GDT13-post

LISTA

Amikor beszippant az örvény és a valóságot magad mögött hagyod – A filmtörténet 6 legszuggesztívebb főcíme

Lichter Péter

2014/02/26

A mára kissé háttérbe szorult főcímek funkciója mindig kettős természetű volt: egyrészt a stáb legfontosabb tagjainak felsorolása, másrészt a film hangulatának megelőlegezése. A főcímszekvenciák viszonylag nagy teret hagynak az elszállt vizuális orgiák kotyvasztásának, sőt gyakran emblémaként jelölhetnek egy-egy brandet, mint például a James Bond-filmek pszichedelikus bevezetői vagy az Indiana Jones-opuszok jellegzetes betűtípusa. A főcímek megelőlegzik a műfajvilágot is: nyilván egészen más grafikájú és ritmusú egy horrorfilm bevezetője, mint egy vígjátéké.

Az avantgárd szellemiségű filmesek zavarba ejtő látványosságait, kísérleti képsorait Hollywood gyakran a főcímekben tudta hasznosítani. A – maximálisan szubjektív – válogatásunkban szereplő főcímek szuggesztív örvényként, szédítő átjáróként működnek: átvezetik az éppen a székükbe süppedő nézőket egy másik világba.

YouTube előnézeti kép

Szédülés (1958) Hitchcock klasszikusának főcímét a legnagyobb főcím-designer, Saul Bass tervezte. A szekvencia létrehozásában az amerikai absztrakt film technológiai újítója, John Whitney is részt vett. A Szédülés főcíme egy igazi hipnotikus sokkélmény, ami beletaszítja nézőjét Hitchcock mesteri dramaturgiai pókhálójába.

YouTube előnézeti kép

Hetedik (1995) A híres főcímet a kilencvenes évek legkeresettebb designere, Kyle Cooper készítette. A pszichotikus montázs igazi divathullámot indított el a thrillerek főcímeiben, még manapság is találkozni olyan sorozattal, ami egy az egyben ezt a montázstechnikát követi. Cooper mesteri montázs a lírai avantgárd film nagymesterének, Stan Brakhage-nek az egyértelmű hatását mutatja.

YouTube előnézeti kép

Holtak hajnala (2004) A horror-remake legjobb része a főcíme, amit szintén a szupertehetséges vágó, Kyle Cooper készített. Érdemes összevetni a Hetedik nyitószekvenciájával: a néhány képkockás vágások, az absztrakt villanások és képhibák itt különböző archív felvételek videómocskából állnak össze egy hátborzongató és felemelő montázzsá. Johnny Cash zenéje humort és pátoszt csempészik a borzalomba. Amikor a film kijött annak idején DVD-én, minden nap megnéztem ezt a szekvenciát, sokat lehet belőle tanulni.

YouTube előnézeti kép

A tetovált lány (2011)  Fincher a szuggesztív főcímek nagy rajongója. Ez a munka, amit Neil Kellerhouse készített, acélos-olajos szürrealizmusával a Bond-filmek bevezetőire emlékeztet. A harsány zene furán ellenpontozza ezt a fekete-ezüst rémálomvilágot.

YouTube előnézeti kép

Enter the Void (2009) Nem volt szerencsém moziban látni ezt a filmet, de a főcíme így is meglehetősen beleégett a retinámba. Ha egy multiplexben láttam volna, biztos kiégtek volna a reléim. Gaspar Noé főcímét a német kísérleti filmes, Thorsten Fleisch készítette, aki Energie! című absztrakt filmjével keltette fel a francia őrült figyelmét. Az Enter the Void főcíme kiérdemelhetné a filmtörténet legbrutálisabb, legletaglózóbb, legavantgárdabb főcímének díját.

YouTube előnézeti kép

Scott Pilgrim a világ ellen (2010) A felpörgetett tempójú, rögtön agyontaglózó főcímek izgalmas példája. Richard Kenworthy a klasszikus absztrakt film egyik ősrégi technikájához, a nyersanyagfestéshez nyúlt. A celluloidra közvetlenül felvitt festékfoltok pop-artos színorgiája Harry Smith és Len Lye nevéhez köthető.

Címke: ,

Képernyőfotó 2014-07-13 - 12.38.15

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

mothlight

LISTA

feature_maya_deren

LISTA

A Ghost Story

LISTA, magazin

whlead

HÍREK

filmsnodialoguetribe

LISTA

zero2

KÍSÉRLETI VETÍTŐ, KRITIKA

joegibbonslead

HÍREK

45 7

HÍREK

szexi

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

dada

HARDCORE

459224647_1280x720

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

nympho

LISTA

foxcatech

LISTA

00enemy

LISTA

BABADOOK-012

LISTA

tumblr_muu398JFfb1so8d2oo1_1280

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

broomer_05

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

1346699623

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

faun

INTERJÚ, LISTA