

A vadászat Érzelmileg a legmegterhelőbb darab a listán. A film – a mostanában egyre gyakrabban tematizált – „bűnös gyermek”-toposzt ütközteti az „ártatlan gyermek” ideájával, és felkavaró állításokat tesz a társadalmi megbélyegzés folyamatáról. Mads Mikkelsen játéka felejthetetlen.

Mocsok A Mocsok talált pénz volt a tavalyi moziélményeim között. Híre nem előzte meg, Jon S. Baird első filmje sem jutott el Magyarországig, és bár James McAvoyt láttam korábban a Transzban, de a felejthető alakítás nem hagyott mély nyomokat bennem. Az Irvine Welsh regényéből készült film felszabadító fekete humorral enyhíti a nyers drámát, ami hol torokszorító, hol önfeledt szórakozást biztosít. James McAvoy parádésat alakít, akárcsak a válogatott brit szereplőgárda többi tagja.

Gravitáció „Az attrakció mozija először is olyan film, mely a megmutatás képességén alapszik” – jellemezte Tom Gunning amerikai filmteoretikus az 1906 előtti, narratív szempontból kevéssé érdekes rövid filmszkeccseket. Érdemes újragondolni ezt a megállapítást Alfonso Cuarón Oscar-várományos darabjával kapcsolatban is, ami a korai mozihoz meglepően hasonló hatásmechanizmusokra épít.

YouTube előnézeti kép

A Gravitáció különleges, zsigerekig hatoló filmélményét sokáig hordoztam magamban. Ebben biztos, hogy nagyon nagy szerepe volt az Imax 3D technikának és minőségnek, amit életemben először tudtam igazán nagyra értékelni, sőt elementáris erőval hatott rám. A tárgyi tévedésektől hemzsegő, minden eredetiséget nélkülöző forgatókönyv ellenére a Gravitáció űrképe a moziszékbe szegezett. A kozmosz végtelen csendje, a súlytalanság vagy a korlátlan levegő nélküli élet olyan távoli és felfoghatatlan fogalmak, amelyekről egy átlagember pszichéje csak akkor vesz tudomást, amikor a 24×18 méteres vászonról tűéles képsorok égetik a retinájába.

Spring Breakers – Csajok szabadon A provokatív, állandó nézőpontváltásra ösztönző, a mainstream és az underground között egyensúlyozó Spring Breakers az idei év „legokosabb” darabja volt. Harmony Korine mindent a visszájára fordít: miután nézőivel megásatja a sírt, futni hagyja a foglyul ejtett zsákmánynak álcázott Faith-t, gondoskodó apafigurát varázsol a vészjóslóan segítőkész drogdílerből, hűséges és áldozatkész szeretőt az egyszeri örömöket hajszoló tinilányokból. Bosch vásznára való tablót készít a bűnben tobzódó fiatalokról, de a véget nem érő élvezetek láttán felmerül a gyanú, a rendező nem elrettenteni akar, csupán szkopikus vágyainak hódol. A legprofánabb helyzetekből teremt éteri finomságú szekvenciákat (gondoljunk a folyosói kézenállásra, vagy a máris klasszikusnak számító fehér zongorás Britney-parafrázisra), bár a zárlat meglepően konvencionális az addig látottakhoz képest.

Alabama és Monroe A hatásos, de nem hatásvadász zenehasználat tökéletes példája valósul meg ebben a filmben. A kibontakozó cselekmény egyre többet vesz fel a bluegrass muzsika emocionális töltetéből, hiszen az önmagukban is hibátlan betétdalokat a film során végig remekül pozicionálták az alkotók. A két főszereplő színészi játéka szimfóniaként alkot tökéletes egységet a zenével, és ez gyakran katartikus élményeket generál.

The Master Paul Thomas Andersonnak nem hogy rajongója nem vagyok, de több filmje kifejezetten rossz élményeket hagyott bennem (a Boogie Nightson elaludtam, a Magnólia végtelenül idegesített). Ehhez képest a The Master azon kevés mozik egyike, ami megvalósította számomra a „kizökkent idő” szókapcsolat művészeti kontextusban való értelmezését. A legtöbb kritika, amit Anderson filmjével kapcsolatban hallottam, az idő fegyelmezetlen használatára vonatkozott, magyarán, hogy a film hosszú és szétfolyó. Ha valamiért nem tudunk rákapcsolódni Freddie mentális utazására, a The Master szerkezete valóban ijesztően széttartó irányokba mutat, és a foggal-körömmel szorított értelem észrevétlenül elillan a kezünkből. De ha különösebb koncentráció nélkül elindulunk a rendező által felkínált úton, hamar beleveszünk a meditatív képsorokba, és ember legyen a talpán, akinek ezek után eszébe jut az órájára pillantani.

Címke: ,

under-the-skin-scarlett-johansson

Jegyzet

Melvil-Poupaud-in-Laurence-Anyways

LISTA

nympho

LISTA

foxcatech

LISTA

00enemy

LISTA

BABADOOK-012

LISTA

faun

INTERJÚ, LISTA

amerikaipite

LISTA

satantango

HANGOK A JÖVŐBŐL

Képernyőfotó 2014-07-27 - 15.12.56

PULP

Képernyőfotó 2014-07-13 - 12.38.15

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

animal_love_big

LISTA

roverlead

LISTA

pulgasari__span

LISTA

Képernyőfotó 2014-04-23 - 3.01.43

LISTA

oscars_widenew

LISTA

GDT13-post

LISTA

WIND

ANIMATÉKA, LISTA

poszterfilth

LISTA, POSZTERFOLIO

broken-flowers_article

LISTA